Zágoni Miklós
A technikától az etikáig:
a technológiai neutralizmus kritikája
Tegnap
reggel bekapcsoltam a számítógépemet, s az alábbi e-mailt találtam benne:
Kedves
Köb-Ük-Nagyapó!
Itt a sokadik dédunokád beszél. Nemrég
találták fel a T-mailt, azaz a Time-mailt, időlevelet, azt használom. A
helyzet borzasztó. Feltétlenül csináljatok valamit, változtassátok meg a
jövőt. Csak rajtatok áll! Levegő nincs, víz nincs, étel nincs,
sőt ombudsman sincs. Azonnal intézkedjetek!
Aláírás:
Köbükunokád
Nos,
úgy gondoltam, komolyan kell venni a kérést, s tartalmi választ kell adni rá.
Ezért arról fogok szólni, ami szerintem a probléma objektív leírását és
meghatározását szolgálhatja. A technológiai neutralizmus elvének kritikája
kapcsán juthatunk ehhez közel.
A
technológiai neutralizmus elve azon az állításon alapul, hogy a technika
önmagában se nem rossz, se nem jó, hanem az emberen múlik, hogy tudását jóra
avagy rosszra használja fel. Akik ma az emberiség összes problémájának
technikai megoldását sugallják, ennek az elvnek a követői. Az elv
első megfogalmazását Szophoklésztől ismerjük, aki az Antigoné „Sok van, mi csodálatos…”
passzusában ezt mondatja a Karral:
Ha tud
valamit valaki,
Mesteri
bölcset, újszerűt,
Van, ki a
jóra, van, ki gonoszra tör vele.
Az
elv szerint a techné alkalmazása közvetlenül
etikai kérdés, amennyiben az alanytól,
a tudás birtokosának szándékától függ, hogy jóra vagy rosszra használja-e fel.
Tipikus példa lehet az arkhimédészi találmányok, emelők és csigák ügye,
amelyeket lehet a békés építkezés céljára, de lehet hadicélokra is alkalmazni.
Ezzel azonban a technika alkalmazásának problémáját szubjektivizálja, a szándék függvényévé teszi. Amivel azt
sugallja, hogy az etikai megoldás itt van a kezünkben: csupán a jót kell
választanunk, és (neveléssel, felvilágosítással) erre kell rávennünk
embertársainkat is, s gondjaink megoldódtak.
Ezzel
szemben ebben az előadásban arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy az
eszközhasználattal felmerülő gondok korántsem ilyen triviálisak, s hogy
mélyebb és robusztusabb meghatározottságokkal állunk szemben, semmint hogy
pusztán a „jó” etikai választásával azokon úrrá tudjunk lenni. Azt állítom,
hogy a technikai neutralizmus ismeretelméleti
kérdésként kezeli a technológia jelenségkörét, miközben valójában egy objektív,
genetikai, vagyis ontológiai
meghatározottságú folyamattal állunk szemben, amelynek befolyásolása jórészt
lehetőségeink határán túl fekszik, s éppen ezért nem tartom könnyű
kézzel kezelhetőnek.
Az
eszközhasználat ugyanis az embernél genetikailag
kódolt sajátosság. Már az emberszabású majmok is használtak eszközt,
sőt, jóval alacsonyabb szinteken is találunk ilyenre példát. Van olyan
kaparódarázs-faj, amely föld alatti fészkének bejáratát betemeti, majd egy
kavicsot hoz, amellyel a földet eldöngöli. A Darwin-pintyek egyike letör egy
kaktuszdarabot, s azzal piszkálja ki a táplálékot a résekből. Az ember
esetében ez a képesség azzal az új elemmel bővül, hogy eszközt használ már
magának az eszköznek a megszerzésére és átalakítására, célra irányítására is:
pattintókövet a dárda kihegyezésére stb. Ezzel azonban az eszközök száma az ember
kezében már a legelső lépésnél megkétszereződik, s ahogyan újabb és
újabb eszközöket (szerszámok) vet be a már meglévő eszközök fejlesztésére,
javítására, úgy ezek száma elkezd hatvány szerint gyarapodni: a szaporodás
üteme maguknak az eszközöknek a számával arányos.
Látnunk
kell azonban, hogy eszközhasználata során minden lény mindvégig csupán egyetlen
cél, az eredetileg kitűzött felé törekszik. Gondoljunk az ősemberre a
banánfa alatt. Figyelme mindvégig egyetlen célra, a táplálék megszerzésére
irányul, tevékenységét egyetlen szempont, a cél elérése vagy el nem érése
jellemzi. Tudattartalmai között nem jelentkezett mindaz a sok, másodlagos
„eredmény”, amelyeket eredeti céljáért folytatott küszködése során úgyszintén
„elért”: fák kivágása, ágak letörése stb.
Megsokszorozódik
e másodlagos hatások száma és mennyisége a tűz felfedezésének és
alkalmazásának pillanatától. Azért, hogy éjjel is világos legyen, hogy
melegedni és ételt sütni lehessen, egyéb hatások hosszú láncolatát indítottuk
el fák és erdők kivágásától véletlen erdőtüzek keltéséig. Csakhogy
figyeljünk fel az itt használt „másodlagos hatás” kifejezés rendkívüli
antropomorfizmusára. Egy erdő véletlen felgyújtása milyen értelemben
tekinthető „másodlagos” hatásnak ahhoz képest, hogy tábortüzet raktunk?
Csakis antropomorf értelemben. Az embert ugyanis eszközhasználata mellett
célrairányultsága, intencionalitása is jellemzi: a megismeréstudomány úgy
mondja, az ember intencionális lény.
Ez kettős szintű fogalom: egyrészt azt mondja, hogy nem tudunk „csak
úgy”, általában „gondolni”, mindig valamit
gondolunk, másrészt tevékenységünk mindig egy gondolt tárgyra vagy dologra
irányul. Az emberi viselkedést nem lehet ok-okozati magyarázatból megérteni,
hanem csakis a célja, az intenciója
felől. Amikor kilépek a kapun, és jobbra, nem pedig balra indulok, e tényt
lehetetlen volna oki oldalról felderíteni, csakis a cél értelmezi, vagyis az,
hogy hova akarok jutni.
Az
emberi lény genetikai meghatározottsága olyan, hogy cselekvésében nem oki
láncolatok és nem hatásvizsgálatok határozzák meg, hanem célok, intenciók.
Létében, tevékenységében nem tetteinek teljes
következményrendszerét vizsgálja, hanem csakis azt, hogy az adott cselekvés
kitűzött cél felé vezeti-e, vagy
sem. Így áll elő az a helyzet, hogy midőn hatások bombáit indítja el,
csupán egyetlen dolgot vizsgál: hogy a szerterepülő hatásrepeszek
valamelyike eltalálja-e az általa vágyott célt. Gondoljunk egy régi ház
elbontására. Felrobbantjuk, a következmények egész osztályát indítva útra, a
hang- és fényhatástól, a madarak elriasztásától, a környéken betört ablakoktól
a légkörbe kerülő por, füst és kémiai anyagok sokaságáig. Mindez azonban a
házat bontó ember szempontjából „nincs”, nem jelenik meg a tudatában, nem
kérdés, nem szempont. Így van ez voltaképpen mind a mai napig. A cselekvést
egyetlen motívum, a cél elérése irányítja, amelyhez képest a célra irányulás
minden egyéb hatása „másodlagos”: lényegtelen, elhanyagolható. S itt van a
lényeg: e figyelmen kívül hagyás nem szubjektíve, szándékoltan valósul meg,
hanem biológiai meghatározottságaink szerint.
Ugyanis
ez a fajta teleologikus, célra irányuló viselkedés azért alakulhatott ki, mert
az ember akkori környezete lehetővé tette a másodlagos hatások
vizsgálatának elhagyását, lévén, hogy felvette, eltüntette őket. Így
módjában állt a valóságelemek komplex sokféleségéből csak azokat beengedni
a tudatába, amelyek a fennmaradás szempontjából leginkább szükségesek és
hasznosak voltak. Itt egy megismerési szűrő, a biológiai szelekció
egy fajtája, egy ismeretelméleti
szelekciós mechanizmus működött. Azonban az ember a 20. század végére
egy olyan mesterséges környezetet hozott létre technikai-civilizációs
elemekből, amelyben a régi feltételek között jól működő kognitív
funkciók diszfunkcionálissá, a szelekciók kontraszelekcióvá váltak. Hiszen az
úgynevezett „mellék”-hatások már domináltak, elnyomták a fő célt, s
figyelmen kívül hagyásuk immár az eredeti célok elérhetetlenségéhez vezetett.
Cél,
hogy a kölnit kihajtsuk a palackból? Tegyünk hát bele freongázt. Milyen
értelmetlenségnek tűnik arra gondolni, hogy ez a freon majd a
magaslégkörben megeszi az ózont, s ezért nő az UV-sugárzás…! Ha az autó
kereke zötykölődik a földúton, tiszta sor, hogy sima utat kell csinálni.
Öntsünk le betont, aszfaltot. Kész, a cél eléretett, a dolog elintéztetett.
Hogy közben az adott földfelszínről minden élőt, növényt és állatot
eltüntettünk, a föld lélegzését, légkörrel való kapcsolatát megszüntettük,
albedóját, fényvisszaverő képességét megváltoztattuk, hőmérsékletét
megnöveltük, mikroklímaképző és -megtartó képességét tönkretettük – e
hatások intencionális értelemben nem léteznek, nincsenek. De facto, ontológiailag
azonban annál inkább vannak, s technikai lehetőségeink bővülésével
egyre többen lesznek.
Amikor
az emberiség azt a problémát feszegeti, hogy a cél szentesíti-e az eszközt,
akkor csupán etikai szempontokat elemez: az adott, méltányosnak gondolt cél
elérése végett felhasználhatunk-e morálisan aggályosnak ítélt eszközöket. A
helyzet ennél sokkal rosszabb. Valójában a cél mentesíti az eszközt: felmenti a következményekkel való elszámolás
terhe alól. Ontikusan negligálja sokdimenziós hatásvektorának összes elemét,
megtisztítja „másodlagos” hatásaitól, s egydimenziósra csupaszítja le: csak a siker dimenzióját tartja meg. Holott a
figyelembe nem vett mellékhatások az elmúlt kétszáz évben főhatásokká
növekedtek, s hasonlíthatatlanul nagyobb hányadot tesznek ki, mint az eredeti,
szándékolt hatás. Vegyük csak az autót példának: amikor egy ötvenkilós hölgy
kéttonnás dzsippel közlekedik, egy a negyvenhez az arány a célzott és a
tényleges tömegmozgatás között.
Természetesen
a kérdés attól válik létkérdéssé, hogy az elmúlt két évszázad során az
emberiség lélekszáma meghatszorozódott, az egy főre eső anyag- és
energiafelhasználás hússzorosára növekedett, így össztevékenysége ennyi
idő alatt mintegy százszorosára
nőtt, ami által mára a mellékhatások mennyisége és mértéke körbeéri a
Földet, s lefedi glóbuszunkat. Különösen az elmúlt negyven év hozott drámai változást:
a lélekszám megduplázódott az 1960-as hárommilliárdról a mai hatmilliárdra, az
egy főre eső tevékenység világátlagban meghatszorozódott (ehhez
átlagban évi 5%-os növekedés elég volt). Mindez azt jelenti, hogy az elmúlt
négy évtized összesen több mint tízszeresére
növekedett emberi hatással járt. Nehéz lenne találni olyan természeti
paramétert, amely negyven év alatt ezerszázalékos növekedést produkál. Ma még
ismeretlen, hogy az ökológiai rendszer miként viseli majd el ezt a
terhelésnövekedést. Az már világos, hogy e pár évtized alatt több minden
változott a Földön, mint előtte több millió év alatt. Az inercia még
tartja, viszi a természet rendszereit a megszokott mederben, de az állításom
az, hogy a környezeti-klimatikus bomba gyutacsát már meggyújtottuk, a kanóc már
elérte a lőport, és sajnos, meggyőződésem, hogy a robbanás
legelső pillanataiban járunk. Cselekvésünk azonban még mindig rövidtávúan
antropomorf, s a célkitűzésekben a „mellék”-hatások figyelembevétele még
mindig alig-alig, nyögve-nyelve jelenik meg.
A
legelső vészjelzések, mint Fritz Baade német professzor 1961-es Versenyfutás a 2000-ik évig című
műve (mely a növekedésbomba meglehetősen pontos leírását adta) és
Rachel Carson Néma tavasz című,
1962-es munkája (mely a DDT rovarirtó-növényvédő szer váratlan és gyilkos
mellékhatásaira hívta fel a figyelmet) ugyan előkészítették a talajt a
Római Klub 1968-as megalakulására (melynek jelentése először használta a
„globális” kifejezést és szemléletmódot), de az áttörés a mai napig nem
következett be. Egyúttal pedig a „globalizáció” kifejezést kisajátítják a
pénzpiacok vagy a piacgazdaságok egységesülési folyamatára, megfosztva ezzel
eredeti, felrázni, riadóztatni szándékozó,
morális-felelősségvállalási tartalmától. Én magam a jövő nemzedékek
ombudsmani intézményének felállítását éppen ezért tartom elengedhetetlen –
ámbár csupán nagyon kicsiny – lépésnek, hogy a fogalom emez eredeti értelmét,
mozgósító és értékőrző tartalmát legalább ezen az egyetlen ponton
visszaadhassuk. Korunk egyik specifikuma ugyanis, hogy a beruházók,
tőketulajdonosok, politikai vezetők rövid és hosszú távú érdekei
elváltak egymástól. A rövid távú nyereségérdekeltség ma ellentétben van a
hosszú távú fenntarthatóság követelményével. Akinek gyermekei és unokái vannak,
legyen az politikus vagy üzletember, tudnia kell, hogy egyéni érdekei immár
szemben állnak csoportérdekeivel.
Sajnos,
az említett ontikus determinációk miatt a probléma megoldását korántsem tartom
triviálisnak vagy eleve lefutottnak. Éppen ezért szó sincs arról, hogy a szóban
forgó ombudsmani intézmény egyszerűen egyike lenne a már létező
struktúráknak, vagy hogy akkor további – például honvédelmi – szószólóknak
volna helyük. Ellenkezőleg, itt az ember újkori fejlődésének, az
egyén és a civilizáció koevolúciójának egy olyan specifikumáról van szó – a
bekódolt és a felismert, illetve a rövid távú és a hosszabb távú érdek,
valamint az egyéni és a csoportérdek ütközésének kezeléséről –, amely
teljességgel eredeti és kiemelt helyet jelöl ki a most javasolt intézmény
számára. Ugyanis először fordulna elő a történelemben, hogy a
célkijelölés egylépcsős, spontán aktus helyett egy elemző, iterációs
folyamat végeredményeként alakulna ki mind egyéni, mind csoport- és
össztársadalmi szinten.
Gondoljunk
akár a géntechnológiára, akár magára a gazdasági növekedésre – mindkét esetben
a komplex hatásrendszer teljességgel feltáratlan, s mindkét esetben mind a mai
napig az automatikus, spontán célkijelölés működik a következmények
vizsgálata nélkül. Úgy látom, létalapjaiban kellene itt megkérdőjelezni az
emberi lényt ahhoz, hogy belső céltételezési szabadságát alárendeljük
külső következményrendszerének. Ezért több jó barátom igen pesszimista
ebben a kérdésben. Mindenesetre a figyelemfelkeltéshez igen jó a kép, mely a
prérikapitalizmust és az űrhajóvilágot veti össze: a készletek véges
volta, a reprocesszálás szükségessége mellett arra is rámutat, hogy egy
űrhajóban valóban részletesen ki kell számítanunk minden egyes mozdulatunk
összes lehetséges következményét – s a globalizáció alapjelentése éppen ezen
zárt űrhajójelleg kimondása. Mindeme problémákat az ombudsmani hivatalnak
természetesen sem törvényileg, sem lehetőségeiben nem tiszte kezelni,
létrejötte és működése azonban lehetővé tenné azokra újra és újra
rávilágítani. A szlogent már mindenki ismeri, csak most a gyógyszerek helyett
mindenre, emberi tevékenységünk minden elemére és mozzanatára rá kellene írni,
hogy: „A kockázatokról és mellékhatásokról kérdezze meg ökológusát,
filozófusát.”
*
Talán
itt, az előadás írott változatában mód van rögzíteni azt is, ami
élőszóban az idő hiányában nem hangozhatott el. Fel kell hívnom a
figyelmet, hogy a jövő nemzedékekkel szemben a felelősségünk nem
csupán a globális felmelegedés kapcsán emlegetett néhány fokos
hőmérséklet-emelkedésre és az ehhez tartozó klímaváltozás megfékezésére
szorítkozik. A veszély ennél sokkalta nagyobb. Az elmúlt néhány év legnagyobb
tudományos szenzációja a grönlandi mélyjégminták elemzéséből származik,
amely szerint a múltban az átlaghőmérséklet hirtelen 10-15 fokot is
változott, akár néhány évtized leforgása alatt. Ezek tették lehetetlenné a
civilizáció kialakulását a tízezer évnél korábbi korokban, holott az ember erre
genetikusan már régen alkalmas volt. E kilengések valamilyen, eddig ismeretlen
stabilizáló mechanizmus működésbe lépése okán mintegy tízezer éve
megszűntek. Márpedig a kutatók szerint egy kezdeti, kisebb
hőmérséklet-emelkedés – amelyet az emberiség az elmúlt kétszáz évben éppen
beindított a széndioxid-termeléssel – alkalmas lehet arra, hogy kilökje a földi
éghajlati rendszert ebből stabil vezérlési tartományból. A hirtelen
éghajlati változások újbóli megjelenése viszont lehetetlenné tenné a
földműveskultúra folytatását, városi-letelepedett civilizációnk
fenntartását. Mivel mindez akár a következő nemzedék élete alatt
visszavetheti az emberi civilizációt a kőkorszakba, a földművelés
kora elé, ezt kell mai civilizációs tevékenységünknek, utódainkért vállalt
felelősségünk valódi tétjének tekintenünk.
*
Itt
szeretnék még reagálni egy érdekes elméleti megjegyzésre, amely a vitában hangzott
el. Az ombudsmani intézmény nemzetközi jogelődjei között felvetődött
az elővigyázatosság elve. Ez
kimondja, hogy a teljes körű tudományos bizonyítottság hiánya nem lehet
hivatkozási alap a politika számára a ma szükséges azon intézkedések
elhalasztására, amelyek később már csak jóval kedvezőtlenebb
helyzetben, nagyobb társadalmi költséggel és veszteséggel volnának meghozhatók.
Példa lehet a globális felmelegedés problémája, ahol a tudomány rendre jelzi a
trend erősödését, de azt is, hogy a megfigyelési idő rövidsége miatt
a rendelkezésre álló mérési adatok még természetes fluktuációként is
értelmezhetők, azaz a melegedés antropomorf eredete nem tekinthető
százszázalékosan bizonyítottnak. A politika folyvást erre a szűk
bizonytalansági résre való hivatkozással halasztotta el a széndioxid-kibocsátás
korlátozására vonatkozó intézkedéseket; ezért kellett megszületnie az
elővigyázatossági elvnek.
Ennek
kapcsán a vitában felvetődött, hogy ebben az esetben, ha a teljes
körű tudományos bizonyítottság nélkülözhető, a vizsgálati kör
rendkívüli módon kitágul, s számos dolog a jövőt veszélyeztető
tényezők közé – és így az ombudsman hatáskörébe – sorolható. Nos, valóban,
ez a jogintézmény a bíróságokétól eltérő jogalapon működne. Ugyanis a
bíróságok szükségszerűen az ártatlanság vélelmének elvét követik: mindenki
ártatlan, amíg be nem bizonyosodik róla, hogy bűnös. Márpedig a mi
esetünkben – amint az az előadásomból is következik – éppen az
ellenkező elvet kell követni: minden emberi tevékenységet, minden terméket
bűnösnek vagy legalábbis gyanúsnak kell tekinteni a jövő nemzedék
veszélyeztetésében mindaddig, amíg be nem bizonyosodik róla, hogy ártalmatlan.
És pontosan ezek az ártalmatlannak bizonyuló tevékenységek és termékek lesznek
majd azok, amelyeket fenntarthatónak
tekinthetünk: amelyek folytatólagosan művelhetők és termelhetők
anélkül, hogy veszélyeztetnék vagy korlátoznák a jövő nemzedékek jogait és
lehetőségeit. Ezen a vizsgálaton bizony a mai emberi tevékenységek teljes
körének át kell esnie. Ugyanis ma szinte minden, az emberiséggel kapcsolatos
folyamat növekvő és fenntarthatatlan.
Elhangzott a Védegylet által rendezett, A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa című
konferencián – Magyar Tudományos Akadémia, 2000. szeptember 8.