Czigány Lóránt
A központozás ars poeticája
Csúf
csuhában hajlott hátú szerzetes lépett a pulpitusra; Xavér atya túl volt már a
hetvenen. Így szólította meg a köré gyűlt fiatal novíciusokat, kik
tonzúrás fejüket felé fordították:
–
Ma az írásjelekről beszélek néktek, rátok akarom testálni mindazt, amit a
párizsi skólák nagy tudományú és nagy hírű mestereitől tanultam két
emberöltővel ezelőtt. A betűvetésre már megtanítottalak
benneteket, díszes iniciálét is tudtok rajzolni, most tehát ne lúdtollatokat
hegyezzétek, inkább a fületeket.
–
Az írásjelek fontosak, mert nélkülük összefolyik a szöveg, túlárad, kilép a
medréből, mint a Tibiscus vagy a Danubius a tavaszi esőzések után;
parttalanul zuhog a mondandó, sodrása, mint uszadékot, ismeretlen vagy
nemkívánatos irányba rántja a gondolatot; beletipor, megszaggatja,
felduzzasztja, szétteríti. Ez pedig nem kedves a Teremtőnek, aki megszabta
a csillagok járását, a madarak röptét, az imádság menetét.
–
Ezért mondom tinéktek, az első és legfontosabb parancsolat: bátran
használjátok a pontot, és tiszteljétek, ám féljetek is tőle, mert a pont a
leghatalmasabb az írásjelek között: gátat emel a szavak torlódásának, a
lelkünkből buzgárként feltörő mondandónak, egyszóval véglegesíti a
mondottakat, formát ad a formátlannak, befejezi a befejezhetetlent. Minden
egyes alkalommal, ha pennát ragadtok, arra gondoljatok, hogy az Úr még nem tett
pontot életetek folyására, s adjatok hálát, hogy engedi: az elfojtott,
eltitkolt mondandó testet öltsön a pergamenten. Arra is gondoljatok, hogy a
világ végét is egy nagy pont fogja jelezni, mikor az Úr az ő végtelen
bölcsességében pontot tesz mindenek után. Megállítja a Föld forgását, a rügyek
kipattanását, a tenger hullámzását, az üstökösök útját.
–
Mondom tehát néktek, tiszteljétek a pontot, s örüljetek, hogy az Úr az ő
végtelen kegyelmével, megengedte tinéktek, hogy birtokoljátok a végső
megoldást. De óvatosan bánjatok vele, mert a pont nem a teremtés eszköze, hanem
a végé, az elmúlásé, a megsemmisülésé. Ha pont került a mondandó végére, befejeztétek,
nincs mit tenni, nem lehet visszacsinálni azt, ami a pont elé került. De mint
ahogy az éjszakát a nappal követi, úgy a befejezett mondatot is új mondat
követheti és követi, habár amit rosszul mondtatok az előző mondatban,
az már jóvátehetetlen az új mondatban. Ezért vigyázzatok!
–
Mindennap életünk új mondatát kezdjük, s nem tudjuk, mikor írjuk le az utolsót:
ezért aggódva tegyünk pontot minden mondat után; mérlegeljük, elmondtuk-e azt,
amit akartunk, megformáztuk-e a megformálhatatlant. Mert azt is tudnotok kell,
életünk mondatának végére nem mi teszünk pontot, még akkor sem, ha badar módon,
engedve az ördög incselkedésének, ez állna szándékunkban. Életünk mondatát
ilyenkor is az fejezi be, aki Mindenek Tudója, s aki a végső írásjelet
addig tartogatja, amíg jónak látja. Kiteheti egyetlen szó után. Vége. De
megengedheti, hogy életünk mondata kacskaringózzék, cikornyás mellékszárakat
eresszen, hivalkodóan buja és – hadd tegyem hozzá azonnal – fölösleges
mellékutakra tévedjen, kerülgesse, késleltesse, takargassa az igazi mondandót;
kifogásokkal éljen, hamis és álságos irányba tévelyegjen. De eljön a pillanat –
és nem tudjuk, hogy mikor –, midőn a mondvacsinált kifogások, az átlátszó
mellébeszélések, fölösleges cicomák, bonyodalmas útvesztők ingoványos ösvényeinek
az ideje lejár, nincs mit tennetek, rádöbbentek, hogy a mondandó végére pont
kívánkozik. Mert rosszul mondtam fentebb: a pont nemcsak a vég, hanem a
bizonyosság írásjele is, a bizonyítéké, hogy lám, képesek voltunk valamit
véghezvinni az Úr engedelmével.
–
Éppen ezért mondom megint, immár sokadszor, hogy tisztelettel vegyes félelemmel
bánjatok a ponttal. Mert zsenge ifjúságtokban nem gondoltok erre. Még abban a
korban vagytok, amikor leginkább az égnek meredő, ágaskodó felkiáltójellel
gyűlik meg a bajotok. Bevallhatom, én is így voltam hajdanában, párizsi
tanulóéveim alatt. Esendő tudatlanságomban szerettem volna világgá
kürtölni: „Élek! Szeretek! Mily kék az ég! Mily csodálatos a természet!”
Ilyeneket akartam volt izgatottan, felkiáltójeles mondatokban közölni a
világgal a felfedezés lázában, mint aki megvilágosodott, megismerte az
igazságot, és éppen ezért kötelességének érzi, hogy ezt harsogva közölje a
világgal. Ám a világot nem érdekelték felkiáltójeles mondataim. Hiába
ordítottam torkom szakadtából. Hiába! A világ és elöljáróim rövid,
felkiáltójeles mondatokban tudatták velem, hogy mit kívánnak tőlem. Nagyon
sok mindent követeltek tőlem, egymásnak ellentmondó dolgokat,
szemenszedett hazugságokat, hogy itt vár rám a boldogság, hogy ott lesz jobb az
életem, ide álljak és ne oda, hogy azt hangoztassam, amit nem hiszek, és amit
gondolok, azt pedig elhallgassam. Meggyűlöltem a felkiáltójelet. Örökre.
Ezért is hagytam oda a világot, és választottam a szemlélődést.
Megfogadtam, hogy soha többet nem teszek a mondat végére felkiáltójelet. Most
beszélek erről először, s lám, megszegtem szavam, magam is dobtam
felétek felkiáltójelet. Pedig ma is úgy vélem, az erőszakos emberek
írásjele a felkiáltójel.
–
Nem mondhatok tehát mást tinéktek: kerüljétek a felkiáltójelet, és ha
felkiáltójellel dobnak meg benneteket, ne dobjátok vissza. Kérdőjelet
szegezzetek szembe vele. Mert a kérdőjeltől a felkiáltójelek
kunkorodni kezdenek, elgörbülnek. A kérdőjel visszavág, a
megingathatatlannak vélt igazságokba kételyt csepegtet, kétségbe vonja a
kétségbevonhatatlant. Megint csak vallomással tartozom tinéktek: azt hittem, az
a bölcsesség netovábbja, ha minden felkiáltójel ellen tarsolyomban a
kérdőjel, mellyel elgörbíthetem az égnek meredő egyenest, hogy
összegörnyedve maga is kérdőjellé legyen.
–
Mint ahogy elmondtam tinéktek összetűzésemet a felkiáltójellel, most
öregkorom tapasztalatát is megosztom véletek: ne higgyetek a kérdőjelnek
sem, mert az pedig a vallatás eszköze, választ akar kicsikarni belőletek
akkor is, ha inkább hallgatnátok. Olyanról is faggat a kínpadon, a gyóntatószékben
vagy családi körben, amiről jobb csak módjával szót ejteni, esetleg
teljesen hallgatásba burkolódzni. Ráadásul a kérdőjel a belső
kétkedés jele, mely a bizonytalanság útvesztőibe terel benneteket, s éppen
ezért az ördögtől vagyon. Bizony! A lelketekben öröktől fogva
létező felkiáltójeleket akarja mindörökre meggörbíteni a kétkedés
kérdőjele. Értelmeteket henyévé teszi, mert mindent elintéz a legmakacsabb
szócskával: miért? miért? miért? S
erre nem tudjátok a választ. Miért születtem, hiszen nem léteztem, tehát nem
akarhattam megszületni, s miért halok meg, hiszen nem akarok meghalni? Erre
majd költők keresik a választ, mint ahogy arra is, hogy miért nő a
fű, ha leszárad, s miért szárad le, ha újra nő. De a költők is
csak a kínzó kérdésig jutnak majd el. Azért veszélyes a miért, mert nem tudunk választ adni rá. E szócska után áll a
legveszélyesebb kérdőjel. Már a pogány Arisztotelész is rádöbbent, hogy a
miértekre nem tudunk választ adni véges elménkkel. A ki? mi? hol? mikor? kérdésekre megkereshetjük a választ, olykor
hosszadalmas, fáradságos munkával, másszor könnyedén ölünkbe hullik a válasz,
de a miértre, a dolgok végső miértjére bölcselmünk nem tud érdemleges
választ adni, még ha néhányotok meglepő érzékenységgel közelíti is meg
emberi nyomorúságunk végső miértjeit.
–
Mondom tehát, így ábrándultam ki ifjúságom ideáljából, a kérdőjelből,
melyet egy életen át nagy becsben tartottam. Ma már a kérdőjellel is
csínján bánok, módjával használom. De nem félek tőle, mint a
felkiáltójeltől, mely teli torokból harsogta az egyedül üdvözítő
igazságot, amit a kérdőjellel sikerült megrendítenem, legalábbis magamban.
Meggátolt abban, hogy életem boldogan adjam hazug eszmékért, hogy itt, a
siralom völgyében keressek földi paradicsomot. Ezért vagyok hálás a kérdőjelnek,
új távlatokat nyitott meg. A kérdőjel a belénk oltott természetes
kíváncsiság eszköze és jele (bár elismerem, az ördögtől vagyon).
Végső soron áldom a sorsomat, hogy megismerkedhettem vele, de ma már nem
vagyok a rabja.
–
Joggal kérdezhetitek, és kérdezzétek is, melyik akkor az igazi írásjel, melyet
bátran követhetünk, mert az igaz útra tereli feltoluló mondanivalónkat. Bizony,
ma sem tudom, illetve ma már megint nem tudom. Ezt nem illenék bevallanom,
hiszen akkor minek éltem, ha még erre sem tudok válaszolni. Ráadásul csupán a
másodlagos értékű írásjelek maradtak hátra: a kettőspont, a
pontosvessző és a szürke kis veréb, a vessző. A kettőspont
csalóka, hitvány írásjel, a rákövetkező magyarázatra hívja fel a
figyelmünket ott, ahol legtöbbször nincs magyarázat, mert nem lehet, nem tudunk
magyarázatot adni. Olyat ígér hivalkodó, talmi csillogással, amire nem biztos,
hogy képes. Ami a kettőspont után következik, kézenfekvőnek
tűnik, az előzőkből következik, kristálytiszta logika által
vezettetve. A kettőspont is a Sátán ivadéka, el vele!
–
Arisztokratikus párja a pontosvessző; elismerem, elegáns írásjel, bár
sokan leélik az életüket anélkül, hogy egyszer is leírták volna. Még többen
vannak, akik ismerik ugyan, de nem tudnak mit kezdeni vele. Pedig hiába
ócsárolják, hogy öszvér: a vessző meg a kettőspont keveréke,
összevegyítése – mégiscsak választékos modorban különíti el az
elkülönítendőket, de nem oly mértékű végérvényességgel, mint a pont,
az írásjelek királya. Utána még következhetnek dolgok ugyanabban a mondatban.
Mégis jobban elválaszt, mint az igénytelen vessző, melyet figyelmetlenül
használunk: elakad a mondandó, s vesszőt teszünk. Pedig semmit sem kellett
elkülönítenünk, elválasztanunk, csak másképp alakult a mondanivaló…
Xavér
atya is elakadt, nem tudta, hogyan folytassa exhortatióját. Magának motyogott,
összefüggéstelenül és értelmetlenül. Az élesebb fülűek azt vélték hallani,
hogy a paráznaságról, a fertelmes bujaságról beszél, arról, hogy nem lett volna
szabad a vesszőt és a hímvesszőt összetévesztenie, már legalábbis a
használatukat: a vessző helye a scriptoriumban van, a hímvesszőé
cubiculumban, bár mindkettő a mondandót szolgálja, hogy az ige testet
öltsön… Hirtelen összeszedte magát. Szikár, de görnyedt testét kiegyenesítette,
eleven felkiáltójelként tornyosodott hallgatósága elé, és szokatlanul érces
hangon folytatta:
–
Amikor a pontról beszéltem, elfelejtettem a hármas pont említését. A három pont
a legnagyobb gyarlóság, a bűn melegágya. Sunyi és alattomos módon arra
utalunk vele, amiről egyébként hallgatunk, azokra a gondolatfoszlányokra,
melyeket nem engedünk előtüremkedni, de a belső késztetés miatt
valami jelét kell adnunk, hogy ott lappanganak, ólálkodnak, settenkednek a
fejünkben, de vagy nem tudjuk, vagy nem akarjuk megfogalmazni őket. Nem
akarjuk szabadon engedni őket, hiába csörtetnek a fejünkben, hiába
készülnek kitörni, rázzák a rácsokat, döngetik a falat. Fiatal testvéreim az
Úrban! Ha három pontot akartok tenni a szövegbe, azonnal vonuljatok vissza
cellátokba, zúdítsatok a nyakatokba egy kupa hideg vizet, vegyétek elő a
korbácsot, s azzal addig ütlegeljétek magatokat, amíg a három pont utáni vágy
le nem csillapodik lelketekben. Csak utána ragadjatok ismét pennát…
A
hajlott korú szerzetes, aki több mint hetven tavaszt látott, ernyedten lelépni
készült a pulpitusról, ám egy pirospozsgás arcú novícius kérdésre emelkedett:
–
Domine! Nem feledkeztél meg a gondolatjelről és a kötőjelről?
Pater
Xavér hosszasan hallgatott, mielőtt válaszolt volna:
–
Sok mindenről nem beszéltem, és nem tudnám megmondani,
feledékenységből-e, avagy más ok miatt. Nem mondtam, hogy a
kettősponttal elsősorban idézőjelbe tett idézeteket vezetünk be.
Ezt fölöslegesnek tartom, hiszen egész életünkben idézünk, minden szavunk
idézet, csak néha nem emlékszünk, kitől származik a citátum. Ezért nem
beszéltem az idézőjelről sem. És legtöbbször pontatlanul vagy
hiányosan idézünk. Forognak a sírjukban az egyházatyák. És a klasszikusok is.
Mert más hangsúllyal, más nyomatékkal ismételjük szavaikat. Nem beszéltem arról
sem, hogy az idézőjelet leggyakrabban nem pontos idézetek megjelölésére
használjuk, hanem éppen ellenkezőleg, nemtetszésünket fejezzük ki vele,
elkülönítjük magunkat egyes szavaktól, egyes kifejezésektől, nem akarunk
azonosulni azzal, amit nyelvünkre veszünk.
–
Ám nézzük meg, milyen választ érdemel kérdésed. A kötőjel – kezdte a
novíciusok gvárdiánja – nem igazi írásjel, bizonytalanságuk leplezésére
találták ki a klerikusok és írástudók. Amikor nem tudjuk eldönteni, hogy
életünk melyik szavát kell egybe- avagy különírni, akkor kötőjellel
összekötjük őket. Nesze-semmi-fogd-meg-jól írásjel, mert a szavakat egybe
avagy külön kell írnunk. Tertium non
datur. A kötőjel azt akarja elhitetni velünk, hogy igenis van harmadik
lehetőség, szemben az igennel és a nemmel. Ez nincs így, a kötőjel
egy ortográfiai hazugság, ingadozás a jó és a rossz között, semleges álláspont,
pedig amikor a megszámláltatásra kerül majd a sor, el kell döntenetek, hogy ide
álltok-e vagy oda – nem mondhatod kötőjellel: „is-is”.
–
Fiatal koromban magam is azt hittem, lehet késleltetni, elodázni a választást,
a scriptoriumban akkoriban magam is sok kötőjelet vetettem a pergamentre.
Ha nem voltam biztos valamiben, kötőjellel írtam, abból nem származhat baj
rám nézve. A kötőjelekből mégis több károm származott, mint hasznom.
Mert olyan dolgokat akartam összekötni – mára már felismertem, hogy az ördög
incselkedett velem –, amikről tudom, hogy nem lehet, és olyan szavakat
vágtam szét, melyekről szintén tudom, hogy összetartoznak. Hosszú
esztendők során tanultam meg, hogy mit írjak egybe és mit írjak külön.
Illetve ha tökéletlenül tanultam is meg, ma már mégis ragaszkodom ahhoz, hogy
mit hogyan írjak: már nem tehetek magamnak szemrehányást később, hogy
esendő emberként azt is egybeírtam, amit mások felkiáltójelei miatt tettem.
Tudom, hogy az én világomban mi tartozik össze és mi nem. Ha a dolgoknak okuk
és céljuk van, ez talán elég is egy élet tanulságának. Kései felismerés, bár
remélem, nem túl késői…
– A
gondolatjel szóra sem érdemes, akkor alkalmazzuk, ha úgy véljük, megállíthatjuk
az időt, hogy még van időnk közbevetni ezt vagy azt, némelykor
lényeges, de nem odatartozó dolgokat (és ez vonatkozik a zárójelre is),
legtöbbször azonban fölösleges locsogást. Erre azonban az Úr nem adott elég
időt, ezért csak a lényegesről kell beszélnünk, s ezért
mellőzzük a közbevetett mondatokat (ugyanígy a zárójeles közbevetéseket
is), hiszen az idő telik, a homokóra szemcséi kérlelhetetlenül peregnek,
még arra se jut mindig idő, hogy a lényeges dolgok közül mindent elmondjunk,
amire felhatalmazást kaptunk az Úrtól. Mint ahogy az én gyatra és elfecsérelt
életem példázza ezt tinéktek, mily könnyű sokat markolni és keveset fogni.
–
Menjetek tehát vissza a scriptoriumba, és vakarjátok ki a pergamentről,
amit eddig írtatok. Ne tékozoljátok az időt tovább: fogalmazzatok újra
minden mondatot az így nyert palimpszeszten. Mert minden mondatot úgy kell
papírra vetnetek, mintha az utolsó lenne, s akkor nem érhet csalódás
benneteket, nem hagytok hátra befejezetlen mondatot, amikor a Gazda pontot tesz
életetek mondatának a végére. Úgy legyen, ámen.