Czeizel Endre
Ady Endre családfájának és sorsának értékelése
A családfa
A
géniuszt az életmű hitelesíti, különösen a költők értékelésekor.
Mégis, éppen Ady Endre fogalmazta meg: „Én voltam Úr, a Vers csak cifra szolga,
/ Hulltommal hullni: ez a szolga dolga…” (Hunn,
új legenda). Az életpálya és a talentum gyökereit kutatva nem hagyhatók
figyelmen kívül a gének sem, amelyek szervezetünk azon tervrajzát jelentik,
amit – a külső körülményektől meg belső adottságoktól
függően – jól-rosszul valóra váltunk.
Ady
Endre nagy jelentőséget tulajdonított származásának, hiszen verseiben,
tanulmányaiban és leveleiben gyakorta foglalkozott e kérdésekkel. Méghozzá a
legnagyobb nyíltsággal, amiben egyaránt szerepet játszott kíméletlen
őszintesége, költői exhibicionizmusa és a társadalmi képmutatással
szembeni ellenérzése, sőt a „csak azért is!” belzebubi természete. Ady
Endre és testvére, Ady Lajos vallomásai azonban főleg a családi
legendáriumon alapultak. Azóta sokak – elsősorban Kovalovszky Miklós –
kutatásainak köszönhetően, már az ősökről is elég sok és
megbízható adat áll rendelkezésünkre, ámde a családfa értékelésére még nem
akadt vállalkozó. Emiatt írta a fivér, Ady Lajos annak idején: „Mivel a
genealógia arisztokratikus tudomány, mely csak a nagyvagyonúak vagy a magas
állást betöltők származásának tisztázását ismeri érdemes feladatának, a
kétségkívül ősi, primae occupationis
Ady család genealógiájával komolyan és kimerítőbben senki sem
foglalkozott.” E hiányt szeretném pótolni Ady Endre családfájának itt közzétett elemzésével.
Az Ady-ősök
Ady
Endrét idézem: „Geográfia szerint a Szilágyságból jöttem, a régi Partiumból,
tehát se nem Erdélyből, se nem Magyarországból. Családilag szintén se
fentről, se lentről, küszködő nemzetes kisúri famíliából, mely
csak éppen hogy élt… Az Ady család egyébként Szilágyság egyik legrégibb
családja, ősi fészke Od, Ad, később Diósad, s a terjedelmes Gut-Kelet
nemzetségből való. Régi, vagyonos és rangos helyzetéből hamarosan
lecsúszott a család, s már a XV-ik századtól kezdve a jobbféle birtokos nemes
úr kevés közöttük, de annál több a majdnem jobbágysorsú, bocskoros nemes. De
erős hagyományok éltek a famíliában…” Éppen ezért is írhatta a költő:
Hepehupás,
vén Szilágyban,
Hét
szilvafa árnyékában
Szunnyadt
lelkem ezer évet.
Paraszt
zsályaként aludt el
S bús
krizantém-fürttel ébredt…
(Hepehupás,
vén Szilágyban)
Ady
Lajos szerint a legrégibb ismert ősük a XIII. században élt László, aki
1217–18‑ban részt vett II. Endre király eredménytelen keresztes
hadjáratában a Szentföldön. Az ő fia vagy unokája az az Illés, aki
1296-ban adományként kapta Kis- és Nagy-Guth birtoklását, amelyből azután
törzsi nevük: Gutheled, illetve a Kis- és Nagy-Guthi családnév ered. E törzs
1323-ban három családra bomlott. A legidősebb fiú, László leszármazottja a
Guthy és a nevezetes, de hamar kihaló Országh család. A középső fiú,
Boldizsár maradékai kapták az Ody nevet a Szilágyságban levő Od-Ad
(később Diósad, mivel Szilágy vármegyében két Ad volt: Had-ad és Diós-ad)
település alapján. A legkisebb fiú, János a Haraklány család őse. Az
idősebb és középső fiú leszármazottai, tehát a Guthyak és Adi (az
akkori oklevelek szerint) Márton, János, András és Balázs 1345-ben már
pereskedtek egymással a birtok további osztozásán. S ettől kezdve az
Adikra az állandó pereskedés a jellemző, így a következő száz
évből: 1349-ből, 1355‑ből, 1363-ból, 1378-ból,
1415-ből, 1427-ből, 1428-ból, 1437-ből és 1442-ből maradtak
fenn birtokpereket igazoló okiratok. A levéltári kutatások során találtak rá az
1459 és 1481 között élt Odi (Adi) Barla (Barnabás) diákra is, és így lett a
„jámbor, görögös, kopottas” ős Ady Endre Gyáva Barla diák című versének az ihletője. Egy másik
ős, Adi Gergely 1572-ben a Szilágysomlyón tartott törvényszéki tárgyaláson
szerepelt. A XV. századtól kezdve szegényedtek el az Adik, és váltak
hétszilvafás nemesekké a Szilágyságban. Egyik águk Erdélybe, a Székelyföldre
települt. Mi azonban maradjunk a Szilágyságban, mivel a költő
feltételezett ősei itt maradtak. Ady Endre szerint: „Egyik ősöm, Adi
(Ódi) István a tizenhatodik század közepe táján végrendeletben megemlékezett a
kálvinista rektor-lévitáról is. Diósadon, ahonnan származásunk s egyik
prédikátumunk is van, Adi (akkor még az ipszilon nem volt mai fontosságú) Adi
(Ódi) István egy bornyút hagyott a rektor-lévitának.” Diósadon 1705-ben a
nemesek összeírásakor szerepelt egy Ady István, de 1797-ben az ő
leszármazottjainak már nincs nyomuk. Az Ady család központja a XVIII–XIX.
század fordulóján azonban bizonyosan Szilágyfőkeresztúr, itt lakott
1705-ben egy másik Ady István, aki földbirtokosként II. Rákóczi Ferenc
fejedelem lelkes hívének számított. A költő kuruc verseinek eredetében
ennek a valószínűsíthető ősnek a szerepe sem zárható ki. A
szilágyfőkeresztúri Ady István és fia, ugyancsak Ady István pontos helyét
a családfán azonban nem tudom megadni. 1797-ben viszont már 16 Ady található a
nemesek listáján Szilágyfőkeresztúron, köztük Ady Bálint (IV/1). Rajta kívül 1805-ben Ady György és István neve
található meg e nyilvántartásban, de rokonsági kapcsolatuk Ady Bálinttal
tisztázatlan.
Az
itt bemutatott családfán az első ismert Ady ős tehát Bálint (IV/1), a
költő dédapja, aki
Szilágyszentkirályon született reformátusként, és később is itt élt
birtokosként. Feleségét (IV/2) nem sikerült azonosítani. Az ő gyermekük
József (V/1) és a költő nagyapja:
Ady Dániel (V/2) lombérti birtokos, aki a Wesselényiek számtartójaként is
ismert. Ady Dániel feleségül Viski Juliannát (V/6) vette, mégpedig a másik dédapa: Viski Dániel (IV/3) akarata
ellenére. Viski Dániel a kalotaszegi Nyárszón volt pap, de emellett
pénzkölcsönzéssel is foglalkozott, ezért gazdagnak (meg zsugorinak) mondták.
Ő volt Kalotaszeg „bankára”. Viski Dániel felesége, Szabó Anna (IV/5) a
nárai Szabó família leszármazottja, és ez a dédmama is református papnak a
lánya. Halála után nővére, Szabó Klára (IV/6) gondozta özvegy férjét. A
Viskiek állítólag rokonságban álltak Dózsa György családjával, emiatt is
írhatta a költő: „Dózsa György unokája vagyok én, / Népért síró, bús,
bocskoros nemes” (Dózsa György unokája.) Dózsa
Györgynek és öccsének, Gergelynek azonban nem maradt gyermeke, így legfeljebb
nagybátyjuk, Dózsa Ádám révén állhatott fenn ez a rokonság, de erre bizonyíték
nincs. Ady Endre azonban Dózsa Györgyöt a magyar történelem egyik legnagyobb
alakjának tartotta, és szobrot követelt neki.
Viski
Dánielnek és Szabó Annának három felnőttkort megért lányáról tudunk. A
legidősebbet, Viski Annát (V/5) Fazekas András (V/4) református pap vette
feleségül, és nekik is három lányuk született. Polixéna (VI/2) Bányai Lajos
(VI/1) felesége lett, és házasságukból több gyermek származott, de ők nem
szerepelnek a családfán. Viski Anna és Fazekas András középső lánya volt
Ilka (VI/4), aki Kiszely Kálmánhoz (VI/3) ment férjhez, és a gyakori
gyermekáldás az ő házasságukat is bearanyozta. (Az ő leszármazottjaikat
sem jeleztem a családfán.) Kiszely Kálmán rokonságban állt a Boncza családdal,
így Ady Endre és Boncza Berta között távolabbi, noha nem vér szerinti rokonság
állt fent. A legkisebb lány, Anna (VI/5) Baló Sándor (VI/6) házastársa lett,
gyermekeik nem ismertek. Viski Dániel és Szabó Anna középső lánya, Julianna (V/6) Ady Endre apai nagyanyja, vele a következőkben
részletesebben foglalkozunk. E dédszülők legkisebb lányát, Rozáliát (V/12)
Vincze Ferenc (V/11) református lelkész vette feleségül, és két lányuk (VI/19,
21) meg egy fiuk (VI/20) született. Csak Ferencnek (VI/20) lettek gyermekei,
egyikük, Vincze Géza, szentimrei lelkész kapcsolatban állt a költő
közvetlen családjával.
Viski
Dániel (IV/3), a dédapa középső lányát, Juliannát (V/6) másnak szánta, de ő megmakacsolta magát, és a
szülők által választott férj helyett Ady
Dánielhez (V/2), az elszegényedett nemeshez kívánt feleségül menni. Hosszas
családi perpatvar után sikerült csak a „hattyúnyakú, büszke papkisasszony”-nak
akaratát keresztülvinnie. De már az esküvő is igazolta szüleinek
aggodalmát: a vőlegény ugyanis elkésett a szertartásról, mert
belefelejtkezett a legénybúcsúba… Előbb Hadadon, majd Lompérten éltek, ez
utóbbi falunak 1895-ben 709 magyar és román lakosa volt. Ady Dániel bohém
életvitele és összeférhetetlen temészete következtében anyagi helyzetük
hamarosan válságosra fordult. A 300-400 holdas birtokot elmulatta és
elpereskedte, ami azután meghatározta gyermekei sorsát is. Állítólag a feleség
halálát is a férj egyik rossz tréfája okozta. Télen Hadadról tértek haza
Lompértra lovas szekéren. A feleségnek le kellett szállnia, szükségét
elvégezni, a férj meg ráijesztett: otthagyta. Ő azután ijedten futott
utána, és úgy megfázott, hogy tüdőgyulladásban hamarosan meghalt. Felesége
halála után Ady Dániel legidősebb fiához került.
Ady
Dániel és Viski Julianna négy gyermeke közül az első Ady Sándor (VI/7), aki Hadadon lett jegyző, és akinek nyolc
gyermeket szült felesége, Asztalos Julianna (VI/8), egy református pap leánya.
Az első már csak a neve miatt is nevezetes, ugyanis őt is Ady
Endrének (VII/1) hívták, és ő is a debreceni jogi fakultáson tanult, mint
a költő. A költőnél egy évvel idősebb Ady Endre azonban el is
végezte az egyetemet, és neves jogászként hasznosította talentumát. Az
újságokban, sőt még a szakirodalomban is gyakorta összekeverték e két Ady
Endrét. A jogász Ady Endrének három lánya (VIII/1–3) született. Ady Sándor
sorban következő három lányának nem lett gyermeke. Egyik (VIII/5)
csecsemőkorban meghalt, Jolán (VIII/6) nem ment férjhez, Ilona (VIII/4)
frigye pedig terméketlen maradt. A Hadadon 1889. február 26-án világra jött Ady Máriát (VII/8) Landt Lajos (VII/5)
vette feleségül 1908-ban Csíksomlyón, és négy fiúgyermekük született. I. Pált
(VIII/9) csecsemőkorában elvesztették. György (VIII/7) mérnök és Gábor
(VIII/11) jogász, többször házasodtak, gyermekeik és unokáik ma is élnek. Végül
Csíkszeredán született II. Pál (VIII/13) mérnök, aki Marosvásárhelyen vezette
az oltár elé a zilahi Szabó Irént (VIII/14) 1942-ben. Ady Mária-Mariska már
fiatalon novellákat írt, amelyek 1907-ben jelentek meg Sok ború, kevés derű című kötetében. Férje elesett az I.
világháborúban, így gyermekei neveltetése Erdélyben, a trianoni diktátum után,
súlyos gondokat okozott neki, mivel pedagógusi fizetése alig fedezte a
megélhetésüket. Mégis folytatta irodalmi munkásságát is, verseit Én az őszben járok… (1925)
című kötetében gyűjtötte össze. A II. világháború után Magyarországra
menekült, és Budapesten halt meg 1978. február 25-én. Gyermekei tudatosan
próbáltak megszabadulni az Ady család irodalmi terhétől. Gábor és II. Pál
1944-ben ugyancsak áttelepült Magyarországra, és itt magyarosították Landt
családnevüket az anyai előnévre: Diosadyra. Gábor alkotmányjogászként a
Parlamentben dolgozott, és az 1956-os forradalom alatt ő lett a parlamenti
munkástanács elnöke, emiatt később kirúgták állásából. II. Pál a
környezetvédelem elismert szakemberévé vált, fia, Diosady Levente (IX/7)
Kanadában él, ahol 1971-ben vette feleségül a Zalaegerszegen született Lendvay
Klárát (IX/8). Két fiuk – Andrew (X/3) és Laslo (X/4) – van. Ady Sándor
következő három gyermeke közül Erzsébetnek (VII/10) és Irénnek (VII/12)
nem lettek gyermekei. Zoltánnak (VII/14) két fia (VIII/5–6) született, egyikük
ugyancsak Ady Endre (VIII/16), a Műszaki Egyetemen dolgozott, és egy
lányáról, Dóráról (IX/9) tudok.
Ady
Endre édesapja: Lőrinc (VI/9)
másodszülöttként, 1851. augusztus 15-én jött a világra, róla később lesz
szó.
Ady
Dániel és Viski Julianna harmadik gyermeke, János
(VI/10) Szilágycsehiben lett jegyző. Felesége, Nedeczky Mária (VI/11)
tizenegy gyermeket (VII/16–22) szült, akiknek leszármazottai jelenleg is élnek.
Az
Ady Dániel és Viski Julianna házaspár legkisebb gyermeke Julianna (VI/13). Első házasságából – az úri szélhámosnak
tartott – Kubinyi Ernőtől (VI/12) egy, ugyancsak Julianna (VI/24)
nevű lánya született. Őt Makay Gyula (VII/23), krasznahidvégi
jegyző vette feleségül, és két gyermekükről (VIII/11–12) tudósítanak
a családi krónikák. Egyikük, Makay György (VIII/11) sok adattal járult hozzá az
Ady család történetéhez. Ady Julianna (VI/13) második férje volt a lompérti
Séra Lajos (VI/14), aki jól ismert a költő életrajzából (volt idő,
amikor Ady Endre náluk lakott Zilahon, mivel a Séra házaspár később
odaköltözött). Séra Lajos szorgalmas és jó gazdának bizonyult, tekintélyes
birtokká növelte felesége hozományát. Ady Juliannát nagyon szerették a faluban,
ő volt a betegek gyógyítója és az árvák istápolója. E házasságból négy
gyermek (VII/25–28) született. A legkisebb, Ferenc (VII/28) később
feleségül Diószeghy Annát (VII/29) vette. Az ő édesapja volt giczei
Diószeghy Mór református pap, akit azonban költőként és prózaíróként is
ismertek a Szilágyságban.
Az anyai ősök
Az
édesanya, tiszaeszlári Pásztor Mária
(VI/27) apai ágú ősei a költő ükapjáig,
az 1760-ban született Pásztor Jánosig (III/5) vezethetők vissza. A családi
hagyománynak megfelelően ő is református pap lett (noha sárospataki
diákoskodása alatt csizmadiaként is dolgozott), és feleségül Csizmár Erzsébetet
(III/6) vette. Pásztor János azonban összekülönbözött feletteseivel
(szuperintendánsa szerint „tudattalansága és élete folytatása botránykozást
okoz”), ezért meg kellett válnia állásától, és legidősebb fiához,
Józsefhez költözött. A „megbotránkoztatást” valószínűleg mértéktelen szeszesital-fogyasztása
okozhatta. Az ükszülők négy terhességéből öt gyermek született. A
legidősebb gyermekből, Pásztor Józsefből (IV/8) lett a
költő egyik dédapja, aki
Sárospatakon tanult, és református lelkészként 1804-ben Kolozsvári Borbálát
(IV/15) vette feleségül. A második és harmadik gyermeknek, Zsuzsannának (IV/9)
és Dánielnek (IV/10) csak a neve ismert. A következő terhességből
kétpetéjű ikrek születtek: I. János (IV/11) hamar meghalt, míg Julianna
(IV/12) felnőtt, és Sebő Lajos (IV/13) vezette oltárhoz. Pásztor
József gyermekei között az utolsó megint a II. János (VI/14) nevet kapta.
Ismerkedjünk
meg most a költő anyai ágú Kolozsvári
őseivel. Ady Endre családfáján a legtávolabbi ismert ős Kolozsvári I.
Péter (IV/1) református lelkész, aki 1738-ban halt meg. Felesége, Kerekes Judit
(I/2) negyven évvel élte túl. Bizonyára több gyermekük születhetett, de csak
két fiuk neve maradt fent: II. Péter (II/1), Ady Endre szépapja és István (II/4). Kolozsvári II. Péter ugyancsak a
református papi hivatást választotta, feleségének neve (II/2) nem ismert,
csupán halálozási éve – huszonegy évvel élt tovább férjénél. Gyermekeik közül
csak kettőről tudunk. Az egyik Kolozsvári János (III/9), a költő
dédapja, aki – a családi
hagyományoknak megfelelően református lelkészként – ismeretlen nevű
feleségével (III/10) egyazon évben, 1793-ban halt meg. Nekik hat gyermekük
született, és az egyik volt Kolozsvári Borbála (V/15), Ady Endre egyik
dédszülője.
Ady
Endre e dédszüleinek, Pásztor
Józsefnek és Kolozsvári Borbálának a házasságából öt gyermek született. Az
elsőszülött Zsuzsanna (VI/13) sorsa ismeretlen. A második volt Dániel
(VI/18), Ady Endre anyai nagyapja. Az
ő története megint csak a család szégyenkrónikájába tartozott. Református
papként 1841-től Érmindszenten dolgozott 2-3 évig, de a falubeli
birtokosok – állítólag italozása miatt – alkalmatlannak találták e hivatásra.
Felettesei más eklézsiát ajánlottak neki, amit nem fogadott el, és inkább a
katolikus püspök szolgálatába állt Szatmárnémetiben. A római katolikus hitre
tért Pásztor Dániel intézőként dolgozott a püspök birtokán, de itt sem
maradt sokáig. Beköltözött Szatmárra, ahol társadalmi lecsúszása folytatódott:
vármegyei útbiztos (útkaparó), majd mezőőr lett. Az ő
házasságára és gyermekeire még visszatérek. Pásztor József és Kolozsvári
Borbála gyermekei között a sorban következő I. Istvánt (V/15) és Jánost
(V/16) csecsemőkorában elvesztették. Az utolsó gyermek is az István (V/17)
nevet kapta. Felnövekedvén református pap lett, Virág Teréziát (VI/18) vette
feleségül, és kilencvenkét évet ért meg. Csak egy lánya, Teréz (VI/28)
született, aki Dózsa Jenő (VI/29) református pappal házasodott össze.
Ady
Endre anyai nagyapja, Pásztor Dániel Kabay
Rozáliát (VI/21) vezette oltárhoz Érmindszenten 1842-ben. A költő
Kabay ágú ősei közül a református Kabay Gábor (V/17), az egyik dédapa Érmindszenten volt vagyonos
falusi birtokos. Feleségül Simay Zsuzsannát (V/18) vette, és négy
gyermekükről van tudomásom. A legidősebb, Gábor (V/20) és felesége,
Sipos Julianna (V/19) azért is fontos, mivel ők nevelték fel a korán árván
maradt Pásztor Máriát, vagyis Ady Endre édesanyját. A gyermekek sorában Rozália
(V/21) következik, őt vezette oltárhoz Pásztor Dániel, ő tehát Ady
Endre anyai nagyanyja. Rákhel (V/22)
Balázsy Imréhez (V/19) ment nőül, gyermekeik közül csak Miklós (VI/30)
ismert. Végül a legkisebb lány, Klára (V/20) Barna Balázs (V/21) asszonya lett,
az ő gyermekük (VI/33) és unokájuk (VII/48) is a Balázs nevet kapta.
Mindenesetre joggal írhatta Ady Endre: „Igéim bővek, zengők, nagyok:
/ Papoknak ivadéka vagyok” (Pap vagyok
én).
Pásztor
Dánielnek és Kabay Rozáliának, Ady Endre anyai
ágú nagyszüleinek öt gyermekük született. Az első, Róza (VI/22)
háztartási alkalmazottként élt. Férje és gyermekei nem ismertek. A
következő a sorban Ida (VI/23), „a csodaszép barna asszony”, akinek
küllemén túl viselkedése is feltűnést keltett a családban, de tágabb
környezetében is. Mint színésznő ugyanis a művészek akkor szabadosnak
mondott életét élte. A sokat tapasztalt, olvasott, élénk képzeletű
nagynéni gyakori érmindszenti látogatásai során nagy hatást gyakorolt a gyermek
Ady Endrére, aki szerint: „a színpad ölte meg” 1916‑ban. A harmadik
gyermek, Lajos (VI/24) papnak készült, de a tanárairól írt gúnyversei miatt
kicsapták, katonának állt, s végül öngyilkos lett. (Ady Endre bizonyára
túlzott, amikor azt írta róla: „Egyik nagybátyánk remek poéta volt”.) Pásztor
Miklós (VI/25) a gimnáziumot, majd a katolikus papneveldét végezte el
Szatmárban, de a felszentelés előtt megszökött, és a parasztgazdák
juhászbojtára lett Szatmárudvariban. Később a Szatmár megyei Lazariban
telepedett le, ahol görögül és latinul tudó földművesként éldegélt. Egy
parasztlányt – Szilágyi Borbálát (VI/26) – vett feleségül. Nyolc gyermekük
született (VII/39–41 és 43–47). A legidősebb, Róza (VII/39) Márka János
(VII/38) felesége lett, és ők is nyolc gyermeket (VIII/14–15) nemzettek.
Pásztor Miklós (VI/25) gyermekei közül Pásztor János (VII/41) juhász és fia,
József (VIII/16) neve is gyakorta szerepel az Ady Endre életével foglalkozó
írásokban. A különös sorsú nagybácsi, Pásztor Miklós (VI/25) azonban nem érte
be feleségével, nagyon szerette a nőket, a család – ezért is –
megszakította vele a kapcsolatot. Végül Pásztor Dániel és Kabay Rozália
legkisebb gyermeke volt Pásztor Mária (VI/27), Ady Endre édesanyja.
Az
irodalomtörténészek szerint Ady Endre az Eszterkuthy
Éva húga című novellájában tulajdonképpen anyai nagyanyjának (tehát
Kabay Rozáliának) és egyik húgának a sorsát érzékeltette: „Eszterkuthy Éva: az
én nagyanyám volt, édesanyámnak édesanyja, tiszteletes aszszony, papné.
Valamikor hat faluban nem találhattak nála szebb leányt, s mégis végül a
szerelemtől halt meg. Félig úri, félig paraszti leány volt, de nagyon
finom, szép és halk leány, erőnek erejével férjhez adták a nagyapámhoz,
aki beleszeretett. Szülői megrészegedtek a nagy szerencsétől, hogy
úrnak a felesége lesz a leányuk, papné, s a szép papné pedig belehalt ebbe a
szerencsébe… Eszterkuthy Éva világéletében undorodott a csóktól, de nyolc évig
bírta, hét gyermeket – hetet – ajándékozott kelletlenül, irtózással az urának,
s meghalt.” (A családfa ugyan csak öt gyermek születéséről tud, de a
tizenhat éves korában férjhez adott lány valóban korán, harminchat éves korában
halt meg. Lehet, hogy két gyermekét korán elvesztette, és ezért nem tudnak róluk
az Ady család kutatói.) Az anyai nagyanya húgára, Rákhelre vagy Klárára pedig
így emlékezett Ady Endre: „Eszterkuthy Sárát menyecskének címezgették
alattomos, gúnyos falusi szájak, s emlékszem: szörnyű cím volt ez nálunk.
Igen: Eszterkuthy Sára szerette a férfiakat… Lám, Eszterkuthy Éva utálta a
csókot, meg is halt öröm nélkül, s a mi házunk is vajon nem éppen emiatt olyan
zord és szomorú? Nyolcéves koromban… szándék és olcsó tudat nélkül éreztem,
hogy a mi famíliánk sorsát nagy csók-adósságok nyomják s ez alatt sokan fogunk
még összeroppanni…” Emiatt is nevezhette magát Ady Endre „hűs vérűek
unokájának” (A szerelmetlenség
Istenéhez).
Az
Ady Endre által emlegetett anyai ágú örmény vagy indiai eredetre („Jöttem a
Gangesz partjairól” – A Tisza‑parton)
a családfa semmiféle adata nem utal, ezt legfeljebb anyjától örökölt kreol
bőre, nagy, sötétbarna szeme és „keleti” megjelenése indokolhatta.
Családja
Ady
Endréhez édesanyja, az „Édes-Ides”
állt legközelebb, és az ő szívében is költő fia foglalta el az
első helyet. A katolikus Pásztor Mária Szatmáron született 1858. július
4-én. Négy és fél éves volt, amikor meghalt harminchat éves édesanyja
epebetegségben (baját „epéshidegnek” mondták). Két esztendővel később
elhunyt ötvenhárom éves édesapja is, agyvérzésben. Akkor nagybátyja, ifj. Kabay
Gábor (V/20) és felesége, Sipos Julianna, a „Julcsa mama” (V/19) vette magához
és nevelte Érmindszenten. (E Szilágy megyei falucska közigazgatásilag Érkávás
községhez tartozott, 1877-ben 941 magyar és román lakossal. 1977 óta románul
Ady Endre – magyarul Ady-falva – a
település neve.) A kislány csak néhány elemi osztályt végzett, később sem
olvasott könyveket. Állítólag nevelőszülei „kimerülésig” dolgoztatták, és
első kérőjének odaadták a tizenhat éves lányt. Ugyanakkor tiszteletet
érdemlő a hozománya: Kabay Gáboréknak 53 magyar holdjuk volt, viszont 40
(ugyan szikes) holdat kapott örökül Pásztor Mária.
Apjáról írta Ady Endre: „Nagyszerű úr ám az
én apám: családjának egyetlen tagja, aki elrúgta magától a latin iskolákat,
ennek folytán zabolázhatatlan, igaz és természetes, ősi és zsarnok magyar
maradt.” Csak két-három gimnáziumot végzett Zilahon, később sem igen
olvasott, még újságot sem. Az Érmindszentre beköltöző, „gyüttment” Ady
Lőrinc a felesége révén kapott több mint százéves kétszoba-konyhás
zsúpfedeles parasztházban alapított családot, amely ifjabb Kabay Gábor telkén
állott. Ady Endre is itt született: „Ez itt falu, az én falum, / Innen jöttem
és ide térek. Mindszentnek hívják…” (Séta
bölcső-helyem körül). Fia szerint apja „pontosan hajnali öt órakor
káromkodja el magát az alsó udvarban”, és kezdi mindennapos munkáját. A
Lompértról – némelyek szerint – „kurta gubás parasztként” Érmindszentre
érkező vagyontalan Ady Lőrinc a felesége hozományaként kapott 40
holdon dolgozott kora hajnaltól késő estig, és végül is a 100 magyar
holdra gyarapított rossz-szikes földjén sikeres parasztgazdaságot hozott létre.
Mindezt kemény munkával, takarékos gazdálkodással és nem kevés ügyességgel.
Egyrészt a földek újbóli tagosításakor – a falubeliek szerint – „Adyék
megtollasodtak”, másrészt a felesége bevonásával végzett, jórészt illegális
dohánytermesztéssel. Így 1908-ban megépíthették a telkükön azt a többszobás
lakóházat, amit azután Ady‑kúriának neveztek a falubeliek. Ady
Lőrincet később a Szilágy megyei törvényhatósági bizottság tagjának,
az érmindszenti református eklézsia főgondnokának (noha templomba nemigen
járt), sőt a falu bírójának is megválasztották. Kortársai mint talányos
észjárású, rapszodikus gondolatkapcsolású, szaggatott beszédmodorú,
erőszakos, mokány magyarra emlékeztek rá, akiben élt az Adyk
pereskedő hajlama. Csípős megjegyzéseivel sokakat és gyakorta
megbántott. Az apa és fia, „két nyakas, magyar kálvinista” (Krisztus-kereszt az erdőn) közt sem volt ritka a konfliktus.
Ady Lőrinc is nagyon szerette a nőket. Élete fő szomorúsága
kezdetben az volt, hogy Endre fia – a remélt szolgabíróság helyett – a
költészetre adta a fejét (talán ezért is hozzá Lajos állt közelebb),
később pedig az, hogy egyetlen unokát sem nemzettek számára a fiai.
Időskorát a mind gyakrabban jelentkező asztmás rohamok keserítették
meg. Erős dohányos volt ő is. Hetvennyolc éves korában aggkori
tuberkulózisban (?) halt meg, 1929. április 22-én.
Ady
Endre szüleinek házassága nem volt boldognak mondható. Emiatt írta
édesanyjáról: „Szeme, vágya, eper-ajka, / Szíve, csókja mindig könnyes” (Az anyám és én). Erőszakos férje
sok beleszólást nem engedett a család életébe, sőt őfelette is
basáskodott. Férje szoknyavadászatáról tudott, és elfogadta. (A magyarázat Ady
Endre Eszterkuthy Éva húga című
novellájában található meg.) Az édesanyja egyszer súlyos, őrüléssel
határos idegbetegségen esett át, mely kórházi kezelést igényelt. Ekkor a
hétéves Ady Endrét és öccsét nagynénjük, Séra Lajosné született Ady Julianna
(VI/13) gondozta Lompérton. A költő édesanyja 1937. november 28-án
Budapesten egy villamosmegállóban, váratlan hirtelenséggel, szívinfarktusban
halt meg, életének nyolcvanadik évében.
Pásztor
Máriának három terhessége ismert. Az
elsőből született lány, Ilona (VII/30) korán meghalt. A második volt
a sorban Endre (VII/35), aki – a keresztlevél tanúsága alapján az András nevet kapta. A család
ismerői szerint az édesanyjára hasonlított, sötét bőrét, haját és
szeme színét is tőle örökölhette:
Sötét
haja szikrákat szórt,
Dió-szeme
lángban égett,
Csípője
ringott, a büszke
Kreol-arca
vakított.
(Az anyám és én)
Végül Lajos (VIII/36) zárta a sort. Az alacsony gyermekszám
hátterében mindenképpen a születéskorlátozás igénye állhatott, amely
leghatékonyabb módszerének akkortájt a szexuális absztinencia számított.
Mindezt a frigidnek mondott Pásztor Mária szívesen fogadhatta, ugyanakkor
megmagyarázhatja Ady Lőrinc gyakori házon kívüli „nőügyeit”.
Ady
Endre öccse, Lajos (VII/36) négy év
két hónappal volt fiatalabb a költőnél. Az érmindszenti gyermekkor után
négy évig a zilahi kollégiumban együtt tanultak. Ady Lajos a kolozsvári
egyetemet végezte el, és gimnáziumi tanár lett, előbb Zilahon, majd
Budapesten. 1919-től debreceni tankerületi főigazgató és tanügyi főtanácsos.
Kezdeti baloldaliságát az I. világháború utáni pálfordulása követte, így jól
illeszkedett be kora társadalmába a Középiskolai Tanáregyesületi Közlöny
szerkesztőjeként és a tanártársadalom egyik vezetőjeként. Bátyja
példájának vonzásában megkísértette a költői-írói hivatás is, amitől
Ady Endre erőteljesen eltanácsolta („Egy családból elég egy bolond!”).
Emiatt a fiatal korában írt novellákat később már csak tanulmányok és
tankönyvek követték. 1923-ban azonban ő írta meg a költő első életrajzát,
és az Ady-családfa összeállítására is elsőként vállalkozott. Ady Lajos
feleségül a szomszéd falubeli, jómódú földbirtokos idősebb lányát, Kaizler
Annát (VII/37) vette. (E sorok írója szeretettel emlékszik rá mint első
tanítónőjére a budapesti Áldás utcai iskolában.) Az ő házasságuk is
gyermektelen maradt, így érthető meg Ady Endre édesapjának keserve: „Két
fia van és velük elvész / E dús kis földnek kis családja…” (Nagy sírkertet mérünk). Végül is csak az édesapa került az
érmindszenti házuk melletti temetőbe… Ady Lajos korán agyvérzést kapott,
ezt túlélve sokat szenvedett 1940-ben, ötvennyolc éves korában bekövetkező
haláláig.
Ady
Endre megértette az emberi teremtés misztériumát:
Hiszen
ők cselekvék, hogy élek,
Hogy
sokat és nagyot akarok.
Hallgatnak
s én rettegve
Érzem,
hogy ki vagyok.
(Apámtól, anyámtól jővén)
A „nagy csók-adósság”
Ady
Endre versben elbeszélt szerelmi életét bárki megismerheti. A családjukra
nehezedő „nagy csók-adósság” az ő életét is meghatározta. Már
kisgyerekkorában mély nyomot hagyott benne játszadozása Pápay Rózával:
„Ló-sóskás parlagon ébredt föl / Egykor e bűnös, ős szerelem: / Róza,
a szomszédék kis Rózája / Bujósdit játszott velem” (A Hágár oltára). Ezért írhatta egyik novellájában: „Én már
hároméves koromban nem voltam ártatlan… Hároméves korom óta mindig szerettem,
emésztően, viharosan és sokszor” (Katinkáig).
A
pubertás kihívását szemléletesen érzékeltette A negyedik nyáron című novellájában: „Ó, ekkor szenved,
ilyenkor, tizenhárom és tizenhét év között legembertelenebbül az ember.
Ütköző férfiasságát naponkint ezer alázás éri, s úgy kívánja a szerelmet,
ahogy soha többé nem tudja, amikor már joga volna hozzá…” Az ébredező
nemiség olyan erővel tört rá, hogy orvosi kezelést igényelt. Katinkáig című novellájában találó
leírását adta a serdülőkori nemi fantáziálásnak, a fiúk nemi érését
jelző éjszakai magömléseknek és következményeinek: „Tizenhat
esztendős voltam akkor, gyakran beteg, mozgásra tunya, önmagamban
élő, korán érett, képzelődő és víziókat látó. Az ágyamat nagyon szerettem.
Gyönyörűséges, lármás, bizarr, gyötrelmes és vad álmok keltek ki
belőlem éjszakánként. Reggel összetépettnek éreztem az agyam. Reszkettem
és vánszorogtam…
Ekkor
jön az a március, amikor olyan élesek voltak a tavaszi fuvalmak, s az én
tavaszi álmaimban mindig leány-virágok nyiladoztak.
Tunyább,
szomorúbb és ingerlékenyebb voltam, mint valaha. Június volt és vizsga az
iskolában. Velem akartak éppen büszkélkedni a tanárok. Egyszerre hangosan
felzokogtam. Megijedt mindenki, s én magamnak sem mertem bevallani, mi bánt.
Egy kertre gondoltam, ahol tegnap piros rózsákat láttam: tébolyodott düh
szállott meg, hogy miért nem lehetek én most ott…
Sötét
sávokat láttam a júliusi napfényben, szerencsétlen és háborodott voltam, ha
kérdezték, mi bajom…” Ezen ideg-összeroppanása után orvosi kezelést kapott.
Első
nemi kapcsolata feldúlta életét. 1893 vagy inkább 1894 őszén, tehát
tizenhat-tizenhét éves korában került sor az „első komoly csókra” egy
szerb pincérlánnyal vagy prostituálttal. Az első szeretkezés nagy,
kiábrándító élményét mind versben:
Nagy
tőgyű, szerb leány,
Mint
remegett kicsi apródod,
Vén
templomban éjfélt bunkózott
Akkor az
éji óra-verő
S én
mentem első, komoly csókra,
Gyönge
legény, szűzi legény.
És bús
íze vala a csóknak
És
átkozott volt az a csók
És te nem
tudtad, hogy ki csókol
És én nem
tudtam, hogy ki csókol
És én nem
ismertem még akkor
A csóknál
nagyobb valót.
(Heléna, első csókom)
– mind prózában (Katinkáig)
megfogalmazta: „Kábultan és szomorúan tértem vissza. Az a szerb leány
gyalázatos volt… Sírtam, hogy korán vágyakoztam, sokat szerettem, álmokkal
csaltam és szenvedtem magam eddig. Miért? Semmiért. Hát ez az a nagy pillanat,
melyről azt hittem, hogy gyilkosan kéjes nárciszillatot lehel, s egy
pillanatra megérezteti az egész univerzumot velünk. Úgy éreztem, hogy engem
elámítottak és megöltek…” Mégis, a későbbiekben is kerülte az „úri”
nőket, mivel unalmasnak tartotta őket, és a szokásos társasági élet
terhére volt. A vásárolt „olcsó” csókokból viszont kivette a részét.
Mindezeknek azonban következményei lettek. Már zilahi diák korában összeszedte
az „utolsó gyermekbetegséget”: a kankót, amit szégyellt, és nem kezeltetett.
Így betegsége elhatalmasodott rajta, súlyos testi és lelki konfliktust okozva
(ekkor merült fel először benne az öngyilkosság gondolata), de a kezelésére
csak Debrecenben, elsőéves joghallgató korában szánta el magát.
Vérbajairól itt most ne essék szó.
Szexualitása
nagy erővel nyomta rá bélyegét életére, mert – mint vallotta – „…csók‑kérő
daganata / A sírban sem fog lelohadni” (Biztató
a szerelemhez). Mindezek jótékonyan hatottak művészetére, mivel
szerelmei egyben múzsái is voltak, és rajtuk keresztül sikerült a férfi-nő
kapcsolat addig nem ismert mélységeit és bonyodalmait feltárni:
Nekem a
szerelem nem volt víg ajándék,
Lovagi
birkózás, tréfás kopja-játék,
De volt
ravatalos, halálos-víg torna,
Játék a
halállal, titkos élet-forma.
(A Szerelem eposzából)
A
szeretkezésről azonban Ady Endre tudott – hangulatától és a
partnerétől függően – szinte szögesen ellentéteset írni. A Híven sohase szerettem című verse
szerint: „Ha öleltem, ha csókoltam, / Borús komédiás voltam.” A férfi önzését
sem restelli: „… Mikor én csókolok. Nem a némbert, / Én magamat csókolom” (A Hágár oltára), mivel „…ha szerettem,
magamat szerettem” (A cigány a vonójával).
Mégis, gőgösen vallotta: „nincs nő, akit meg ne érdemelnék”, mivel:
„Nagy vagyok a szerelemben, / Nem szeretett senki szebben, / Se jobban, se
hitesebben…” (Én jó Hiszekegyem).
Emiatt írhatta Lédának az Elbocsátó, szép
üzenetben: „Kinek én úgy adtam az ölelést, / Hogy neki is öröme teljék
benne…” Megélte a férfi-nő kapcsolat minden dimenzióját az istenülés
bódulatától – „S az asszony-test néha sokkal‑sokkal mélyebb, / Mélyebb az
Életnél, mélyebb a Halálnál, / Mélyebb az álmodnál, mellyel vágyva hálnál” (A Szerelem eposzából) – a másik feletti
uralomvágy rabketrecén át a Héja-nász az
avaron kínszenvedéséig, ahol „dúlnak a csókos ütközetek”.
Ady
Endre nagy szerelme Diósi Ödönné Brüll Adél (keresztnevének visszafelé olvasása
alapján nevezték Lédának) (VII/32)
volt. Az apai nagyszülőket, így Brüll Lipótot (V/7) és feleségét Nagyvárad
leggazdagabb zsidó családjai közt tartották számon. Az apa, Brüll Sámuel
(VI/16) a vagyon jelentős részét azonban tőzsdén elvesztette, és
ezáltal nemcsak a szintén gazdag családból származó feleségét, Stern Cecíliát
(VI/17), de három lányukat is nehéz helyzetbe hozta. Így a feltűnő
szépségű elsőszülött lányt, Adélt nem szerelme, Ordódy Pál
főhadnagy, az úri társaság képviselője, hanem a helyi cégfestő
kisiparos fia, Diósi Ödön vette feleségül 1897-ben. A másodszülött Brüll lány,
Margit (VII/33) értelmi fogyatékosnak bizonyult, míg a legkisebbel, Bertával
(VII/34) Ady Endre kezdetben barátságba, később ugyancsak bizalmas
viszonyba került.
Ady
Endre 1903 nyarán ismerte meg Lédát, és kapcsolatuk 1912-ig tartott. A
költőnek nem maradt utóda, éppen ezért is tudta oly mély szomorúsággal a
magtalanságot (a meddőséget) verseiben (például A fiam bölcsőjénél címűben) kifejezni. A közhiedelemmel
ellentétben azonban Léda 1907. augusztus 26-án halva született lánya (VIII/13)
igen nagy valószínűséggel Ady Endrétől származott. A megfelelő
súlyú magzat pár nappal a születés előtt halt el a méhben, aminek okát
utólag nem lehet megállapítani. Léda sokat cigarettázott, még a terhesség alatt
is, ami növeli a magzati halálozás gyakoriságát. Felmerülhet a vérbaj okozta
magzati fertőzés, majd halálozás lehetősége is, de 1907-ben Léda – ha
esetleg megkapta volna Ady Endre vagy férje (állítólag Diósi Ödönnek is volt
vérbaja) betegségét – már túl kellett hogy legyen e betegség fertőző
időszakán. A családi háromszögben élő Léda halva született lányának
anyakönyvi kivonatában apaként Diósi Ödön kereskedő szerepel, hiszen ide
mindig a törvényes férj nevét jegyzik be. Három érv – erősödő sorrendben
– szól azonban Ady Endre apasága mellett: 1. Ady mély
aggodalommal és féltő gondoskodással kísérte végig Léda terhességét. Léda
a vajúdás kezdetekor Adyt hívta Budapestről Nagyváradra. Róla Léda szülése
után Vészi Margit a következőket írta naplójába: „Ady előkerült
halálsápadtan, üveges, sírós szemekkel. Beszélni nem tudott…” Diósi csak
szeptember közepén látogatta meg feleségét, és ezután vetette fel a válás
gondolatát. (Diósi Ödön, becenevén Dodó valószínűleg biszexuális volt, ez
magyarázhatja, hogy különösebb zokszó nélkül fogadta el a családi háromszöget.
Sőt, egyik levelében Léda férjének Adyval való kapcsolatáról azt írta: „S
ez a Dodó, hogy szereti ezt az embert, néha féltékeny vagyok rá.”) 2. Léda és
Ady Endre a fogamzás legvalószínűbb időpontjában, 1906. december
4-én, illetve az azt megelőző és követő két hétben: november 20‑a
és december 18-a között együtt voltak. 1906. szeptember 10-e és november közepe
között kettesben vettek részt egy hosszabb földközi-tengeri hajóúton, majd
utána Ady Endre és Léda rendszeresen találkoztak Párizsban. 3. Vészi Margit
(„Margita”) közlése szerint: „Ady a maga gyermekének vallotta Léda szülöttét,
azzal a bizonyítékkal, hogy hat ujjal született, mint ő.” Adynak ugyanis
hat ujja volt, és ennek a dominánsan öröklődő fejlődési zavarnak
a megismétlődése a leánymagzatban valóban apasága döntő
bizonyítékának számít.
Kérdés
persze, hogy korábban (és később) miért nem lett gyermekük.
Valószínűleg akkortájt Léda e gyermekkel szerette volna magához kötni a
tőle már menekülő költőt. Lángoló érzelmeinek kezdeti
korszakában viszont Ady Endrének okozott mély szomorúságot és „magtalan
álmokat” meddőségük:
Bús
szerelmünkből nem fakad
Szomorú
lényünknek a mása,
Másokra
száll a gyermekünk,
Ki lesz a
vígak Messiása,
Ki majd
miértünk is örül.
(A mi gyermekünk)
Ady
Endre termékenysége sem lehetett ugyanakkor megfelelő, mivel különben –
ismerve nagyszámú szexuális kapcsolatát – több általa okozott terhesség lett
volna várható. A csucsai legenda szerint 1917-ben született egy fia a falubeli
mosónőjüktől, aki Benamy Sándor szerint: „Gyönyörű teremtés
volt, csupa női titok, hamisság!” A fiú a Csucsai Péter nevet kapta, és
Ady barátja, a költő Octavian Goga (a későbbi miniszter) nevelt
fiaként nőtt fel. Goga volt ugyanis a csucsai vár későbbi
tulajdonosa. Benamy írta róla: „Tökéletes Ady‑fej, haj, szem, bőr,
testtartás.” Állítólag maga Ady is beszélt e fiáról barátainak. A fiatalember
költészettel nem foglalkozott, a nőkkel annál inkább… A II. világháború
után traktorosként, majd később kétkezi munkásként tartotta el magát.
Mindezek azonban – szemben Léda magzatával – nem bizonyítják Ady Endre
apaságát. Sőt, jogos feltételezni termékenységi zavarát, amit fiatal
korában szerzett és későn kezelt kankójára visszavezethető
mellékhere-gyulladása okozhatott. Az ezt követő hegesedés rossz
minőségű ondót és így csökkent termékenységet idézhetett elő.
Öccse, Ady Lajos gyermektelenségét is fiatalkori kankójával magyarázzuk.
Ady
Endre a század tízes éveiben gyakorta gondolt a házasságra, és végül feleségül Boncza Bertát (VII/29), Csinszkát (Ady
Endre tipikus névadása = csacsi ® csacsika ® csacsinszka ® csinszka) vette. A
Boncza család első ismert őse a székely Boncza Ábrahám (I/3), korának
hírhedt alkimistája. A XVI. század második felében Gyulafehérvárott élt lengyel
feleségével Izabella királynő kegyeltjeként. Leszármazottai közé tartozott
Csinszka ük/dédszüleinek (III/9–10) két fia: az unitárius vallású désfalvi
Boncza Sámuel (IV/20) és Elek (IV/21). Boncza Sámuel fia, Imre (V/26) részt
vett a ’48/’49-es szabadságharcban, és ezért sokéves börtönbüntetést kellett
elszenvednie. Megpróbáltatásai bizonyára hozzájárulhattak megőrüléséhez,
negyvenöt évesen halt meg a tébolydában. Boncza Elek tanulmányainak befejezése
után gróf Bánffy Miklós (1801–1894) erdélyi földbirtokos és főpohárnok jogtanácsosa
lett Kalotaszeg székhelyén, Bánffyhunyadon. Feleségül szőkefalvi Nagy
Jozefinát (V/23) vette, és három gyermekük született. Boncza Eleket és
feleségét azonban 1848-ban a lázadó oláhok lemészárolták, így két lányuk és
fiuk árvaságra jutott. A tízéves Malvinát (VI/28) Bánffy grófék vették
magukhoz, míg a két kisebb gyermek, I. Berta (VI/30) és Miklós (VI/31) az egyik
anyai nagybácsihoz került Bágyonba. Felnövekedvén, Malvina rangon alul ment
férjhez, de Bánffy gróf jószágigazgatót csinált a Garibaldival harcoló
férjéből, Kováts Károlyból (VI/27), és zentelkei birtokán, majd
később a Kolozs megyei Csucsán foglalkoztatta. Ekkor a kisebbik Boncza
lány, I. Berta, (VI/30) is hozzájuk került, ezért tőlük kérte meg kezét a
bánffyhunyadi járás főszolgabírója, törökfalvi Török Károly (V/29). A
legkisebb fiú, Miklós (VI/31) jogot végzett, ügyvéd lett, majd tulajdonosként
újságot (Magyar Közigazgatás) szerkesztett, sőt Marosvásárhely és a
topolani járás országgyűlési képviselőjévé több alkalommal is
megválasztották. Anyagi meggazdagodását sikeres tőzsdei tevékenységének
köszönhette. Mindezek egyértelműen igazolták talentumát meg rámenős,
erőszakos természetét, amely elhíresült különcséggel társult. Politikai
hitvallása is erre utalt: „Nem illünk ide, Európa szívébe. Csak hencegni és
cifrálkodni tud ez a lusta, bőrébe nem férő fajta. Az európai
civilizáció munkásokat és becsületes hivatalnokokat kíván, nem címeket és
négyes fogatot.” Boncza I. Berta és Török Károly első fia (VI/35)
csecsemőkorában meghalt agyhártyagyulladásban. A második volt II. Berta
(VI/36), a harmadik Lili (VI/37) őt hatévesen vesztették el, végül a
legkisebb Károly (VI/38). Apjuk kártyaveszteségei miatt, sikkasztásba
keveredett, és negyvenegy évesen öngyilkosságot követett el. Ettől kezdve
I. Berta egyedül nevelte két élő gyermekét öccse anyagi támogatásával.
Később Boncza Miklós taníttatta II. Bertát Pesten Zirzen Janka három
évfolyamos tanítóképzőjében, és ekkor beleszeretett unokahúgába. A már
agglegénynek számító Boncza Miklósnak állandóan voltak „női”, sőt
Erlesbeck Kamilla (V/28) egy kislányt is szült neki, de korábban házasságra nem
gondolt. A fiatal II. Berta érzelmei egy Ignácz István nevű jogászfiú felé
irányultak. A megkérés elfogadása ezért inkább a nagybácsi részéről az
ő családjának nyújtott anyagi támogatás viszonzásaként fogható fel.
Házasságukat édesanyja is hevesen ellenezte, nemcsak a korkülönbség, hanem a
„vérfertőzés” miatt is. A törvény ugyanis tiltotta a másodfokú rokonok
házasságát, az országgyűlési képviselő Boncza Miklós azonban képes
volt a különleges engedély megszerzésére. Így 1893. július 4-én a Kálvin téri
református templomban a negyvennyolc éves Boncza Miklós feleségül vette
húszéves, tanári diplomáját éppen megszerző unokahúgát. Tanúként Wekerle
Sándor miniszterelnök és Heltai Ferenc, Budapest főpolgármestere vettek
részt az esküvőn. A férj feleségének – II. Berta korábbi, romantikus
ötletének teljesítéseképpen – Alpári Ignáccal (többek között a Nemzeti Bank és
a Tőzsdepalota tervezőjével) Csucsán, a hegyoldalban kirobbantott
sziklára egy Körösre tekintő „várat” építtetett. A hamarosan
bekövetkező terhesség azonban tragikus véget ért. A feleség szeretett
volna a fővárosban szülni, de a férj ragaszkodott ahhoz, hogy gyermeke a
csucsai kastélyban jöjjön világra. A várt fiú helyett egy „groteszk lány”
(Csinszka szavai) született 1894. június 7-én, és az édesanyát az oláh bába
megfertőzte, ezért II. Berta a születést követő tizedik napon meghalt
gyermekágyi lázban. Az apa az ugyancsak (III.) Berta nevet kapó lányát (VII/49)
lelencbe kívánta adni, de ezt I. Berta – a nagymama és nagynéni egy személyben
– nem engedte, és magára vállalta nevelését. (Öccsével azonban soha többé szóba
nem állt.) III. Bertát tízéves korában a pesti Erzsébet nőiskolába adták,
majd 1911-ben a svájci Lutry leányinternátusába került. 1911 novemberében innen
írta első levelét Ady Endrének.
Csinszka
és Ady levelezéséből fény derült távoli rokonságukra, ezért a költő
„kis húgomnak” szólította „Bertukát”, a maga nevét pedig „bátyjaként” írta alá.
Persze közben a költő számos más fiatal nővel is levelezett, de III.
Bertát sem kellett félteni, ő is több vasat tartott a tűzben. Így
ismeretes svájci találkozása Tabéry Gézával, a későbbi erdélyi íróval,
majd Csucsára történő visszatérése után eljegyzése a mérnökjelölt Lám
Bélával. Ady Endre hamarosan végleg „elbocsátotta” Lédát, majd a kis női
csukák szorításából és az öregedés irtózatából menekülve mindinkább a házasság
menedékébe szeretett volna húzódni. Így csaknem egy időben III. Berta
eljegyzésével kérte meg Dénes Zsófia kezét, sikertelenül. 1914. április 23-án
került sor Ady Endre csucsai „rokonlátogatására”, ami nem túl jól sikerült a
költő másnapossága miatt. Mégis, kapcsolatuknak nem lett vége, sőt!
III. Berta mindenképpen élete nagy lehetőségének vélte házasságát a
legnagyobb kortárs költővel. (Ami Ady Endre számára nem lehetett
meglepetés, mivel barátja, Keresztszeghy Zoltán korábban már tájékoztatta
őt a lány karakteréről, miszerint azt 90%-ban az esze és csak 10%-ban
a szíve uralja.) Adynak tetszett a lány, még inkább iránta mutatott lobogó
érzelmei, ráadásul szülei is nagyon megörültek, hogy végre egy „lánnyal”,
ráadásul előkelő és gazdag erdélyi család úrikisasszonyával jegyezné
el magát. Így került sor a második látogatásra június 6-án, amikor is III.
Berta megszakította kapcsolatát Lám Bélával, és a költő megkérte a kezét.
Már együtt tettek látogatást közös rokonuknál, Viski Józsefnél, és ekkor írta
Ady Endre A Kalota partján című
versét. A fiatal lány megkérését a költő ugyan hamar megbánta, de mivel
Boncza Miklós megtagadta a lánykérést, Ady dacos harcba kezdett házasságáért.
Így csaknem egyéves, konfliktussal terhelt (Ady 1915. február 12-én majdnem
belehalt a túladagolás miatti veronálmérgezésébe) mátkaságuk után tartották meg
az esküvőt, 1915. március 27-én. E kapcsolatnak köszönhetők az Ady
Endre költészetében is különleges helyet elfoglaló Csinszka-versek. A két
szélsőséges: túlérzékeny, szeszélyes, önző személyiség (amit Adynál
akaratgyengeség és a költészetének mindent alárendelő attitűd,
Bertánál pedig az akaratosság‑céltudatosság, valamint a pajzsmirigyének
túlműködéséből adódó izgatott harciasság is motivált) magánélete
azonban semmiképpen sem alakulhatott harmonikusan, amit az I. világháború
okozta gondok, a költő súlyosbodó betegségei és iszákossága, valamint az
anyagi gondok csak tetéztek. Csinszka megpróbálta Ady Endre italozását kordában
tartani, ami viszont a költőből viharos reakciókat váltott ki. Emiatt
aztán megízlelték az együttélés poklát, amelyből az átkok sem hiányoztak.
Gyermekük nem született, amit Ady Endre hanyatló férfiassága, illetve
terméketlensége is magyarázhat. Ismert azonban Csinszkának egy olyan, 1927-ben
Hatvany Lajosnak írt mondata is, miszerint: „A Kultusz, ami bennem él Iránta,
fájdalmasan ügyetlen, furcsán titkolt, szégyellnivalóan szűzi, suta és személytelen. Egy tizenhat éves diáklány
éretlen romantikája, aki sohasem
juthatott el testi mivoltáig, s csak
genién keresztül érezte meg a vágyat Ady után, ki az élet nagy borzongásait
jelentette számára…” Benedek István szerint „ez az egyetlen hely, ahol Csinszka
nyilatkozik szűzen maradottságáról, vagyis Ady férfiasságának
kudarcáról…”. S talán ezzel lehetnek kapcsolatosak másutt leírt panaszai is:
„irtózom a szájától”, és hogy házassága kezdetben is csak „nappal volt boldog”.
Ugyanakkor Király István szerint: „A Bonczának szóló levél (1914. június 26-án)
utáni éjjel lehetett kettőjük számára a nászéj.” Így mindenesetre
érthetővé válnak Csinszkának a költő halála után megfogalmazott
szavai: „Egészséges, nyugodt életre vágyom! Bandi mellett ápolónő voltam.
Kimerültem. Pihenni akarok, szépen élni…” A huszonnégy éves Adyné férje halála
után szerette volna az „első költő felesége” rangját megtartani, de
Babits Mihály e tervében nem támogatta. Harsányi Zsoltot is megkísértette.
Végül 1920 augusztusában Márffy Ödön (1878–1938) festőművész felesége
lett. Gyermeke később sem született. Vallomása szerint: ő „Nem
meddő nő, csak gyermektelen. Olyan, akiben túl sok volt a
felelősségérzet és túl sok volt a gyávaság egy új emberélet
megteremtésére.” 1931-ben saját kiadásban Csinszka
Versei címen megjelentette költeményeit. Lázasan kereste helyét a
művészetben (de az értők szerint műkedvelő maradt mind a
rajzolásban, mind a költészetben, noha visszaemlékezései íráskészségét
igazolják) és az életben (rajongó barátságával tüntette ki Bárczy István
főpolgármestert és Mikes Lajos szerkesztőt). Az önmagában meg nem
talált géniusz iránti nosztalgiából túlzott képzelőerejét és hiúságát
mindenképpen a nála jóval idősebb „nagy” emberek szolgálatába próbálta
állítani. Passuth László visszaemlékezései szerint „élete utolsó két vagy három
esztendejében egész lényét beborító szenvedély vagy inkább romantikus szerelem
tartotta fogva”. Állandó fejfájásainak hátterében érszűkületet
kórisméztek, de nem kezeltette magát. Így Csinszka 1934. október 24-én,
negyvenéves korában agyvérzésben halt meg.
A családfa értékelése
Ady
Endre őseinek és rokonságának megismerése számos tanulsággal jár. Ahogy a
családfából is látszik, a korábbi generációkban magas volt a gyermekszám. A szapora csecsemő- és korai
halálozás miatt azonban sokan nem érték meg a felnőttkort, elsősorban
a fertőző betegségek áldozatai lettek. Ismerve ugyanakkor a
természetes termékenység megnyilvánulását, amely családonként átlagosan
tizenegy gyermek világrajöttét eredményezte, feltételezhető, hogy sok,
közvetlenül a születés után bekövetkező életvesztés nem is szerepel a
családfán. A másik lehetséges magyarázat szerint a református papi ivadékok már
akkortájt is képesek voltak a hatékony fogamzásgátlásra.
Néhány
meglepően hosszú ideig élő
személy is található a családfán, így a már említett és kilencvenkét évig
élt Pásztor II. Istvánon kívül Viski Dániel nyolcvanhárom és Ady Dániel is
hetvenhat éves korában halt meg. Közéjük sorolható Ady Endre édesapja és
édesanyja is a maguk hetvennyolc és nyolcvan évével. Mindezek alapján
kiszámítható Ady Endre születéskor
várható élettartama is, amely nyolcvankét év körülire tehető. (A
szülői átlaghoz a következő generációban akkortájt három évet kellett
hozzáadni.) Ennek alig több mint a felét érte meg a költő. Tetemes
életévvesztése döntően egészségi állapotának kedvezőtlen alakulásával
kapcsolatos. Mindezek a sorsfaktor
fogalomkörébe tartoznak, amely Ady Endrénél számos részre bomlik, és amellyel a
következő részben foglalkozom.
Érdemes
még a foglalkozásválasztás régi
hagyományára utalni e családfa kapcsán is. A múltban a fiúk általában
folytatták apjuk foglalkozását, így volt ez a céhmesterségeknél, a papi
hivatásnál és a kialakuló értelmiségi pályáknál is. Hiszen a szülő lehet a
gyermek legjobb pedagógusa, tudásának és tapasztalatának leghatékonyabb
átadója, emellett a „bejárt út” az öszszeköttetések és az iskolák kiválasztása
miatt is hasznos.
A
házasságkötésekkor általában érvényesült a hasonló
hasonlót választ elv. A református papi családok gyermekei gyakorta
egymással kötöttek házasságot, és ebben meghatározó volt a szülők szerepe.
Az olyan kivételek, mint Viski Julianna és Ady Dániel egymásra találása,
ritkák. Más kérdés, hogy ez utóbbi nem is bizonyult sikeresnek. A szociális
helyzet is meghatározó: az urak és szegények általában saját körükön belül
házasodtak. Az ettől való eltérés általában nagy feltűnést, sőt
felháborodást keltett.
A
kivételes adottságúakat szokás tehetségeknek, míg a tehetségük valóra váltására
képeseket helyes talentumoknak nevezni. Ady Endre problémaérzékenységét jól
jelzi, hogy ő is különbséget tett e két fogalom között, és gyakorta
használta a talentum megnevezést.
Mégis, a jelenlegi magyar nyelvben általában – hibásan – a tehetség megnevezést
használják mindkét kivételességre.
Ahogy
Ady Lőrincné mondta költő fiáról egy interjúban: „Tehetségében
sohasem kételkedett, inkább csak annak eredetét kutatta fáradhatatlan
buzgalommal. Rengeteg időt töltött családi írásaink között. Kutatta, hogy
kinek voltak irodalmi hajlamai.” Következtetése: „Hogy szamárésszel és
mulatságok szükségéből én éppen verseket írtam s olykor írok, úgy
gondolom, hogy ezt nem az atyai leszármazódásomnak köszönhetem egészen, hiszen
alapjában elég gyámoltalan emberek valának.” Ady Endre inkább édesanyja
családjában vélte különleges talentumának nyomait felfedezni. „Anyai
részről csupa pap, diákos, poétás ember az ősöm” – írta
önéletrajzában, 1909-ben. A magyar nyelvű kiadványra előfizető anyai
dédapjára csakúgy büszke, mint anyai nagyapjára: Pásztor Dánielre, aki
„…versfirkáló ember volt, mondják”, noha „versei nem lehettek felséges
művek…”. Ezen túl megemlítette még egyik nagybátyját is, Pásztor Lajost,
aki ugyancsak írt gúnyverseket. A versírás azonban nem egyenlő a
tehetséggel, különösen nem a kivételes talentummal. Harmincegy unokatestvére
közül az egyik, a tanítónő Ady Mariska is írt verseket, de nem Ady Endre
szintjén. Az anyai ősök költői tehetségével kapcsolatos nézetét
azonban – a családfa ismeretében – szubjektív túlzásnak tarthatjuk. Tényként
fogadhatjuk el szüleiben a lírikus
tehetség hiányát. Alacsony iskolázottságuk ezt önmagában nem magyarázhatja
meg, hiszen írástudatlanok is jelét adhatták rigmusteremtő képességüknek.
Ady Endre szüleiben azonban ennek nyoma sincs, olvasni sem szerettek. A négy
nagyszülő közül háromban egyáltalán, a negyedikben, Pásztor Dánielben is
csak nagy jóindulattal lelhető fel e tehetség.
Többen
megpróbálták az apa tulajdonságaival magyarázni költői adottságait. Így
Nagy Sándor írta például a következőket Ady Endre apjáról: „A fiú alig
hasonlít hozzá, ellenben a költő nagyon sokat örökölt tőle. Nyakas,
kemény, erőszakos természete egészen az apjáé volt… Azok a frappáns és
újszerű jelzők, melyekkel úgy telítve van költészetének bűbájos
nyelve… szintén az apja lelkében éltek és szólaltak meg először eredeti,
ősi formájukban, nyersen és népiesen, hogy aztán a fiú lelkében
finomuljanak a magyar nyelv káprázatos szépségeivé. Ugyancsak az apa eredeti,
csiszolatlan, rapszodikus előadásában találjuk fel a fiú verseiben
rejlő gondolatvibrálásokat, egyes szavak közé ékelt sejtéseket, azt a
klasszikus homályosságot, melyet csak a felületes olvasó nevezhet elég
meggondolatlanul értelmetlenségnek.” E hipotetikus, de érdekes megfogalmazások
azonban inkább a családi minta hatására utalhatnak. Ady Lajos – bátyja példája
és növekvő társadalmi ismertsége miatt – ugyan kacérkodott a
költői-írói hivatással, de végül jó íráskészségű pedagógusként
tevékenykedett. Így állíthatjuk: Ady
Endre családjában költői géniuszságának sem elődje, sem utódja nincs,
ezért e tekintetben is helytállóak halhatatlan sorai: „Sem utódja, sem boldog
őse… Nem vagyok senkinek” (Szeretném,
ha szeretnének).
A kivételes társadalmi teljesítmény négy
adottság: az átlagot meghaladó általános értelmesség, a kiugró tehetség
valamelyik specifikus szellemi (például költői) szférában, a különleges
kreativitás és a feladat iránti erős elkötelezettség (ún. motiváció)
egybeesésekor várható. De csak akkor, ha ezt a környezeti feltételek (megint csak
négy): a családi körülmények, az iskolai képzés színvonala, a kortársi hatások
(különösen tizenéves korban) és a társadalmi lehetőségek segítik.
Az
iskolai hatások Ady Endre életében átlagosnak vagy annál jobbnak mondhatók. Az
érmindszenti református elemi iskola I–III., majd a katolikus iskola IV–V.
osztályát 1883 és 1888 között járta ki. Utána a nagykárolyi piarista
gimnáziumba adták szülei, és itt végezte az I–IV. osztályokat. 1892-ben azonban
átíratták a zilahi református gimnáziumba, ahol az V–VIII. osztályok befejezése
után 1896-ban érettségizett. Az apai kívánalomnak megfelelően a debreceni
jogi akadémián folytatta tanulmányait az 1896/97-es tanévben, amit azután 1899
decemberében abbahagyott, és a debreceni lapoknak lett újságírója, amit
átmenetnek tekintett a költészet felé. Hiszen Ady Endre már hétéves korában
megírta első költeményét (öccse tetteit foglalta gúnyversbe), és tizenéves
korában már rendszeres versíró. Ahogy emlékezett: „Nyögdicsélő verseimet…
Zilahon, V. vagy VI. gimnazista koromban írtam” (Az Ifjúság kora). Éppen ezért „Csodagyermeknek tartottak még a
tanáraim is. Verseket írtam és latinul beszéltem. Idegenek között zavart és
félszeg, megszokott körben izgága, követelő, hiú, önhitt és zsarnok… aki a
lelke mélyén azt kívánta, hogy vele foglalkozzék mindenki” (Katinkáig). Majd „tizenhét éves koromban… már mint
önképzőköri rendkívüli tag, sok verssel bélyegeztem meg a nevem…” (Önéletrajz, 1909). Úgy érezte:
„Tanítóim nem voltak, nem volt tanítókra szükségem, mert éltem, s mert nagyon
éreztem az életet.” Hiszen ahogy Bíró Lajos is megállapította: „az egyetlen
igazi programja a maga ereje, a maga talentuma volt… A genijéről királyian
bizonyos volt már huszonhárom éves korában… bizonyosan tudta, hogy ő
egyetlen és páratlan és rendkívüli…” S e nézete később sem változott: „Ma:
bárkinél külömb vagyok” (Akarom: tisztán
lássatok). Kossuth‑verse jelent meg először nyomtatásban,
mégpedig 1896. március 22-én a Szilágyban, ekkor tizenkilenc éves volt. A
belső ihletettségű „igazi” verseket tartotta fontosnak, amelyeket
„Írunk, mert a szívünk kényszerít, hogy írjunk… s aminek minden sora egy-egy
órával kurtította meg a nyomoruságos életünket…”. Ezentúl, mint írta: „Gazdag
embergyarlóságaim lehullanak rólam, amikor azért veszek ceruzát a kezembe, hogy
valljak, írjak…” Az más kérdés, hogy saját hangját, az Új Versek különleges „Ady‑világát” jóval később találta
meg, és ez okozta első költői válságát: „A húszéves diák már
szkeptikus volt s érezte, hogy a versei rosszak. A rossz versekért
megveregették a vállát, s emiatt hosszú évekig nem mert verseket írni.” Az
első két kötete (Versek és Még egyszer) után ezért tartós szünet
következett. Nagyváradi életéről írta: „Újságot csináltam, vezércikket
írtam, s nyilván elpusztulok, vagy nagyon okos életbe kezdek, ha nem jön el
értem valaki: Asszony volt… megfogta a kezemet, s meg se állt velem Párisig.
Ekkor rám erőltette az ő akaratát s magtalan hiúságát, hogy bennem
hajtson ki, ha tud.” Ő volt Léda, akit „Édes, szépséges, romboló
sorsom”-nak nevezett, és aki elindította az Új
Versek útján.
Ady
Endre ugyanakkor gyakorta szenvedte meg a társadalmi lehetőségek
korlátait, ahogy a Hortobágy poétája is:
Ezerszer gondolt csodaszépet,
Gondolt halálra, borra, nőre,
Minden más táján a világnak
Szent dalnok lett volna belőle.
De ha a piszkos, gatyás, bamba
Társakra s a csordára nézett,
Eltemette rögtön a nótát:
Káromkodott vagy fütyörészett.
(Folytatjuk)