Spartacus a játékteremben
Kedves nézőink, hallgatóink (olvasóink), nem a kora délutáni cirkuszműsort
látják. Egy leszerelt biztonsági kamerával az imént szöktünk meg a diliházból.
Mindenki lebukott sorra, nekem azt tanácsolták, hogy a karateövnél jobban megvéd
a bennfentesség legkisebb látszata. Épületesebb, mintha bepillanthattam volna a
stúdió egész forgatókönyv-készletébe. Túl sok replikát úgysem lehet bevágni.
Elég egy-két divatos kulcsszó. Nekem ez a rövidebb ugrott be, mikor az első
félkarú banditával szembe találtam magamat ebben a hogyismondjam lokálban:
„geopolitikai teljesítménykényszer”. Azóta minden kérdő(ív)nek ezt vágom
vissza. Szerelmi vallomásként is ezt rebegem. Eddig még senki nem akadt fenn
rajta. Akkor hát megpróbálom előadni, kifejteni, hogy…
A XX. század
végfordulóján, mikor ilyen óriási ama teljesítménykényszer, mely kisnépekre,
töredék-maradék országokra is átragad, óhatatlanul felüti fejét az örök kérdés,
egyén és/vagy sokaság álproblematikája: egy Széchenyiként a lehető legtöbbet
elérni, megtanulni, megtanítani és megteremteni, vagy forradalmárként, a
tömegek hajtóerejével, a törmelék tömegenergiájával megkísérelni a még többet,
a hihetetlenül nagyot és sokat célozni meg, amiből esetleg – a porvihar, a
torok-tornádó elültével semmi sem marad. Ám valami szép, mélabús vasárnapi és
visszasütő hangulat következik, viszonylag elviselhető idejű átmenetekre.
Pármai kolostorban, If várában, Kufsteinban, Canossában.
Ezek már az
új díszletek közt folyó új dramaturgiát követő felvonások, folyamatok, melyeket
a múlt kimenetele és sugalmazásai nem biztos, hogy segíteni tudnak. Van, amiben
egyenesen tévútra vezethetik, aki túlságosan rájuk hallgat. Ki is jár ide,
kérem szépen?
Ez itt a
torokszorító közöny Las Vegasa, a bedöglött izgalom rulettasztala, ahol
„mindenki többet” a „senki többet” jelentése. Ki járjon ide?
A
megsebesült tömegember és európai értékű egyéniségek, világnagyságok. Sajnos, a
szerepköröket, hagyományos dramaturgiákat felforgató utóbbi évtizedek után
hajlamos az ember azt hinni, hogy ez volt az igazi cezúra: Neanderthaltól
negyvennyolcig (vagy tizennyolcig) közelebb áll egymáshoz bármilyen lengés és
kilengés amplitúdója, mint onnan bármi innen bármivel. Itt nem
Paskievics-járáson vagy Batukán-invázión vagyunk túl, nem háború-és-békés
Waterlook poézise lebeg az utolsó négyszög fölött, hanem alatta, körülötte,
szerte Gulag, Auschwitz és Hirosima meghagyta emberiméltóság-csonkok. Légnyomás
érte új légköre a biztosan fontos művészeti fel- (vagy csak neki-)
szabadulásnak is, vagy csakis az alkotókat érintette, vagy már a közönségen se
hagytak ép orrot, fület, szemet, emberi érzék- és befogadószervet Picassóék –
de akkor kinek megy, kiért van az újabb produkció?
Gondoljuk
végig: ha egyetlen pillanatra bármelyik reklámkibocsátó bohóc müezzinimáját
meghallgatná az Ég-ipar, a piac-mennyország, a többi mint konkurencia
elsorvadna, elhallgatna, elhamvadna egy Nagaszaki-pillanat alatt. Vagy mint
valami mutáns Pillangókisasszony: minden, amire csak gondolt a Teremtés, a
föld, a víz, a levegő állatai egyetlen kimérává hibridizálódnának, nesze neked,
legeslegjobb, jégbe hűtött, intimbetéttel biztosított mosópor-világ!
Itt körül
látható már, hogy az új ember nem részvétre érdemes, ügyetlen bűvészinas, hanem
hazug csavargó, indentitás nélküli szellem, aki sosem lakott a palackban,
melyből most, egy várótermi razzia sokkja után, fejveszett igazoltatáskor mégis
mindenki megpróbálja kiszabadítani. Az új ember jobban képzett, mint arról a
szentivánéji bunkó kézművesek valaha is álmodtak. Más a baja: „Tudom, amit
csinálok, de nem is sejtem, mit okozok vele, mit váltok ki a létben, a
világban…”
Folyamatok
elindítójává lett agymosói jóvoltából, negatív Ádámjává egy legeslegújabb
nullapontnak, azok jóvoltából, azoknak köszönhetően, akik felmosták a XX.
(századi) menet után, tulajdon elméleteik gyakorlati összhatása után, a ring
padlójáról. Az új ember már nem szovjet, nem is ószövetségi, nem „első”, nem
koraérett, nem zseniális, nem önerőből edisonkodó, és nem fog parancsra
előrerohanni, a szokásos rumadag hatására, sem új Bruszilov-offenzívák,
Doberdók és Öböl-háborúk iszamós vietnámjaiban, miután látta magát megannyi
nevetséges filmszerepben falevél-álca glóriával a sisakján. A terepasztalon,
mellyé az állandósított média-madártávlattal zsugorított világszíntért tették a
bárgyú nacionalisták után most a ravasz multinacionalisták – akikhez viszont
már nem kell negyven kilométert loholni Marathontól egy hírrel, ők magával
Kronosszal is internetkapcsolatban állnak –, az új ember szintén eltörpült.
Hangyányi, mákszemnyi. Úgy létezik megint, mint mikor a népek feltalálták a
tüzet, a kereket, a krónikás éneket, de még nem voltak személyesen adható
nevekhez méltó méretűek, jó esetben mint népességeknek-lakosságoknak került
nevük. Idő kellene tanulmányozni őket.
De hát kinek
van ideje az Időre!? Kinek volt valaha is? Annak ellenére, hogy látszólag nincs
visszaút, restauráció, újrakezdés van csupán, folyamat, melyben a dolgok minden
pontot csak egyszer érintenek, az emberek mégis mint hangyák mászkálnak
magabiztosan a szerkezetben. Akhillész, Arisztotelész, Attila díszletei közt
kerti törpék! Márpedig a nagyok árnyai helyett élni, de nem testesíteni meg
éppen a nagyság lényegét – nem igazi hatalom. De hát övék most a világ! Csakis
azért nem kapják el őket az isteni szerkezet kerékfogai, mert bűvészkedés
folytán az egészből csak vetített kép lett, hologram, számítógépes szimuláció,
bármikor összecsukható hülyegyerek-játék. Persze hogyha az egész nem valódi,
kitől inkasszálom a nyereményt? Az is virtuális csupán? Ha igazi lenne, ugyan
miért engedtek volna mégis nyerni? Melyik változatnak drukkoljak?
Pár rendész
sunyi fölénnyel felvigyáz a játékteremben. Addig ők a nagyfiúk, amíg
gazdagságról álmodozó purdék naponta tömködik az innen-onnan összelopott
krajcárokat a szellemi fejőgépek nyílásába. Amíg a megtelt kaptárhoz hasonló,
milliókat csörgető gyűjtődobozokért harisnyával a fejükön be nem hatolnak,
kurta parancsokat osztogatva, az igazi menő fejek. Attól a pillanattól az ő
beszari padlóra lapulásuk nagyobb viszszaesésnek, alázuhanásnak számít, mint
mellettük az élményt szívdobogva tovább élvező kamaszoké és vénkisasszonyoké,
akiknek végre legalább történik valami izgis az életében. Ugyanazért a pénzért
előbb nosztalgiák automatája, aztán akciófilm, élőben… Úgyhogy nem őket verik át,
rabolják ki igazán. Nem a kisnépek a törpék, hanem a rossz bácsik, ott hátul, a
könyvelői irodában meg a vetítőfülkében. Figyelmezetni kéne a világot: nem az
emberi teljesítmény mércéje változott meg, csak a profithajsza mesebeli vékája,
amit Ali baba gyanútlanul kölcsönzött valami szomszédtól, nem sejtvén, hogy
annak hivatalból enyves (volt) mindene, és most már nyíltan nem egy részt, nem
is az oroszlánrészt, dézsmát, tizedet, harácsot – most már az egészet akarja.
Elképzeléséhez mérhető kiszipolyozás nem telhetetlenkedett még sehol a
becsületből és méltányosságból annyiszor pótvizsgázó korokban, rendszerekben. A
történelemben, hogyha még folytatódna. De most már, tetszik látni, késő.
Ez itt a
fejemen nem elektroenkefalográf katód-főkötője, nem bukósisak, nem a teremtés
koronája, s nem is az a bizonyos tüzes, a Dózsa-féle, hanem közönséges
agymosógép. Most nyilallt belém: nincs már szükség arra, hogy
izompacsirta-Spartacus vagy Toldi Miklós legyek. Legfennebb SAMSUNG lehetnék,
ha valaha még kinő a bőrfejemen a hosszú haj. A hajam. A héjam. A héjám.
Meglesz a biztos, mindennapi zsetonom. A betevő. Ezek biztosra mennek: az
engedelmes, egyetértő, felzárkózó szürkeállományunk akarják. Lehetőleg
egyenesen nélkülünk. Valaki azt kérdezte: jól van, és akkor mit kéne tenni? Hát
bizony semmit. Aki úgysem ismeri ki magát, jobb, ha elvisel és eltűnik. Szépen
kitolat. Kihal. Helyet csinálva másnak. Felszívódik. Az integrálódás közepén,
mint minden rendes mosdó-, vécé- és fülkagylón, lyuk van. És állandó örvény…
Lászlóffy Aladár