Kolozsvári Papp László
Romváros
Ha
az ember hosszabb időt tölt Kolozsváron, két megfoghatatlan dolog – már
önmagában is képtelenség! – tűnik fel neki. Voltaképpen ugyanannak a
valaminek a két oldala. Egyre rohamosabban dől romba a város, miközben egy
másik képtelen felépülni. Lenyelni Erdélyt, az sikerült, de megemészteni még
nem.
Hörgés,
csuklás, erőfeszítéstől elliluló arc (ejha, négy l egy szóban!)! Kissé ugyan paradoxális, hogy minél közelebb
vonaglik a bekebelező a megemésztéshez, annál kevésbé emlékeztet a lenyelt
falat arra, amiért kívánatosnak tetszett. Na persze, persze, maga a táj
kellett, a körülkeríthető országnyi kert, a tér, a mioritikus, miként az a honi körökben nagyra becsült, enyhén
fasisztoid költő-gondolkodó fejéből kipattant. Mármint hogy van egy
bizonyos nép, annak egy bizonyos lelke, s mit ád a véletlen, ez a lélek épp
abban a térben teljesedik ki. Más népnek és más léleknek ott coki! És ez már
akkor is így volt, amikor a Föld kiszakadt a Napból! Az ember melankolikusan
rábólint – oly mindegy, gondolja, miközben, mondjuk, a város lassan romba
dőlő kórházi negyedét járja –, ám legyen, minden népnek meg kell
alkotnia és be kell járatnia a maga mítoszait, mese az, gyermek, mint a viszály
almája, a Nibelungok gyűrűje vagy a mi csodaszarvasunk. Aztán hogy a
mesét ilyen szépen elboronálta magában, szeretne feloldódni Erdély leghíresebb
városának nem mioritikus terében, s bizony (na most jön a
legnyögvenyelősebb hasonlat, ilyen való ide) észleli, hogy homokszemek
csikorognak lelki olajában, mellyel fogaskerekeit keni. (Még így is fáj, hogy
szántszándékkal akart valami hülyeséget írni az ember.)
Nem
stimmel a dolog, hiszen Kolozsváron jártában-keltében azt kell észlelnie, hogy valamihez való hozzápusztítás tétetett
itt folyamatba. Az, ami van, ami zsákmányként ott romlik reves halomban – a
Farkas utca, a Főtér, a Sétatér, az Óvár töppedt-töpörödött házai, a
Malomárok, a századforduló polgári igényeinek megfelelően a városba
beleszakadt parkok, zöldvendéglők, de minden: járdák és kémények, kishidak
és macskaköves sikátorok, homlokzati stukkó és hívogató kispolgárudvar a város
kellős közepén, életszigetek, csendoázisok, légbuborékok –, minden
valamiféle rommezőre kezd emlékeztetni. A régi Kolozsvár tulajdonképpen nem kell a birtoklónak, legjobb volna,
ha magától összedőlne, s félre lehetne tolni földgyaluval, hogy a helyén
kivirágozzék a libafosos baromfilegelő, közepében egy szuperbank
üveg-beton székháza. Mondjuk a Farkas utcai templomnál vagy az óvári ferences
kolostor szomszédságában. A földhányás hozzá már ott domborodik évek óta a
Karolina téren, a díszpark vasrácsa kidöntve, a pázsiton autók parkolnak, mély
árkokat szántva a sárban. Nem a pénz hiányzik ahhoz (nem mintha volna), hogy a
várost ki lehessen emelni romvárosi állapotából, hanem az, hogy bárkinek,
akárkinek valami köze legyen a zsákmányhoz, akarjon vele valamit, óvja, ápolja,
fejlessze tovább immár a maga hasznára és boldogulására. De nincs ilyen igény,
a lakosok nem is tudják, hogy lehetne ilyen igényük. Azt a szót, hogy igény,
azt azért ismerik. Naná! Meg tudnám határozni. Hadd ne tegyem.
Néha
a legavatatlanabbaktól jönnek a telitalálatok. Régen azzal ugrattak, hogy egy
kezdő sakkozó meg tud verni egy nagymestert, mert az képtelen kiszámítani
a dilettantizmus vezérelte lépéseket. Annyi bizonyos, hogy túl a kilencvenen,
Faludy György ellátogat életében először Erdélybe, s behatoltában megáll
egy bodegánál, s azt nyilatkozza később a Szabadságban, Kolozsvár
napilapjában, hogy dejsze ez Afrika!
Igen, Erdély a fekete földrész képét mutatja a globetrotternek; valamiféle
negatív spirál mentén csavarodik lefelé, valamiféle, talán inkább közép-keleti
állapot felé. Senki sem állította, hogy ott ne volna élet. Savanyú paradoxon:
az Európába (EU, NATO s minden túró!) törekvő Romániában lassan romba
dől, szétmorzsolódik, szétfeslik Európa minden odaszakadt tárgyi emléke. S
– horror vacui – valami más tolul a helyébe.
Nehéz
megmondani, hogy hát mi is. Mert hogy egy másik kultúra, azzal nem mondtunk
semmit. Hogy omlik, törik, foszlik, mocskosul, ezzel úgyszintén nem megyünk
semmire, hiszen – még egy paradoxon! – ha történetesen hirtelen helyreraknák
azt, ami omlik, összefércelnék azt, ami foszlik, s az egészet
rajtaütésszerűen kitakarítanák, a helyzet akkor sem változna meg,
kisvártatva elkezdene minden visszazülleni önmagává. Alkalmasint a mioritikus
térnek megvannak a maga tárgyi feltételei, díszletei, melyek közt a lélek
ellejti a maga alhastáncát. Ennek a díszletnek kell újra meg újra fel-, illetve
leépülnie.
Jómagam
sokkal régebben hiszek a polgárosulásban – még ha abban nem hittem is, hogy a
létező szocializmus olyan hirtelen durran szét, mint tette volt –,
régebben, mint Tubarózsa elvtárs. Egy ideje így hívom magamban azokat, akik
vastag kommunista múlt után pengetik a hamis szocialista lantot. Na és,
mondjuk, nem voltak tömeggyilkosok, legfeljebb ők voltak a cicák a
szocializmusban, s most mint multimilliomosok és multihívők hintik a bamba
magyarra az egérpiszkos mannát. De hagyjuk egyelőre Tubarózsa elvtársat.
Hiszek tehát a polgárosulásban; még abban is, hogy Románia, Erdéllyel a
begyében, valamikor erre a zöld ágra vergődik. Csakhogy a folyamat momentán
már-már ellenkező irányú. Azért nem egészen
ellenkező irányú, mert megvan a maga nemzeti-ősemberi-balkanoid
zamata.
A
folyamat egyelőre inkább az önpusztító nemzeti magány és befulladás
irányába hat. Bizonyos értelemben ez örömmel tölti el a lakosság java részét.
Mondjuk, a zömét. Ne mondjuk inkább, hogy a teljes lakosságot, a több
százezres, milliós (?) megélhetési bűnözői rétegtől az
orvosprofesszor kiválasztottakig? Csak a lakosság tekintélyes részéről ez
nem derül ki nyilvánvalóan.
Hogy
is van ez?
A
napisajtó már rég lerágta arról a csontról a húst, miszerint egy fasiszta
pártvezér (ami a szívén, az a száján, még csak nem is az alamuszi román
fajtából való) szép eséllyel indult a román elnökválasztáson. S ahogyan
napisajtóhoz illik, nagy hirtelen jól megmondta a véleményét, s nem értett az
egészből semmit. Némelyek elfurcsálkodtak azon, hogy jaj de érdekes!, a
magyarok egy magyarellenes posztkommunistára kell szavazzanak, hogy megússzanak
egy dákoromán fasisztát. A napisajtóban az még az érdekes, hogy miközben teljes
joggal szörnyedezik azon, hogy szerb fasisztokommunisták ki akarják nyírni
Kasza Józsefet, valahogy elsiklik afölött, hogy Corneliu Vadim Tudor –
pártvezér és román elnökjelölt! – haláltábort helyezett kilátásba a cigányoknak
(szegény napisajtó a zámolyi cigányok sorsával van elfoglalva, azt sem tudja,
hol áll a feje!) s kiűzetést a magyaroknak. (Ja, és még Jörg Haiderrel is
el van foglalva a magyar napisajtó.) Ezt a kis példát már csak azért is
tanácsos idekanyarítanom, nehogy meggyanúsíthasson valaki az üres
fasisztázással, amitől csak úgy visszhangzik a honi levegőég. Ez a
fasizmus, a nem légből kapott, hanem a tőrőlmetszett, kedves
Vásárhelyi Mária, TGM, Eörsi István (Berlinből), vadimi vétetés, funari
kunkorodás!
A
hozzáértők és hozzá nem értők mindennel foglalkoztak, csak azzal nem,
hogy honnan a bánatból rajzik fel több millió fasiszta szavazó a román
demokrácia – így hívják! – tizedik évében. Mielőtt azonban végigsétálnánk
a romváros Kolozsvár nevezetesebb uszítóhelyein, hadd örvendezzünk egy kicsit
annak, hogy a romániai magyarság kénytelen volt hatalomba szavazni azt az
Iliescut, akivel Horn Gyula alapszerződést írt alá. Na és?! Megépíttette ő majdnem a nagymarosi gátat is! S kis
híján kiárusította az ország alól a termőföldet! A magyar villamos- és
cementipar sikeres kiárusításáról említés se essék. Bagatell. De ha már így
letévedtünk a kijelölt ösvényről, érdemes közelebbről szemügyre
vennünk Tabajdi elvtársat – a megannyi Tubarózsa elvtárs képviseletében –, aki
reflexszerűen szítja az irigységet s annak édesgyermekét, a
gyűlölséget a határainkon kívüli magyarokkal szemben. Jó ember ő,
csak el-eljár a szája. Mert hogy jön ahhoz a magyar kormány, hogy a magyar
lakosság megkérdezése nélkül segítse meg a környező magyarokat a státustörvény
keretében?! Az efféle tabajdis elvétésekből (tabajdiákból) világlik ki a
szoclib süketség és vakság minden iránt, ami magyar. Az SZDSZ jéghideg
nihilizmusa szóra sem érdemes. A nagyszerű Tabajdi elvtárs nyilván aktív
közreműködést vállalt volt a Horn–Iliescu-paktumban – nem volt neki
alternatívája, hogy szoclib szóhasználattal éljünk, nem is értjük, miként
jöhetett létre a Magyar Állandó Értekezlet mint alternatíva. Az RMDSZ érdekeire
fütyülő Horn–Iliescu ellenében. Vajon az irigység és a káröröm szítása
csak a szocializmus volt haszonélvezőivel együtt fog társadalmi mértékben
elenyészni kicsiny honunkban? Milyen szép és kézenfekvő is volt, amikor a
magyar lakosságban fel lehetett srófolni a pöffeszkedő kivagyiságot –
belpolitikai stabilizáló tényező, tetszik emlékezni a Tabajdi elvtársnak?
– a lengyelekkel szemben! Hogy naplopó, hőzöngő népség, bezzeg mi!
Vagy az idióta gőgöt a tejet és húst csak emlékezetből ismerő
romániai lakossággal szemben Ceaułescu idejében! Mintha tőlük függött
volna! Nekünk bezzeg...! Ej, ej, Tabajdi elvtárs! Dar se poate?! Hogy Kovács László pártvezér és Szent-Iványi István,
a külügyi bizottság (!) szadis elnöke – az utóbbi a státustörvényt a tévé
egyenes adásában, Szabó Tibor úr, a Határontúli Magyarok Hivatala elnökének
elővezetésében ismerve meg (viszont elfogadhatatlanozva veszettül!) –
úgyszintén az irigységet és a részvétlenséget szítja a határainkon kívüli
magyarokkal szemben, az olyan természetes, mint kutyán a farok. Tudja, aranyos
Szent-Iványi pajtás, aki azt hirdeti, hogy a magyarságot a szülőföldjén
kell megsegíteni, hogy legyen kedve ott maradni, annak tudnia illenék, hogy
közel ötvenesztendei kommunista határzár után a megsegítés ott kezdődik,
hogy a kisebbségi magyar szabadon utazhasson be az anyaországba. Ha ezt a 2 x 2-t
3-nak vesszük, nem ér egy lyukas garast sem a mégoly kacifántos levezetés, amit
rá építünk. (Nem mintha önmagában megállna! A szülőföldön való megsegítés
nem kerülne pénzbe a magyar adófizetőnek? Vagy: Na és?! S hogyan történne? Tányérozna tán minden nem honi magyar
évente, na mondjuk, kétszer? Vagy odalöttyintenénk még néhány ösztön-, bér- és
egyéb díjat a klientúrának, juttatást például annak a kolozsvári magyar
egyetemi tanárnak, aki egy televíziós értekezleten hisztérikusan azt
rikácsolta, hogy nem kell Bolyai Egyetem, mert úgy sincs, aki tanítson benne?
Tudom a nevét, Szent-Iványi pajti, s van az esetnek vagy egy tucat fültanúja.
Na de menjünk tovább. Kár minden szóért, Szent-Iványi pajtásnak a rideg
kötekedésen kívül nincs semmi egyéb szándéka, ha lenne, az megmutatkozott volna
a Horn-érában, amikor kormányon volt a pártja, ő pedig vezető
külügyér. Amúgy eléggé embertelen az egész, temérdek választót lehet vele
veszíteni. Csak óvatosan, pajti, mert Demszky a lovát már ugratta, nehogy még
összevonja a szemöldökét.)
Ezt
már igazán nem lehet követni józan ésszel! Mármint hogy mi a jó az SZDSZ-nek –
ha a zsigereket munkahipotézisképpen kampóra akasztjuk –, mi a jó neki a
külhoni magyarok lerugdosásában a léghajóról. Szent-Iványi pajtás, mint afféle
erdélyi, talán érzékletesebb képet tudna erről festeni. De vegyük inkább a
kedves Bauert! Két cikkentyűt is fölröppentett a Népszabiban (az, hogy puha irredentizmus, pazar ötlet, úgy
fognak kapni rajta a román fasiszták, mint éhtyúk a taknyon; nem ez az
első már-már testvéri segítsége a Szadinak, ott van mindjárt a multikulturalitás; a román proto- vagy
egészen fasiszták erre hivatkozva nem engedélyezik a magyar egyetemet
Erdélyben, voltaképpen a román multikulturalitás
szolgálatába állítva a nemes adományt. De lehet, hogy a kedves Bauer úgy
gondolja, hogy az erdélyi magyarok úgyis tudnak románul, minek nekik magyar
egyetem. És tényleg!) De kalandozzunk csak vissza! A kedves Bauernak érvei is
vannak, mármint hogy miért rossz a státustörvény. Kétségkívül, érvek. Fájdalom,
úgy viszonyulnak tárgyukhoz, mint farok a macskához. Senki sem állította, hogy
a macska tökéletes, például nem tud röpülni, csak egeret fogni. De hogy mit is
lehetne tenni, arról hallgat a kedves Bauer. Alkalmasint az volna a
teendő, amit a pártja 1994 és 1998 között, a hatalmon, megejtett: jó
tanácsot adni! Dejsze a szadis Törzsök Erika tényleg szervezett tanácskozásokat
erdélyi magyar polgármesterekkel a Horn-érában, Csíkszeredán például, azt a
vajat köpülve a szalmából, vagy csépelve a tejből, vagy mi a túró!, hogy
miként érvényesíthető az érdek a demokráciában. Hogy az érdek merő
elmélet, a valóság pedig merő Iliescu volt, az senkit sem érdekelt, a jó
csíkiek kitettek magukért, volt csűrdöngölő a Gyímesi-szorosban,
folyt a deckalé (fenyőpálinka) minden mennyiségben a kutyák lyukát is
befagyasztó hidegben. De hát a székely ember már csak ilyen:
vendégszerető! Röpdös a Szadi, mi meg itten kapálunk! Ha Törzsök Erika
kéri, még a Csíkszeredát is x-szel írják neki.
A
kedves Bauer persze megérdemel egy megértő pillantást. Ő is ember.
Pillantsunk hát egy megértőt: ő jót akar, s azt is akarja, hogy
mindenki az ő jó-ját akarja. E
nemben igazán kiemelkedőt Lenin úr, de tán inkább Hitler elvtárs nyújtott,
ahogy így hirtelenjében visszapörgetjük az eseményeket. De rendüljünk csak bele
a gondolatba: mi van akkor, ha minden külhoni magyar a legáltalánosabb és
legelméletibb demokrácia golyós társasjátékában pöcögtetne szíve szerint?!
Szíve szerint lehet, de nem teheti, ugyanis éppen a magyarsága miatt jár rá a
rúd. Így aztán több millióan – ha nem csak Erdélyt vesszük – fontos értéküknek
tekintik azt, hogy ők magyarok. Mondhatnám azt is, s nem tévednék, hogy
ebbe az értékükbe úgy bele vannak verve, mint szálka a köröm alá. A szálkának
sem jó. Most már csak azon kéne eltűnődni, miféle politika az, amely
a képviseltek – tömegek, kedves Bauer, a tömegek! – ellenében tárja ki
főnixszárnyát. Igaz is, főnix! Vajon nem érkezett még el a
tűzhalál ideje, hogy poraiból elevenedhessék meg az a madár?! Ötszáz
évenként esedékes!
Kolozsvár
román ifjai, ha végigbotorkálnak a maguk arcára és ösztöneire formált
városukon, ércbe öntve olvashatják a kisebbségi érzésből fakadó
magyargyűlöletet. Mert hogy román iskola Kolozsváron 1853-ban létesült, az
oké, de hogy évszázados elnyomás és intolerancia ellenében, az legalábbis
figyelemre méltó (Jókai utca). És hogy Mátyás királyt csak a saját népe (a
román!) tudta legyőzni, mint az olvasható a lovas szobor talapzatán, még
jó, hogy nem a ló nyakába akasztva. Ércben, naná! És hogy abban a régi
Petőfi utcai házban, ahol Petőfi megszállt, kétannyi román szállt meg
(Petőfi különben is szerb!), annak igazán csak örvendhetünk, élénk volt a
forgalom, dőlt a bevétel – a táblaállítókból pedig a kisebbségi érzés!,
szükségtelen kiállítani a zárójelentést, értjük. A szomorú az, hogy a táblákat,
s megrendelőjüket, a város fasiszta, nemzeti gyűlöletet szító,
területi gyarapodásra ácsingózó polgármesterét, Funart még senki sem bélyegezte
meg a többmilliós protofasiszta szavazótáborért. Pedig ő nem afféle
suttyomfasiszta. Nyitott, mint a budiajtó. A magukat demokratáknak
hirdetők sem méltóztattak tiltakozni. Egyetlen román párt sem. Nekünk
Mohács, nekik Funar kell! Valakinek el kell végeznie a piszkos munkát. A
nemzetiségi nagytakarítást. Jól jönnek ehhez a magyarok is, hiszen a
romvárosban bármikor szükség lehet valami kézzelfogható gyűlölnivalóra.
Hogy Petre Roman volt miniszterelnök (Iliescu alatt, kedves Tabajdi elvtárs),
volt külügyminiszter (Iliescu ellenzéke alatt, kedves Tabajdi elvtárs),
pillanatnyilag ellenzéki pártvezér – sokoldalú, az angyalát! – habozás nélkül
az 1956-os magyar forradalom hódító törekvéseit húzta elő a magyar
pakliból, amikor kriptokommunista apjáról, Valter Romanról kiderült, hogy
szovjet pórázon rángatózva vett részt a magyar forradalom eltiprásában, az csak
természetes. Nem ismerős a képlet, jó Tabajdi elvtárs?
Miben
reménykedhet, miben bízhat a rommezőn tengődő román ifjúság, ha
nem a területi gyarapodásban, a szomszéd kecskéjének a megdöglésében? Még a
teje sem kell! A pusztítás forró érzeménye, a misztikus, mioritikus szenzáció
kell! Elvégre eddig csak a történelem halálkanyarjainak potyaleséséből
esett be valami. Ennyi a nagyromán pollúció! Hogy akkora falatok is lecsúsztak,
mint Erdély? Ez a tünemény megtörtént, s úgy tetszik, ez hajtja bele a román
szavazókat az örökletes elmezavarba, a paroxisztikus kisebbségi érzésbe. Hogy
vannak, akik másképpen gondolkoznak? Lehet. Csak nagyon szívósan titkolják. És
lám csak, ránk virradt az az eszelős helyzet is a korlátlan
lehetőségek földjén, miszerint a Romániai Magyar Demokrata Szövetség
eddig, látszólag, többet ért el ellenzékben, mint négy éven át kormányon. (Majd
elveszik, amit adtak, ön ne tudná, jó Tabajdi elvtárs?! Vegyük csak Kozma
atyát, akit eltángálnak a határon, s a nyomozásra felkért hatóság a sértettet vádolja meg, hogy hát „be akart kerülni a
sajtóba”. Az agytekervények útja mit sem változik.)
És
újra a régi nóta. Egy maroknyi bizantin-szeldzsuk politikus, az ország tudta és
beleegyezése nélkül, ezúttal az Európai Unióba akarja belavírozni az országot.
A cél nemes – csak hát a lavír! Legyünk benn, a többit majd csak elkenjük egy
néma, elemi összefüggéseket sem értő, veleszületett gyűlöletével
minden támogatást megadó populáció hátán. S amit ígértünk? Azt nem tartjuk be,
csak mint semmit Trianon óta.
Hogy
az RMDSZ elnöke, Markó Béla győzelemről beszél, azt a belém is
szorult bethleni lélekkel meg tudom érteni. Amit lehet, s ahogy lehet! Végül is
kétségkívül győzelem annak a közigazgatási törvénynek az elfogadása, mely
előírja a nemzetiségi nyelvek használatát, illetve a magyar
helységnévtáblát. Ezt már csak azért is könnyen megígérheti az Iliescu-rezsim,
mert már a Constantinescu- sem tartotta be, pedig akkor Tokay volt a neve a
kisebbségügyi miniszternek, egyáltalán, volt még kisebbségi minisztérium, mert
már nincs. Ha ki is tesznek egy-két táblát, azt leköpik, lefújják perceken
belül a funarióták, s csak azért nem szarják le, mert oldalra, felfelé nem
tudnak kilövellni; de már gyakorolják. Erről csak azért írunk részletesen,
hogy eme modell szerint tessenek elképzelni a magyar egyetem engedélyezését,
amikor még a magyar magánegyetemet is csak akkor engedélyeznék, ha románul
oktatnának benne egy tantárgyat (a
többit majd később); az egyházi és magánvagyonok visszaszolgáltatását; a
kommunizmus áldozatainak kárpótlását; a megalázottak rehabilitálását... Az új
román külügyminiszter mellesleg azt nyilatkozza, hogy egy év alatt alkalmassá
lehet tenni Romániát a vízummentességre. Ennek én is örvendenék, nem csupán a
magyarok miatt. De szép is lesz, amikor Strasbourgban megjelenik ötszázezer
román cigány, a zámolyi példát követve, hogy kövesse őket kétannyi román,
s kisvártatva bejelentse igényét Strasbourg városára, mondván, hogy előbb
volt ott, s dák emlékek után kutatva felássa a teret a székesegyház és a
Petite-France előtt.
Legyen
ennyi! Mondhatnám úgy is, hogy az élet közbeszólt. Hogy mit szól bele az élet a
nagyok dolgába, arról a jövő hónapban.
Budapest, 2001.
január 18–25., február 7–8.
Az
élet azonban néha annyira beleszól a nagyok dolgába, hogy az ember nem várhatja
meg a jövő hónapot (most éppen nem azért, mert addigra tán megszűnik
a Kortárs). Lárifári! Nagy öröm ért, levelet hozott a posta Hegyi Gyula
országgyűlési képviselő úrtól. Már eleve öröm, hogy a levelet közli a
lap (öröm zárójelben: Hegyi Gyula meg fogja tudni, mennyit fizet a Kortárs
hét-nyolc flekkért). De a fő öröm az, hogy ez a levél megjelent, mindenki
láthatja! (Akinek van szeme.)
Kitörő
örömömet beárnyékolja némelyest, hogy a főszerkesztő úr felszólított,
válaszoljak rá! Őszintén szólva ettől már azért is viszolyogtam, mert
úgy éreztem, nem vagyunk egy súlycsoportban a képviselő úrral. Ezt
természetesen úgy tessék érteni, hogy ő a nagyobb! Aztán meg, sorait
olvasva, mélységesen igazat kell adnom abban, hogy a Kortárs nem való
pártpolitikai propagandára. Hogy a magamfajta szakadt író el-elmeditálgat, még
az is vitatható, igaza van Hegyi Gyula úrnak!; de hogy egy országgyűlési
képviselő a pártját népszerűsítse, a kormánykoalíciót ócsárolja, s a
legelemibb önvizsgálatra se legyen képes, az tán nem egészen helyénvaló. Na de
most már mindegy, halottnak a pace-maker.
Mivel
a nagy tekintélyű főszerkesztő úr óhaját nem áll módomban visszautasítani,
íme a válasz, mint alant következik.
Tisztelt
Hegyi Gyula úr! Biztos az utolsó betűig igaza van abban, hogy az írott jog
lehetővé teszi a parlamenti képviselőknek, hogy felszólítsák a
köztévét: mit közvetítsen és mit ne! Jogos, tisztelt Hegyi úr, csak nem
erkölcsös. Hát még a tévé nyilvánossága előtt szólítani fel a tévét!
Gondoljon csak bele, ül a nép otthon, nézi a dobozt abban a hitben, hogy azok,
akik ott figuráznak, azok függetlenek a köztévétől, mert ha nem így volna,
a tévé nem lehetne köz-. Hát amint ott a nép nézi ki a szemét, egyszer csak
hallja, hogy egy képviselő felszólítja a képviselőház elnökét, hasson
oda, hogy ezt vagy azt közvetítse vagy ne közvetítse a tévé. Mit tenne Ön ennek
láttán, tisztelt Hegyi Gyula úr, ha Ön is nép volna? Azt mondaná: közszolgálati
tévé?!, ez?!, s legyintene, alulról fölfelé!, könyökből. Pártatlan
képviselők?!, ezek?!, mondaná a nép, s mondaná Ön is, ha köztük volna.
Úgyhogy, igen tisztelt Hegyi úr, önnek joga van fölszólítani a parlament
elnökét, hogy hasson oda, csak erkölcse nincs. Ráadásul a tévében, egyenes
adásban, ejnye, ejnye! Ismeri a viccet! Miért ültél? Mert belepisiltem az
úszómedencébe. De hisz mindenki belepisil. Ez igaz, de én a trambulinról!
Tovább
pörgetve nagybecsű sorait, máris itt az újabb bökkenő. Tudja Ön,
tisztelt Hegyi Gyula úr, hogy ki mondta azt, hogy Na és?!, és hogy hol? Nyilván nem, mert akkor nem adná át magát a
költői hevületnek, ha tudná, hogy e mély értelmű szavakat Horn Gyula
miniszterelnök szólta, úgyszintén a tévé egyenes adásában, a Magyar Köztársaság
Képviselőházában. Nem csak én figyeltem fel rá! Immár szállóige. A nép
ajakán. Az Ön ajakán is szállna, ha Ön is nép volna. Ha Ön is arról az oldalról
nézné a képernyőt, amerről a nép. Foglalt az ige, hogy úgy mondjam. Nem
az enyém, hanem az aranyszájú Horn Gyuláé.
Az
Ön fejtegetése valahol a Na és?!-ezések
táján kap végképpen gurulatot, ne mondjuk tán úgy, hogy emelkedik a költői
képzelet világába? Itt tér rá Ön ugyanis arra, hogy mit gondolok én
különböző dolgokról, Ön szerint. Ennek egyik csúcspontján én azt gondolom,
hogy Pallag László gyilkossággal vádolja meg Pintér Sándor belügyminisztert.
Édes úr!, mutasson már rá, de igazán, hol írom én ezt? Az ég szerelmére, hiszen
ez egyszerűen szamárság, tisztelt Hegyi úr, miként szamárság minden nekem
tulajdonított gondolatom, illetve hát gondolata. Azért mégiscsak szép
Öntől, hogy védelmébe veszi a belügyminisztert a koalíciós partnerével
szemben. Ez még akkor is szép példája a konstruktív ellenzékiségnek, ha Pallag
úr tudtommal nem vádolta meg gyilkossággal Pintér urat. Ön elébe megy a
bűnnek: hátha megvádolja egyszer! Derék! Persze a magam egyszerű
eszével azt is el tudom képzelni, hogy Ön szeretné, ha a kormányzó koalíción
belül gyilkossággal vádolgatnák egymást a résztvevők. Vágyát megértem.
És
Önnek, tisztelt Hegyi Gyula úr, mégiscsak igaza van! Hát nem csodálatos?! Én
valóban nem kedvelem az Ön pártját, és azt a politikát, amit kormányon és most
ellenzékben folytat. De menjünk kicsit jobban vissza az időben!
Azt
írja, hogy én még a sztálini bűnökért is felelőssé teszem Önöket. Ó,
nem, tisztelt Hegyi úr, Önök nem felelősek a sztálini bűnökért (már
csak azért sem, mert ahhoz nagyság kell, még ha sötét és iszonyatos is), Önök a
sztálini bűnöknek csupán a haszonélvezői. Az Ön pártvezérei szinte
kivétel nélkül a posztsztálini rendszerben képzelték el az életüket, építgették
a karrierjüket – s milyen sikeresen! –, nem holmi fityfiritty pozíciókat töltve
be, már ha mond még Önnek valamit az, hogy központi bizottsági tagság, politikai
bizottsági tagság, a minisztertanács elnöke, hogy az aprajával ne számoljunk.
Aztán a történelem fordultán az Ön jelenlegi pártvezérei – akiknek
tevékenységével szemben nekem sem jogi, sem politikai fenntartásom nem lehet,
tisztelt Hegyi úr, csupán erkölcsi, kérem,
jegyezze meg ezt a szót, még visszatérek rá –, szóval ezek az urak elhagyták a
süllyedő hajót, s az Ön éppen-most pártjának fedélzetén léptek újra a
parancsnoki hídra.
Aztán
1994-ben megnyerik a választást. Nyilván Ön is tudja, hogy annak a kétségbeesésnek
és nosztalgiának az árhullámán, ami az ország lakosságát elöntötte.
Munkanélküliség, létbizonytalanság, elszegényedés, bűnözési hullám,
általában: világvége-hangulat, káosz, a régi értékek hullása, újak alig-alig
emelkedése, önzés és törtetés, a politikai elit züllése és a többi. S a
vágyálom: hogy Önök majd visszahozzák a kettőnyolcvanas lecsókolbászt és a
sörben oldott munkamorált. De hogy a lényegre térjek: ugyanazok az elvtársak,
akik belevitték az országot abba a csődbe, amiben végül is egy
világrendszer esik szét, immár mint urak, beleviszik az országot egy olyan
gazdasági-pénzügyi (és lelki!) csapdába, melyet Tellér Gyula írt volt le.
Kérem, akkor is olvassa újra el a dolgozatot, ha már olvasta, és gondolkozzon
el a sorok fölött hosszan és mélán (mint a vadász).
Ha
egyszer kapitalizmust építünk – mindig nevethetnékem támad ezen a
szókapcsolaton, benne van az Ön egész pártja, az építés szó mániája –, akkor tőketulajdonosra is szükség van.
(Ez is bűbájos! Volt marxisták szépérzékét birizgálja a tőkés szó, a tőketulajdonossal viszont azt az érzést remélik kelteni, hogy
az éppolyan dolgozó, mint a kazánfűtő vagy a
gyógynövénytermesztő. Nagy sztálini truváj ez is! A szómágia. A kis
haszonélvezet is haszonélvezet, Hegyi úr!
Lásd még: Orwell: 1984.)
Egyetértünk, kapitalizmus nincs kapitalista nélkül, más út sincs, illetve még
nem találtunk rá. Legkevésbé Önök. Na de hogy az MSZMP-ből váljék ki a
tőketulajdonosok java – máshonnan is, hézagosan –, az nem mondható éppen
erkölcsösnek. Nézze csak, tisztelt Hegyi úr, hogyan buktatta meg a volt
pártállamista mezőgazdasági lobbi – a szegfűbárók – Torgyánt. Pedig
sokat köszönhetnek neki, az Önök volt koalíciós partnere például azt, hogy még
mindig Demszky a polgármester Budapesten.
Erkölcsös,
nem erkölcsös, ez van. Ezt én is tudom. Nem történhetett másképpen, nekünk nem
volt egy Nyugat-Magyarországunk, hogy letartóztassa a keletmagyar Stázit,
kiebrudalja az MSZMP-t, s megakadályozza, hogy a volt MSZMP-klientúra tegye rá
a kezét a nemzeti vagyon javára, mellesleg a médiára. A világtőke pedig
nem ingyen adja ehhez a dohányt. Végül is, ha Amerikából nézzük, olyan mindegy,
hogy ki lett kapitalista a volt kommunizmusokban: csak forogjon a verkli, és
kész! Na de innen nézve, tisztelt Hegyi úr, s erkölcsileg?! Magányos estéken
elemezgesse a Csillebérci Úttörőtábor esetét. Modellértékű!
Önnek
abban is igaza van, hogy miközben bírálom Önöket, nem bírálom a Fideszt. Ez
igaz, csak nem úgy, ahogyan Ön gondolja. Én nem a Fideszt szeretem, hanem az
országot, s ez az ország nem létezhet egy feddhetetlen szociáldemokrata párt
nélkül. Nem elírás, tisztelt Hegyi úr. A Fideszre s annak 2002-es
győzelmére nem azért van szükség, mert hű de jól csinálják a fiúk!
(mellesleg nem rosszul!), valamennyire az Ön pártja is tudná csinálni,
megengedem, most már ki van árusítva a családi ezüst; hanem azért, hogy
elveszítvén a 2002-es választást, tudjon végre erkölcsileg megújulni az Ön pártja,
ne Kádár Központi és Politikai Bizottságának tagjai riszálják itt nekünk a
hervadt idomaikat, s szolgálják a nagytőkét, a nyugdíjasokért hullatva
krokodilkönnyeket. Legyen végre teljes erkölcsi megújulás, ne az a VIP-hiteles
Nagy Sándor hömpölyögjön itt el és hátra, aki készségesen együttműködött a
kádári hatalommal, különben nem lehetett volna az, ami volt. Ő volt a SZOT
vezére, tetszik emlékezni a Hegyi úrnak? A megújuláshoz pedig még egy fideszes
kormányzási ciklus kell, hogy ez a szocialista párt bukjon, s egy valóban
szociáldemokratának nevezhető csapat léphessen pályára, tőlem akár
egy liberális párttal a gomblyukában, föltéve, ha az is valódivá válik. Dejsze
ez Önnek is érdeke, Hegyi úr, nem? Persze hogy vannak vipesek a másik táborban
is, van korrupció is szépen, csak tudja, tisztelt Hegyi Gyula úr, az a baj,
hogy nincs erkölcsi magaslat, amiről
ezt bírálni lehet. Nemcsak Önöknél nincs, egyelőre még máshol is
alig-alig. Mert mit érnek az én cikkeim a Kortársban? Lepkefütty. Igaz is, nem
a jobbközépről való véletlenül az az egyetlen érintett politikus, aki
visszafizette a VIP-dohányt?
Namármost,
hogy mi köze ennek az egésznek Önhöz, tisztelt Hegyi úr?! Nem sok. Önt én két
formában tudom elképzelni. Illetve úgy el sem tudom képzelni, hogy mindezt (és
mi mindent még!) átlátja, de mint afféle cinikus machiavellista, megy tovább a
hatalomnak Strasbourgba – és a jó ég tudja, hogy még hova – vezető
lépcsőin. A másik az, hogy Ön egy rokonszenves kisember, aki nem érti az
egészet, benne van, jó Önnek, átjárja Önt az akol melege, nem tudja, hogy
honnan jön, és hogy hová tart. Gyerekkoromban mondták volt Kolozsváron az
előnyösen férjhez menő lányokra: jó helyre tették le a kicsi
feneküket. Nem, nem, Önnel, tisztelt Hegyi úr, nincs semmi bajom, hiszen Ön még
a Munkásőrségnek sem volt tagja, pedig abban benne volt fű, fa,
virág. És ha benne lett volna? Na bumm! Még hogy fröcsögő gyűlölet!
Ne gyerekeskedjék, képviselő úr! Hol van nekem időm Önt
gyűlölni? Egyszerűen csak más a véleményem. Ha elfogad egy írói
tanácsot, sose engedje át magát az efféle automatizmusoknak, rontja a szöveg
hitelét.
A
kicsi fenékről jut eszembe, hogy Ön kifogásolja a szóhasználatomat. Tegye
a kezét a szívére: mi ez a Parlamentben egyenes adásban bazmegező hetedik
kerületi polgármesterhez képest, ja és hogy a pécsi polgármestert, úgyszintén
az Ön pártjából, el ne felejtsem. De hogy félreértés ne essék, a menyétarcú díszítőjelzőt
Putyin elnökre alkalmaztam; ezt csak azért jegyzem meg, mert az Ön levelében ez
a körülmény el van maszatolva, csak mint az egész levél. De ha már a
hasonlatoknál tartunk: tudja, mire emlékeztet Ön engem? Egy sünire.
Tulajdonképpen szeretetre méltó. Kicsi és tüskés. Kérdés, hogy tud-e gurulni.
Na, majd meglátjuk 2002-ben.
Végül
egy töredelmes vallomás! Fájdalom, soha még csak nem is hallottam róla, hogy Ön
költő – ami rám nézve szégyen –, a tetejébe ezen a váratlan sorsfordulaton
(peripetia!) a Kortárs teljes szerkesztősége is csak álmélkodni tudott.
Hogyan? Hegyi Gyula, a költő? Ejha! Eddig, mások mellett, csak az olyan
balkanyarokra is képes költőkkel foglalkoztunk, mint Petőfi Sándor
vagy Ady Endre... Csőlátás, nem egyéb. Na de ahol legnagyobb a
méltánytalanság, ott a legközelebb az igazságtétel. Ígérem, tisztelt
képviselő úr, hogy haladéktalanul kiveszem a könyvtárból az Ön összes
költeményeit, és elolvasom.
Budapest, 2001.
február 18.
Ui.: Nincs meg a könyvtárban! Nem küldene egy példányt
postafordultával?
Budapest, 2001.
február 19.