Költősínek
a Bolyai (Világ) Egyetemen
1. Holdlengés
„Ó, halál! Te szelid
álomnak testvére…”
(Csokonai Vitéz Mihály:
Csurgó és Debrecen közt ördögszekéren)
Pendelyvár zárva,
nyitva az enyészet,
Időm elcsurgó, Lillám
se felel;
s kanász-skandallum csak: tán összevészett
Csököllyel ama híres Hedrehely?!
Ekhótalan itt bárki beleun,
hogy karnyónésodnak a víg Dorottyák;
költőt kiutál két kollégium,
s a harmadikban – nem lenni tanítják.
Földink is földben.
Tüdőgyulladáskor
– béke barátja, Rousseau, lásd – az
élet
leng el a holddal és nem a halál.
Pénz, por, papiros, Botond-bot – de Ámor
rózsát producál Euridicének
kertjébe, és – Orpheus muzsikál.
2. Húzdrá
„A halhatatlanságnak elbeszélem,
hogy ezred múlva egy magyart találtam”
(Vörösmarty Mihály: A
nincsen-Reményhez)
Mely pályázatra még? Ördögfajzatja!
Balgáké már ugyis a Nemzeti!
Vitákba fúlni, mint Czakó vagy Bajza
a nemzet ébredését képzeli?
Sándor nyakas, Arany meg túl vidéki;
toldysodik Csongor tündérhona.
A honderűhöz
hölgyfutár a férfi,
s politizál, mint minden ostoba.
Be(h’)-képzelni könnyű egy forradalmat:
több betű, mint szó – mondatnyi végtelen,
mely magát gondolatnak mondja ki.
Velőmben jövőmalmok zakatolnak:
e zenetárt rongyolom részegen,
s az ördög hegedűse: Bihari.
3. Jóléti Krédó
„Akkor telik
be jó igéd, Széchenyi!
Dicsőség, boldogság lesz itten élni…”
(Vajda
János befőttesüvegéből)
Számlálnak népet Várban s vármegyékben;
Adózó mit keres – nyugton bevallja,
hisz méltó bér a munkásnak jutalma,
míg frakkot ölt a jó pand-úri érdem.
Szebb délibáb – mit pislogunk a sírba
az ősi dicsőségért:
ezredévlen,
s pisztoly ha elsül, mint a rémmesében –
jómódú polgár csak viccnek alítja.
Múltunk hajóin új vitorlavásznak
feszülnek és megannyi fia-Cortez.
Azt gyújtja föl csak, mi ó-magyar álom;
kétszeres adózás, új erkölcsi rend ez.
Megszámláltatsz, s majd kevésnek találnak,
szép nemzetem… Mi dolgod e világon?
4. Szellemviharban
„Törj össze mindent, ifjú szellem,
Hogy ne maradjon
kő kövön.”
(Komjáthy
Jenő beteg-naplójából)
Üdvözli jó Anyám, szellemfia!
Szeniczei a fény-homály ma Pesten;
suhog szárnyával Euthanázia –
ki égben járt,
annak már tűrhetetlen
e földi lét – megtépett, átlyukasztott
zászló a Mindenség – netán hazám
még ott is, hol
gyűlölnek szép magyar szót.
Árnyékom koccint kórtermem falán,
s mire? Világ őszült
meg általunk,
nem először, ha nincs fölírt remény
a homlokán téboly zenéje ellen.
De mert a teremtésnek célja: én –
a czélnál majd, világbölcs, égi szellem,
Schopenhauer, mi még találkozunk.
5. Az elbukónak
„Süket, kopár földnek kiáltok,
poros hazám,
szegény fia,
Mert nem veri már vissza versem a Kárpát
és az Adria.”
(Kosztolányi
Dezső trianonságaiból)
„Mik vogymuk” mi, oh, jaj, bús pesti népek?!
Mennyi behordott és kihordott holmi –
az újakról nem tudnék most dalolni
s a régiekről minek újra ének:
börzésnek, gyárosnak vagy pártvezérnek
belélehelni fülébe a titkot,
amelyről siketnéma népe suttog,
ha új rák fal föl minden emberséget.
De több, ha tíz vagy száz, mint százezer sor,
mikor hallgatni kell a fájdalomról,
s itt szabadkázhat a költő maga
négy fal között, künn rekedtek helyett
kihörögni egy csonka nemzetet,
mind forradalmakat – demokrata.
6. Huszonhatozás
„Fúj s fagy. Hol a szép lepke?”
(Szabó
Lőrinc: Az Egész
semmiségért)
Van szerelem: a
fárasztó valóság,
hogy arcaink könnyező ég alatt
a vér- avagy vizeletszagú tócsák
fölszáradtán egy dupla lenyomat:
csupán a vers, mely fölül a vitán,
amíg a lélek bírja szenvedéssel –
tücsökzenét nem hallgat Kalibán,
csak szaporodik; hát könyörgök: Mester,
hadd rám ezt a könyörtelen reményt,
hogy létünkből huszonhat év – örök,
mert abban nem halott senki sem: alszik.
S míg önmagamtól különbékülök,
újjászülethet Shakespeare-ként Dzsuang Dszi,
s avóni hattyú száll el lepkeként.
7. Járom-csavar
„Tekints szét
tisztán, ettől nő egy ország.
Tekintsd szét szabadnak magadat.”
(Illyés Gyula: Sz. L.
mellszobrához)
Egy szó is volna mondat, lásd: SZABADSÁG!
Költőként bárhová fölírható:
LEGALITÉ-ként – Eluard-igazság,
bár mi-múltunkra itthol négy a szó:
az EGY, a MONDAT s majd A névelővel,
hogy ZSARNOKSÁG
– velőnkké vált való
(mint L. borotvatégelye) s idővel
gyászjelentésül kinyom(tat)ható.
Jó Paul-unk
sem született népi hősnek,
s így naivul – mint Pártját – hitte
azt,
hogy nyelvén „parléz” tihanyi paraszt,
ki Borsos-buste – járomcsavarta hit
ma már: az igazság
minél erősebb
(majd félhetitek), annál zsarnokibb.
|