Tornai József
Az emberiség
görbe fája
Vörösmarty és Szabó Lőrinc
Pilinszky
egyszer csak ott volt a Belvárosi Kávéházban. Este hét, 1959. Valaki bemutat
minket egymásnak. S ő a maga eksztatikus hangján (perceken belül!)
Vörösmartyról beszél. Hogy az Előszó
a magyar irodalom legnagyobb verse. „»És a nyomor gyámoltalan fejét Elhamvadt
városokra fekteti«, érted? nincs ehhez fogható sehol a világon!” Azokon az esti
peripatetikus sétákon, melyeken Fülep Lajos vezetésével vettünk részt Fodor
Andrással, Hernádival, Latorral, Kormossal és másokkal ugyanezekben az években,
a Nagy Hegyi Öreg is Vörösmarty elsőségét hirdette, nem is egyszer. De
ő az Előszóhoz Az embereket, A vén cigányt, a Gondolatok a
könyvtárban-t is hozzávette.
Én
még Az Éj monológját is, a Csongor és Tündéből.
Ezekkel
mondott nemet Vörösmarty a XIX. század haladás-fejlődés hitére. Még egy
költő volt, aki ugyanezt tette, de nem olyan egyértelműen, mint a mi
Vörösmartynk. Baudelaire számára a modern ember úttévesztése inkább morális
gond, nem ontológiai, nem létprobléma. A
Rossz virágainak költője fölfedezi magában a homo duplexet, a
kettős embert (akit Vörösmarty „őrült sárnak, istenarcu lénynek”
nevez), mégse kiáltja bele a világba, hogy „Nincsen remény, nincsen remény!”
Persze abban nagyon is egyek, hogy Rousseau, Shelley, Petőfi, Walt Whitman
ujjongó próféciáival szemben megátalkodottan az ember rémképét rajzolják elénk.
Ma,
amikor ez a rémkép egyre inkább valóságos alakot ölt, nehéz fölfogni, mekkora
merészség, eretnekség volt a tettük.
A
szabadság ne tetszett volna nekik, amitől amazok lázba esetten énekeltek?
Nem:
éppúgy főistenségük volt a szabadság, mint nekik, csak ők
látták-érezték az árnyékot is az emberi természeten. A választás
lehetőségének árnyékát. A kétféle késztetést, amely Baudelaire szerint
vagy fölfelé, az isteni, vagy lefelé, a sátáni felé vonja az ember lelkét. A
francia költő végül megadta magát „a Rossz végleges tudatának”, és A Sátán litániájában kimondva a
végső szót („Nevelőapánk, mert minket a földi éden-kertből
Istenatyánk kivert sötét dühében”), a Gonoszt ismerte el az élet urának.
Vörösmarty nem az istennel vagy az ördöggel viaskodik. Az ő számára az ember maga a nagy botrány, nem ilyen
vagy olyan metafizikai erők. Fajunkat a történelmünkben veszi szemügyre, s
amit így megtud, megél, az elégnél is több okot ad arra, hogy antropológiai
következtetésekre jusson. De lehet, hogy sem az 1846-os lengyelországi
parasztlázadás és tömeges mészárlás hírére, sem az 1848–49-es forradalom
bukására nincs szüksége fölismeréseihez, hiszen Az Éj monológját már 1830-ban megírja. Abban nemcsak „a jámbor,
csalfa, gyilkos és dicső” ember pusztulását, hanem a mindenség semmivé
válását is megjósolva. Megteremtve egyúttal a magyar költészet máig egyetlen
mitikus nyelvezetét is, mellyel aztán Az
emberekben, az Előszóban és A vén cigányban átadhatja nekünk, amit
múzsájától hallott.
Különös
múzsa Vörösmartyé. Kettős múzsa.
Hol
a reformkor hitével egybecsengő sorokat súg a fülébe, hol a szerelem és az
ember éjszakáját festi elborzadó szeme elé. Így lesz a Gondolatok a könyvtárban jó egyharmada fönséges, de mégiscsak
retorikus vigasz, a szózat azzal a bizonyos „az nem
lehet, hogy annyi szív hiába onta vért”-tel zárul, s a többi nagy vers is, mint
A Guttenberg-albumba, a Liszt Ferenchez (mely csak Arany Széchenyijéhez fogható nagy óda!), a Pázmány s a Fóti dal az emberiség és a magyarság új, derűs vallásának
eljöveteléről szóló prófécia.
Ezek
azok az elszánt erőfeszítések, melyekkel az értelem fölfegyverkezik a
világ s a legsötétebb balsejtelmek ellen. Nem kárhoztathatjuk Vörösmartyt,
amiért az utóbbiakat nem tudta legyőzni. Amiért hatalmasabbnak bizonyultak
fölvilágosult gondolkodásmódjánál. Inkább a költői intuíció csodáját kell
ünnepelnünk: hogy megértette, akarva-akaratlanul megsejtette, mi az igazság.
Általános fölfogás szerint nem a költő dolga, hogy új bölcseleti
gondolatokat fedezzen föl: elég, ha megeleveníti nagy filozófusok
alapfogalmait. Többnyire ez is elég, de vannak kivételek. Éppen Szabó
Lőrinc vallotta azt: a költői módszer merőben új fölismerésekre
is rávezetheti az embert. S bizonyítják ezt nemcsak a világirodalom legnagyobb
lírikusai, de ugyanígy a regényírói (például Dosztojevszkij) is.
Vörösmarty
négy versében, azok közül is Az emberekben
és az Előszóban magában álló,
addig sehol emberi agyvelőben meg nem villant költői-filozófiai képet
rajzol a homo sapiens állapotáról, fajunk természetéről. Messze túllépve
ezzel a csak magyar dimenziókon: amit mond, a föld minden emberére, fajtájára,
nemzetére érvényes. Ezért nevezi őt Cs. Szabó László 1962-es átfogó
Vörösmarty-tanulmányában a legegyetemesebb magyar költőnek. A másik nagy
kiábrándult, Baudelaire is minden illúziótól mentesen festi le „az
örök-fecsegő, a lángeszétől részeg Emberi fajt, amely, mint rég, most
is bolond”. De hol van ez a megvetés Vörösmarty „állatemberétől”, „a félig
ember, félig állatától”, „ez őrült sár, ez istenarcu lényétől”? S
ezek a meghatározások még nem is jelentik kritikája teljességét.
Radikalizmusának azt a fokát, amikor már, semmivel sem törődve, mindent
kimond, amit tudatalattija, szelleme, múzsája diktál neki.
Még
soha senki, egyetlen ősi vagy modern kultúra kétségbeesett gondolkodója se
írta le azt az ítéletet, hogy: „Az ember fáj a földnek.” Ezt a megállapítást,
ezt a kórismét valójában nem lehet ésszel fölfogni. Még Szophoklész sem ilyen
reményvesztett, amidőn a híres-hírhedt „legjobb nem születni, de ha már
megszülettünk, minél előbb meghalni”-t leírja. Ebben még mindig csak a
sorssal szembeni kiszolgáltatottságunk panasza hangzik föl.
„Az
ember fáj a földnek” – mi ez a szörnyű vád, azaz önvád? Mert Vörösmarty
senkit nem vádol önmagunkon kívül. Nem vádol mást, és nem is könyörög senkinek
sem könyörületért, megbocsátásért, olyan módon, ahogy az a keresztény
kultúrkörben az ószövetségi próféták jeremiádjai óta kötelező. A mi
költőnk számára nincs afféle fölsőbb lény, aki bűnmegvallás és
büntetés-letöltés után megváltoztathatná a történelem menetét. Figyeljük meg:
az ember a földnek fáj, nem az istennek vagy az isteneknek. Ezért nincs földi
vagy égi mentségünk.
A
vers hat lépcsőn át halad a drámai végkövetkeztetés felé. Egyre jobban
szűkítve-zárva a kört: lefelé, a mélységbe. „Hallgassatok, ne szóljon a
dal, / Most a világ beszél.” A világ? – és mit mond a világ? Átkot, rettenetest: „Hiába minden: szellem, bűn, erény;
nincsen remény.” A második grádicson az emberek azt kiáltják: „Törvényt! s a
törvény újra ölt. / Bukott a jó, tombolt a gaz merény.” Az emberiség azonban
tovább szaporodott béke és háború és szolgaság közepette. S Vörösmartynak el
kell jutnia a hatodik lépcsőre a szakadék sötétségében:
Istentelen
frígy van közötted,
Ész és rosz akarat!
A butaság dühét növeszted,
Hogy lázítson hadat.
S állat vagy ördög, düh vagy ész,
Bármelyik győz, az ember vész:
Ez őrült sár, ez istenarcu lény!
Nincsen remény!
Hol
volt még a múlt század ’40-es éveiben Freud és Jung, hol volt a lélekelemzés,
hol az egyéni és a kollektív tudatalatti fölfedezése, mikor Vörösmarty leírta:
„Istentelen frígy van közötted / Ész és rosz akarat!”? Vagyis hogy Énünkön nem
az értelem, hanem a sokkal erősebb ösztöndinamizmusunk uralkodik. A jó-rossz
homo sapiens alkati hibában szenved. Nem állítom, hogy a költő ilyen
szabatosan tisztázta ezt. Intuíciója azonban – több mint másfél évszázaddal
később nyugodtan megállapíthatjuk – világos volt költői és lélektani
mértékkel mérve egyaránt.
Ezután
ér le a mágikus hetedik grádicsra.
Ez
mindennek a mélye, a szuroksötétség. De szavak világítanak ki belőle, s ez
még boldogtalanabbá tesz mindnyájunkat, nem csak az alvilágjáró Vörösmartyt:
Az ember
fáj a földnek; oly sok
Harc- s békeév után
A testvérgyülölési átok
Virágzik homlokán;
S midőn azt hinnők, hogy tanúl,
Nagyobb bűnt forral álnokúl.
Az emberfaj sárkányfog-vetemény:
Nincsen remény! nincsen remény!
Ez
annak az ötven- vagy harmincezer évnek az összefoglalása, melyet az első
hordáktól számítva a halász-vadász társadalmakon át, a növénytermesztésre,
városépítésre, államalakításra, magántulajdonra és hatalommegosztásra áttért
emberiség a modern korig megélt. Mert ez máig egymást érő háborúk ideje
volt, gyűlölség és ragadozás, a Wille zur Macht őrülete. Pedig a nagy
világvallások mindent megtettek, amit természetünk spiritualizálására meg
lehetett kísérelni. A brahmanizmus négy-ötezer esztendeje tanítja:
„Szántszándékkal ne okozz szenvedést másoknak!” A kereszténység maximalista:
„Szeressétek ellenségeiteket is!”
Talán
mégis a XX. század poklai, háborúi, népirtásai, rombolásai bizonyítják
leginkább Vörösmarty versének igazát. A múlt század legjobb írói, teoretikusai,
filozófiai mesterei kevés kivétellel meg voltak győződve: az ember
jó, a társadalmi-politikai-gazdasági berendezkedés rossz, „ha azt kivíttuk a
mély sülyedésből”, elérhető a salut
public, a mindenek boldogsága. Innen ered a nagy francia forradalom, innen
a marxi megváltásprogram, a modern szocializmus is. Mind-mind a felvilágosodás
gyermeke.
Tudjuk,
hogy aztán a mi századunk miként cáfolt rá ezekre a „magabiztos” utópiákra. A
legutóbbi száz év lett az emberi történelem – és ez nem csekélység, mert mindig
is vér, erőszak és szenvedés borította el a földgolyót! –
legvisszataszítóbb mészárszéke.
Az Előszó ennek a katasztrófának a
mitológiája.
Ez
az emberiség archetipikus tapasztalata, nemzedékek százain, ezrein át
öröklődő emlékezete. Ha van „örök visszatérés”, akkor ez az: a
legtöbb kisebb vagy nagyobb kultúra megismétli sorsának azt a mítoszát, hogy a
fölvirágzás legmagasabb fokán hirtelen bekövetkezik a vég. A koronát nem lehet,
nem szabad (?) a műre föltenni. Vörösmartyt természetesen a szabadságharc
sikereit követő világosi vereség rázta meg. Az ősi dráma azonban,
melyet magában, mélylelkében megélt, messze túlnő ezen. Az ősi
konfliktus nekünk szóló jövendölés is egyúttal: mindig akkor következik be a
tragédia, amikor a siker a legközelebb van. Ádámot és Évát öntudatra ébredésük
után űzi ki az Úr az édenből; Gilgames akkor veszíti el barátját,
Enkidut, midőn már együtt kormányozhatnák Sumert; a francia forradalom
akkor zuhan fölösleges vérontásba, erőszakba és vereségbe, amikor már a
nép, Danton és Robespierre kezében van a hatalom. Amidőn Cortez páncélos
lovagjaival megjelenik Mexikóban, az aztékok azt hiszik, ő a jóslat égi
küldötte. Rilke versében a görög mítosz úgy alakul: Admétosz és Alkésztisz
menyegzőjére zúdul be az isten, hogy egyiküket elragadja a halálba. Mondd
ki hangosan: boldog vagyok, s öt perc múlva rád szakad a világ minden baja,
boldogtalansága.
De
hogy a XX. század egy vers forgatókönyvét filmesítse meg, azt se Babits, se
Szerb Antal nem képzelhette, noha ők az elsők, akik Vörösmarty
tudatalattijának rendkívüli hatalmára ráeszmélnek, miután lekaparják róla a
„nemzeti költő” igaz-hamis patináját. Azt ők sem merték leírni, hogy
a költő szifiliszes volt, alkoholista, és agylágyulásban halt meg.
Baudelaire is ezektől a betegségektől szenvedett.
Mindenesetre
az Előszóban nincs se ború-, se
derűlátás. Személytelenül, mondhatom: tárgyszerűen szól végső
dolgainkról, mint a legősibb mítoszok. A forma, a talán
Shakespeare-től vett blankvers is ezt a nem emberi, ezt a
kinyilatkoztatásszerű hangot szolgálja: „Lángolt a gondos ész, a szív
remélt, / S a béke izzadt homlokát törölvén meghozni készült a legszebb
jutalmat, / Az emberüdvöt, melyért fáradott.” A nagy eposzok hangja ilyen, a Mahábháratáé, az Iliászé, a Kalevaláé,
melyek nem félnek elmondani a legsötétebb bűnöket, borzalmakat sem.
Vörösmarty a végsőkig elmegy az ünnepélyesség, a tökély, a szépség, az
egyetemes eufória megidézésében, mintha a legendák-mondák mesés Atlantiszának
utolsó perceivel akarná a szívünket megsebezni:
Öröm- s
reménytől reszketett a lég,
Megszülni vágyván a szent szózatot,
Mely által a világot, mint egy új, egy
Dicsőbb teremtés hangján üdvözölje;
Hallottuk a szót. Mélység és magasság
Visszhangozák azt. S a nagy egyetem
Megszünt forogni egy pillanatig.
Mély csend lön…
Itt
egy félmondatnyi rendezői utasítás következik: „mint szokott a vész
előtt.” Mintha csak szereplők és nézők ismernék az efféle
történetek menetét. S most már a film foroghat tovább pusztító útján,
megállíthatatlanul. De hát a verset olvassuk, vagy az első és a második
világháborúra emlékezünk, majd a nyugati és keleti haláltáborokra, az
elégetett, éhezésre kárhoztatott tízmilliókra, az Európa romjai közt kódorgó
hontalanokra, Hirosima és Nagaszaki nem gyógyuló sebekkel borított
kisgyerekeire és asszonyaira, a hidrogénbombákra, melyekkel ma is
húszszor-harmincszor el lehet pusztítani a földet flórájával, faunájával és
minden nemzetével?
A vész
kitört. Vérfagylaló keze
Emberfejekkel lapdázott az égre,
Emberszivekben dúltak lábai…
És folyton folyvást ordított a vész,
Mint egy veszetté bőszült szörnyeteg.
Amerre járt, irtóztató nyomában
Szétszaggatott népeknek átkai
Sohajtanak fel csonthalmok közől,
És a nyomor gyámoltalan fejét
Elhamvadt várasokra fekteti.
Később,
az ötvennégy éves Vörösmarty is csak ezt a látomást festi tovább A vén cigányban:
Ki
dörömböl az ég boltozatján,
Mi zokog, mint malom a pokolban?
Van
malom a pokolban? Csakugyan hallucináljuk még az ősvilági hangokat:
Mintha
újra hallanók a pusztán
A lázadt ember vad keserveit,
Gyilkos testvér botja zuhanását
S az első árvák sírbeszédeit,
A keselynek szárnya csattogását,
Prometheusz halhatatlan kínját.
S
hogy ezek után azt jövendöli, kívánja nekünk és magának: minden szép, jó lesz,
helyrezökken? Természetes, hiszen nemes szíve volt, hitte-remélte a jobbat,
mint később mindnyájan, akik a kiegyezés után, majd a „boldog
békeidőkben”, aztán az új században szenzációs fölfedezésektől,
tudományos eredményektől a végre elért üdvösséget vártuk nálunk s szerte a
világon.
Elfeledkezett
volna az „emberállatról”, ahogy mi is elfeledkeztünk a verseiből adódó
végkövetkeztetésről, miszerint „midőn azt hinnők, hogy javul,
nagyobb bűnt forral álnokul”? Vagyis hogy az ember nem
etikai-teológiai-politikai rejtély, hanem evolúciós zsákutca, hiba a
természetben? Az egysejtűvel kezdve, a halakon, madarakon, hüllőkön,
kis és nagy emlősökön át a hominidákig, az előemberig elérve, a homo
sapiensben az agy kellő kifejlődésével tudatra jut a szellem, az
önreflexió: a szabadság, a tökéletesség, a transzcendencia vágya. Mindezeket
azonban féltermészeti lényünk nem engedi uralomra jutni. Maradtunk homo
duplexek. A civilizációnk, kultúránk is ilyen: konfliktusainkat még mindig
erőszakkal, gyűlölködéssel, hazugsággal, gyilkossággal, háborúval
intézzük el.
A
Vörösmartynál pontosan száz évvel később született Szabó Lőrinc már
ennek az abszurd helyzetnek a tudatában a pénz, a robot hatalma elleni lázadás
költője. Az első világháború, a Trianon utáni Kis-Magyarországon a
felvilágosodást legföljebb racionalizmusnak, műveltségnek és egyéni
függetlenségnek lehet nevezni. Szabó Lőrinc alkatánál fogva az
individuális kiteljesedés pályáján halad előre. A hang is magánemberé: szó
sem lehet mitikus kinyilatkoztatásokról. Nálunk a költő a ’30–’40-es
években újságírásból, tanárkodásból, kiadói munkából élő intellektuel,
irodalmár. Az országot már nagyvállalkozók, pénzemberek, politikusok és pártok
irányítják. A félfeudális Magyarországon ez a többség szegénységét, sőt
nyomorát, látszatliberalizmust – és értelmiségi, írói csoportok
elégedetlenségét, ellenállását jelentette. Szabó Lőrincnek is olyan
kortársai, barátai vannak, mint a forradalmár József Attila és Illyés Gyula. S
olyan mestere, eszményképe, mint Babits, a humanitás, kereszténység, európai
hagyományok nagy lírikusa.
Ő
először lázadó, aztán anarchista, aztán hatalom- és természetimádó, majd
kibékül a világgal, és a költészet meg Erósz „irgalmas kábítószerében” keres
menedéket.
De
mindeközben csak önmaga.
Szabó
Lőrinc emberképében az Én mindennek a vonatkozási pontja. Ady, Nietzsche,
Max Stirner Én-kultusza senkire nem tett termékenyítőbb hatást. A német
Stefan Georgét is büszke, kulturált Én-istenítése miatt becsüli többre a
világirodalom sok nagy költőjénél, akiket ismert és fordított.
Az
individualizmus a legrégibb, legerősebb európai hagyomány. Ehhez képest az
ázsiai, afrikai, ősi amerikai ember Énje szinte semmi, mintha nem is
volna: beleömlik a kollektívbe, a világlélekbe, a természetbe. Az európai lélek
egyénként találkozik majd teremtőjével a halál után, a többi földrészeké
beleolvad a mindenségbe, így szabadul meg, sok-sok újramegtestesülés után,
attól a különléttől is, amely a földön megkötötte. Az Én univerzumának
megteremtése azzal a múlhatatlan előnnyel jár, hogy a költő
ettől kezdve akkor is létfilozófiát művel, ha „csupán” önmagáról
beszél. Gondolati líra ez, akkor is, ha szerzője boldogan szabadulna már
tőle (Szabó Lőrinc gyakran emlegette nekem Erdélyi Józsefet mint az
irigylésre méltó spontán, naiv érzelmek kifejezőjét). Neki ez a
gondtalanság nem adatott meg. Természettudományos elme lévén, önmagán kellett
kikísérleteznie az emberlét minden titkát. Rejtvényszerű természetünket,
melyről Vörösmartynak megvoltak a váratlan, villámlásszerű
felismerései. Neki nem kellett kutatnia: a múzsa dolgozott helyette. Száz évvel
fiatalabb sorstársa kénytelen megfigyelni, elemezni, élve boncolni önmagát.
Úgynevezett „lélektani rajtakapásokban” megtudni, ki az az ösztöni-állati lény,
akinek vágyai az istenig nyúlnak föl. Csakhogy a Szabó Lőrinc-féle kör
hirtelen bezárul:
Bűn
volt és szenny volt mennyi minden,
ami nem szenny!
Hány istent féltem és imádtam,
aki nem isten!
Már esteledik a világ:
időm oly gyors és kicsi!
Csak egy isten van: én vagyok;
csak egy bűn: nekem ártani.
Ez
ennek az éveken és köteteken (A Sátán
műremekei, 1926; Te meg a világ,
1932; Különbéke, 1936; Harc az ünnepért, 1938) át tartó
redukciós folyamatnak a végeredménye. A világ rossz, az ember nyomorultul él és
meghal, változtatni semmin sem lehet: vonuljunk vissza utolsó vártornyunkba,
önmagunkba. Költői hőstettet látunk: ebben „a belső végtelenben”
megszületnek Az Egy álmai:
Tengerbe,
magunkba, vissza! Csak
ott lehetünk szabadok!
Nekünk többé semmit sem ad
ami kint van, a Sok.
A tömeggel alkudni ha kell,
az igaz, mint hamu porlik el;
a mi hazánk az Egy, amely
nem osztozik:
álmodjuk hát, ha még lehet,
az Egynek álmait!
Ez
nagyon magyar filozófia, mert azt
hiszem, mi vagyunk a föld legindividualistább fajtája. Szabó Lőrinc megint
kimondta, amit mindnyájan megélünk, érzünk. Veres Péter „kivagyiságnak” nevezte
ezt a tulajdonságunkat, de ez a fogalom nem olyan tiszta, mint Szabó
Lőrincé. Az övé univerzális akar lenni: antropológia, lélektan, ismeretelmélet,
etika. A modern ember képe, ikonja, mely még nincs készen, de meg kell
teremtenünk. Tehát program. A lemondásból így lesz hit, a kétségbeesésből
mámoros himnusz. Költészet, mely tagadást és igenlést össze tud egyeztetni. Az
ünnep ilyenformán szintézis, máris elkezdhető új paradicsomkerti élet.
Az
Én maga az éden, kinevezte magát édennek.
És
ez nem afféle leibnizi monasz, melynek nincs ajtaja, nincs ablaka; nem: ez az
Ego nyitott mindenre. Átszűri magán a világ minden lényét, dolgát,
formáját, csodáját. Az Én filozófiája megvalósított tudás: a Tücsökzene eléggé kézzelfoghatóvá teszi
ezt. Szabó Lőrinc új homo sapiense azzá teszi magát, amivé akarja:
De ha nem
látták, vagy ha szeretett,
aki látta a kényszereimet,
aki előtt nem szégyeltem magam,
az előtt sose titkoltam, hogyan
kábít, mennyire szétszed a világ:
mennyire szűkül, szédül s hogy halad át
tudatom a tárgyakba, második
személyekbe, mily ősi-primitív
áram visz, sodor ma is, éppen úgy,
mint amikor még sárkány, szél, vasút
voltam, vagy, később, napfényes határ,
tücsökdal, csillag és szarvasbogár,
minden, ami megtetszett, – az előtt
ma se titok, hányszor szétrepülök
a semmibe, – merevül a szemem,
szívem lassul, – és üres testemen
hogy zúg át oly istenek gyönyöre,
akiknek a Megszűnt Én a neve.
Annak
vagyunk itt a tanúi, hogy Szabó Lőrinc fölfedezi, amit a buddhizmus egyik
fontos ága – vajon ismerte-e, olvasott-e erről hindu filozófiai
tanulmányaiban? –, a tantrizmus „transzcendáló tudatnak” nevez. A transzcendáló
tudat objektívnek és szubjektívnek az átlépése, megszüntetése a meditációban,
de a szeretkezés aktusában is. A megvilágosodásnak, a nirvánának ez az egyik
módja: elérhető esztétikai élményekben is, talán zenében, költészetben
leginkább. A megszűnt Én ilyenformán a föloldott szubjektívet
jelenti, azt, amire a költő mindig vágyott-törekedett, de voltaképpen soha
vagy csak időszakosan, pillanatokra lehetett boldog birtokosa. Ilyenkor
még a Walt Whitman-i „divine average”-ig, a nagyon demokratikus isteni átlagig
is eljutott: „Egyenruhában vagyok, egyszerű egyenruhában, mint a réti
fű… Az egyenruhás tömeg alkotott, mindenkihez nagyon hasonlítok.” De azért
az Én sem hagyja magát, finomít ezen az önkorlátozáson: „Bármi vagyok is,
szabvány, szerkezet, magam örülök, magam szenvedek, ahogy a harmatot s a nap
tüzét csak külön szálain érzi a rét, vagy ahogy a kiégett földeken egyenként
hal meg a sok búzaszem.” Ezzel mintha nemcsak túllépne magán, hanem egyensúlyt
is teremtene maga és a világ, a többiek közt.
Győzött
volna a Szabó Lőrinc-i magánantropológia?
Nincs,
nem lehet szó többé a múlt századi árnyról, az állatemberről, a
sárkányfog-veteményről, a természet gyártási hibájáról? Valóban: a
racionális ész már nem tesz föl magának ilyen kérdéseket. Csakhogy ennek
további redukció az ára: ha nem kérdezünk rá az ember „sub specie aeternitatis”
hivatására, akkor a történelem menete, iránya is „kiesik a kezünkből”,
azaz a meggondolásainkból. Ez nem kevesebbet jelent, mint annak csöndes
elismerését, hogy az emberiség nem halad semerre, vagyis hogy annyi
történelemértelmezés után be kell vallanunk: van valami, amit elneveztünk
történelemnek, de képtelenek vagyunk megmondani, mi a célja. Vörösmarty –
láthatólag – még azt is szívesebben elfogadta, hogy a világ rossz irányba tart,
mint azt, hogy sehova.
„Az
Egy álmai” számára ugyanez diadal. Nem csak a történelem, bármi más eszme sem
zavarhatja meg nehezen kivívott „tisztánlátását”:
nem is
léteztek, ködök s fényjelek,
csak szemünk lát az égre titeket,
s míg itt fáj, forr, s álmodik a világ,
ti mulattok rajtunk, szép Ideák,
szép csillagok, agyunk gyártmánya, ti,
gaz csillagok, vakság tündérei!
De
mint tudjuk, tökéletes értéktagadás, tökéletes nihilizmus nincs, őt is
büszkeséggel tölti el egy eszme, egy idea, az őszinteség, az, hogy ő
az egyetlen, aki nemcsak tudja, de ki is meri mondani az igazat egy látszatos,
képmutató világban. S megszületik a legnagyobb magyar szolipszista
költészet-költő, amely-aki Ady vagy Kosztolányi önimádatát is maga mögött
hagyja, mert az egyik istent is magasztalja, a másik meg eléggé önironikus a
narcizmusa iránt. Vörösmartyt és Szabó Lőrincet az teszi esztétikai
értelemben is egymás mellé, hogy legfontosabb témáikban a magyar líra
csúcsműveit írják meg. A szolipszista elragadtatásnak természetesen a
tökéletes önigazolásra is szüksége van.
Olvassuk
el a Tücsökzenében a Sírfelirat című darabot.
Mindig
azt hittem, Babitsról szól ez a név említése nélkül valakit isteni tökéletesség
fényébe emelő himnusz. Nagy vers, nagy kompozíciós bravúr:
A
legtisztább, a leggyermekesebb,
a legnaivabb, az egyetlenegy,
a minden szavát mindig szenvedő,
a legkönnyebben félreérthető,
a legfájóbb, legbecsületesebb,
a legszomorúbb, az egyetlenegy.
Az volt, tudom, állom és hirdetem,
nem volt övénél nagyobb gyötrelem,
nem volt még egy oly igaz akarat,
nem, aki oly érdektelen maradt,
csak így mondom, legközönségesebb
szavakkal: ő, ő, az egyetlenegy.
Én tudom csak, én ott voltam vele,
mind tévedett, aki szólt ellene,
fény- s árny-érzékeny mérlegen
százszor megmértem s így ismételem:
mindenre elszánt lelkiismeret,
a legtisztább volt. Az egyetlenegy!
Könnyen
kitalálhatjuk: nem a mesterről van itt szó, hanem a tanítványról, aki
ellen ’45 után valóságos hajtóvadászatot rendeztek, s aki e nélkül is eléggé
hajlamos volt az egzisztenciális szorongásra. Százszorosan kellett igazolnia
makulátlanságát.
A
csak önmagára utalt Én nem tehetett mást: minden fegyverét bevetette, hogy
tükörbirodalmát megvédje, mindenek és mindenki fölé emelje.
Ugyanilyen
önkéntelen, de annál hatalmasabb erejű apoteózisa az Énnek a Semmiért egészen. Vörösmarty és Szabó
Lőrinc a világlíra legnagyobbjaiból álló költőknek abba az
évezredeken áthúzódó láncolatába tartozik, akiknek tudatos – és talán még
inkább: a tudattalan – létében költészet és szerelem, poézis és erósz
ugyanannak az istennőnek a jobb és bal arca. De míg a kétszáz éves
költőnek a szerelem vallás, transzcendencia és fájdalmas, reménytelen
odaadás, mert az istennő elérhetetlen, addig a százévesnek ugyanez erotika
és szexualitás fönséges valósága, a kimeríthetetlen magafeledés és önmagának
maradás lehetősége. Ebben is egyedül van, magamaga királya, akit azonban a
nőiség, a női hús túlvilága koronáz meg. Ezért, hogy a rekviem, A huszonhatodik év gyászának,
fájdalmának oka nem annyira a halál, mint a gyönyör készenlétének elvesztése. A
Semmiért egészen – mindegy, ki
fogadja el, ki nem – kristályosan kidolgozott szerelemfilozófia; Vörösmarty Ábrándja a megnyílás, az áhítat
metafizikája, ezen a szinten nincs hozzá fogható egész költészetünkben.
Négytételes misztikus kórus, a költő egyre magasabbra emelkedve jut el a
Másik megfoghatatlan fényéig, hogy ott megsemmisüljön. A szerelemben nem
történhet más: se jobb, se rosszabb. Ezzel szemben az erotikus-szexuális
fölfokozottságban önmagunk, a magunk ura maradunk, Énünk megdicsőül, s
természetes mozdulata, hogy mindent magának követel:
Mert míg
kell csak egy árva perc,
külön, neked,
míg magadra gondolni mersz,
míg sajnálod az életed,
míg nem vagy, mint egy tárgy, olyan
halott és akarattalan…
Miért
kötelezi a „tiszta és egyetlenegy” erre a sicut
cadaver (mint a holttest)
eszközszerűségre a szerelmét? Mert csak így őrizheti meg a
szabadságát, mert fél, hogy ez a szabadság
mégse „ama szemérmes szép anarchia”. Reinhold Niebuhr, ismert amerikai
teológus azt írja Az ember sorsa és
természete című könyvében: „Ha Freud fölismerte volna, hogy az emberi
szabadságnak milyen alapvető velejárója a szorongás, és hogy milyen kevés
köze van a »külső veszélyhez«, nyilvánvalóvá vált volna számára, hogy
mindazok a rendellenességek, amelyekkel foglalkozott, nem a fölöttes én tiltásainak
következményei, hanem az emberi szabadság természetéből fakadnak.”
Szabó
Lőrinc tudja, hogy az emberi szabadság alanya csak az autonóm individuum
lehet. Ez inkább tudati, pszichológiai tapasztalat, mint történelmi élmény,
hiszen az egyén elveszettnek érzi magát a történelem szükségszerűségeivel
szemben. Niebuhr ezzel kapcsolatban így érvel: „A freudizmusban az ember
tudattalan késztetéseinek sötét útvesztőjére amiatt derül fény, hogy az
ember elveszti a racionális ember meggyőződéseibe és a kultúra, a civilizáció
fegyelmező erejébe vetett bizalmát. Mivel ezek a meglátások az adott
társadalmi rend alapján jutnak kifejezésre, és nem nyújtanak erkölcsi,
politikai alternatívákat, mélyebb pesszimizmusra vezetnek, amely nem egy
bizonyos civilizációban vagy kultúrában okoz csalódást, hanem mindenfajta
civilizációban.” Költőnk számára ilyenformán nem marad más, mint a
menekülés bármiféle kötöttségtől; akár a szerelmitől, akár a
társadalmitól. Szabadsága már nem Vörösmarty minden emberre vonatkozó
lehetősége, csupán egyéni üdvösség, melyet semmilyen törvény nem
korlátozhat, még csak nem is szabályozhat: „Bent maga ura, ki rab volt odakint,
/ én nem tudok örülni, csak a magam törvénye szerint.” De így legalább
elkerülheti a dilemmát: az ember alapjában jó-e vagy rossz. Nincs szükség többé
erkölcsi, sőt etikai lelkiismeretre sem. Ez persze a szellem tagadását is
jelenti, pontosabban a szellem testtől, fizikai léttől való közvetlen
függését:
Mit érek
vele, hogy nyomom marad?
Én maradjak meg! Az emlék? a
szellem?
Szégyene, hogy nem élhet, csak a testben!
Létemet féltem, nem lábnyomomat,
létemet, a központot, a tudat
telíthetetlen tárát: a kegyetlen
romlás úton van, s melyet ünnepeltem,
velem butul semmivé az anyag.
A
biológiai csapdából tehát nincs menekvésünk – ezt mondja mindkét költő.
Kantnak szintén az a végkövetkeztetése a XVIII. században (Az emberiség egyetemes történetének eszméje világpolgári
szemszögből, 1784), hogy „azt a görbe fát, melyből az ember
nőtt, nem lehet egészen egyenesre faragni”.
Kétszáz
évvel később, hogy úgy mondjam, ebbe a javíthatatlanságba
még jobban belegörbülünk. Úgy érezzük, az ember nem tudja meghaladni önmaga
korlátait: éppen technikai fejlődésével pusztítja el a környezetét, az
egész földet, kultúrájával együtt.
A
két nagy magyar költő végül mégis ünnepről beszél.
Vörösmarty
szerint „lesz még egyszer ünnep a világon, / Majd ha elfárad a vész haragja, /
S a viszály elvérzik a csatákon”; vagy ahogyan A Guttenberg-albumba című vers mondja: „Majd ha kifárad
[ugyanaz az ige!] az éj s hazug álmok papjai szűnnek / S a kitörő
napfény nem terem ál tudományt; / Majd ha kihull a kard az erőszak durva
kezéből / S a szent béke korát nem cudarítja gyilok”, és így tovább
sorolva az utópiákat. Szabó Lőrinc is reménykedik: „Vak voltam már,
hitetlen zűrzavar, / s falba léptem s ajtót nyitott a fal, / nyílt az ajtó
és nyíltak jó csodák / s én boldogan botladoztam tovább / idegen romokon s
magamon át / s nem félek már, hogy újból elveszítsen: / két kezével egyszerre
tart az isten / s ha azt hiszem, hogy rosszabb keze büntet, / jobbja emel, és
fölragyog az ünnep.” A Harc az ünnepért
című vers kommentárja: „Az egész… tartalmazza alapvető
optimizmusomat, azt a hitet, hogy én mégiscsak győzni fogok, és hogy majd
megsegít az Isten.” A korábban metafizikaellenes Heidegger is úgy nyilatkozik
egyik kései és gyakran idézett interjújában: „Már csak egy isten menthet meg
bennünket” (Der Spiegel, 1976).