Kolozsvári Papp László
Rosszkedvünk tele
Öreg
színész barátomnak, Hável Lászlónak kedves rokona tűnt el ez
árnyékvilágból, s ennek folyományaképpen elolvastam életem első
Zola-regényét. Ott lapult a Hölgyek Öröme
gyanútlanul a többi ajándék könyv között, hogy tudassa velem s mindenkivel,
hogy Zola ismerte fel, tán elsőként, a konzumidiotizmust, s ábrázolta
émelyítő erővel. Szegény lányok és asszonyok, eme modern eltévelyedés
áldozatai és mozgatói, hitvány eszközként egy kissé diabolikusan föltarajló
nagyáruház-tulajdonos markában. Zola óta két dologgal lettünk okosabbak: az
élet beteges értelmét a bevásárlásban meglelő nők – polgárság,
megfelelő keresetű férfiak hiányában – Magyarországon, napjainkban
még nincsenek, de jól kilépünk, hogy utolérjük úgy húsz-harminc év múltán Zola
tizenkilencedik századát; a másik az, hogy az önfecsérlő szerzés számláit
még alig-alig álló magyar hím kispolgár méltó társa asszonyának az elmebajig
facsarodó fogyasztásban. Nem azért mondom, mintha elítélném érte őket. Ugyan
mi mástól támadhatna széles jókedvük töretlen rosszkedvük telén?
Sokan
elspekulálgattak azon, hogy jóllehet minden jó úton halad – már ami azokat a
makromutatókat illeti, amivel a magyart csicserészik hol úgy, hogy milyen
rosszak, mármint hogy fizetni kell azt a beste nagy adósságot, amit azok
halmoztak fel, akik épp a törlesztést szorgalmazzák, arcukon a magatudás
arroganciája; hol pedig úgy, hogy dejsze itt a világtőke, s igaz, hogy a
magyar dolgozó csontvelejét is kiszippantja (fordított fuvola), a kedvezményes
adójából azonban, amit nagy sóhajtva leperkál, mégiscsak képesek vagyunk
törleszteni azt az adósságot, amivel épp neki, az adókedvezményezett
világtőkének tartozunk… Sokan elspekulálgattak azon is, hogy miért nincs a
lakosságnak széles jókedve. Jómagam azzal a pókhálókönnyű észrevétellel
járulnék hozzá a megfejtéshez, miszerint nincs egy árva, igazán csattanó,
széles jókedvet és derűt gerjesztő kormányzati cselekedet. Valahogy
eltaknyul minden, beleúszik a szürke folyóba, ott árad az életünk szennyes víztömegében,
semmi sem különbözteti meg akár csak annyira, mintha egy tintagyár napi
termelése beleömlene a Tiszába – de ne fessem az ördögöt a falra.
Itt
vannak mindjárt ezek az egyszeri juttatások! Naná, hogy jól jön – szürke
habtaréj a szürke folyón –; a labda azonban olyan magas, hogy csak a hülye nem
üti le (az ellenzék pedig nem hülye – csak semmi sem drága neki), akad mindig
néhány eszetlen tyúk vagy kakas, mely elkárálja, hogy neki az az egyszeri pénz
nem kell, hogy a propagandahatás csillapodtával elkotyogja, hogy azért bizony
kell, még ez a megalázóan kevés is kell. Trükk, manipuláció, persze, persze. A
lelke és zsigerei mélyén azonban mindenki érzi, hogy ha nem is úgy, ahogyan azt
Emeszpé Magdikák és Ildikók előhápogják, ez az adomány (!) valahol snassz.
Béremelés csúszik el vele a távolba! Lesz belőle egy kis fásult bevásárlás
(könnyen jött pénz sorsa), esetleg adósságtörlesztés, két-három napra szállás
bérelhető belőle a Balatonon, a gyereknek megvásárolható belőle
egy értelemfejlesztő társasjáték (scrabble),
gyakorlatilag nyolcezer forint, önköltségi ára lehet tán nyolcszáz, a haszon
rajta tízszer nyolcszáz: a világtőkének!; de nem is kell ezt a kedves
ápolónő-anyukának végigspekulálnia, mint nekem, ahhoz, hogy megállapítsa:
megfelelő annak a gyereknek az intelligenciaszintje – nekem sem volt
magasabb, mégis itt vagyok! –, minek azt még bögyörgetni betűjátékkal,
játsszon inkább ugróiskolát az a gyerek, arra a
korakapitalista-szuperimperialista világban nagyobb szüksége lesz.
Miért
nem lehet egy olyan ötlettel, intézkedéssel előlépni, amire az állampolgár
azt mondja: azt a fűzfán fütyülő rézangyalát!, vagy mivel nem
betűjátékokkal pallérozza elméjét, csak azt, hogy: fasza! S beszélhet neki
az ellenzék százegyig, abban őt nem lehet megingatni, hogy a nevezett
intézkedés kiadta az alakját! Ehelyett még az is elmaszatolódik, ami önmagában
jó – miként tán valamelyik német filozófus mondta volt az először
megtapasztalt nemi örömökre: a dolog önmagában jó, csak a mozdulatok
nevetségesek! (Ha nem német filozófus, akkor is jó!) Mindenki tudja, hogy
százmilliárdokat olajoztak el – Dunai exminiszter szerint az, aki ért hozzá,
legfeljebb tízmilliárdról beszél, ő, Dunai pedig ért hozzá, mondja, az
ember már csak arra kíváncsi, miért csapta el őt Horn Gyula a tárca éléről,
mondták, hogy hat hónap múlva megmagyarázzák; én még emlékszem! –; de ahhoz,
hogy a szürke folyón, az iszapos léből nagyokat nyelve, az elfelé sodródó
magyar tarka érdeklődése fölkeltődjék a nagy olajbalhé iránt, Pallag
László át kellett változzék egy May Károly tollával megrajzolt Dugovics
Titusszá. Sajnos, nem kételkedhetünk benne, hogy Pallag urat alkalmasint
likvidálják, mielőtt célegyenesbe fordulna az ügy, s előállna az a
kéjes helyzet, hogy olajból megforintmilliárdosodott félanalfabéták (vagy tán
egészen azok!) manikűrje húszévi zacskóragasztással veszítsen a
fényéből.
De
vegyünk kevésbé iszonyú elpasszolt örömöket. A nagy nyári sajtó-uborkaszezon
újfent borzasra tupírozta a Nemzeti Színház ügyét. Én még emlékszem (erre is!),
hogy mint afféle Nemzetire vágyó magyar ember – ellentétben a Népszabi minek nekünk Nemzeti kirohanásaival,
hogy a Török államtitkárféleség által a New York palotába (tulajdonos Princz
Gábor Postabankja) bezsúfolandó Nemzetiről már ne is beszéljek –
örvendtem, hogy a kormány leállította az Erzsébet téri üvegcsűr, faluház
vagy akármi építését. Az ismert érvek mellett az is hevítette szűmet –
miért ne írja már le valaki? –, hogy a Bán terve ronda volt. Hogy aztán
mennyire felelt volna meg az irdatlan faluház-funkciónak, amiről Rajk
László mint conditio sine qua nonról ábránd-áradozik a Népszabiban, azt nem
tudhatom. De hogy egy Nemzeti Színház afféle kultúrház-feladatokat is ellásson
– elvetélt művészambícióknak kisplasztikakör, nyugdíjasoknak ulti- és
sakk-kör, na és a multiulti, izé, a multikulti fickándozó féregnyúlványai! –,
annak létét vitatom, engem ugyanis nem hevít zsigerice az a vágy, hogy igenis ne legyen magyar Nemzeti, s ha
kitaknyolni nem is lehetett, mint erre többrendbéli kísérlet is történt a korai
Horn-korszakban, akkor csináljunk egy olyan Nemzetit, ami feloldódik a
multihomályban, afféle komprimált Pepsi-sziget, lecsorogtunkban a szürke
folyón. Másrészt – mivel egyszer Tamás Gáspár Miklós azzal állított haza
valamelyik vendégprofesszorságából, hogy hol vannak a palotáitok, a
székházaitok, magyarán, és a túróba!, még emlékművet sem tudtok állítani
magatoknak? – fel kellett (volna) húzni Magyar Bálint kultúrbajnok emlékházát a
szecessziós Budapest kellős közepén. Kétannyi pénzből – mit számít az
a tízmilliárd pluszban (Dunai miniszter olajtaksája), amit a Horn-kormány, a
már csak ügyvezető, akkor hagyott jóvá a kisebbik koalíciós partner
emlékművére, miután elvesztette az 1998-as választást?
Annyi
bizonyos, hogy az Erzsébet tér huszáros leintése jól jött az ember kedélyvilágának.
Azóta két év telt el, s maszatolta annyira kivehetetlenné a Nemzeti
körvonalait, hogy ha – mint remélem – lesz belőle valami, a jól végzett
munka csattanós öröme elmarad. Igazán már senki se figyel oda, úgyhogy nevezett
Rajk László azt is papírra (Népszabi) vethette, hogy a miniszterelnök úr már
bánja az egész Nemzeti-hercehurcát, s az igazi demokratikus magatartás az
volna, ha ezt bevallaná, s töredelmesen felépíttetné a Hungaro
Valentin-emlékművet – a kétmilliós Budapestre méretezett kultúrházat – az
Erzsébet téren. Ezt annál is inkább papírra vethette, mivel biztosra veheti: a
lakosság már annyira elfásult a politikusok packázásaitól, hogy észre sem
venné, már megint elúszott egypár milliárd – kiszámította valaki, hogy tán
másfél Nemzetit is fel lehetett volna építeni abból, ami néhány hiú politikus
hadmozdulatai nyomán lecsorgott a szürke folyón?!
Az
ember különben sem nagyon érti a magyar építészetet. Írhattam volna azt is,
hogy az ember előtt nyitott könyv a magyar építészet. Hatalmas volt a
harc, a tiltakozás, az önérzet – ez utóbbi úgy kunkorodott fel, mint semmiben
csápoló araszoló hernyó – a Nemzeti ügyében. Mintha csak az lett volna az
egyetlen cél, hogy ne történjék semmi. Dögöljön meg a szomszéd kecskéje is! Nem
olyan bonyolult dolog ezen átlátni, s nincs bonyolultabb dolog, mint ezen
átlátni. Az ember szinte már meg sem meri kérdezni, hogy hol voltak a magyar
építészet viadorjai, az ellen-Nemzeti-harcosok, amikor rázuhant a
székesfehérvári királysírokra a Margit-hídéhoz fogható pillér, annak nagysága
és kecsessége nélkül; s van ott egy masszív vasbeton terasz is, jóféle
kővel kirakva, mint a Tisza feneke a nótában, ahonnan a néző
áttekintheti a fullasztóan alányomott sírkertet, s mely terasz engem arra a
kilátóra emlékeztet, amit vagy negyvenöt évvel ezelőtt láttam egy
filmhíradóban: a Dnyeper vagy Don, a fene emlékszik, vízi erőművére
nyílt, s fő és egyetlen funkciója az volt, hogy Sztálin elvtárs onnan
vessen futó és közönyös pillantást a műre. Mintha csak a székesfehérvári
emlékhelyészeknek az lett volna a törekvésük, hogy minél mélyebbre ássák a
magyar királyok temetkezési helyét, addig is, amíg el nem mossa mindörökre a
nagy szürke folyó. S akkor majd egyetlen jellegtelenségben ömlünk össze! Az
ember persze látott királyi temetkezési helyet máshol is, teszem azt, Delftben
a hollandokét, vagy az Escorialt, ahol spanyol királyok nyugszanak, s mintha
ott némi megőrzési szándékot lehetne tetten érni. Annyi bizonyos, hogy nem
közelest fogják a spanyolok lebontani az Escorialt, s jó tartósan lebetonozni
V. Károly vagy II. Fülöp sírját.
Vajon
hol maradtak a nem-Nemzeti-építészek kamarái és kamarillái akkor, amikor
megépült Budapest egyik legjobb telkén, a Roosevelt téren a mirelit spenót
szocialista irodaház. Az ember csak reménykedik, hogy azok, akik
pöffeszkedőn azt ígérik, hogy a világ legszebb terét építik nekünk (mintha
a tér önök előtt is ott lett volna, uraim!), átadják a feledésnek Európa
legförtelmesebb zöld kockáját. Na és a Nyugati Városközpont gázcső-legyezője?!
A Bajcsy-Zsilinszky torkolatából kell nézni! A teret különben is szétverő
híd fölött, úgy feledhetetlen! Földrengések után adódnak efféle látványok.
Azóta is azon töprengek, hogy juthatott eszébe Finta Józsefnek a kolozsvári
Farkas utca eme búbánatos küllőcsokor terveztekor. Ámbátor nekem is
eszembe jut, ha látom: oda menekülnék e tervezmény elől.
Ezek
csak úgy elsikkadnak, mi pedig, bamba gyalogosai a kornak – még akkor is azok,
ha autón járunk – beszorulunk egy nyomasztó térbe, amiképpen a Bán-féle
akasztófasorra is felkenődtünk volna, kikanyarodtunkban az Andrássy útról,
ha megépül a valentini multifunkcis faluház, elég, ha csak referenciaképpen a
nyírségi épített tájba beledurrantott hat- vagy hány emeletes
kultúrfunkciótlanságot nézzük. Mint köröm alatt a szálka! A gázcső-hegesztmények
különben kedvenc formái a kornak, honnan is sejthettük volna, hogy a semmibe
meredő úszódaru gém a Nagy Imre és társai ravatalán, tíz évvel
ezelőtt, a csőváz-akarnokságot vezeti be. Érdeklődve várjuk a
Lehel téri fölficamlást, ihletforrásnak beválna egy felrobbant zsebóra.
Hát
hogyne volna minden kérdés politikai kérdés, elég, ha csak a Vadász-iroda
Nemzeti-termelvényét nézzük. Miután a történelmi sors többrendbéli cselsorozata
elvezérelte a virtuális Nemzetit minden idők legjobb helyszínére, a fennen
jogkövetelő építészkamarilla nevében a Vadász-iroda fog egy
cipősskatulyát, abba beleállít egy olajos szardíniás dobozt (legyen
paradicsomos!, ezen nem fogunk összeveszni!), azt benyújtja. Látványterv!
Titkon tán élvezi, hogy Schwajda György csalánkiütést kap tőle? Vagy csak
egy kis cinizmus? Úgysem fogják megépíteni, minek törje magát az ember, nem
igaz? Ellejti ellenzéki bájtáncát, megy a pénz, illetve jön!, nem sok, de ehhez
a fantáziasorvadmányhoz éppen elegendő. Tényleg, Vadász úr, ön nem venne
be ciánt, ha színháztervét megépítenék a Duna-parton, csak úgy, szakmai
lelkiismeretből…? Hányadik Nemzetit is lehetne megépíteni abból a
dohányból, amit csak tervezésre, papírra, az adófizetőből
kikanyarítottak, a kezdetektől napjainkig?!
Ez
rendben is van, már megszoktuk, az ember másba szomorul bele. Kikockázták a
történelmi ficamok a legjobb helyszínt egy Nemzeti Színháznak, felül lehetne
múlni a sydneyi operaházat, Európában párját ritkító Ház épülhetne a Duna
partjára, tükröződvén a vízben, bevezetvén Budapest látványait, ha alulról
érkezik hajóval az utas, megtetézvén hidakat, hegyeket, palotákat, ha
fölülről csorog lefelé az ember, még egy utolsó, példátlan meglepetéssel szolgálva… Csakhogy ez a Nemzeti Színház
egy lesz a többi között, a rendkívüli, az egyedi látványrobbanás elmarad. Egy
olyanféle lenyűgöző térelem, mint Párizsban, a Défense negyedben a
Nagy Kapu, nem színház, voltaképpen csak egy ház; csak hát nincs még egy olyan
a világon. A mi kis és szegény országunknak inkább csak tatár- és
kommunistajárás adatik – mikor fog összejönni még egyszer nekünk a Duna-part, a
Nemzeti Színház és a sorvasztó szocializmusban parlagon maradt hatalmas térség,
alig néhány kilométerre a város kellős közepétől?! (S ami eddig
inkább csak külföldön jött össze, mint például a kiállítási csarnokunk a
Sevillai Világkiállításon.) Valami, akármi, ami úgy egyszeri és
megismételhetetlen, mint szerény léptékben a kolozsvári Farkas utca – véletlen
volna, hogy a románok két idegen háztesttel is megpróbálták megbontani az
egységét, az egyik éppen az első magyar kőszínházat vetette ki a
helyéből? De nem, nem, nem, ez a hajó is elmenőben van, még akkor is,
ha – mint azt Schwajda György állítja – 2002-re (ebben az a fura lényeg, hogy
még a választások előtt) megépül a nemzet színháza.
Alkalmasint
már csak én kuksoltam a televízió előtt, amikor, késő éjjel,
építészek szűk és döngölt csoportja éppúgy kesergett sorsán, mint kesereg
értelmiségiek akármelyik csoportja e hazában. Ez vajon miért van? S egyáltalán,
ezt a likes-lukas, döglődő kerti slagot, a közérzetünket melyik
végétől fogva – több is van, szakadozott – lehetne föltekerni? Lássuk
csak, volt eddig az újból kapitalista Magyarországnak három professzor
kultuszminisztere, ebből kettő pécsi, vajon ott, vidéken található a
bölcsek köve? A kormányfőknek tán az a szilaj meggyőződésük,
hogy aki a kultúrát, a művészértelmiség vert hadát ráncba akarja szedni,
annak egyetemi tanárnak kell lennie? Ha innen nézzük (néztük volna!), nem is
kellett volna három professzor, hogy bebizonyosodjék, az egy is sok. Volt itt
minden: a miniszterek külleméről lerítt, hogy csak úgy roskadoznak a
tudástól és tekintélytől, volt, aki a néprajzban, más a nemzetközi jogban
vagy az agykutatásban szerzett hervadhatatlan érdemeket; az efféle nélkülözhetetlen
egy ország kultúrájának egyengetéséhez; legalábbis nem árt. Feltéve, ha van
valamiféle általános elgondolás arról, hogy mit is kellene csinálni… Tudjuk
persze, hogy az eredeti tőkefelhalmozás mérsékelten virányos korszaka nem
kimondottan kedvez a kultúrának. Na de mibe került volna egy jó kis elgondolás?
Semmibe!
Elgondolás
azért volt, hiszen részeltettünk két tőrőlmetszett
politikus-kulturnokban is. Az ember szinte megszánja Fodor Gábort, ahogy így
visszanéz az időben, így leégni a cseles pártütés után! Mégis ő volt
az, akinél először sejlett fel valamiféle kulturális elgondolás,
következett ez a leosztásból, miszerint a nagy Emeszpé odaadta a kora
kapitalista tőkefelhalmozás korszakában súlytalan kultusztárcát a
Szadinak. S mi volt emez elgondolás a tyimirjazevi kulturális vetésforgóban? –
de említhetnénk Lepesinszkaját is. Jelesül az, hogy a klientúrát szaftos
állásokhoz kell juttatni, most! miénk
a hatalom, most! mi vagyunk soron. Az
első mámorban olyan címen is írt könyvet magyar író, hogy Most ő a Soros (vagy soros?, már
nem emlékszem). Volt is hát kultúrmészárlás, ami semmi ahhoz képest, ami
2002-ben leend, ha a Fidesz elveszti a választást. Dolgoznak rajta. A szánalmas
Fodor Gábor után következett az első és mindeddig utolsó markáns
kultuszminiszterünk, Magyar Bálint, nagy kár, hogy ő sem jutott túl a
pozíció-megszálláson és -osztogatáson. Az ő idejében – oktatásüggyel is
ő foglalkozott – legalább rendszeresen emelték a tanári fizetéseket, s a
pedagógusok még nem tartottak ott, hogy akkor legalább kapják meg ők is az
egyszeri juttatást. Megalázó, de a pénznek nincs szaga. Az ember
elismerően hümmög és bólogat, ha csak eszébe jut a professzorok
Széchenyi-ösztöndíja, a frankfurter írók, a meglebegtetett Modern
Művészetek Múzeuma, a fellövés az internetre, ahogyan Spiró György
fogalmazta volt (tudat alatti szatelitvágy?); helyes az elszólás, tisztelt
kolléga, ez volt a lényege a Magyar-korszaknak, a keringtetés valamely Nap
körül, mely megvilágít és meleget ad. A más irályú irodalmi sajtó kis híján lefolyt
a darálógépen. Még egy szadi ciklus, és minden olyan egyértelművé válik,
mint a pártállamban. Lenin elvtársék láttak így munkához, 1918-ban, lásd a Fekete Könyvet. A Kossuth-díjasok havi
apanázsa sem kutya! Végül is (pártállamiasan szólva) jó korszak volt, kár, hogy
arcpirítóan egyoldalú és elfogult. Na és az Írók Háza a Petőfi Irodalmi
Múzeum helyett?! Minek emlékhely a magyar írónak és irodalomnak?! A multiulti
képviseletében szilaj harcba szállt az olyan importerő is, mint Balla
Zsófia a kolozsvári Széchenyi térről. Azt szeretem némely honfitársamban,
hogy úgy egyből feltalálja magát, otthon van, kiismeri magát piszkosul a
firkás helyzetekben. Hogy aztán vérkönnyes lufieregetésben oldódjék fel a
végtelenben. Igen, Magyar Bálint et Co. akart valamit. Legalább. Más kérdés,
hogy nyomulását Kalinyin elvtárs ama megállapításával jellemezhetném, miszerint
a hatalmukba került mintegy százmillió emberből elég nekik kilencvenmillió
is, a többi tízet ki kell irtani. A korszak legmulatságosabb és melankolikusan
keserű alakzatai azok voltak kultúrbajnokságunkban, akik azt hitték, amit
Anasztázia Celldömölkön, a húszas években: hogy őket a lelkükért szeretik.
Legalábbis úgy tettek, riszálva mérsékelten szűzi hátsófelüket. Így aztán
könnyű és konvertálható lélekkel vettek részt minden osztogatáson, a
pénzdíjasokra gondolok, legalábbis nem hiszem, hogy költőink, íróink
megjelentek volna csajkájukkal a hajléktalanok ingyenleves-osztogatásán. Ámbár
miért ne? Aki a kicsit nem becsüli…
A
Magyar-korszakban voltak elégedett művészek, enélkül nem megy. Más kérdés,
hogy milyen módszerrel állították elő őket. Ezek mára ellenségesekké
váltak, a maradék pedig elfásult. Végül is nem ők döntik el a
választásokat, kevesen vannak, kihatásuk akkor is csekély, ha hihetetlenül
nagy. Lassan dolgoznak, ahogyan a zarbuzánok, mint Gárdonyi írja az Egri csillagokban: lassan, de borzasztó
erővel. Nem volt könnyű elveszíteni őket, de visszanyerni sem
lesz könnyű.
De
ne pitiskedjünk, fordítsuk hosszúkás arcunkat – mint meghajszolt lóé – világrengető
eseményekre. Amint épp leviszik őket kutyába. Az ember legkevésbé Bence
Györgytől várná, hogy félreért valamit. Például azt, hogy mire való a Fekete Könyv. Merthogy felkorbácsolja az
indulatokat!, írja. És tényleg, csaknem százmillió embernek az erőszakos
halála, gyors- és lassúhalál-táborokban, igazán snassz! Hogy felkorbácsol, az
nem kifejezés! Nem is értjük, ha ezt a bencei magvat kicsíráztatjuk elménkben,
hogy miért panaszolják fel másrészt az egyéb irányú haláltáborokat. Volnának
emlékezésre ítélt és feledésbe hullajtandó rémtettek? Nocsak! Vagy mit szóljunk
ahhoz az igazán értelmiségi kevélykedéshez, hogy hát azt, amit Stéphane
Courtois és társai megírtak, azt előbb megírták mások? Emlékszem,
évtizedek megírásai elégteleneknek bizonyultak a polgári demokrácia
értelmiségének, hogy az épülő szocializmust kezdje végre annak felfogni,
ami a gyakorlatának a lényege: az elmebajig habvert embertelenségnek. Aztán
jött Szolzsenyicin, ő tört át. A Fekete
Könyv is áttörés, egyszer már tények felsorakoztatásával, tömegagyak
számára is befogadható módon be kellett mutatni, hogy – például –: a
szocializmus hatalomátvételeit minden országban éhínség követi (s miközben az
ember a nagy szovjet-ukrán éhínségről szörnyedezett, kiderüljön, hogy a
világtörténelem legnagyobb éhínségét Kína tálalja fel, 1959–1961-ben – hol is
tartunk mi akkor a szocializmus időszerű kérdéseinek
megválaszolásában?, nem Nyers elvtárs játszik éppen hátulsó pár előre fuss-t? Nem tudta, persze…) Vagy hogy a
szocializmus építésének nagy teoretikusai és gyakorlati szakemberei – a hetven
év során az ortodox szenteknek kijáró aranyfüst jótékony burkában – közönséges
tömeggyilkosok? Hogy ők mást hirdettek?… Mondta magáról valaha is Himmler
azt, hogy ő tömeggyilkos?
Nem
lehet eléggé vigyázni, tisztelt Bence György! Valamikor júliusban egy magyar
képernyő Trockij meggyilkolását
hirdeti. Nosza, ezt megtekintjük, gondolja az ember, sok köze ugyan nem lesz a
valósághoz, hiszen a frusztrált vezér egészen a jégcsákányig különböző
vitairatokat fogalmazott Sztálin ellen, aki kiakolbólította a vezérségből.
Éppolyan békés, eseménytelen életet élt, mint Lenin is, Genfben. (Mint a
Nyolcadik Utas!, csak ő már nem kelt ki újra a gigantikus
anyaméhből.) Na de sebaj, a színészek híresek, a jégcsákányos gyilkos
útjának jó amerikaiasan alá fognak nyesni, a Proletárdiktatúra Ökle, az ilyen-olyan neveken színre libbenő
titkosrendőrség majd gonosz képeket fog vágni, lesz félszemű szovjet
tábornok, s a fogak hangosan fognak csikorogni a gyilkossági kísérletek
elől cselesen kitérő Trockij láttán. (A fognak is szeme van! Avagy
vak fog is talál szemet!) Ez persze nem így volt, de ki törődik ezzel egy
kalandfilmben? Sőt, a végén tán még egy dühöngő,
gyűlölettől nyálát fröcsögtető Sztálin is képernyőre
robban, ki tudja?!
Képzelhetni
jelen sorok írójának meglepetését, amikor egy lírai hangvételű és
képvilágú alkotás ömlik rá a magyar dobozból. A meghökkenés akkora volt, hogy
jelen sorok írója még unatkozni is elfelejtett eleinte. Mert mit látott? Egy
költői vétetésű Trockijt – e sorok írója mindig is tudta, hogy a
marxizmus–leninizmus–trockizmus irataiból bármit és annak az ellenkezőjét
is ki lehet rakni, na de hogy Trockij emlékezéséből az alkotók kiköpüljék
a világforradalom kéjes látomásától átitatódott Lev Davidovicsot, aki feledvén
véres múltját, az emberiség boldog jövőjéről delirál (idézetek az Életemből)! Az ember inkább úgy
látja a dolgot, hogy a sztálinizmussal, mint a kommunizmus legfelső
fokával, voltaképpen csak annyi történik, hogy a nagyobb tömeggyilkos kiiktatja
a kisebb tömeggyilkosokat, s hogy a trockizmus csak a sztálinizmushoz
viszonyítva vágyott állapot. Ki tudja, a máglyán égő eretnek nem
választaná-e nagy szorultságában inkább a lassú lemerüléses-megfulladásos
halált egy hordó szarban? A film készítői azonban – dögnagy színészekkel
rakottan! – nem így gondolták. A régi zsolozsma: ha Lenin lett volna, nem úgy történt volna! Ezúttal Trockijjal.
Voltaképpen ezt gondolta Iván is, amikor az élelmezési és szállítási
különbizottság – vezetője 1918. január 13-tól Lev Davidovics Trockij –
mindenét elkobozta, őt pedig a Cseka kitette egy szál nyári gatyában a
vagonból a tajgában erdőt irtani, s ha ő harapta át a farkas torkát,
ennie is volt mit.
Ez
volt látható egy magyar képernyőn, júliusban, tisztelt Bence György,
úgyhogy engem a legkevésbé az érdekel, hogy mondták azt már mások is a Fekete Könyv előtt. A sorrend
persze szent, különösen az oly hézagosan emberszámba vett értelmiség szemében;
de itt mintha többről volna szó, mint hogy tíz történész megírja másik
húsz történésznek és a magamfajta mindent elolvasó köztes lénynek, hogy így meg
úgy! Apropó, az év legbájosabb elvétése: a film magyar szövegét a Cine-Art
rendeli meg. Aki megfejti, mi bújik meg ebben a fantázianévben, sorsoláson vesz
részt: értékes állóhelyeket sorsolunk ki az Operaház Borisz Godunov-előadására. Én már csak attól tartok, kedves
Bence György, hogy valamelyik magyar képernyő be fogja mutatni egy
Dél-Amerikában élő, csipkés lelkületű Obersturmbannführer lírai
ömlengését, miből is megtudhatjuk, hogy ő jót akart, s igazán nem
ő tehet róla, hogy nem lett a dologból semmi. Már miért ne forgattak volna
efféle filmet? Ha Lev Davidovics Trockijt az emberiség jótevőjeként lehet
képpé tenni, én már semmin sem csodálkozom.
Hogy
nem sikerült eltalálni, legfeljebb csak meg-megérinteni azt a körvonaltalan
kásás lepényt, ami az értelmiség közérzetének nevezhető futólagosan, azt
készségesen beismerjük. Épp elég baj, hogy itthagyott minket egy költő és…
hogy is fogalmazzunk?… emberi magatartás. Petri György az, aki eltűnése
előtt, kegyetlenül önmagához és a világhoz, megjegyzi, hogy a vers, na
persze, de kit érdekel az manapság, a korszaknak a publicisztika a műfaja.
Igen, tisztelt uram a Parnasszuson, bólintunk rá, s egyre meghajszoltabb
lóarccal bámulunk magunk elé.
Budapest, 2000.
augusztus 6–8.