Csuang-ce
ombudsmanja
Nagyszerű
dolog olyan nézetekkel vitatkozni, melyekkel hajlandóságos különbözésben állunk. Az ilyen szóváltás nem igazán
vita, inkább eszmecsere. Például Zágoni Ferenc védegyleti előadásának
kiindulása gyökeresen eltér az én fölfogásomtól, következtései, javaslatai
mégis a legnagyobb rokonszenvet keltik bennem. Nincs vita köztünk a
tekintetben, hogy bolygónk helyzete roppant súlyos, minimum ombudsmanért kiált,
s ennek a helyzetnek az egyik előidézője az, amit Zágoni „technikai
neutralizmusnak” nevez. S aminek lényege, hogy „a technika önmagában sem nem
jó, sem nem rossz, az emberen múlik, hogy tudását jóra vagy rosszra használja”.
A gondolat gyökerét Szophoklésznél találja meg, s rámutat arra, hogy a jó
választás nem egyszerűen „ismeretelméleti” kérdés, melyet fölkészültséggel
és némi etikával helyesen dönthetünk el, hanem ontológiai. Azt állítja, hogy az
„eszközhasználat az embernél genetikailag kódolt sajátosság […]. A cselekvést
egyetlen motívum, a cél elérése irányítja, amihez képest a célra irányulás
minden egyéb hatása »másodlagos«, elhanyagolható. És itt van a lényeg: e
figyelmen kívül hagyás nem szubjektíve, szándékoltan valósul meg [tehát sem ésszel, sem erkölccsel nem
befolyásolható? – Cz.], hanem biológiai meghatározottságaink szerint.”
Nos,
a genetikailag, a cél elérése és a biológiai meghatározottságaink kifejezések azok, amik szóváltásra
indítanak.
*
Buji
Ferenc hívta föl a figyelmemet Csuang-ce következő történetére.
„Ce-kung,
miközben a Han folyó jobb partján járt, megpillantott egy öregembert, aki
veteményeskertjében dolgozott. Öntözőcsatornákat ásott, s a kúthoz menve
maga merített vizet belőle, s a kezében vitte a vödröt, hogy a csatornákba
öntse. Ily módon nagy fáradsággal igen csekély eredményt ért el.
Ce-kung
így szólt:
–
Van már egy olyan találmány, amelynek alkalmazásával egy nap alatt akár száz
csatornát is tele lehet önteni. Csekély fáradsággal sokra megy vele az ember.
Nem akarod azt használni?
A
kertész fölegyenesedett.
–
Mi volna az?
–
Egy afféle emelő, fából – felelte Ce-kung –, amely hátul nehéz, elöl pedig
könnyű. Ezzel sokkal gyorsabban lehet vizet meríteni, és annyit, hogy csak
úgy ömlik. Úgy hívják, hogy gémeskút.
Bosszúság
futott át az öreg arcvonásain, majd nevetve válaszolt.
–
Én úgy hallottam az én mesteremtől, hogy az ilyesféle ügyes találmányokban
furfang és mesterkedés van. Ahol pedig furfang és mesterkedés van, ott a
szellem az agyafúrtságban merül ki. De ha valakiben ilyen elcsökevényesedett
szellem él, annak tiszta egyszerűsége odavan. Ha pedig valakiből
kivész a tiszta egyszerűség, annak ingatag lesz a lelkivilága, és az
ingatag lelkivilággal nem fér meg a Tao. Nem mintha nem ismerném az efféle
dolgokat, de szégyelleném alkalmazni őket.” (Csuang-ce bölcsessége)
*
Az
öreg kertész kulcsszavai: furfang, mesterkedés, elcsökevényesedett szellem, a
tiszta egyszerűség elvesztése, ingatag lelkivilág. Nézzünk körül,
kérdezzük meg magunkat: igazolódódott-e a kertész sejtése? Ki ne olvasott volna
olyasféle reklámszöveget, amely számítógépes
könyvelést, kódolást, párválasztást és miegyebet kínál? Nem furfang és
mesterkedése-e a számítógépre való hivatkozás? A szó ugye napnál világosabb,
hogy varázsige, megbabonázza az érdeklődőket, az objektivitás, a
csalhatatlanság isteni fényével kápráztatja őket. Lehet-e varázsigékkel
ráolvasni másutt, mint a szellemi elcsökevényesedés állapotában, a tiszta
egyszerűség elvesztése után, az ingatag lelkivilágúak körében?
*
Csuang-ce
kertészének gondja azóta is fölmerült sokakban. Például a hippik vagy ötven éve
láttak át a technikai neutralizmus – vagy más néven: a pragmatista filozófiák –
szitáján, és kivonultak a fogyasztói társadalomból. Mindenféle elhagyott
helyeken alapítottak kommunákat, ahol egyszerűségben, tisztaságban,
furfang és mesterkedés nélkül próbáltak élni. Nem véletlenül hatottak sokukra a
keleti vallások eszméi. Gazdaságkorból azonban nem sikerült kilépniök, mert
munka nélkül rászorultak a megvetett társadalom hulladékaira, és a kábítószerre
is, mint mesterkedésre és a szellem elcsökevényesítőjére.
A
hippik elődei, az Amerikában élő amisek
régi német bevándorlók leszármazottai. Ők már kétszáz éve, a gazdaságkori
fordulat tájékán elutasították a modern civilizációt és a technika önállósult
fejlődését. Filmeknek hálás színfoltjai festői, tizennyolcadik
századi viseletükben, szekereikkel. Ám a szekér is gép, akárcsak az eke meg a
lábítós varrógép. Sőt, a kőbalta, s nemkülönben Csuang-.ce
kertészének vödre. Ha szigorúan vesszük, valamennyi eszközünk valamilyen
masina. Mind furfang és mesterkedés, hogy valamiképpen megtoldjuk, kiegészítsük
magunkat.
Nyilvánvaló,
hogy nem lehetünk meg eszközök nélkül. A kérdés az, hogyha már elindultunk a
szerszámkészítés útján, akkor hol van az a határ, ahol meg kell állnunk.
Egyáltalán, létezik-e ilyen határ? Hol és mikor esünk saját furfangunk vermébe,
ahol már annyira elcsökevényesedik a szellemünk, hogy nem vesszük észre:
gépeink fogságába estünk!
*
Gépként
működik a város, a lakóház, a demokrácia, a világgazdaság, a pénz. A gép a
legfontosabb státusszimbólum – autótól a bunkofonig –, állítólag azért, mert
időmegtakarító készülék, noha aki utánaszámol, kiderítheti, hogy az általa
megtakarított idő töredéke a beszerzésére-ápolására fordított
munkaidőnek.
Az
emberi lelket is úgy fogják föl, mint valami szerkezetet; leválasztva a
teljességről. Ugyebár mindenkinek van Ödipusz-komplexusa és hozzá meg
egyéb lelkifurdalásaihoz kapcsolódó elfojtása. A komplexus itt bemegy, a
pszichiáter ott kiveszi. Az asszisztensnél tetszik fizetni. Ugyanerre a rugóra
járnak a mai amerikai regények és filmek: aki már látott kettőt, az tudja,
hogy a következő húszezerben hol bukkan föl az apakomplexus. Természetesen
a globalizált epigonok is erre a kaptafára fércelik összeszarkázott
mondataikat. A zene a legtisztább ügy: a diszkó-dumdumot gépek találják ki,
gépek masinálják, gépek élvezik.
Ki
ne tudná úgy, hogy a gép van miértünk? Hanem melyikünk alkalmazkodik a
másikhoz? Naná, hogy mi az eszközökhöz. Azok az emberek és csoportok kerülnek a
csúcsra, akik jobban érzik és értik a technika működését. Olybá tűnik
előttünk, hogy nincs is más választás, hiszen a bolygót átfogó nagy
rendszerek – a közlekedés, a világpiac, az ENSZ, a GATT, a WTO, az informálás,
a pénz és az ő forgalma, és így tovább – mind gépeken keresztül
működnek. Maga a globalizáció is egyetlen gigantikus masina.
Molnár
Tamás írja: „Általában a gépekkel és az élet elgépiesítésével kapcsolatos
balsejtelmek – ahogy a költők rossz előérzete Pascal, Goethe,
Baudelaire, Henry Adams és mások tanúsága szerint határozott balsejtelemben
öltött testet – a XIX. század folyamán egyre erősödtek, amikor az embernek
a technika fölötti uralmát a technikának az ember fölötti uralma váltotta föl.
[…] A technika nem bábáskodik többé az
új értékek születésénél, hanem maga nemzi, sőt szüli őket. Bátran
állíthatjuk, hogy az életterünket elhódító technika megszűnik értékközömbös
lenni, és az értékek meghatározó forrásává válik. […] Vajon a technika csupán a
homo faber eszközeinek körében tapasztalható jelenség-e, avagy képes
történelmünket pre- és poszttechnikai korszakokra osztva, véget vetni a
politikának?” (Századvégi napló)
*
Mielőtt
messzebbre kanyarodnánk, szögezzük le kétségünket az eszközhasználat
„genetikus” – itt: kivédhetetlen – mivoltáról. Masináink immár nem
belőlünk, hanem önmagukból erednek, sőt, ők váltak „értékek
meghatározó forrásává”, bennünket pedig saját működésük segédeivé fokoznak
le. A „kivédhetetlenség” nem belőlünk ered, hanem a gólemmé vált
civilizációgépből. Értelemszerű, hogy ez a technika – ha egyáltalán tekintettel bír lenni bármire –
ökológiai, morális és hasonló szempontokat nem ismerhet. Jól mutatja ezt
például az oktatásgép szelekciós rendszere: az bizony a technika érdekei
szerint válogat tantárgyak és tanulók között. Nem napról napra szorítja ki a csak embernek való tudást, jelesül a
művészeti tárgyakat, a hit- és erkölcstant stb., s dobja félre a csak embernek alkalmas diákokat? A
művészeket, a szemlélődőket, az egyszerűeket, a szilárd
lelkűeket, a furmány és mesterkedés nélkülieket. Mert szerencsére
bőven akadnak ilyenek, miként Csuang-ce kertésze is létezik, több mint két
és fél ezer éve él az említett genetikus meghatározottság nélkül…
*
Talán
azért, mert az embernek mások a genetikus meghatározottságai. Hogy jobban
értsük, térjünk a második vitapontunkra, arra, hogy az ember intencionális
lény, célra irányultan él és cselekszik. Ez bizonyára így van, hanem az a
kérdés, hogy mi a cél. Csuang-ce kertésze egyáltalán nem arra törekedett, amire
Zágoni ősembere, aki mindössze banánt akart szerezni. Ez az ősember, így mindössze állat volt, és az is
maradt, amíg csak a banán után ácsingózott. Olcsó szellemeskedés volna
kijelenteni, hogy szellemi színvonala tökéletesen azonos a gazdaságkori
barbiéval, aki ma uralkodik, s aki az ökológiai és egyéb válságokat
előidézte. A barbi legföljebb csak gondolja magáról, hogy a majomtól
származik: talán tudatlanságból, talán a korszellem miatt, talán hogy
felelősségét elhárítsa.
Csuang-ce
kertésze szellemi programot valósít meg a tiszta egyszerűségben, a furfang
nélküli életben, a Tao keresésében. Európai – keresztény, óegyiptomi, mohamedán
stb. – fölfogás szerint üdvprogramra törekszik. Célja a Tao, a mi szavunkkal a
menny, módszere a művelés: a világgal harmóniában lenni, az anyagot
megszentelni, fölemelni. Ő a répáját nem azért öntözte – Hamvas Béla
megállapítása szerint –, hogy bővebben teremjen, hanem hogy a répa jobban
érezze magát a földben. És a répa jól-léte megteremti fogyasztójának is tiszta
egyszerűségét, jól-létét.
Ebben
az kultusz–kultúra egységben élt az emberiség az összes korábbi korszakában, a
különféle rítusokat gyakorló vallási társadalmakban. Mondani sem kell, hogy
bűnök, eltévelyedések és ezernyi gazság tengerében, de mégsem azzal az
állati színvonalú célsorral, hogy neki csupán ennie kell, laknia kell,
szaporodnia kell. A Bertrand Russell szavával hatalomfilozófiáknak nevezett
elméleteket, a szolipszizmust, a pragmatizmust és a többit természetesen ismerte,
sokan gyakorolták is, de az élet alapprogramja abból indult ki, hogy az ember
minőségileg több az állatnál. Lelke van, és célja ennek a léleknek a
fönntartása itt a földön és az örökkévalóságban. Ez alapozta meg
szolidaritását, szeretetét társai iránt, gazdai helyzetét-felelősségét a
Teremtésben.
*
A
vallási korszak embere tehát gazdag, árnyalt, bár gyakran megingó érték- és
célrendszerben élt. A XVIII. században megkezdődött gazdaságkori fordulat
ezt megszüntette és lerombolta. Kultúránként, országonként, sőt
személyenként különböző időpontokban és eredménnyel. Polányi Károly
írja A nagy átalakulás című
könyvében: „A társadalom a piac függelékeként működik. Ahelyett, hogy a
gazdaság lenne beágyazva a társadalmi viszonyokba, a társadalom van beágyazva a
gazdasági rendszerbe. A gazdasági tényező minden más eredményt kizár.[…]
Korábban elvben sem létezett olyan társadalom, amelyet a piac irányított volna;
a gazdasági rendszer nem-gazdasági indítékok alapján működött.”
Gazdaságkor
a szellemi célokat és törekvéséket kiiktatta, más szóval az áldozat irányát megfordította,
a gondolkodás rendszerében egybetartozókat szétválasztotta, a massmedia révén a
valóságot leváltotta, s olyan embert nevelt, aki mindezt elfogadja. Az
egybetartozók szétválasztásának őrültségére egyetlen példa tisztelt
vitapartneremtől: a tulajdonosok-politikusok nyereségérdekeltsége elvált
és szembefordult azzal, hogy ők egyúttal földlakók, gyermekeket, unokákat
nevelnek, akik elől elélik, elemésztik a Föld javait. Ugyancsak Russell írja:
„Az őrület sikere az irodalomban, a filozófiában, a politikában egyik
sajátossága századunknak.” Hozzátehetjük: az egész korszaknak.
Természetesen
mondhatja valaki, hogy mindez hit kérdése, ki ebben hisz, ki abban, és így
tovább. Egyet ne feledjünk. Ontológiai – Zágoni Miklós szerint: biológiai –
meghatározottságunk nem hit kérdése. Vagy van lelkünk, vagy nincs, függetlenül
attól, hogy hiszünk-e benne, vagy sem. Ha a macska azt hiszi, hogy neki kopoltyúja van, akkor megadja az árát. Nos, ha van
lelkünk, akkor ehhez az ontológiai meghatározottsághoz teljesen más célrendszer
tartozik, mint ha nincs. Utóbbi esetben minőségileg nem különbözhetünk az
állattól, s céljaink sem lehetnek másmilyenek, magasabbra tekintők, mint a
majomé vagy a hangyáé. Akkor aligha van értelme arra gondolni, hogy a
következő nemzedékeknek megóvjuk a tiszta vizet, a jó levegőt, s eltegyünk
nekik egy kis kőolajat. Akkor kergetnünk kell a korlátlan növekedés
ábrándját – átkeresztelve olykor fönntarthatónak –, miért is járnánk el
másképp, hisz ebben az egyetlen életben kell fölhabzsolnunk a lehető
legtöbb élvezetet magunknak.
*
A
szellemi elcsökevényesedés állapotában, a tiszta egyszerűség elvesztése
után, az ingatag lelkivilágúak körében, ahol a furfang uralkodik, lehet-e más
eljárást alkalmazni, mint furfangot? Jogi ravaszságot szembeszegezni a
mohósággal. Ombudsmant, aki figyel, szót emel, lecsap, intézkedik.
Jobbat
nem mondhatok. Kell az ombudsman.
Nálánál
már csak az lenne jobb, ha szellemi elcsökevényesedésünk megállna. Ha a száradó
gallyakon virágok lobbannának föl, ha a furfang kimenne a divatból, a tiszta
egyszerűség visszatérne.
Czakó Gábor