Kodolányi
Gyula
Czakó
Gábor: Aranykapu
igen, 2000
Czakó Gábor az utóbbi évtizedben –
egyetlen kirándulástól eltekintve – hátat fordított a regénynek, és groteszk,
kétperces „magyar rémmeséivel” teremtett saját, eredeti műfajt. Ezekben a
darabokban, amelyekhez külön dimenziót adnak Banga Ferenc borzas, kormos,
áttetsző figurái, a késő kádári korszak és a belőle
hagyományozódott bomlás és formátlanság elegáns, utánozhatatlan tömörséggel
bontakozott ki. Míg az önmagával elfoglalt irodalomkritika alig méltatta
őket figyelemre, az olvasókat meghódították e rövid remekek, és bizonyára
így lesz ezzel az utókor is, ha érdekelni fogja e két magyar évtized. Torz
önzés, slampos dekadencia, bizánciasultság, kíméletlenség – korunk valódi képe.
Hasonló népszerűséget szerzett magának Czakó az olvasók között a
fogyasztói társadalomról – az ő szavával élve: a barbi-kultúráról és a
konzumidiotizmusról – írt esszékönyveivel. E két műfaj voltaképpen egy
tőről fakad – csakhogy a publicisztikában a savonarolai indulat, a
rémmesékben az éles szem és a humorérzék uralkodik. Sokan nézték rendszeresen
az elmúlt két évben a Duna Televízióban Czakó Beavatás című sorozatát is, amelyben egy koherens, Hamvas Béla
hagyományán alapuló világkép kulcsszavait próbálja körüljárni. Ezek első
gyűjteménye most jelent meg, a könyvhétre.
Ezúttal azonban a Téli Könyvvásárra megjelent történelmi
regényről, az Aranykapuról
szólnék, amely – úgy érzem – összegzés, de kezdet is Czakó regényírói pályáján.
Az Aranykapu az 1062–1074 közt
uralkodott Árpád-házi Salamon király története. Czakó egy véres, tragikus
fordulatokban kavargó, mégis emelkedett korszak legtitokzatosabb királyát
szemelte ki hőséül. Ha – játsszunk el egy pillanatra a gondolattal – lett
volna nagy színjátszásunk a reneszánszban és barokkban, s ha lett volna magyar
Shakespeare, de legalább egy John Webster, semmi kétség, hogy erről a 11.
századról írta volna meg a magyar királydrámákat. Szent István utód nélküli
halála a belháborúk, megvakíttatások, rokongyilkosságok szörnyű sorát indította
el.
Salamonról a személyiségét és sorsát övező
ellentmondások s a kereszteződő dinasztikus érdekek miatt sokat írnak
a történeti források és krónikák, többet, mint nem egy sikeres uralkodónkról.
Eltűnéséről is legalább két változat ismert – Czakó ezek közül azt
választotta, amelyikből egy spirituális zarándoklat megkapó képe
bontakozik ki. Meglehet, éppen e megvilágosodás motívumában kell keresnünk
Czakó regényének égő középpontját.
Salamon Vazul, más néven Vászoly unokája, I. András fia
volt, aki elkeseredetten küzdött királyi jussáért unokatestvéreivel, a
Bélafiakkal, Gézával és Lászlóval. Noha jogos örököse Szent István koronájának,
országát, hatalmát s végül címét is elveszíti. Népszerűtlen lesz a
magyarok közt, mert bajor sógora, Henrik császár katonái segítik trónra. De
féktelen hatalomvágya, indulatai és kicsapongásai is egyre lejjebb sodorják a
lejtőn ezt a tehetséges és bátor embert. Nem ismeri fel, hogy Szent István
koronája és trónja mértékletességet kíván, és nem tudja elfogadni, hogy csodált
és irigyelt unokatestvére, László személyében nála méltóbb embert szemelt ki a
trónra a sors.
Keserűségében bosszút esküszik ellenfelei s az Isten
ellen, s csak sokéves hadakozás végső kudarca után, puszta életét mentve
ismeri fel, hogy Istennek vele is mindvégig terve volt. Azért óvta őt
nyílzápor, dörömbölő kopják és saját féktelensége ellen, hogy megtanítsa
neki a legnagyobb tudást, a legnagyobb győzelmet: a boldog lemondást a
világi hatalomról. Salamon maroknyi hű emberét s utolsó királyi és lovagi
relikviáit hátrahagyva, gyalog menekül múltja, régi önmaga elől. Hosszú
bolyongás után senkiként érkezik Bulgáriából az isztriai Pólába. Gyógyító füves
emberként hal meg itt élete delelőjén, és alakjának, nevének azóta is
kultusza él a dalmát városban, ereklyetartóján boldognak (beatus) nevezi a
felirat. Salamon egyszer még visszatér Fehérvárra koldusruhában, hogy megnézze,
méltón uralkodik-e rajongott s egykor gyűlölt Lackója, azaz László király.
Czakó Gábor mindig mestere volt annak, hogy szatirikus,
komikus regényekben, vaskos képekben mutassa meg az emberek gyengéit, sarát,
szennyét, de éppígy az életszeretetet és az érzékek örömeit is. Az Aranykapuban azonban új írói
attitűd jelenik meg: Czakó, aki eddig valahogy mindig kívül maradt
regényeinek figuráin, a kíváncsiság, a gyönyörködés és az undor magasából
szemlélve a mindennapok bolhacirkuszát, most rátalált arra a hősére,
akinek nem ereszti el a kezét a végső elesettségben sem, akivel, ha kell,
„meg tudna halni”. Ebben a könyvben a hatalom – a világi és a lelki hatalom –
természetét mutatja be, s a sok gyarlósággal szemben sok felemelő
pillanatot: a szerelem, a barátság, a bátorság, a lelki sugárzás szép rajzait.
Az új írói attitűd talán a tűzpróbák hozama. Czakó az elmúlt
évtizedben tiszta szándékkal s magát nem kímélve állt oda egy-egy ügy mellé. E
vállalásokért jobbára pofon, árulás, látszólagos vereség, gyomorszorító magány
jutott osztályrészéül. Ő hosszú évek után mindebből – úgy látszik –
nemcsak épen, de győztesként, érettebben került ki.
Lakomák, vadászatok, párviadalok, misék, ünnepek,
hentergések, csaták könnyedén felrajzolt jelenetein vezet végig a könyv. A
valódi témák azonban mögöttük, rajtuk át bukkannak fel: a misztikum, a
szerelem, a spiritualitás, a külső és belső királyság kérdésein át vezet
Salamon életútja. Álmok, visszapergetett emlékek, önsanyargató
tépelődések, csodás fordulatok viszik a végkifejlet felé. A kort
mentalitásában igyekszik megragadni Czakó, a kultúrtörténeti részletek: a
nyelv, a tárgyak, az étkek korhűsége kevésbé érdekli. A kedvvel megrajzolt
helyszínekben – mint a tolnai domboldalban, ahol Salamon decsi bort iszik
idillbe menekült öccsével, Dáviddal – inkább az író életének kedves
színhelyeire ismerünk. Kevés archaizálással rajzolta meg őket Czakó, s
meglehet, éppen ilyenek voltak akkor, meglehet, nem. De a könyvben teremtett
világból nem ütnek ki. A nyelv is alig archaizált, de mívesen megmunkált,
belülről kibomló, szép, többrétegű.
A korhűségnél sokkal fontosabb Czakó számára mindezek
– a helyek, tárgyak s nem utolsósorban az emberek – sugallata, misztikuma. Az
Árpádok esztergomi trónszékének sugallata, a tizennégy festett oroszlánnal,
akik közé gondolkodni vonul el Pozsonyból Salamon, valahányszor útvesztőbe
kerül. Lovagi sisakjáé, amelyen ugyanez a tizennégy oroszlán ül körben. A
trónszékbe leülni ilyenkor – maga is gyötrő vívódásokat indít el. Hiszen
István úr ült valamikor ebben a székben – de István volt az is, aki
megvakíttatta nagyapját, Vazult. Gyilkos volt-e István? Akkor ő, Salamon
miért ne gyilkolhatna büntetlenül? Miért kíván tőle István koronája és
trónja mérsékletet? Miért jelenik meg álmaiban újra és újra a szilvát
szedő kerlési parasztfiú, akit a csata ártatlan bámulójaként ölt meg, csak
azért, hogy elmondhassa, ő is vágott le fejet első lovagi
tűzkeresztsége alkalmából? S miért nem álmodik a hóhérkézre adott
számtalan későbbi áldozatával? Aztán ott van a leendő lovagkirály,
László misztikuma, varázsa. Ő úgy második – amíg második – a bátyja, Géza
herceg mellett, hogy a döntő pillanatokban mindig előlép a
háttérből, nyilvánvalóan, de rejtelmesen. Amikor Salamon párviadalban
már-már legyőzné, László mögött angyal jelenik meg, s kiüti kezéből a
kardot. Salamon bezárkózik a várkápolnába, s az oltárral szemközt, napokon át
önkívületben átkozza az Istent részrehajlásáért… Már királyként László miért
nem vakíttatja meg, miért nem öleti meg, mivégre tartja őt fogva a
visegrádi toronyban? Ki az a titokzatos apáca, a somlói Caritas, akinek álma
nyomán László kihozatja őt a visegrádi toronyból, hogy egymás mellett ünnepeljék
a néppel István szentté avatását? Egykori szeretője talán, Filiberta, az
egyetlen asszony, akit valóban szeretett, bár őt sem jól?
Mindezek a kérdések akkor kapnak feleletet benne, amikor a
hatalom esélyét már végleg elvesztette. Sok kitérő után egy átszakadás
felé tart Salamon, a megvilágosodás felé. A ködben elveszve, éber önkívületben,
a fákat, cserjéket, köveket kerülgeti valahol a Dinári-Alpokban, s ekkor sorsa
verméből hirtelen átszakad, fel a fénybe, egy másik létsíkra.
Tulajdonképpen semmi sem történik, csak annyi, hogy életében először
észreveszi a világot: a fákat, a cserjéket, a füveket, mind egyenként a maga
páratlan, szívszorító, isteni szépségében. Ennyi a megvilágosodás: az, hogy
ő erre rendeltetett, bennük gyönyörködni, az ő erőikkel élni,
feledve a hatalmi dühöt, a hidegen parázsló rögeszméket. Semmi nem változik meg
körülötte, csak ő látja most már egészen máskép a világot, alulról, a
teremtés szerény szereplőjeként.
„Két lába boldogan botladozott a kövek, a liánok és a
gyökerek között… akárha édesanyja méhében bukfencezne.” Rádöbben: „ha egyszer
kinyitotta volna a szemét, örülhetett volna. Ennek az örömnek az elmulasztása
az ő valódi és a legnagyobb bűne. Talán maga a Szentlélek elleni
bűntett, amit az Úr sem tud megbocsátani. Annyit tehet, hogy időt ad
a megfordulásra. Lám, megtette.”
Íme, ez a nagy megfordulás. Eddigi életét átaludta, de most
felébredt. És ebből a felismerésből következik, hogy Salamon nem megy
szerzetesnek sem. „Nem vezekelni, örülni”, mondja kicsivel később,
ugyanebben a belső monológban. Majd később: „Isten végtelenül jó és
kegyelmes, a megbánt bűnöket megbocsátja, ámde az elherdálni szánt
jövőt nem.” Tenni kell tehát, s örülni.
Éles szeme mostantól már nem politikusként, hanem
gyógyítóként figyeli a természetet, a külsőt s a belsőt is. A
növényeket, az állatokat és az az emberi jellemet. A hagyomány s a neveltetés
szerint a gyógyítás is a királyok hivatása, jut eszébe – s ekkor ér el a belső királyságba.
Ez a könyv – éppen a millennium évében – megérdemli a
magyar szellemi élet komoly figyelmét. Miközben élelmes érvényesülők az
égvilágon mindent rá próbálnak fűzni az ezredév ünnepére, csendben,
csekély támogatással született egy jelentős regény az Árpádok
szellemiségéről. Pogányságról, istenkáromló dühről és egy Szent
Ferenc-i megtérésről. Arról, hogyan jut érvényre, hogyan
győzedelmeskedik kapzsiság, hiúság, árulás, zabolátlanság, kegyetlenség,
ölés közepette a magyar 11. században Szent István spirituális öröksége.
Mégsem történelmi tabló az Aranykapu, hanem kísérlet a lét értelmezésére a mának. A szellemi
út, a belső keresés állomása. Szintézis, amelyben szerencsésen, magas
színvonalon találnak egymásra az író elmúlt évtizedének legjobb erényei. Ha
Czakó dacosan kivonult is a magyar irodalmi életből, a magyar irodalmi
élet nem olyan gazdag valódi produktumokban, hogy hasonló daccal fordítson
Czakónak hátat. Annál kevésbé, mert az olvasók már előbbre tartanak, és
elvégezték ezt a korrekciót.