Babus Antal
Túlélésünk
záloga, avagy az együttéléstan
Lányi András: Együttéléstan
„…szabad-e
az életet, mely cselekvést jelent, betűs álmodozásokra elfecsérelni?” –
kérdezte Ady 1907-ben, általános érvénnyel fogalmazva meg az értelmiségi lét
dilemmáját. Úgy vélem, egy idő óta Lányi András is egyre gyakrabban néz
szembe ezzel a kérdéssel. Betűk erdejében bolyongott hosszú éveken át, de
mára már a tölgyek, a bükkök, égerek erdeje az igazi hazája. A Természet – így,
nagybetűvel, ahogyan Ady is írta volna. A betűs álmodozások egyre
kevésbé elégítik ki, s nem is oly régen a Roosevelt téren láthattuk őt,
egy Széchenyi István által ültetett bús-öreg-büszke fához láncolva. Önként
választotta a tiltakozás e formáját, védte fa testvérünket. Majd nemsokára hátracsavart
kézzel rendőrök vezették Budapest utcáin, a láncfűrészes önkény így
„tolerálta” famentő akcióját. Posztmodern korunkban, amikor az író
feladatát némelyek szeretnék csak az alany és állítmány egyeztetésére
korlátozni, gyanús, ha valaki a közéleti felelősséget és cselekvést
megkísérli összeegyeztetni az írással. Lányi pedig ezt teszi. Bizonyság rá Együttéléstan című könyve.
Mi
tagadás, szorongva vettem kézbe. A címe a múlt századi utópisták zöld-lila
világát idézte fel bennem. Ráadásul a zöldektől is ódzkodom egy kicsit,
mert fülembe cseng Franz Josef Strauss bajor amatőr filológus és profi
politikus hasonlata: a zöldek olyanok, mint a paradicsom, kezdetben zöldek, de
egy idő után megpirosodnak. Fölöslegesen aggódtam: az Együttéléstan nem világboldogító okoskodások tárháza, nem akar
íróasztalnál kiagyalt üdvtanokat ránk erőltetni. Üzenete halk, szelíd,
világos és egyszerű, rokon a Poverello nyolcszáz évvel ezelőtti
tanításával: nénénk a Hold, bátyánk a Nap, testvéreink a fák, madarak, bogarak.
Az ökológia – mert Lányi az ökológiát nevezi együttéléstannak – erre az
elfeledett tanításra figyelmeztet bennünket. Mivelhogy ez manapság nem magától
értetődő. Nyolcszáz éve sem volt az, de ma még kevésbé, mert még nem
tudtuk méregteleníteni szervezetünket az ideológia ama parancsától, hogy a
természetet le kell igáznunk. Igaz, ma már ezt nem tanítják – csak teszik.
(Tudják, és mégis teszik!) Korunkban, a manipuláció és a technológiai barbárság
korában az ilyen egyenes beszéd nem szalonképes. Kötelező az álcázás, a
mismásolás, a megtévesztés, de a végeredmény ugyanaz: ózonlyuk. Kétségbe
vonhatja-e bárki is, hogy a mikrocsip mellett az ózonlyuk ezredvégünk igazi
szimbóluma? Lányi lényegében azon töpreng könyvében, hogy ez az ózonlyuk miként
foltozható be, már ha egyáltalán befoltozható. Hiszen be kell látnunk, hogy
nemcsak arról az ózonlyukról van szó, amelyet a tudós kutatók az Antarktisz
fölött a műszereikkel vizsgálnak. Nem egy, de milliónyi, milliárdnyi
ózonlyukból leselkedik ránk veszély, mert ezek a lyukak bennünk tátongnak:
mindannyiunk lelkében. Lélek: milyen dohos, elkoptatott, udvariatlan, nyafogós
szó, mennyire nem illik ez az ezredvég representative
manjéhez, a managerhez. Túl
emberi szó! Lányi Andrást nem feszélyezik a ma korszerűtlennek tartott
érzések. Nyíltan, őszintén, bátran vall
a lélekről, szeretetről, szerelemről is. Akkor a legszebben,
amikor a legkeresetlenebb, amikor a legbátrabban dobja sutba kedves könyveit,
amikor a legkevésbé „kulturált”. Milyen megkapóan őszinte, amint az
Égei-tenger partján, a hegyoldalban, a sziklák között, alkonyatkor készül
végiggondolni életét! Nem a külső látványba menekül önmaga elől, a
lélek csendje elől, mint az ostoba turista, hanem a varázslatos
környezetben mer rácsodálkozni önmagára, mer számot vetni önmagával. Úgy, mint
Petrarca a Mont Ventoux-n. Petrarca, Európában talán elsőként, csak a
látványért, csupán a puszta élményért kapaszkodott fel az Avignon mellett
emelkedő hegyre. Körbepillantott, majd a kor szokása szerint találomra
felütötte magával vitt könyvét, Szent Ágoston Vallomásait, hogy lássa, mit üzen neki a Véletlen, akit akkor még
Istennek hívtak. S olvasta: „Az emberek megcsodálják a hegyek magasságát és a
tenger árját, a folyamok széles hátát és az óceán messzeségeit és a pályát,
ahol a csillagok járnak – és önmagukat elhagyják és önmagukon nem
csodálkoznak.” Petrarca szégyenkezve csukta be a könyvet, magába fordult, s
„elcsodálkozott önmagán”. Nem ismerek jelenetet, amely ennél mélyebben ragadná
meg a különbséget korunk élményt fogyasztó turistája s a természetfölöttivel
élő kapcsolatban levő ember között. Lányi András tisztában van ezzel,
ezért értekezik az ökológia hagyományos fogalmától első pillantásra oly
távolinak tetsző dolgokról, mint amilyen a szeretet, szerelem,
transzcendencia, bűn. Lányi kitágítja az ökológia fogalmát, nála az
ökológia nem csupán természetvédelem, hanem az emberi lélek csinosítása is.
Ő már rádöbbent, hogy amikor környezetünket pusztítjuk, önmagunkat
pusztítjuk: a harang értünk szól. Az Együttéléstan
azonban nem éri be annyival, hogy az érzelmeinkhez szól. Alig leplezett célja,
hogy egy új morálfilozófia s egy ebből világra szökkenő új morál
születésénél bábáskodjon. Egy olyan morál születésénél, amelyben az ember nem a
természet ura, hanem része.
A
szelíd szavú Lányi időnként radikális politikai húrokat pendít meg.
Ilyenkor van leginkább elemében. Könyvének The
Media is the Mess című fejezete oly könyörtelen látleletet állít ki a
tömegkommunikációs eszközök agymosásáról, amilyen nálunk csak
„szélsőjobbos” újságokban olvasható. Lányi határozottan osztja Ludwig von
Bertalanffy véleményét: a huszadik század legnagyobb felfedezése az atombomba
mellett a fogyasztóautomatává züllött-züllesztett ember, akivel minden
megetethető, minden elfogyasztatható: fogpaszta, mosógép, elnök, bármi.
Lányi intellektuális bátorságára vall, hogy egy másik tabutémáról, az egyesült
Európáról is mer önállóan gondolkodni. Ma, amikor az Európai Unió áldásairól
szavalnak minden fórumon, s centinként méricskélik, hogy mennyivel kerültünk
közelebb hozzá, ő a kis régiók önálló, kulturális sokszínűsége
mellett teszi le a voksát. A félreértések elkerülése végett szögezzük le: semmi
sem áll távolabb tőle, mint a szűk látókörű nacionalizmus,
ő a szó jó értelmében vett européer. Azért bírálja Európát, mert félti.
Aggódik, hogy Európára is ráhúzzák az amerikai tömegkultúra
kényszeruniformisát, s ezáltal a vén kontinens kulturális sokszínűsége
kifakul, holott ereje és gazdagsága éppen e sokszínűségében rejlik. Lányi
nyugtalan, mert ő nem az ezerszer elismételt eurosablonokat szajkózza,
hanem olvasta az összeurópai törvényhozás kilencvenkettedik paragrafusát, amely
a kormányoknak egyelőre, kivételesen engedélyezi, hogy kiemelt
támogatásban részesítsék saját nemzeti kultúrájukat! Lányi azonban minden
kritikai fenntartása ellenére távol áll mindenfajta szélsőségtől.
Ő Mannheim Károly „lebegő értelmiségije”, aki a politikai
szekértáborokon kívülről figyeli és elemzi az eseményeket. Egyelőre
még liberális, s vélhetően az is marad: liberális értelmiségi. Ebben
rejlik a gyöngesége is. Még nem érzi, hogy az értelmiséginek – és a
liberalizmusnak is – egyre rosszabb híre van. (Liget Könyvek, 1999)