Czakó Gábor
Az elit és a gondolatrendőrség
Alig
akad igényes ember Magyarországon, aki ne bírálná a rendszerváltás módját,
hatékonyságát, sőt, némelyek még a tényét is kétségbe vonják.
Keserűen emlegetik, hogy minden átalakult azért, hogy ami lényeges, az maradjon
a régiben.
Három
kérdést ajánlok figyelmükbe: lehetséges-e rendszerváltás elitváltás nélkül?
lehetséges-e elitváltás a nép nélkül? fönnmaradhat-e a nép elit nélkül?
*
Ha
a nép nem csőcselék, akkor nem zúzalék, hanem szervezet, különféle
rendű-rangú emberek együttműködése. Az egyik ebben bővelkedik, a
másik abban gazdag, s látja el a többit. A csőcselék a
hasonszőrűeket állítja előre, ellenben a nép bölcsessége abban
áll, hogy a kiválókat állítja élre. Azért, hogy ők szabják meg a közös
élet stratégiáját, rendelkezzenek az erőforrásokkal, mivelhogy képesek
őrizni a hagyományt és megalkotni az újat. Az élet minősége sokban
függ attól, hogy ők milyenek: semmirekellők, önzők, közömbösek,
zsenik, hősök, szentek. Elit akkor is van, ha látszólag nincsen, ha
tagadják a létét, sőt olyankor működik legerőteljesebben. Az
antielitisták valójában a tehetségtelenek szálláscsinálói. Azok pedig a csúcsra
jutva diktatúrára kényszerülnek, mert helyzetük – mindenki látja – jogtalan.
Az
elit működésének lényege egyetlen szóval: példa. A csúcson állók messzire
látszanak. Akarva-akaratlan mutatják a többieknek, miként gondolkodnak ők,
hogyan élnek. A legrégibb szakrális társadalmak igazi mértékadói – a kínai
császár vagy a magyar kündü – ennek okáért sosem kormányoztak, csak éltek,
mégpedig úgy, ahogy az istenség tenné a földön jártában. A későbbi
idők elöljárói már markolták a kormányrudat, személyesen ítélkeztek, a
csatasor élén harcoltak. Ha nem is az ég rendjét, de azt az ideát igyekeztek
megtestesíteni, amit szerintük népüknek követnie kell, ha nem kíván tökéletlen
és silány lenni.
A
középkori világi elit, a lovagok és királyuk ideálja a hős volt:
föntről nézve a vitéz, lentről a halott, aki életét áldozta. A magyar
nemesség minden romlottsága ellenére, vagy még azzal együtt is, példásan
meghalt a mohácsi csatatéren a hazáért 1526-ban. Vele a főpapok
színe-java. Fontos megemlíteni, hogy az ő ideáljuk és idolumuk, a szent,
ikertestvére a hősnek: ő is szellemi célért adja életét. A mártír
egyszerre, a többi szent apránként.
Vagyis
a kiválók csoportját a vallási társadalomban elég pontosan meghatározható
eszme, szellemi tényező vezette, és egyúttal szelektálta is. A hősök
és a szentek közé Kinizsi Pál vagy Jeanne D’Arc módjára úgyszólván bárki
fölemelkedhetett, s közülük a méltatlanok kihullottak, mint Orseolo Péter vagy
XXII. János pápa.
Elfogadhatjuk
Bibó István véleményét, aki szerint a magyar nemesség gazdasági és politikai
súlya Mohács után megmaradt, de erkölcsi példát egyre kevésbé tudott mutatni.
Vitatkozhatnánk azon, hogy miként volt ez a reformkorban és ’48-ban, de nem
tesszük. Féja Géza egy megfigyelése azonban idekívánkozik: Mohács után a
magyarság állandó elitvesztésbe került. A nemzet eleje mindegyre forgácsolódott
a három részre szakadt ország viszontagságai között. A reformációban és
ellenreformációban, a hadjáratokban. A bukott szabadságharcok után rendszerint
a legjava kényszerült emigrációba a kuruc mozgalmaktól ’48-on és a két
világháborún át ’56-ig.
Nyilvánvalóan
a rendkívül viharos történelem is oka annak, hogy a második világháború végéig
a magyar elit értékrendje zömmel konzervatívnak mondható. A nemesség
honvédő hagyományideálja élénk maradt, noha egyre több polgári származású
ember került a legmagasabb rendű példaképek közé. Elég talán a 19. század
két ikercsillagát, Petőfit és Aranyt említeni.
A
nevelésben a hős és a szent kultuszának emlékeként középpontban állt a
hazafiság és a kereszténység. Démokritosz gondolatát idézve: ha a jót nem tudod
tenni, legalább utánozd. A polgárság hozománya volt talán a műveltség
eszménye, az arányok eszménye, valamint a művészet tisztelete, ami
bizonyára egészséges sznobizmusból is táplálkozott. A szépség iránti
vonzalomról bárki meggyőződhet, ha tanulmányozza a 19–20. század
fordulóján épült villákat, síremlékeket vagy akár bérházakat. Rögtön kínálkozik
a mai gazdagok szépészeti lenyomatának összevetése a száz év előtti
osztályos társakéval – de ne szaladjunk előre. Ékesen szól a tényleges
kiválóság megbecsüléséről az a múlt század húszas éveiből való
történet, miszerint gróf Klebelsberg Kuno kultuszminisztert Szegeden, a
kávéházban fölkereste valaki Juhász Gyula érdekében. Ugyanis a
költőtől megvonták a nyugdíját a kommün alatt viselt dolgai miatt. A
miniszter azt válaszolta: hogyne, természetesen, bármikor, akár most, helyben
is fogadja Juhászt. A közbenjáró elsietett a kávéház másik termébe, ahonnan
azzal tért vissza, hogy pártfogoltja nem hajlandó a miniszter elé járulni.
Klebelsberg elgondolkodott, majd így válaszolt: „Helyes, valóban úgy illő,
hogy én menjek őhozzá.” S ment.
*
Az
1945 utáni években zajlott le a magyar – s tegyük hozzá: a kelet-közép-európai
– történelem legradikálisabb elitváltása. Az első évek demokratikus
földindulását megtöbbszöröző és megfordító következményekkel. S nem csupán
„fönt”, hanem a vidéken, a legkisebb falvakban is. A „verd el a pásztort,
szétzüllik a nyáj” elv könyörtelen alkalmazásával megsemmisítették a
települések és egyéb közösségek természetes struktúráit. Végül erővel
föloszlattak minden civil szerveződést a dalárdákig lemenően.
A
régi vezetőréteg kezéből kivették a társadalom erőforrásaival
való rendelkezés lehetőségét, s az osztályharc jegyében aljas bitangnak
minősítettek mindenkit, aki korábban példaképnek számított, és a közös
életstratégia meghatározásában szerepet játszott. Az alkotó értelmiség java
külső vagy belső emigrációba került. Hogy csak néhány nevet
említsünk, szakmánként egyet-egyet a legnagyobbak közül: Bartók Béla,
Szent-Györgyi Albert, Bay Béla, Weöres Sándor, Hamvas Béla, Páger Antal. A
történelmi osztályoknak még azok a tagjai is süllyesztőbe kerültek, ha
éppen nem börtönbe, akik életüket kockáztatták németellenességükkel,
emberségükkel, demokrata mivoltukkal – már halljuk is a pikírt megjegyzést:
éppen azért.
Mi
tagadás.
Mohácsnál
elesett a nemesség és a fölsőpapság krémje, de a nemzeti és lovagi eszme
meg a kereszténység maradt. Hamarosan teremtek új vitézek és szentek. Épültek
iskolák, a tehetséges fiatalok járták a külhoni egyetemeket, mohón szívták
magukba az új gondolatokat, s hordtak haza nyomdát és tudományokat. A
szocialista fordulat viszont e tekintetben is gyökeres akart lenni. A
marxi–lenini doktrína alapján proletárdiktatúrát hozott létre, aminek lényege,
hogy az ország szovjet gyarmat voltát intézményesítette, a valósággal a
kapcsolatot az utópikus ideológia jegyében megszakította, a tényeket minden
vonalon tagadta. Ebből következően a Népköztársaság bűnállammá
lett: olyan gaztetteket követett el, alkotmányosított, s kényszerített ki
alattvalóitól, amelyek mindenkor gyalázatnak számítottak – a gyilkosságtól a
hazaáruláson át a rablásig. Nos, ez a hatalomképlet teremtett magának elitet.
Mégpedig a korábbi elit három alapértéke: a műveltség, a kereszténység és
a hazafiság nélkül. Sőt, azok ellenében.
*
A
műveltség kapásból töröltetett, lévén az új előkelőségek
elsöprő többsége iskolázatlan. Aki véletlenül érettségizett, eltagadta,
amit tanult, mivel az összes tudomány helyettesítője a marxizmus lett, ami
természetéből következően összeférhetetlennek bizonyult egyrészt az
ún. klasszikus műveltséggel, másfelől pedig a legkorszerűbb
ismeretekkel: a genetikával, a valószínűség-számítással, az atomelmélettel
vagy akár Bartók zenéjével, Joyce írásművészetével stb. A nyelvtudás ténye
potenciális bizonyíték lehetett egy bármikor bekövetkezhető kémperben.
Megsemmisítették a kétkezi emberek sokgenerációs munkakultúráját is. A
téeszcsék, a sztahanovizmus, a liszenkói agrárszélhámosság rendszerében a
munkások és a parasztok régi elitjének tekintélye összeomlott, tisztessége,
tudása, szorgalma nevetségessé lett. A helyzet a szó szoros értelmében alig
leírhatóvá vált, mert olyan – eufém – nyelvet vezettek be, ami egyrészt a
marxista zsargon ostobaságaiból, másrészt megszépítő hazugságokból
építkezett, s megakadályozta a józan, paraszti ész járását. Kiesett a műveltségből
a természetes erkölcsi érzék ápolásának és csiszolásának igénye is, hiszen az
új vezetők egy része például a nyilaskeresztes mozgalomból jött,
ugyanakkor ők is, a többiek is minden gondolatukat alá kellett rendeljék a
Párt gyakran változó érdekeinek, s rendszeresen el kellett árulniuk barátaikat,
rokonaikat.
Jellemző,
hogy az elitképzőben, a pártiskolákon, majd a marxista esti egyetemen –
népszerű nevén a foxi-maxin, mely a káderek számára osztott „diplomát” –
kizárólag ideológiát oktattak, azt is csak évi egyetlenegy tantárgy erejéig!
Sőt, a legfőbb pártfőiskolákon sem tanítottak nyelveket, vagy
olyan tudományokat, melyeknek lett volna tárgyuk! Aminek pedig – ellentétben a
„tudományos szocializmussal” – volt, például a filozófiatörténetnek, abból
pontosan a tárgyat dobták ki: nem Szent Tamást vagy Nietzschét olvastatták – ha
egyáltalán! –, hanem a róluk összehordott marxista hablatyot.
*
A
kereszténység a szocialisták természetes fő ellensége kellett legyen. A
marxizmus eleve ateista, politikai gyakorlata pedig olyannyira ideologikus és
kizárólagosságra törekvő, hogy kiirt maga mellől minden más eszmét.
Harmadrészt pedig a kommunizmus gyökeresen új világot akart teremteni,
vadonatúj embert formálni. Ilyen demiurgoszi igyekezet hogyan is férhetne meg
más istennel? Hát még azzal az erkölcsi függetlenséggel, amire a keresztény – a
szent! – törekszik, hogy csak Istennek szolgáljon, lelkét másnak ne adja. Nos,
az új hatalom éppen a lelkeket követelte, hogy engedelmes, a taktikai
fordulatokat aggálytalanul követő, kis fogyasztású, igénytelen, de harcias
súdrákat gyúrjon belőlük, akik olyan buták, hogy a Vezért képesek
összetéveszteni Istennel.
A
nevelésből kiiktatták a lélekképzést, az erkölcsi és esztétikai célokat. A
szocialista új ember lehetett volna-e más, mint gyökértelen osztályharcos? Aki
följelenti osztályellenség szüleit, ha azok hátráltatják a szocializmus
építését, mint Pavlik Morozov? Ez a gyerek volt az összes úttörők
példaképe, a Szovjetunió hőse. S lecke korosztályom oroszkönyvében. Morozov
– a köréje szőtt legenda szerint – apját koncentrációs táborba juttatta,
mert a papa állítólag akadályozta a kolhozszervezést. A történelem során
először tiszteltek tettéért egy apagyilkost.
*
A
hazafiság, a harmadik hajdani alapérték szintén antagonisztikus ellentétben
állt a szocializmus érdekeivel, hiszen az ország a Szovjetunió gyarmata volt.
Ezt magyarul nem mondták csak eufémül:
minden fontosabb jogszabályban, vezércikkben, tankönyvben szakadatlanul
hangsúlyozták a Szovjetunió vezető szerepét, a szovjet vezérek, pártjuk,
tudományuk, sportjuk példakép mivoltát. A legfőbb állami ünnepnek az
ország oroszok általi elfoglalásának napját tették meg. A káderutánpótlás
szovjet egyetemeken nevelődött, függetlenül attól, hogy azok többségének
színvonala meg sem közelítette a magyar felsőoktatásét. Az elit
kiválasztásában az első szempont a Moszkvához való hűség volt. A
legfontosabb főnököket – a pártfőtitkárt, a Politikai Bizottság
tisztségviselőit – egyenesen a Kremlben jelölték ki.
Természetesen
akadtak kivételek, de a Magyar Szocialista Munkáspárt mint az ország tényleges
és formalizált „élcsapata” hazaszeretet helyett hazaárulásra szocializálta
kádereit – leginkább azokat, akik karriert akartak csinálni.
*
A
párt szerepéből következően a demokratikus társadalmakban megkülönböztethető
gazdasági, politikai, ideológiai, sajtó-, művészeti stb. elitről
nemigen beszélhetünk, hiszen a főnökök és élen állók mindenütt a
megfelelő szintű pártvezetés „hatásköri listájáról” kerültek ki, és
abszolút dzsoli-dzsókerként szökkentek szakmáról szakmára. Az apparátusi káder
egyszer az ávónál serénykedett, máskor a nehéziparban, hogy aztán nagykövetként
tűnjék föl Koppenhágában vagy főszerkesztőként Budapesten.
Sokukról derült ki, hogy köztörvényes bűnöző, ámde a bűnállamban
csak a politikai hibák számítottak véteknek, ezért a tolvajok, a szadisták, a
garázdák nem pottyantak ki a kasztból, csak olykor-olykor s átmenetileg lejjebb
csusszantak.
A
szellemi elitet is a politikai bizottság próbálta összebütykölni a
rendelkezésére álló anyagból. Rendszeresen neveztek ki írókat, művészeket
és akadémikusokat, majd gazdagon dekorálták őket Kossuth-díjjal és
mindenféle csillagokkal. Ugyanakkor Fülep Lajos, Hamvas Béla, Várkonyi Nándor életműve a
fiókban porosodott, Kerényi Károly, Márai Sándor könyvei a határon túl
rekedtek. Még Papp Lacinak is megtiltották, hogy megmérkőzzék a profi
világbajnoki övért.
Az
akkori köznyelv kontraszelekciónak nevezte az elithamisítást, melynek során a
hitvány került fölülre, a jó alulra. Ez tette szükségessé a terrort. A
valóságos elit ugyanis a maga természetes – helyesebben: normális – értékhierarchiájával összetartja a társadalmat.
Erőszak nélkül. Hiszen a komoly ember komoly életre törekszik, számára a
példakép mester, akit önként követ, még ha az út áldozatokkal jár is, mert
mindenképpen tanulni, emelkedni szeretne. A hamis elit abnormális. Ma már
nevetségesnek hat, de a hatvanas években tényleg egy suszter volt az
igazságügy-miniszter, és ő oktatta a professzorokat jogtudományra.
Ettől lett olyan az oktatás, mint a jogrend.
A
példakép-pozíciónál semmi sem hat erőteljesebben a reá fölnézni
kényszerülőkre. Az aljanép meg a bámész tanácstalan látta a susztert
odafönt, s azt mondta: ez hajszálra olyan, akárcsak én, nosza, lessük el a
trükkjét! A csőcselékmentalitás országszerte elhatalmasodott. Az
enyveskezű, suksükölő, munkáját nem értő igazgatók és
tanácselnökök körül hasonszőrűek sündörögtek. Már diplomások ugyan,
de együtt züllöttek és káromkodtak gazdáikkal – a hajdani kocsisok szégyellték volna
a társaságukat. A hagyomány megőrzéséről és az új megalkotásáról
rengeteg szó esett, de a valóságban az történt, hogy az államosítással, a
téeszesítéssel, a terv- és békekölcsönökkel, a külföldi hitelekkel összezabrált
mérhetetlen vagyon a suszterek, a bukott segédszínészek meg a szakmájukból
kikopott varrógépműszerészek kezén sárrá vált. A Magyarország és Ausztria
közti, háború előtti különbség szakadékká mélyült, s az ország szinte
minden modern mutató tekintetében elmaradt azoktól az országoktól, melyeket
annak előtte megelőzött Európában.
A
lumpenértelmiség környezetében megtorpant az alacsonyabb rétegek
szociális-morális asszimilációja. Vajon miért tanuljon vagy dolgozzon a
putrilakó, ha bármi mással előbbre juthat? Legfürgébben úgy, ha utánozza
az előkelők disznóságait. S ugyan miért gyógyuljon meg a beteg, ha a
táppénz többet hoz? Valaha virágzó falvak lakói lettek alkoholistává,
kertjeiket azóta is fölveri a gaz, segélyből veszik a zöldséget, és nem
szedik föl a hullott körtét sem.
*
A
forradalom utáni terrorban az ország ismét elvesztette lehetséges elitjének
színe-virágát. A negyedmillió menekült és bebörtönzött túlnyomó része diák
volt, fiatal értelmiségi, vállalkozó kedvű munkás. Mondani sem kell, hogy
tündököltek a három említett alaperényben.
A
megtorlás velejárója volt, hogy a restauráció után élre került fönnforgóknak
kötelező volt valamilyen módon – például az ellenforradalom szó kimondásával – meggyalázni a 20. századi magyar
történelem legdicsőségesebb eseményét. A kádári konszolidáció lényege így
a korrupció lett. ’56 és általában a hazafiúi érzés elfeledése fejében a
lakosság engedélyt kapott a korlátlan önkizsákmányolásra, a szocialista
összeköttetések kiépítésére, valamint a mértékletes lopásra és más
bűntények elkövetésére. Az ilyesféle bűnözést eufém nyelven ügyességnek nevezték. A jelenséget
tökéletes előrelátással rajzolta meg Dosztojevszkij 1880–81-ben, a Karamazov testvérek Nagy
Inkvizítor-poémájában.
*
A
következő évtizedekben a vezetés lassacskán föltöltődött
szakismeretekkel s némi általánosnak mondható műveltséggel is. Hála az
időnek, amely új generációkat vetett fölszínre, és a viszontagságok
ellenére is remek iskolarendszerünknek. Hazafiság és általában morál
tekintetében azonban hasonló előrelépés nem mutatható ki. Mindenkor
léteztek természetesen farkasbőrbe
bújt bárányok, ám a gyarmati helyzet, a bűnállam struktúrája
változatlan maradt; a rendszer továbbra is a hazugságra épült. Ahogy Hamvas
mondja: a szocializmus egyetlen ponton sem érintkezett a valósággal. Az elithez
tartozóknak pedig állandóan példát kellett mutatniuk. Folyamatosan liturgikus
hazudozásra kényszerültek, ugyanakkor munkájuk megfelelő elvégzéséhez be
kellett kapcsolódniuk a szocialista összeköttetésnek nevezett korrupciós
hálózatba, ami nélkül a társadalmi erőforrások elérhetetlenek maradtak
volna számukra és a rájuk bízott emberek vagy vállalat részére.
Az
örökös hazudozás vagy elbutítja, vagy cinikussá teszi az elkövetőt. Az
elit mindenkor gyanúsnak tartotta – ha éppen nem üldözte – a művészi, a
tudományos, a technikai újításokat. A kor nehéz
embereknek nevezte azokat, akik ilyesmire vetemedtek. Ahelyett, hogy
támogatta és maga köré vonta volna őket.
A
nyolcvanas évek elejére már nem akadt épeszű ember, aki hitt volna a
szocializmusban. A nómenklatúra élelmesebb tagjai Rosztov helyett már Santa
Barbarában próbálták iskoláztatni gyermekeiket, és pozíciójuk vagyonra váltásán
mesterkedtek. Sikerrel. Meg is kaparintották az ország belföldi tulajdonban
maradt vagyonának túlnyomó részét s a vele járó kapcsolati tőkét. A
szocialista összeköttetés hálózatát ügyesen megerősítették a nyugati
beruházóknak tett szolgálatokkal szerzett friss kötelékekkel. Olykor bizony az
ország kárára. Ezen talán nem is gondolkodtak igazán, mert egész életükben
idegen érdekek kiszolgálására szocializálódtak. Mindehhez bírják a zömmel az
ő soraikból kikerült és az ő támogatásukból élő médiokrácia
rokonszenvét. Más szóval rendelkeznek az erőforrásokkal, s megszabják az
életstratégiát a tőlük függők számára. Sőt, a huncut, fürge fordulattal
az elit harmadik fő ismérvét, az újat alkotást is megvalósítják a lomha
nép szemében.
A
rendszerváltozást, vele a Nyugat elementáris erejű gazdasági, kulturális,
gasztronómiai – ne kerteljünk: az ötven év előtti szovjet behatoláshoz
hasonlóan totális – rohamát ezzel az
elittel fogadta az ország. Mi tagadás, ez a társaság sem képzettsége, sem
nemzeti elkötelezettsége, sem erkölcsi igényessége alapján – tisztelet a
farkasbőrbe bújt bárányoknak – nem állt a helyzet magaslatán. A vázolt
okok miatt aligha is állhatott.
*
A
’90-es választás során a volt nómenklatúra sokat veszített politikai
hatalmából, s vele az erőforrások egy részét is át kellett adnia az új
kormánynak – de nem többet! Az anyagi-hatalmi veszteségeket azonnal pótolni
kezdte a hű médiokrácia kezében lévő sajtó mint a posztmodern
„szellemi” elitgyártás első számú műhelye. És persze a pénz. Továbbá
a pénz. S hogy ki ne feledjük, a pénz. Futószalagon készültek világhírű
írók, filozófusok, közgazdászok, pénzügyi zsenik. Finom erkölcsi tekintélyek,
akik azonnal készséges eszközei lettek átöltözött, régi kenyéradó
zsarnokaiknak. Elég utalni az első fél év hadműveleteire: a
„kommunisták pedig nincsenek” kampányra, valamint a „keresztény kurzusra”, a
„neonáci veszélyre” zúdított össztűzre meg a taxisblokádra. Ezzel egy
időben a demokratikusan választott kormány oldalán álló értelmiséget
minden eszközzel diszkreditálni, vagyis elithelyzetéből kiszorítani
igyekeztek. Akit lehetett, antiszemitának minősítettek, fasisztának,
mucsainak, s műveiket, gondolataikat kicenzúrázták a nekik alárendelt
fórumokról. Gyakorlatilag mindenünnen.
E
kettős művelettel elérték, hogy hamarosan a véleményformáló
értelmiség hatalmas kórusa fújta az ő nótájukat néhány kósza hang
ellenében.
A
rendszerváltozás miniszterelnöke, Antall József szellemileg a történelmi
elitből érkezett. Keresztény Magyarországot akart, feddhetetlen hazafi
volt, s hozzá roppant művelt. Valamennyi tulajdonsága nyílt kihívást
jelentett politikai ellenfelei számára. Államférfit az ország történetében még
nem gyűlöltek, gyaláztak és rágalmaztak úgy, mint őt. Sorsában
jelképi erővel mutatkozik meg az elitváltás kísérletének tragédiája. Ami
persze nem a rangtalan maradt írók és zeneköltők tragédiája, hanem a
nemzeté, a lumpenizálódó népé... Milyen példaképekig tud föllátni?
*
A
szellemi elit pótléka Gazdaságkorban az értelmiség. Már a múlt század első
felében csalódnunk kellett benne. Az okokat részletesen elemezte Julien Benda
híres könyvében, Az írástudók árulásában.
Babits írta ezzel kapcsolatban: „Az írástudó nem azzal lesz árulóvá, ha lába
nem megy egyenesen a Csillag felé, amelyre az ujja mutat, hanem azzal, ha már
nem is mutat többé a Csillagra.”
A
babitsi leírásnak iskolapéldái azok a nyugati értelmiségiek, akik turistautakat
tettek a Szovjetunióban, majd dicshimnuszokat zengtek róla. Készségesen
cáfolták, hogy éhínség volna Ukrajnában, amikor ott éppen milliók haltak éhen;
hogy létezne a Gulag; hogy a kirakatperek vádlottjai hamis vádak áldozatai. Ma
már tudjuk a KGB s elődei irataiból, hogy Bernard Shaw-t, Louis Aragont és a többieket a szovjet
propagandisták belső följegyzéseikben „alkalmazható idiótáknak” nevezték.
A típus két korszerű, hazai alakja Konrád György író és Lengyel László
közgazdász. Mindketten a rendszerváltozás kísérletének kezdete, tehát bő
évtizede futószalagon bocsátanak ki jóslatokat a régi elit érdekeinek
szolgálatában. Próféciáik azonnal rendkívüli nyilvánosságot kapnak. Egyik lap
adja a másiknak, mindenütt vitatják, fölerősítik, hírlelik. Társutas kollégáik
lihegnek. Egészen a határidő leteltéig. Akkor kiderül, hogy nem vált
valóra. Sebaj, máris itt a következő jövőbe látás, és még egy és még
egy. Hogy mind hamis? Hogy a „valósággal egyetlen ponton sem érintkeznek”? Ez
nem számít. Ugyanazon lapok ugyanazon olvasói ismét és ismét hisznek, s nem
röhögnek. Sőt, alig várják, hogy a következő prófécia ismét a
bolondját járassa velük.
Gazdaságkor
egyik bázisa a valóság leválthatósága.
A hamis elit azért tud a helyén maradni, mert képes a valóságot leváltani,
éppenséggel ez a napi munkája. A tömeg éppen azért tömeg, mert nem hisz a
tulajdon szemének. Humorérzéke pedig fikarcnyi sincs.
*
Aki
szemét nyitva tartja, az világosan látja, hogy a Föld és az élet, az ember és
kultúrája semmivel sincs kisebb veszélyben, mint a hidegháború idején, amikor
atombombákkal megrakott gépek röpködtek fölöttünk. Azzal is tisztában van, hogy
a világelit tagjai – mármint akik ma a Föld erőforrásaival rendelkeznek,
és a globális életrendet diktálják – többségükben nem a bolygó és lényei javára
működnek. Máskülönben rég leszorultak volna a csúcsról; az egyre
szédítőbb iramú verseny hamar kiszuperálja a szerényeket, a tiszta
szívűeket, a méltó életre törekvőket. Kiszuperálja a hagyomány
őrzőit is. A tudomány és a technika újítóit viszont ünnepli, és
magasba emeli, a csúcsfogyasztók közé. Igen, az elitnek új ismérve jelent meg:
a világelfogyasztó társadalomban a legelső vonalba kell tartozzanak a
legmohóbbak, a legpazarlóbbak. A mértéktelenségnek és a legszodébbaknak a
kultuszáról szól a glóbusz elsöprő lendülettel fejlődő
csúcsüzletága, a szórakoztatóipar.
Aki
komolyan veszi az életet, az ebbe egy pillanatig sem törődik bele, hanem
keresi-kutatja a rejtőzködő elitet. Hol van a hiteles ember, aki
tudja, hogy miért és hogyan kell élni? A hatvanas–hetvenes évek
házibuli-szubkultúrája nagyrészt erről az elitkeresésről szólt. Ma
sem másért szerelmesek a diáklányok a tanárukba, és a kamasz is azért csápol a
koncerteken: hátha igazi csillag dalol ott fönn, a pódiumon.
*
A
szellemi ember első tulajdonsága, hogy tudja: Isten közelebb van
őhozzá, mint ő saját magához – ezért világos számára, hogy hogyan és
miért éljünk. Gazdaságtársadalmakban valódi szellemi életről szólni
fogalmi képtelenség, hiszen a nyilvánosság előtt fölmerülő kérdések
elsősorban anyagi természetűek, másodsorban érdek által vezéreltek,
harmadsorban pénzügyiek, negyedsorban altestiek, a többiekre pedig kizárólag
materialista válaszok adhatók. Másmilyen megközelítésük zavarosnak,
tudománytalannak, meghaladottnak stb. minősül. A szellem emberei
ennélfogva semelyik elitbe sem tartoznak. Mindazonáltal természetesen léteznek,
csakhogy illegalitásban. Az egyik csavargónak álcázza magát, a másik
úriszabónak, a harmadik bábszínésznőnek, a negyedik akadémikusnak, az
ötödik örökös káplánnak vagy más előléptethetetlennek. Gondolataik,
műveik búvópatakként csordogálnak, s kivétel nélkül minden esetben
eljutnak a keresőkhöz, ám rivaldafénybe csak véletlenül kerülnek. S ezt az
esetleges véletlent haladéktalanul korrigálja a gondolatrendőrségként
buzgólkodó médiaértelmiség.
*
Ha
a tradicionális magyar elit értékeit összevetjük az ezredforduló idején reájuk
adott korválaszokkal, akkor erős polarizációt figyelhetünk meg. A
szociológiailag vizsgálható szinten két válaszcsoport és hozzá két elit számolható
össze. A szocialista nómenklatúra-elit játszi könnyedséggel gazdát váltott.
Számára – és a körülötte csoportosulók számára – a hazaszeretet régóta
kimenőben van a divatból. Értékrendjükben a szocialista internacionalizmus
helyét a globalizmus foglalta el, a Szovjetunióhoz és a párthoz való
hűséget fölváltotta Amerika majmolása meg a törzsvásárlói és
márkaklubtagság. Ez a jövő útja, vélik, és a magyarok szabadsága
fölismerni e történelmi szükségszerűséget, különben ők is kimennek a
divatból. Komikus példát adnak a gazdaváltásra a sportújságírók. Annak
előtte a szovjet sportéletről lihegtek, közölték még a szovjet
jéglabdabajnokság eredményeit is. A rendszerváltás óta Amerika a szívük
csücske, naprakészen tudósítanak a floridai base-ball-bajnokságról.
Ami
az erkölcsöt illeti – lásd még kereszténység, vallásosság stb. –, a csoport
eleve morális vákuumból érkezett, hiszen szocialista erkölcs nem létezett. Nos,
az ő számukra természetes szövetségesnek bizonyult a libertarizmus a maga
kényelmes relativizmusával és pragmatizmusával. A Mandeville-morál szerint
pedig az önzés visz előre; az egyéni hiúság, mohóság, törtetés összeadódik
szépen, és a fejlődés pompás gyümölcsét termi. Amíg haladás létezik, addig
az erkölcsi aggályokat félre kell tenni. Sőt, a jogot is át kell alakítani
– különösen „aggatnak” például a természetvédelmi, kábítószer- és
korrupcióellenes rendelkezések.
Keresztények
természetesen köztük is akadnak. A legszámosabban az úgynevezett instant- vagy prosperitás-szekták hívei, akik azonnali megtérésben részesülnek,
miáltal hamarosan a pénz is föl fogja vetni őket. Legvonzóbb hittételük,
hogy Jézus a szegénységből is megváltotta a világot, a vagyonosság tehát a
hit minőségének fokmérője.
Nem
mellékes, mert morális tekintetben megosztó tényező, hogy ez a réteg
jelszavait illetően baloldali, ugyanakkor tagjai, az ő saját
szavukkal, „kizsákmányolók”. Tudniillik szinte kivétel nélkül a fölső
tízezerhez – vagy tán csak ezerhez – tartoznak: nagybirtokosok,
nagytőkések, gyárosok.
Műveltség
tekintetében a liberális-szocialista elit a globalizációra és a hozzá való
alkalmazkodáshoz szükséges tájékozottságra koncentrál. Az új eszközök és
technikák működtetésére, nyelvismeretre, szorosan vett szakmai s hozzá
számítástechnikai fölkészültségre.
A
másik póluson az ún. nemzeti-konzervatív élvonal vérszegényebb és
megosztottabb. Gyöngébb, mert az erőforrások fölötti rendelkezés
tekintetében akkor is erőtlenebb, amikor éppen kormányra jut,
megosztottabb, mert kisebbségi helyzete frusztrálja, némelyikük egyszerre kapaszkodna
a régi értékekbe és a globalizáció örvényének peremébe, mások pedig behunyják
szemüket, és visszamerengnek a „régi múlt árnya felé”. E két belső
irányzat mindegyike ferde szemmel nézi azokat, akik a járható középutat
keresik. Hajlamosak struccpolitikát folytatni a permanens technikai forradalom
kihívásaival szemben és kételkedni ismerőinek hazafiságában. A szinte
általános gyanakvás hol innen, hol onnan rombolja a nemzeti-konzervatív elit
erkölcsi tekintélyét.
A
korszak túlpolitizáltságában az értelmiség színe-java szétszóródott a pártok
holdudvarában, ami azzal a következménnyel járt, hogy az ellenpártok hívei nem
fölnéznek rájuk, hanem köpködik őket – függetlenül értékeiktől. A
rendszerváltozás első évtizede világossá tette azt is, hogy a tényleges
szellemi elit túlságosan merev a taktikai játszmákhoz, s még csak a zászlón
lobogásra sem kapható. Némi körülpillantgatás után visszatért a gazdaságkori
fordulat óta jól belakott illegalitásba.
*
Világszerte
megfigyelhető, hogy az elitek kivonják magukat a nemzeti keretek közül. Az
erőforrások fölött egyre inkább olyan intézmények és személyek
rendelkeznek – multik menedzserei, tőzsdecápák, médiamogulok –, akik
önmagukat világpolgárnak tekintik. Egyrészt hasznaikat éppen a globalizáció
nyitotta keretek között szedik, másrészt nem közvetlenül gazdasági céljaikat is
nemzetközi méretekben akarják megvalósítani. Lásd például Soros György
programját a lágy drogok engedélyezése vagy a „nyitott társadalom” érdekében.
Jó tudni, hogy azt a társadalmat minősítik „nyitottnak”, amelyik nem
tanúsít ellenállást a globalista támadásokkal szemben (Vass Csaba
megfigyelése).
A
sztárértelmiség működése is kozmopolita. Ahogy az autógyártásban, úgy a
művészeti iparban is megkerülhetetlenek a nemzetközi szabványok. E kátékat
izmusoknak nevezik, követésük az érvényesülni szándékozók számára
kötelező. Tudniillik a kritikusok, a galériások, a kiadók és társaik az
éppen aktuális kánonhoz mérik az árut. Nem író és nem művész az, akinek az
ismertsége csak hazájára tejed ki. Éppen ezért gondosan megválogatják, hogy ki
terjedhet túl nemzete határain. A sztárkészítés-technikára talán fölösleges
kitérni, az eredmény minden érdeklődő számára megmutatja, miből
készülnek a média kultúrcsillagai. Tündöklésük módja, pályájuk íve is világos,
nemkülönben valódiságuk.
A
nemzetközi elitek és a helyiek, különösen a világsztárok és a kisebb közösségek
saját példaképei között éles az ellentét. Ez számos ponton mutatkozik meg.
Általános, hogy a helyi csillag nem akarja fényét odahaza elpocsékolni, minél előbb
meg akar méretkezni a világpiacon. Már csak azért is, mert szeretne átalakulni
adakozóból fogyasztóelitté. Az országos politikai élgárdák – ha nemzeti, vagyis
saját célok mozgatják őket – egykettőre szembekerülnek a globalista
érdekkel, és számolhatnak a gondolatrendőrség sajtócsapásaival. Elég
világos példa a helyi és nemzetközi „értelmiségiek” támadása Jörg Haider ellen,
aki hangsúlyozni merészelt osztrák érdekeket, ezzel fölkeltette a gyanút, hátha
védekezésre vetemedne a globalista behatolással szemben – vö. nyitott
társadalom. A legkevesebb, hogy neonácinak bélyegezték. A mostanában hatalomra
került új jugoszláv vezetés azonnal megnyitotta piacait a világ előtt,
amely rögtön demokratikus kebelére ölelte. A gondolatrendőrség véletlenül
sem firtatja Belgrád változatlan sovinizmusát és rasszizmusát, amihez képest az
osztrák Szabadságpárt szende, kozmopolita operettjelenség.
*
Mondhatnánk,
hogy a magyar elit újjáalkotásához évtizedek szükségeltetnek. Nemzedékeknek
kell elmúlniuk, hogy a vagyonhoz csatlakozzék a tudás, az ízlés, az erény meg
az alkotásvágy. Ha egyáltalán kedvez az ilyesminek a hazai és a globális klíma
meg a nép. Ha például a csúcsfogyasztó nem szorítja ki az alkotót a nép
példaképei közül. Mert mi tagadás, előbbit könnyebb, sőt ajánlatosabb
követni egy olyan közegben, amely a mind alacsonyabb igények egyre
leleményesebb kielégítését tekinti fejlődésnek (Buji Ferenc definíciója).
Igen,
talán itt, a néppel kellene kezdeni.
A
szellemi elit képességeit Istentől kapja. Ajándékba, ezért ingyen is adja
tovább. Már ebből is kitetszik, hogy aki táltostanfolyamot tart pénzért,
az lehetetlen hogy táltos legyen; aki tizedet kér, korbát, perselypénzt, külön
adományt, az nem Isten pásztora, hanem Mammoné. Aki hatalmát szerzésre
használja, ahelyett hogy bőkezűen adna, az tolvaj, és
előbb-utóbb zsarnok lesz belőle.
A
szellemi ember nem társadalmi, hanem spirituális tünemény, megjelenéséhez
történelmi vagy politikai események nem társulnak. Sztárrá nem alakítható, de
el sem homályosítható. Mindössze annyi történhet vele, hogy a leváltott
valóságban bolyongó nép nem veszi észre. Mert van szeme, de nem lát, van füle,
de nem ért.
Ezért
kell a néppel kezdeni.