Hogyan tudnám eladni magamat?
Mostanában gyakran felvetődik bennem ez a kérdés. Nemcsak bennem, az egész
mai nyugati világban. Nem tartozom ugyan még oda, a dolog mégis foglalkoztat.
Könnyen arra a sorsra juthatok, hogy el kell adnom magam. De hogyan? Ki vesz
meg engem? Kinek kellek én?
Elöregedő
testemnek talán van még olyan része – szív, vese, máj –, ami eladható lenne, de
ez az üzlet csak halálom után köthető meg, amely üzletkötésnek én már semmi
hasznát nem láthatom. Hasznát láthatják az örököseim. Ehhez viszont olyan
végrendeletet kell hátrahagynom, mely szerint használható szerveim áruba
bocsáthatók.
Mert áruba
kell bocsátani, árulni kell azt, amit el szeretnék adni. Most döbbenek csak rá,
hogy az áru meg az árulás mily közeli rokonok!
Eladni
magam?
Őseim jutnak
eszembe, jobbágy vagy már „felszabadított”, ám hóttszegény, nincstelen őseim,
akik azért álltak ki az emberpiacra, hogy áruba bocsássák magukat. A saját
szájukból hallottam ezeket az embert megszégyenítő, szomorú históriákat. Ahogy
a gazdák végigsaccolták őket ott az emberpiacon, ahogy alkudoztak rájuk, velük.
Talán egyikük-másikuk sovány izmait még meg is tapogatták, mielőtt megkötötték
volna az alkut. Mint a vásárlandó barmokét. Vajon bírja-e majd azt a munkát az
illető pária, amire kiszemeltetett?
Nem mai
keletű hát a dilemma: hogyan tudná az ember eladni magát. Vagy a portékáját,
amit termelt, előállított. Az ötletét. Az eszét. A művét. A lelkét. A hazáját.
Ez utóbbinak
az áruba bocsátása persze még hazaárulásnak számít, büntetendő, nem tudni
azonban, meddig számít annak, és hol van a hazaárulás határa.
Ha egy
kicsit jobban körülnézek, látnom kell, nemcsak kisszerű szatócsokkal van tele a
világunk, hanem nagystílű szellemi kufárokkal is. Kik a veszélyesebbek?
Néha azt
kell gondolnom, hogy a veszély csiráit önmagunkban hordozzuk. Mi magunk vagyunk
azok, akik áruvá lényegültünk (süllyedtünk?), de egyben kufárokká is. Vagy
egyszerűen kiszolgáltatottjai vagyunk egy szörnyű, magunk teremtette világnak.
Nemrégiben
Frankfurtra vetették tekintetüket a szellem emberei. Az írók. A frankfurti
könyvvásárra. Ennek a rendezvénynek már a neve meghatározta lényegét. Nem
könyvkiállítás volt, hanem könyvvásár, üzletkötések színtere. Bizonyára nem is
akart másnak mutatkozni, mint ami. Könyvvásár volt. Magyarország volt a
díszvendége. A Magyar Köztársaság elnöke üdvözlő (vagy megnyitó?) beszédében
annak megfelelően és teljesen odaillően használta is a szóban forgó
kifejezésünket, azt ugyanis, miként tudnánk magunkat eladni. Természetesen a
világnak.
Amelyben
akarva-akaratlanul (de inkább akarva, mint nem) ott volt a félreérthetetlen
üzenet: a magyar íróktól olyan műveket vár a világ, amelyek a világpiacon
kelendő áruk lehetnek.
Bele kell
törődnöm a változtathatatlanba, hogy portékává minősültem. Nem biztos azonban,
hogy eladható portékává. Mi lesz velem, ha nem tudom magamat eladni?
Nem
mostantól kezdve gyötör ez a gondolat. Ha végigtekintek munkásságomon, és
őszintén szembe próbálok nézni önmagammal, vajon a tudat alatt vagy nagyon is
megfontoltan nem működött-e bennem kezdet óta a számítás, a számítgatás, hogy
azt, amit csinálok, tehát azt, amit írok, úgy csináljam meg, hogy „eladható”
legyen? És közben hiába is hivatkoznék örökös kiszolgáltatottságomra, ha
hiúságomat, túlzott becsvágyamat tagadni is próbálnám. Mindnyájan
kiszolgáltatottak vagyunk a társadalommal (keményebben fogalmazva: a
rendszerrel) szemben, amelyben élünk.
Hol nyomtam
meg egy kicsit jobban a tollamat „eladhatóságom” érdekében, s hol hallgattam el
szavakat ugyancsak ennek érdekében? Riszáltam-e a faromat az előtt, akit
egyébként szívből utáltam? Árutermelőként mikor, milyen mértékben váltam
árulóvá?
Nem tudom,
mikor Vörösmarty Mihály megírta a Szózatot,
gondolt-e arra, melyik piacra álljon ki vele. De hogy írása közben mire
gondolt, azt mindenki tudja. Eszmei értéke változatlanul nagy. Legalábbis a
hazai piacon.
Németh István