Bence Erika
Németh
István:
Ima Tündérlakért
Forum, 2000
Németh István pályája kezdete óta árnyalja
és egyéníti, saját világlátásához alakítja a próza meglévő formáit. Ennek
értelmében írt és publikált színes
írásokat, esti jegyzeteket, vallomásokat, megjelentetett vasárnapi írásokat tartalmazó kötetet. Házioltár (1996) című könyve – a
műfaj-meghatározó alcím értelmében – szerelmes
krónika, nyitánya és záradéka
mellett öt profán éneket tartalmaz.
Az 1998-ban napvilágot látott Ünnep
Raguzában viszont a szíves hívogató
kategóriájába sorolható írások gyűjteménye. Ima Tündérlakért című új könyvében nemcsak előfordulnak
sajátos, egyénített műfajai, maga a műfajiság szempontja képezi a
könyv fő szervező motívumát: ezen elv alapján jön létre a
különböző szövegek közötti – egységes szövegvilágot teremtő –
összhang. A hazáról szóló vázlatok, a
novellák, a lapok egy naplóból, a vallomások
és a kötetzáró verses beszámoló a
fohász, a kérés, a rekviem rokon jelentéstartalmakat sugalló – főcímként
funkcionáló – ima fogalomköre alá
rendeződve teremtik meg azt az intellektuális helyzetet, melynek során
létrejön az olvasó és a mű közötti termékeny diskurzus, működésbe lép
az az olvasói önismereti háló, mely képessé tesz a műfaji többszólamúság
mögötti jelentéstartalmak, a több irányból táplált, de az ima fölérendelt
műfajiságában szublimálódó veszélyeztetettség, értékvesztés,
otthontalanság és hazátlanság képzetének felismerésére és befogadására. A
legkülönlegesebb az írónak ebben a műfajokkal folytatott intellektuális
játékában az az attitűd, mely határozott távolságtartást fejez ki
ugyanakkor minden elméleti vagy önreflexív alkotói irányultságtól. Németh
István legfeljebb ironizál a poétika és a metanarráció jelentéskörében: „Ha
most regényt írnánk – már megint az az ósdi, unalmas műfaj!” – írja a Házioltár egyik szövegében, amelynek
családregénytémájára utal önironikus megjegyzésével az Ima Tündérlakért „hol tartok?”-kérdést taglaló vallomásában:
„…éppen mostanában írtam meg remekművemet róla.”
Miként műfajalkotói készsége sem elméleti-tudományos
alapon működik, erőteljes szociográfiai érdeklődése is mentes
mindenféle leíró-lejegyző vagy gyűjtő attitűdtől: az
emberélet bonyolult szövevényének átéltségét jelenti írásában, szülőföldje
lakosságának s életüknek olyan bemutatását, amely személyes megéltségből
fakadó felismeréseken alapul. Történetek ezek: a „beleszületés”, a közösségi
tényezők, a földrajzi hovatartozás, a „tájpszichológiai” elemek vagy
egyszerűen csak a vak végzet meghatározta életről; történetek a
történelem csapdáiban vergődő kisemberről, világátalakító
tendenciák közötti küzdelméről, szenvedéseiről és
tévelygéseiről, túlélésének esélyeiről és helytállásáról. Olyan
epikus anyagról van szó, amely rendre szétfeszíti Németh írói gyakorlatában
egy-egy kötet kereteit: organikus szövet, amely kötetről kötetre
hagyományozódva alakul tovább. A Házioltár
színhelye Közép-Bácska, az író szülőföldje. Az Ima Tündérlakért első két fejezete is a Házioltár világára reflektál. Novellái között találhatjuk az
előző kötet öt profán énekét kiegészítő hatodikat (Hatodik profán ének), amelynek lét- és
térviszonyai ismét a családtörténet, a magánmitológia szféráját érintik: a
második világháborút követő földosztás eseményeit jelenítik meg
előttünk. Hangulati értelemben is összefüggés figyelhető meg a
hatodik történet és szövegelőzményei között. Az a letisztult hangú, nagyon
megrendült lelkiségű elbeszélő idézi meg vidékünk nincstelenjeinek az
újkori „honfoglalók” és „világátalakítók” közötti ténfergése, téblábolása és eltévelyedése
történetét, aki a Házioltár
„énekeiben” Nena, Körösztmama, Öregapa, Kisöregapa és Apa alakjában, példájában
mutatta meg számunkra az adott világ keretei között kiteljesedő kisemberi
lét heroizmusát. Már-már pesszimista hangvételű történetek ezek: a
felemelkedésre vágyó vidéki (szegény)ember örökös kudarcélményéről
szólnak, arról, hogy boldogulása útja csapdákat rejt, vállalt eszméi
téveszmékké degradálódnak, a világalkotó törekvések, amelyeknek ideig-óráig a
szolgálatába állt, kompromittálódnak. „Származhatott-e a »megtapsikolt«
földből igazi öröm? Az emberek el tudták-e hitetni magukkal, hogy az
ingyen kapott földhöz igazi jussuk van?” – teszi fel többek között ezeket a
kérdéseket is az édesapjáról szóló történetben az elbeszélő, aki a novella
komplex szövegvilágával (időbeliségének, narrátori megszólalásmódjainak,
nézőpontjainak bonyolult szövevényével) többféleképp és több szinten is
megadja a nemleges választ: az elődök történelmi szerepvállalásával súlyos
örökségként néznek szembe az utódok. „Már deresedő fővel döbbentem
rá, amit addig is tudtam, úgy, mint ahogy sok mindent felületesen elraktároz
magában az ember, de soha el nem gondolkozik fölötte: apám nem csupán a falu
legjobb határrészének számító szántóföldből hasíttatta ki magának a
fennálló törvények szerint neki járó négy holdat, hanem itt is mind ez ideig a
doktor Tóth Árvai Márk jogos tulajdonát képező birtokából…” A Hatodik profán ének és a Házioltár „énekeinek” szövegközi
megfelelései az 1996-os kötet ötödik, Isten
fakuló szeme című novellája esetében a legkifejezettebb: mindkét
novellában az apa alakja áll az elbeszélés középpontjában, akinek történetét az
elbeszélő valóságos megtéréstörténetként adja elő. „De azt is tedd
hozzá, hogy a történtek után is otthon maradtam, nem bujdostam el; földi életem
végéig hordtam a homlokomon annak az éjszakának a bélyegét; ha úgy tetszik,
azok között próbáltam a vétkemet levezekelni, akik között elkövettem. Ha ez
egyáltalán mentségül szolgálhat” – idézi meg az apa hangját Isten fakuló szeme című
novellájában. Úgy vélem, a két szöveg együtt (egymásra vetítve) alkothat
komplex jelentést.
„Évtizedek óta keresgélem Hetintől Vörösmartig,
Udvarszállástól Szabadkáig, keresem a helyemet, a házamat, a hazámat
Pátriámban, egyetlen és fölcserélhetetlen Pátriámban” – írta Németh István Jegykendő (1995) című, vasárnapi írásokat tartalmazó könyvében.
Ha csak ezeket a sorokat vizsgálnánk, már akkor is több meghatározó
érvényű információra tennénk szert az író törekvéseit, szemléletét
illetően. Mindenekelőtt a hazát a házzal, békés, meleg otthonnal
(„családi fészekkel”, „emberfészekkel”, miként a Jegykendőben szerepel) azonosító, ezért hazátlan, elkeseredett
(kisebbségi) ember érzései és élményei olvashatók ki belőlük, másrészt a
földrajzi koordináták: a Vajdaság határai, az itteni ember sorsának
determináltsága. Új kötete Két hang
című fejezetének öt (esszé)novellája is – a vázlat és a novella, az esszé
és az elbeszélés, valóság és fikció határmezsgyéjén keletkezett írások ezek – e
keresés jegyében fogantak, a szerző szülőföldjére kalauzolnak el
bennünket. Végső utcába – miként
egyik szövegcím hirdeti – vezető utak ezek: a Tündérlaknak nevezett haza
elsiratása, helyzetfelmérés a pusztulásról. Az egyetlen házként-hazaként megélt
világot ugyanis belengi a „kikerülhetetlen pusztulás” szele, ami annál
fájdalmasabb, mivel a természetes enyészetbe disszonáns hangok, a
környezettől elütő idegen, erőszakos vagy globalizáló, a
személyes történelem meghittségét megsemmisítő elemek vegyülnek. Ezért és
így lesz ez a kötet az író személyes számadása a kötelékeket lebontó múló
időről, az otthontalanság érzetének kialakulásáról. Az ember
megszokott környezetének, az egykori természetes létállapotnak művivé
válását, a skanzenállapot létrejöttét, azt a végsőkig lesújtó folyamatot
jeleníti meg előttünk, amikor valamely emberi közösség, az ember által
teremtett érték elveszti működőképességét, kiállítási tárggyá válik:
egy bánáti vagy szerémségi falu, népcsoport, tájegység, családi kötelék.
„Szaporodó rémálmaim közül a leggyakoribb, hogy mi, délvidéki magyarok lassan,
de föltartóztathatatlanul »amerikai magyarokká« válunk. (…) A velük való
hasonlóságunk mintha abban kezdene megmutatkozni, ami egy népcsoport lassú
eltűnésének a kezdetét jelenti. Azzal a különbséggel, hogy mi nem egy
idegen tengerben »szívódunk fel«, hanem idehaza, a szülőföldünkön” – adja
meg az író már a kötetkezdő (és egyben címadó) írásának első
mondataiban az egész kötet szellemiségét meghatározó alaphangot.
A könyv anyagának legterjedelmesebb részét (Cérnakesztyű) Németh István
lapokból, folyóiratokból ismert jegyzetei alkotják, de e kontextus
semlegesítette a publicisztikai jelleget, és új jelentéstartalommal
bővítette a szövegeket. E negyven
töredék a szellemi utazás, a valahova „kiszállás”, a különállóba való
belépés ígéretét kínálja; a környezet történéseit aprólékosan megfigyelő,
a hozzájuk személyes felelősséggel viszonyuló ember naplójába nyújtanak
betekintést. Az Ima Tündérlakért
tehát a kitárulkozás, az önarcképfestés, a vallomásosság szándékával jött
létre. Zárófejezete (Hol tartok?) a
végső elszámolás tettét jelenti: választ keres a – talán
megválaszolhatatlan – kérdésre. Amíg az előző fejezetek a
tényleges-valóságos otthontalanság, a szülőföldtől való elszakadás
élménykörének jegyében születtek, az utolsó hét prózaszöveget a szellemi
értelemben vett talajtalanná és társtalanná válás élménye ihlette, miközben az
író – az utolsó erőfeszítés, a végső menedék keresésének szándékával
– a magyar irodalom és művészetek nagyjainak szellemét idézi, elhunyt
írótársainak példáját állítja követendőként e szellemi-alkotói elszámolás
előterébe. E sajátos ars poetica legmegrendítőbb és -kiábrándítóbb
momentuma (és egyben a „hol tartok?” kérdésre adott pesszimista válasza is) az
a kép, amely a szegedi antikváriumban az általunk írófejedelemként tisztelt
Herceg János Kék nyárfás című
könyvét megvételre kínáló és a „sajnos, ismeretlen szerzők munkáira nem
tartunk igényt”-féle megjegyzéssel elutasított, a szégyentől égő arcú
írót mutatja be. „Hát még ha ott lapultak és pironkodtak volna saját
művecskéim is a »visszautasítottak« között! Így is égett az arcom, ó, nem
a szégyentől. Semmi szégyellnivalóm nem volt, de annál jobban fájt valami.
Hogy mennyire értelmetlen és hiábavaló az, amit csinálunk” – olvashatjuk a
szövegben. Itt tartunk. Megkaptuk hát
örökösen felmerülő „hol tartok”-kérdésünkre az egyetlen lehetséges
választ. A vajdasági magyar irodalom és a szegedi antikvárius tanulságos
irodalmi diskurzusában. Nem valószínű, hogy Németh István Ima Tündérlakért című könyvénél
jelenhetett meg megrendítőbb tartalmú és hangulatú könyv az utolsó néhány
év vajdasági magyar irodalmában. Ezután már csak az utolsó ítélet következhet. Négy fejezetnyi prózai számvetést
követően: versbeszéd (verses
beszámoló –Tündérlak temetéséről talán). Egy lebontott temetőre mondott valóságos, végleges ima: sajátos áttétel. A lebontott
temető, az elhunytak emlékének felszámolása, egyszersmind az élők
múltjának temetése, Tündérlak igazi elhantolása. Itt tartunk.