Kiraboltak
Emlékszem, valamikor a hatvanas évek
derekán került kezembe Márai Sándor regénye, az Egy polgár vallomásai, a vászonkötésű, háború előtti
kiadás. Este leültem, reggel fölálltam, egy ültő helyemben olvastam végig
a könyvet. Magyar irodalom szakos egyetemi hallgató voltam, de nem ismertem
Márai Sándor nevét. Akkoriban jelent meg, fellapoztam a Magyar Irodalmi Lexikont: „Márai az új korszak hajnalán is
görcsösen ragaszkodott a történelmileg már lehanyatló polgári élet- és
irodalomszemlélethez, amelynek fiatalkorában lázadója volt, s nem tudott
továbbfejlődni haladó irányban.” Ettől nem lettem okosabb. Az egyetem
folyosóján szólítottam meg a XX. századi magyar irodalom tudós professzorát,
Király Istvánt, s mindenre kíváncsi, egyetemista hetykeséggel érdeklődtem:
miért nem kötelező olvasmány az Egy
polgár vallomásai? Tanárom ingerült hangú válaszmondatát gondosan eltettem
okulásul őrzött emlékeim közé: Márai
Sándor már kihullott a magyar irodalomból. Márai Sándor nevű magyar író
nincs.
Komolyan gondolta.
Kezemben tartok egy frissen megjelent könyvet: Éltem egyszer én, Márai Sándor.
Fényképek, levelek, idézetek. Századik születésnapját ünnepeljük – változnak az
idők! – a század egyik legnagyobb magyar írójának.
Másik történet, gyerekkori emlék. Az ötvenes évek közepén
nagyanyám, aki a magyar klasszikusokat adta kezembe, akivel operába, koncertre,
múzeumba jártam, akitől a színházban Moličre és Shakespeare nevét
megtanultam, barátnőjével teátrumba készülődött. A Blaha Lujza
Színházban néztek meg valami zenés bohóságot. Nem értettem. Most ott játszik a Mezei Mária – mondta
nagyanyám. Ezt végképp nem értettem. 1956-ban már rendszeresen olvastam a
Színház és Mozit, kivágtam a szereposztásokat, a színészképeket, ha volt öt
forintom, ott szorongtam valamelyik nagy színházban a kakasülőn, és
figyeltem, bámultam, csodáltam a színészeket. Ki az a Mezei Mária?
Nem tudhattam: Mezei Máriát 1949-ben a városligeti Liliputi
Színházba, később a Vidám Színpadra száműzte a politika, s az
önjelölt népvezérek csak 1956 után engedték vissza igazi színházba, és
léphetett fel újra rangos szerepekben, lehetett ismét prózai színésznő.
Hét évet elrabolt Mezei Mária életéből a politika.
Márai Sándor életéből több mint negyven évet rabolt
el.
De Márai Sándor író volt, s bár 1965-ben valakik
gondolhatták komolyan, hogy sikerült emlékét is kitörölni a magyar írók
sorából, de a halott író művei – változnak az idők! – újra
megjelennek, olvashatók, és Márai Sándor nevű magyar író – van. Elrabolt éveit nem, de írói rangját
maradéktalanul visszakapta.
A színésznőt az elrabolt hét évért, az el nem játszott
szerepekért, a csonkává rombolt életútért már nem lehet kárpótolni. De a
filmjeit újra és újra játsszák a mozikban, televízióban – emlékezünk rá.
És a többieket? Akik nem írtak korszakos jelentőségű
műveket, akik színészéletük szerencsés pillanatában nem hódították meg a
közönséget, akik csak éltek, dolgoztak, gyereket neveltek, és várták életük
jobbra fordulását? Akikről nem fog haláluk után megjelenni fotóalbum,
akiknek a mozikban nem vetítik hajdani sikerfilmjeit – őket, minket ki fog
kárpótolni az elrabolt évekért?
A politika bűnei – mondják. Elmúlt. Megváltoztak az
idők.
Most a pénz kevés könyvkiadásra, filmforgatásra,
múzeumépítésre, gyűjteménygyarapításra…
Én már nem fogom megérni azt az időt, amikor okos
emberek okosan elmagyarázzák majd íróknak, művészeknek, közembereknek,
hogy az évezredforduló idején a pénzhiány rabolta meg az életüket.
Márai Sándor most megjelent regényét, a Szabadulást olvasom, és állandóan az jár
a fejemben – tudom, változnak az idők, változnak a jelszavak –: túl lehet élni ép ésszel, lelki sérülés nélkül, hogy
nagyon sokunkat, talán mindannyiunkat újra és újra kirabolnak?
Szigethy
Gábor