Vajda Gábor
Burány
Béla:
Így éltünk a Délvidéken
Nap Kiadó, 1999
Nem ok nélkül nyerte el a közelmúltban
Burány Béla műve az év legjobb szociográfiai könyvének díját Budapesten:
mind az általa föltárt délvidéki életsorsok mélységét, mind pedig az alkalmazott
módszert tekintve rendkívüli figyelmet érdemel ez a nagy terjedelmű
szöveggyűjtemény.
A szerző szemléletéről már az első
vallomásciklust bevezető történelemértelmezésből képet kapunk. Burány
azok véleményét osztja, akik a magyarság pusztulásának ezer év óta
fenyegető veszélyét a Szent István-i politika állítólagos
elhibázottságával magyarázzák. Mintha a kereszténység fölvétele (a vele együtt
járó, nem mindig üdvös nyugati befolyás dacára) nem a végpusztulástól mentette
volna meg a magyarságot! Mert Zsigmond király, a jezsuiták, majd a Habsburgok
és a görögkeletiek magyarirtása bármekkora áldozattal járt is, messze nem
hozott akkora veszélyt a nemzet fejére, mint ami azzal járt volna, ha megmarad
pogány vallásúnak, fehér hollónak, állandó céltáblának. Vagyis szociográfus
orvosprofesszorunk veszteséglistája nem az állítás hitelessége, hanem a mély
aggódásból fakadó, szellemes költőiségű retorika miatt fontos.
Hogy Burány Béla nemzet- és történelemszemléletére mégsem
nyomja rá bélyegét az elfogultság, mérhető azon is, hogy interjúalanyai
között baloldali múltúak is vannak. Így például az egyik a Tanácsköztársaság
katonája volt, a másik, a cipészmester párttag nem volt ugyan, de annak idején
részt vett a német megszállás elleni belgrádi tüntetésben.
A szerző a kis nemzetek gyarapodását is olyan
természetesnek szeretné tudni, mint amilyen a nagyoké. Viszont mivel Európának
ezen a részén a magyarság akadályoztatott legnagyobb mértékben a képességei
kibontakoztatásában, érthető a könyv szerzőjének nagy nosztalgiája a
békesség, a tolerancia és a szabad érvényesülés iránt; amely leginkább az
állhatatosságban mutatkozik meg, hogy az általános nyomort egyéni sorsok
föltárásával dokumentálja. Az okok jelzésében szerencsére kerüli a
leegyszerűsítéseket. Noha elsősorban a történelemtől
nyomorgatott emberi sorsok érdeklik, óvakodik kizárólag a szomszéd nemzetekre
terelni a felelősséget, vitatható jellemű ember élettörténetét is
föltárja, sőt, olyan szerencsétlennek is megrajzolja az arcképét, akinek
az életét saját nemzettársai nyomorították meg.
Burány nyilván azzal számolt, hogy a nagy tényhalmaz
(olykor a visszaemlékezőre is rácáfolva) önmagában is megmutatja, ki
vesztett a legtöbbet a mi vidékünkön az utóbbi százötven évben. Mert
dokumentum- és emberfaggatása a szabadságharccal kezdődik. A zentai
magyarok iszonyú tragédiájával, a kezdeti hisztériájukat több mint százszorosan
megtorló vérbosszúval, azután az első világháború, a Tanácsköztársaság
viszontagságaival folytatódik, hogy Trianont követően az állampolgári
másodrendűséggel megbélyegzett életek is sorra kerüljenek; végül pedig a
délszlávok nemzetiszocialista polgárháborújának, a mi hadieszköz létünknek az
emlékeivel fejeződik be.
Burányt elsősorban a zentai vagy környékbeli
túlélők s a történelmi-társadalmi tapasztalattal rendelkezők
érdekelték. A legkülönfélébb magatartásmintákkal találkozott. A
szolgalelkűséggel, az óvatos sodortatottsággal, a munkaszeretettel,
ritkábban a dacos szembefordulással. A táj tipikus embereire volt tehát
kíváncsi, akiknek életsorsa a történelem egyénre gyakorolt nyomásának is
fokmérője. Például a „juhászkirályra”, akit – hiába összpontosította a szakmájára
és a nőkre az életét – a háború végi rezsimváltás kíméletlenül meggyötör.
Továbbá az asszonyra, aki – miután a mostohatestvérei megnyomorították –
hihetetlen szívóssággal s egy zsidó orvos segítségével küzdi ki magának a
családi életet, hogy aztán a kommunista álhumanizmus jegyében őt is
cserbenhagyják. Azután a mesterre, aki Újvidéken a razziának és a megtorlásnak
egyaránt tanúja volt, de
nélkülözhetetlensége miatt a bolsevisták mégsem bántak el vele. És a
polgárháború pacifista zendülőjére, akinek azért kellett évekig tartó
meghurcoltatással lakolnia, mert ellenezte a békés fiatalemberek frontra
vezénylését.
Könyve bevezetőjében maga Burány Béla is
tépelődik azon, hogy vajon műfajilag miként is lehetne meghatározni a
terjedelmes beszélgetéseket. Vannak ezekben a szövegekben néprajzi adalékok,
tájnyelvi sajátosságok, szociográfiai elemek is bőven. A szerző így
foglalja össze munkája lényegét: „Krónika? Inkább »úgy, ahogy vót«! A hivatalos
véleményektől függetlenül. A történelmi perspektíván innen. […] Valóság.”
Ezekből a magnószalagokon rögzített vallomásokból a
kutatói személyesség sem hiányzik. Az utóbbi nemcsak a beszélgetések
bevezetőjében vagy a végkövetkeztetésében kap helyet, hanem megnyilvánul a
riporteri ügyességgel, emberi közvetlenséggel feltett kérdésekben, a
beszélgetés irányításában. Annál is inkább, mert a beszélők – miként egyes
részleletek tanúsítják – félelemből vagy erkölcsi okokból nem lehettek
túlságosan közlékenyek. Vagyis Burány Bélának a fölvételek átdolgozása során egyebek
mellett a dialógusok monológgá alakítása lehetett a feladata. Mesterséges
naturalizmust kellett alkotnia a természetesből. Hadd álljanak össze a
sors és a lélek mélységét kifejező, meggyőző, egységes egészet
alkotó vallomássá a kérdések által felszínre hozott töredékek.