Tőzsér Árpád
Zsé arca
(A Tanulmányok költőportrékhoz című sorozatból)
A múltkor Á. Pista egy
tanácskozás pezsgő sokadalmában
azzal a kérdéssel fordította felém a székét: Mi van
Zsével?
Jelentem, ez van: Zsé ül a zsélyi szülőházában, vetetlen
ágyon,
szőrösen, valahogy úgy, ahogy Diogenész ülhetett
hordójában,
vagy még inkább úgy, ahogy Renard írta a beteg Verlaine-ről:
„mogorva Szókratész, ijesztő Verlaine”, ül és hallgat.
Ő, Zsé!,
aki nem is oly rég még egy harminckét emeletes üvegcsodának,
a pozsonyi Sajtó Háznak a huszadik emeletén fogadta híveit,
igaz, csak mint fénykép a falon. A nevezetes Ház a néhai
Apolló
kábelgyár helyén áll, s
egykor a koronázó város egyetlen
magyar napilapja is itt készült. A redakció kábé a
kábelgyár
legmagasabb kéményének a magasában volt, s az előtte futó
folyosó falát szlovákiai magyar költők fotói, így a
cigarettázó,
decensen őszülő,
nyakkendős Zsé mesteré is, díszítették.
A sok, Pestről emigrált, lenyalt hajú hivatalnok s elnyűtt,
barázdált arcú paraszt és munkás között Zsé volt az
egyetlen
poéta-formájú lény. Pedig ő nem verset olvasott, s nem is
tekintett bele kacéran, sem súlyos felelősséggel a gép
lencséjébe,
ő csak cigarettázott, s Apolló-isten nyugalmával a távolt
szemlézte. (Talán Árkádia végtelen, füves mezőit látta:
a háborúban a kábelgyárat lebombaázták, s a gyár helye
valóban sokáig Árkádia legelőihez hasonlított,
én már
láttam ott kecskéket is legelni.) Szóval Zsé nemrég még a
Sajtó Ház huszadik emeletén füstölt, a néhai gyárkémény
helyén, terében s méltóságával, verskohó, amelyben éppen
drága ércek s színesfém-metaforák dúsulnak verssé, a
mester
aszimmetrikus arcára
emlékeztető, egyszerre vihogó és síró
paszkvillusokká. T. O., a másik vidéki Orpheusz (vagy az
első?,
döntsék ők el!), szóval T. írja valahol valamelyik
ultramarin-,
kobalt-, mangán-, porosz- és egyiptomi kék versében: egyszer,
Washingtonban
egy ősz hajú bácsi azt mondta neki: én még
sohasem láttam ilyen tiszta, ártatlan arcot, mint a magáé –
Én még sohasem láttam olyan gazdag, élesen tagolt
költőarcot,
mint a Zséé, neki már akkor is markáns Arisztophanész- és
Walter Sir Raleigh-arca volt (Verlaine, Szókratész satöbbi
már Zsélyben rétegződött rá), mikor még – főiskolás
korunkban
s Dankó Pista ihletésében – szomorúédes nótaszövegeket
írt,
s nem súlyos szabadverset. Egyszer, mikor albérletért
házaltunk,
egy récsei nagysága azzal küldött el bennünket, hogy magát
(mármint engem) fölvenném (sic!), de a betörőarcú
barátjától
félnék. (Aztán mégis „fölvett”
mindkettőnket. Egyébként
nehezen hiszem, hogy a nagysága bárkitől is megijedt volna,
hisz ő meg egyenesen Belzebúb öreganyjának az arcát viselte,
s még a zordon agglegény fia is olyan Lucifer-formájú volt.
Konyhájuk hálónak s tyúkólnak is szolgált, asztalukon több
volt
a tyúkszar s a rumospalack, mint a kenyér, a mi hálónkat
kulcsra zárt ajtó választotta el az övéktől,
éjszakánként
nemegyszer
pokoli ágynyikorgásra, vinnyogásra, élethalálharc
lefojtott hangjaira ébredtünk; „kefélnek”, jegyezte meg
ilyenkor
rezzenéstelen arccal Zsé.) Az persze, kinek milyen arca van,
nem sokat jelent. Például a Vak Tibikéről s az
Árvacsáthról
szerzett krudélis
versek alapján az ártatlan arcú Orpheusz I-et is
inkább tarthatjuk Rogozsinnak, mint Miskinnek. Szóval Zsé
versei olyanok, mint az arca: ambivalensek. Ő (úgymond)
világéletében unalmas kisembernek, jó családapának
készült,
de csak a csörgősipka s a vörös nadrág szabadságáig
vitte,
ami persze – a szabadság ritka-drága kelméjét tekintve –
kész műszabászat, Zsé a teremtés arányaiban szabta az
élcet,
a rigmust. Léha-komoly riszáló-rengő jambusai egyetemében
például mindig ott lüktet az az ember s a kígyó megjelenése
közötti percnyi éden is, amelyet mi közönségesen idillnek
hívunk, s amelyet viszont a Genezis úgyszólván elsumákol.
Zsé korrigálta a teremtést. S talán ez volt a bűne, ezért
büntette
meg a rigolettók Legeslegfelsőbb Hercege annyi nyavalyával,
kórsággal, hogy most már az egész költő egyetlen keserű
arc.
Mi van Zsével? Nos hát, őbelőle is vidéki Orpheusz lett,
üldögél zöld dunyhás ágya bokrában, néha, ha kedve
támad,
szájharmonikázik, ilyenkor a szoba vadjai, az asztal s a
székek
szelíden
körülállják, meghallgatják, még sohasem szóltak közbe.
Prózában a dalnok is többnyire hallgat, s ha szól, azt
állítja,
hogy ő sohasem írt verset. Ahogy Shakespeare drámáiról
kiderítették, hogy szerzőjük Bacon, négyszáz esztendő
múlva
Zsé mester verseiről
is kiderítik majd, hogy tulajdonképpen
Wittgenstein írta őket, 1926-ban, egy Bécs melletti kolostor
kertészeként, mikor is azt fontolgatta, belép a
szerzetesrendbe.