Szakolczay Lajos
István király
intelmei
Textilművészeti kiállítás Kecskeméten
István
király bölcs szavai, amelyekkel fiát, Imre herceget akarta sok mindenre –
mindenekelőtt a „légy becsületes” kívánalmával-parancsával – okítani,
emígy kezdődnek: „Mivel megértem s mélyen átérzem, hogy amit csak Isten
akarata megteremtett s nyilvánvaló eleve elrendelése elrendezett mind a
kiterjedt égboltozaton, mind az egybefüggő földi tájakon, azt törvény
élteti s tartja fenn…”
Innen,
az intelmektől ezer évet ugorva, profánul hangozhatik a kérdés: ha égi és
földi dolgok a teremtést a törvény erejével éltetik és sugározzák, van-e a
textilművésznek igazító
törvénye? Ha igen, ez olyasféle parancsolat, amelyben egymás mellé kerül
emlékezet és tudás, lelki tartalom és az anyag míves megmunkálásában is jelen
lévő honszeretet, történelem és otthonosságérzet; nemkülönben a van – a vagyunk, élünk! – bizonyossága mint
látomást előcsiholó, a leghétköznapibb tettben is az ünnepet (a lélek
kitárulkozását) kinyilvánító erő.
A
kecskeméti Erdei Ferenc Művelődési Központ textilművészeti
tárlatának őse, jóllehet a mostani
Kókay Krisztina munkájáról, a palástra írott István király Intelmei-idézetektől (a tizenöt és fél ezer
szinte kozmikussá váló rajzolt
betűtől) kapta címét, tagadhatatlanul egy négy év előtti – a
belülről jött, azaz szívparancs szerint alakuló – kiállítás, a Szövött Himnuszok. A honfoglalás ezredik
évfordulóját ünneplő textilművészek – Solti Gizella, Polgár Rózsa,
Hegyi Ibolya, Kecskés Ágnes, Hauser Beáta, Nagy Judit, Pápai Lívia és Péreli
Zsuzsa – minden anyagi támogatás nélkül is halhatatlanná lett honfoglalása, ez a szemérmesen
megvallott, a Sándor-palota csupasz téglafalait más-más módon csaknem átizzító képi hazaszeretet azért is volt
mérföldkő a textil-találkozások történetében, mert különböző habitusú
alkotókat érlelt csoporttá, anélkül, hogy bármelyikük is föladta volna élet- és
művészetfölfogását, visszafogta volna anyagalakító szenvedélyét. A
politika ellenében létrejött, a társadalom (a megrendelő) közönyével mit
sem törődő Himnusz-kárpitok,
ezek az arany-, ezüst- és gyapjúfonalat artisztikus renddé formáló
érzelem-térképek, gobelin-vallomások attól elevenek, hogy múltidéző
gesztusukban ott van a – sokszor a díszítménytől elfedett – jövőkép
is. Evvel a mozgással Kölcsey igézetében nagy mágikus terek alakulnak ki, ám
nincs az a motívum (Péreli Zsuzsa – égő fasor; Kecskés Ágnes – végvár;
Nagy Judit – kapuk, boltozatok stb.), aminek ne volna valóságtartalma. Még
akkor is igaz ez, ha a képi emlékezésnek megvan a mítoszi – az időutazást
mitológiába rejtő – útja (Péreli).
A
kecskeméti kiállítás nem ilyen tiszta, nem ilyen egynemű, az anyagot és a
technikát tekintve nem ilyen összefogott, bár a millennium sokakat arra
ösztönzött, hogy régi és új önmagukkal is képviseltessenek egy karakteres,
történelmi sugallatú jövőlátomást. De az István király intelmei című seregszemle nemcsak a Szövött Himnuszokhoz kötődik,
folytatva a textíliával megérzékített múltban való kalandozást, hanem
valamennyire az Élő gobelin
(Gödöllő Galéria, 1997) azon rétegéhez is, amely ugyanazzal a
tárgyegyüttessel (Dobrányi Ildikó, Nagy Judit, Vastag Ágnes), más kontextusba
kerülve, fokozottabban mutatja az egyidejűleg történelmi és
mesekáprázatot. Benne a szemnek is szép – izgató – barbár előidő az
ékszervillanású gyermekképzelettel elegyedik.
Az
Erdei Ferenc Művelődési Központ által vállalt tárlat – tizennyolc
művész (köztük egy művészpár) huszonhárom alkotása – leginkább attól
súlyos, hogy értékvonulatok, technikák, kifejezésmódok – a hagyományosan
szőtt gobelin és a fotóalapú xeroxmontázs, az absztrakt képpé avanzsáló,
összegyűrt papírcsövecske-halmaz és a homokszínű brokátra rajzolt
betű- s grafikai jel (alakzat) – ugyanannak a történelmi zsolozsmának a részei; amely ugyan (akár
idealizálja, akár profanizálja a szent királyt) Istvánból indul ki, és a XX.
század káoszként is értelmezhető gondolat- és érzésvilágában landol. (Ha a
művészek – ki tudja, hányan – nem is az ezer év előtti parainézis textilműként ugyancsak
földolgozható, máig érvényes sugallataira támaszkodtak, rejtezettségük ellenére
mindig megtalálták azt a vékony szálat, amivel alkotásuk ideköthető.)
A
tárlat fő sodrát – ezt a rendezés is hangsúlyozza – azok a művek
képezik, amelyek nyíltan vállalják a
(meghívásos) pályázat eszmeiségét. Alkotóik közül nem egy úgy merül el a
múltban, hogy szinte katedrálist von maga fölé. Ebbe a csoportba tartozik
legelsőbben a Szövött Himnusz
néhány – itt ugyanazzal a művel szereplő – alkotója, Polgár Rózsa,
Nagy Judit, a kiállítás alaphangulatát megadó Kecskés Ágnes, akinek selyemre
ecsettel rajzolt Koronázási palástja
a pannonhalmi eredeti ereklye hű másolata (Nagypéntek–Mohács című kárpitja ugyancsak remek), a Nyerges
Éva–Oláh Tamás páros (Királyság „és”),
a Palástot betűkkel
megszentségtelenítő-megszentelő grafikai érzelemtérkép alkotója,
Kókay Krisztina, és a szakralitást ember-istenarcként megélő Katona Szabó
Erzsébet (Jelképek I., III.).
Polgár
Rózsa oltárképnek is fölfogható kárpitja – ég és föld titkait összevonva –
megejtő történelmi zsoltár. Az előtér oltára földabrosszal leterítve
(alul szövött szöveg: „Szánd meg Isten, a magyart”), s a hasítékokból álló
kereszt függőleges szára: vízválasztó; innen-onnan megvilágított
emberalakok néma szoborléte az
összetartozás–elválasztódás drámájára utal, melyet a Himnusz egyetemessége tesz kibírhatóvá. Nagy Judit Himnusz-parafrázisa nem más, mint
lélek-kapuk sorozata, amelyet különböző korok kő-, fa-, kovácsoltvas
kapui és boltozatai emelnek korhűségükben is időtlenné. Egészen
kitűnő Solti Gizella gobelinje: nem színével (homokszínű
zsákvászon), nem is megszokott palástformájával, sokkal inkább a középütt
sebként ható töviskoszorúval (benne a fekete
folt, akárcsak egy 1956-os lőtt seb!). Ebben a pasztellszínű
világidegenségben, melyet a vertikálisan határozottabb rácsszerkezet
ilyen-olyan renddé stilizál, nem lehet fájdalom nélkül elmenni a rétegek
gyötrő megosztottsága mellett.
Tehát
– a fenti példán láthattuk – az anyagot érzelemháttérnek
tudó textilművek esetében sohasem az számít, hogy nonfiguratív-e az
alkotás avagy ábrázoló (figurális), a groteszk felé nyit-e (Hauser Beáta: Profán apokrif), vagy a
konstruktivitásból eredő komolyságával hódítja meg – egyúttal a
színkombinációval jelezvén a Csend
ünnepélyességét – a másik értelmezéstartományt (Vereczkey Szilvia). A hatást
tekintve csupán egy számít: az anyag (a textil, a bőr, a papír stb.)
tulajdonságainak minél tökéletesebb kihasználása; illetve bekomponálása a
választott (tervezett) formavilágba, a járulékos elemnél aktívabb – szinte kompozíciós – részként. (Katona Szabó Erzsébet
finoman áttört, barna ragyogású zászlóit-palástjait épp ennek tudatos
fölismerése tette hathatós jelképekké; hogy milyen gyönyörűek, az a térbe
lógatva még inkább észrevevődnék.)
Dobrányi
Ildikó több kiállításon is szerepelt Nomád
szőnyege látványnak is szép föld (hegy- és víz)-rajzi térképet formáz:
az uralkodó vörösbe a fekete s kékes-zöld vonalakkal élénkített narancsfoltok
szinte beleégnek. A szerkezet fókuszában – belekövülve a síkba, az időbe –
egy zöld ló hirdeti a négyzet szabta tér kivételes érzékiségét. Ahol hallgatni
kell, ott világos- és sötétszürkébe burkolózva, a művész hallgat – a Sirak 15/17 közepén nyolc sorban ez
olvasható: „Az ember előtt ott az élet és a halál, megadatik neki, amit
választ magának.” Lencsés Ida artisztikus háromszögei közül az Emlékezés III. tetszett jobban; talán
azért, mert – drámaiságot sugallva – a háromszög síkja, új háromszögek
képződése jegyében, sokszorosan meg van bontva. Simonffy Márta
valaminő időtlenségre emlékeztető suta bájjal – középütt a
mezőben egy lépkedő fiú – el tudta hitetni a Ginkófa furcsa tájköltészetét.
Olajos
György – a textilművészek között egyre gyakrabban feltűnő
grafikus-festő – fekete-fehér, fotóalapú, nyomott labirintusa (Noé
bárka) elsősorban fényjátékával lep meg, mintha hullámoznék a biblikus
telítettségű és komorságú „sivatag”. Ennél is magával ragadóbb Pápai Lívia
absztrakt képe, a Századvégi zsolozsma
III. A textilművész üveg alá rakott, összesodrott papírcsíkjai,
-hengerei organikus (fű, széna) felületet adnak, melyen a barnás
színvilágot át- meg áttörik a halvány rózsaszínek.
Eme
káprázatnál meg is maradhatnánk, ha nem figyelmeztetnének Kókay Krisztina Palástjának (megszakadt) zárómondatai:
„Kicsoda az a rómaiak közül, aki római törvénnyel igazgatná a görögöket?
Kicsoda az a görögök közül, aki görög törvénnyel igazgatná a rómaiakat? Kövesd
azért az én szokásimat, hogy a te néped között kiváltképpen becsültessél…”
István király Intelmei a textileken?
István
király intelmei a ma valóságában.