Sturm László
Tamás Attila:
Határhelyzetben
Kossuth Egyetemi Kiadó, 2003
Tamás Attila tanulmányai az irodalom alapkérdéseire irányítják a figyelmet, mindarra, amit a részletekbe temetkező elemzések és a dogmává szilárduló módszerek hajlamosak szem elől téveszteni, megoldottnak vagy megoldhatatlannak tételezni, esetleg idejétmúltnak kikiáltani: az irodalom szerepére, művészet és játék összefüggéseire, a szépség és az értékek örök aktualitására, tartalom és forma viszonyára, a nyelvre, a valóságtükrözésre. Mint a felsorolás mutatja: bár a szerző nyilvánvaló nyereségnek tartja, hogy a művészetfilozófia (és ő maga is) megszabadult a korábbi évtizedek kikényszerített marxizáló sallangjaitól, a maga csendes módján mégse hagyja, hogy esetleg a gyereket is kiöntsék a fürdővízzel. Nem is annyira a megőrzendő eredményekre koncentrál, hanem a problémák valóban tudományos megközelítésére. Nem fogadja el, hogy a kritikátlan elfogadást a kritikátlan elutasítással cseréljék fel. A marxizmus kedvelt kategóriáival szemben is megköveteli a bizonyítás és a cáfolat próbáját, és úgy találja, hogy például a „valóságtükrözés” fogalma anélkül lett kiszorítva az irodalomelméletből, hogy tisztázták volna jelentését. Szerinte is mellőzendő ez a szó, de nem azért, mert ugyanazt jelenti, mint az „ábrázolás”, hanem azért, mert még a kifejezés, az „analóg alkotás”, a megismerés is a fogalom hatókörébe tartozik, vagyis „körülhatárolhatatlan jelentésbokrából adódóan úgyszólván teljesen használhatatlan. Ténylegesen nem mond többet annál, hogy a műalkotások rajtuk kívüli dolgok sokaságával is kapcsolatban vannak valamiképpen.” Ezeknek a kapcsolatoknak a meghatározására pedig „lényegesen pontosabb megfogalmazások állhatnak rendelkezésünkre”. A szerzőnek egyébként is az egyik legfontosabb módszere a fogalmak tisztázása. És meglepő dolgokat derít ki. Például hogy egy új szóhasználat („beszédmód”) inkább csak nyelvi frissítés, és nem új szemlélet jelentkezése. Vagy hogy a régi, meggyökeresedett szakszó („líra”) mögött talán nincs is egységesíthető jelentés. A szerző fejtegetései természetesen vitathatóak, de ő nem is akar kitérni a vita elől, álláspontját mindig érvekkel és – igazoló, szemléltető – példákkal támasztja alá. És csak addig tartja érvényesnek, amíg ellenérvek és ellenpéldák nem cáfolják, vagy újabbak nem módosítják. Ugyanezt viszont másoktól is megköveteli, szakmai minimumnak tekinti. A kötetből kirajzolódik a lehetséges tudósi hibák listája, és emögött is a szakszerűségnek ez a felfogása áll, valamint a tudomány elszemélytelenítő, pusztán formális értelmezésének elvetése. A fogalmi tisztázatlanság mellett a legjellemzőbb kifogások a nehézkesség, a fontoskodás, a sterilség, a hiányos szakirodalmi tájékozódás – vagyis az érvek és ellenérvek hiányos ismerete –, a félreértés-félremagyarázás, a problémákat kikerülő álmegoldások elfogadása és a bizonyítás benyomásokkal vagy előfeltevésekkel való helyettesítése.
A módosítás, sőt a
cáfolat iránt is nyitott szemlélet meghatározza az írások
műfaját és stílusát is. Témájuk, fogalmiságuk és
bőséges jegyzetanyaguk miatt ugyan tekinthetjük a kötet
írásait tanulmányoknak – mint ahogy föntebb magam is tettem
az egyszerűség kedvéért –, de ezek jellegét meghatározza
a polémia és a – nemritkán a szerző saját
korábbi műveit továbbgondoló – kiegészítés szándéka.
Tamás Attila számára a választott tárgy elsősorban
elgondolkodtató felvetésekre ad alkalmat, ezt hangsúlyozza a
kötet alcíme (Gondolkodás irodalomról, művészetről) és az egyes
írások címeiben szereplő olyan kifejezések, mint a kifejtés
töredékességét kiemelő „néhány”, „részlet”, „vázlat”,
„széljegyzetek”, sőt még a „-ról, -ről” rag is, vagy
a megközelítés szintjeit, átmenetiségét jelző „még
egyszer” és „kísérlet” (Néhány
alapgondolat;
Játékról és művészetekről; Még egyszer a
valóságtükrözés problémaköréről; Még egyszer (?) tartalom és forma viszonyáról;
Néhány
polemikus gondolat a nyelvvel kapcsolatban [Részlet egy nyílt
levélből]; Vázlat-kísérlet
stb.). Mindez oldja a tanulmány műfajjal gyakran asszociált
komolykodást, ha a komolyságról nem is mond le. Az egyik
alcím az egész kötetre érvényesen jellemzi ezt a
beállítottságot: „Nem mindig komoly
hangszínnel, de korántsem komolyság nélkül”. Ugyanez a sokszínűség a
stílusban is kimutatható. A definíciók,
a szabatos fogalomhasználat, a lábjegyzetek, a pontosító
közbevetések sokasága kezeskedik az eszmefuttatások
komolyságáért. Ám aki csak komoly tud lenni, az többnyire
nehézkessé válik. Tamás Attila önkommentárjaival, „szélesebb
területekre”
való „kipillantásaival”-kitéréseivel, szemléletes és
bőséges példaanyagával, árnyalt és sokszor meglepő
szóhasználatával s mindezek arányának a finom
eltúlzásával képes olyan ön- és közironikus
mellékzöngét létre hívni, amely
a stílus szintjén is érzékelteti a problémák és
a megoldások feltételességét. És azt is, hogy a
problémákkal és a megoldásokkal végső soron mindig egy
személyiség szembesül.
Mi indokolja az elméleti megállapítások
feltételességét Tamás Attilánál? Legelébb is nem árt
tudatosítani, hogy
mi nem. Nem a „nyelvi megelőzöttség” abszolutizálása és
nem a valóság vetületeinek az átjárhatatlansága. Az első
kérdésre kitér a szerző, és úgy találja, hogy ennek a
tételnek – miszerint az ember nem láthat túl nyelvének
határain, ráadásul a nyelv alig kötődik a valósághoz
– „a bizonyítása, illetve mibenlétének a pontosabb
megfogalmazása hiányzik”. (Igaz, hogy csak mellesleg
kerülnek szóba, de a hasonló kritikai szellemről lemondott a
szerző az olyan hipotézisekkel szemben, mint a Nagy Bumm, az evolúció és a nyelvcsaládelmélet, amelyeket
tényként fogad el.) A második kérdésre nem tér ki, de
elmélkedéseiben adottnak veszi a világ egységét. És ehhez
kapcsolódva adható végre pozitív válasz a kérdésre.
Méghozzá két szinten. Egyrészt az ironikus feltételesség a világ
egységének, az egyetemesség létének a
bizonyíthatatlanságát jelzi, másrészt a mindig csak néhány
szempontra kiterjedő, bár mégoly körültekintő, mégoly
alapos feldolgozások esendőségét az egyetemesség
távlatában. Mert kétségtelen, hogy csak ezt a távlatot tartja a
szerző méltónak a tárgya (az irodalom, a művészet) iránti
szeretethez. A tudomány hivatását is ennek szellemében
jelöli ki, Schelling szavait idézve: „az esztétika lényegi
feladata: meghatározni a művészet helyét »az univerzumban. E
hely meghatározása az egyetlen magyarázat, amely a
művészetekről létezik«.” (Módszerül pedig a hamis
egyetemesség kizárólagosságigényét és egyoldalúságát
elkerülő „termékeny eklektikát” ajánlja.)
Az egyetemesség feltételezését mindenesetre
hitelesíti, hogy a
szerző lényegi megállapításai lényegre utaló
összefüggésekbe állíthatók. Kiinduló tézise, hogy a
művészet elsősorban ember és környezete közötti
kapcsolatteremtés, amely lehetővé teszi az ember
kiteljesedését. A kiteljesedés feltételezi a valóság
sokszínűségének megragadását, a kellemességgel
jellemezhető „érzéki” felszínét éppúgy, mint a
szabályossággal jellemezhető szerkezetét. Az irodalom a
környezethez való viszonyulásunkat nemcsak extenzívebbé
teszi, hanem – a közvetítést az értékek mentén
megvalósító médiumként – intenzívebbé is.
A kapcsolatteremtés négy módját ismerteti a kötetnyitó
tanulmány: az azonosulást, az összhangba kerülést, a
megismerést és az összefüggéshálóba állítást (az
utóbbira a mítosz a példa, és az előző három ötvözetének
tekinthető). A szerző mint még nagyobbrészt felderítésre
váró kérdést említi, hogy „miképpen tudják ezek majd
inkább az önkibontakozásnak, majd inkább a világba
kapcsolódásnak, megint máskor a világot formálásnak az
alapigényeit szolgálni”.
Az emberi kiteljesedés Tamás számára nem
humanista szólam, hanem olyan feladat, amely az ember
antropológiai lényegének – például Gehlen szellemében –
elfogadott befejezetlenségből
ered. Az ember „jellegtelenségéből” és
képzelőerejéből adódó szabadság, végtelenre irányulás
és önmeghaladásra utaltság következménye. Ez az
antropológiai alapállás készteti a szerzőt a sokak által
kétségbe vont eredet és szépség fogalmának
visszanyerésére. Az ember agyi-antropológiai
változatlanságával indokolja az eredendő irodalmi típusok
(műfajok) leválthatatlanságát, függetlenül a társadalmi
környezet – ezek szerint jóval csekélyebb jelentőségű –
változásaitól.
A szépségben pedig az ember számára egyaránt fontos rend és
szabadság összehangolódását látja meg, ezért egyoldalúnak
tartja az ellenállás esztétikáit, melyek a szépséget
megalkuvásnak fogják föl: „Nem tudok róla, hogy bárhol is
bebizonyították volna […] akár annak a feltevésnek a
helyességét, mely szerint a műalkotásban megjelenített,
illetve valamiképpen érvényre jutó szépség a fennálló
– esetleg éppen torz, emberidegen – viszonyokkal való
összebékítést szolgálná […] még kevésbé olyan
föltevésekét, melyek szerint a létezésnek olyan maradandó
tényezőivel, amilyen részint a rend: a szimmetria, az arány,
az ismétlődésben megvalósuló állandóság nyugalma,
részint a szabadság: a megújulással, a mindig újjal való
találkozások lehetőségének szédülete ne érvényesülhetne
a művészi alkotás fontosabb tényezőjének minőségében,
mint amennyire fontos lehet a kihívó fellépés egy időszak
torz, emberidegen társadalmi tényezői, elavult
művészi konvenciói ellen.” Tamás szerint a szépség
gyanússá válása és az értékek elbizonytalanodása nem
elvetésükhöz kell hogy vezessen, hanem a szépség
átértelmezéséhez és az értékek kereséséhez. Mint
általában, ezúttal sem tesz úgy a szerző, mint aki
már tudományos szinten megoldotta ezeket a kérdéseket (ami
nem zárja ki, hogy a maga számára már minden bizonnyal
megtalálta a ráismerés metaforáit), „széljegyzetei”, az
általa felvetett szempontok azonban mindenképpen jelzik a kérdések fontosságát, lezáratlanságát,
és támpontokat adnak a továbbtöprengéshez.