Pardi
Anna
Néhány
leltári szám a Csontváry-hagyatékból
1. Némely évek marokkói tanítóul szólnak,
sivatagi ábécével Káin és Kant nyomában,
ó és új pusztákba
vonulással.
E pusztában
a szellem érzékelése és értése közötti
életveszélyes
kanyarokban
egy nagy nomád
tűnik elő,
Kosztka Mihály Tivadar, ki Csontváry néven festett,
ki Vincent van
Goghgal
egy évben született.
Két őrült, két pszichopata, mondhatják rájuk,
az egyik a nyugati kultúra válságterméke,
a másik a keletié. Való igaz, Csontváry mindig
keletre ment. Mialatt festő kollégái a Japán kávéházban
léha tréfákkal gúnyolódtak felette, ő mágikus
kényszerrel,
tűző
napsütésben
vonult Baalbek felé,
lefejtette árnyoldalát a tű fokáról 77 teve fényével,
77-szer bocsátott meg a létezésnek, hogy ilyen emberfelettien
nehéz. A nehézségek ellenére Csontváry számos alkalommal esett
a natúra általi
elragadtatásba,
motívumokat keresve
az erkölcsi helytálláshoz.
Hegy és szurdok, szurdok és hegy; óriási kilengéseket
mutat a föld,
bűnt és tisztaságot,
óriás kilengések lenyomata minden lelkiismeret.
2. Csontváry a 3000 éves hajadonok
és a türelmes párták
szeretőjeként Kisázsiában találta meg a magányos Cédrust.
A Panaszfal logosza, a nagy múlt logosza idáig űzte.
Athén, Taormina, Marokkó, Jeruzsálem, Názáret, Tátra.
Az útnak nincs soha vége, csak ha a félelmetes megszállottságra
a már nem félelmetes
józanság felől
megérkezik a válasz.
A cédrus csak a harmadik évezredben bontakozik ki,
2000 apokaliptikus
növekedése
nyomán sem
türelmetlen,
halhatatlan energiák ujjaival int áldást a növekedésben
reménykedőknek.
Tivadar pittore őexcellenciája tudta ezt, belülről sugallt
világképe óriás
vásznú
szerkezetében.
3. Némely
években a kis kapuk bezáródnak,
a nagy kapuk megnyílnak. A létezés technikája
televizionálja
művészetével
a víziókra maguktól
nem képeseket.
Már a túléléshez is a nagyság bizonyos alapműveletei
követeltetnek meg.
A föld passzolni kezd a földöntúli intelmekhez.
A növény lélekjárta talaj, a lég lélekjárta ég,
plein air
kompozícióban
ragyog az emberiség.
4. A
személyi struktúrák ágán egy-egy cédrushajtás
piheg. Pozitív akaraterőt fejleszt, ha valaki, bárki,
összehangolja lelkét
Isten világfenntartó,
szent szellemével.
Energia és szív nélkül
fejlődni nem lehet.
Energia és szív
oly kérdésesek.
5. A
lágymányosi fészerben, ahol műterme volt,
ott sem halványult el a legendás napút.
Éhező napokon, magányon, háborún átívelt,
alulról, az emberiből nyomult az égibe.
A mester a Pozitívumért életét adta,
a Pozitívum így adott életet a mesternek.
A kultúrkörök kölcsönössége mint patikai recept
gyógyította képzeletét, a hasadt szertelent.
6. Csontváry Kosztka Tivadar, aki autodidaktaként
részt vállalt a világ megjobbításában, 1919-ben
a János-kórházban
halt meg,
midőn Vincent
van Gogh
már rég nem élt.
Utolsó levelét nővéréhez címezte, Pestszentlőrincre,
a Batthyány út 106,
azóta már rég
lebontott ház
omladozó napútján.
Szeretettel, javulással ölelte fejfa-dűlt betűivel
nővérét egy
nemszeretettel,
nemjavulással:
negatív leltári
hiányokkal
küszködő világban.