Pomogáts Béla
Aczél Géza: Kassák Lajos
Akadémiai Kiadó, 1999
Aczél Géza nagyjából ötéves kiadói huzavona után végre megjelent
Kassák-monográfiája mögött több mint egy évtized szorgalmas kutatómunkája áll:
a szerző a nyolcvanas évek elején kezdett el foglalkozni a magyar
avantgárd legnagyobb alakjának tevékenységével és még korábban a magyar
avantgárd történetével. 1981-ben a Kortársaink
című sorozatban kismonográfiát jelentetett meg Tamkó Sirató Károly
munkásságáról, 1984-ben Képversek
címmel adott közre szemlélettágító antológiát, majd 1988-ban megjelentette Termő avantgarde című
tanulmánykötetét, amely néhány más (Barta Sándor, Komját Aladár, Tamkó Sirató
Károly munkásságáról írott) esszé mellett elsősorban Kassák életművét
járta körül. Már ott olvashatók voltak a jelen monográfia néhány fejezetének
első megfogalmazásai. Aczél Géza ebben a tanulmánykötetben tanúságot tett
arról, hogy értő kézzel nyúlt hozzá Kassák valóban hatalmas és sokáig
„problematikusnak” tekintett életművéhez, akkori vázlatai már a mostani
monografikus feldolgozás körvonalait rajzolták meg. E munkájában az akkor
kezdett kutatások teljesednek ki. Elsősorban a szépíró Kassákot mutatja be
(beleértve ebbe természetesen a teoretikust, a publicistát és az irodalomszervezőt
is), a képzőművésszel csak annyiban foglalkozik, amenynyiben Kassák
képzőművészeti törekvései irodalmi munkásságára is hatottak. A
képzőművész Kassákról különben kiváló szakértő: Körner Éva
rajzolt még 1967-ben avatott képet, ezt a képet Aczél Géza is elfogadja, Körner
megállapításaira több alkalommal is hivatkozik.
Kassák Lajos
írói munkásságának recepciója mindig ki volt szolgáltatva a politikai élet
hullámzásainak. A magyar avantgárd vezéregyéniségének befogadástörténete
hitelesen (és többnyire drámai következményekkel) jelezte, hogy a mindenkori
autoritárius rendszerek és maga az ideológiai dogmák által vezérelt kommunista
mozgalom miként reagál a művészeti autonómia megnyilvánulásaira. A fiatal
Kassák természetesen az első világháború előtti korszerűtlen
magyar társadalom ellenfele volt, és igen hamar kialakította azt a
meggyőződését (amelyet különben irodalmi törekvései is támogattak),
miszerint egy igazságos rendet csak forradalmi úton lehet felépíteni.
Következésképp az első világháborút követő forradalmak idején
őszinte lelkesedéssel állott az átalakulások hívei közé, mindazonáltal
csakhamar szembekerült Kun Bélával, és indulatos pamfletben leplezte le a
diktatúra művészetpolitikájának ókonzervatív bürokratizmusát. A
forradalmak csődje után Bécsbe emigrált, s az emigráció esztendeiben
szinte szüntelenül a kommunisták rágalmai ellen kellett küzdenie. A harmincas
években, már idehaza, az elsők között vette észre és tette szóvá a Sztálin
által bevezetett politikai terrort, 1945 után küzdelmet indított a művészet
szabadságának védelmében, emiatt az „ötvenes” években, Rákosi és Révai
rémuralma idején kitaszították az irodalmi életből, majd visszatérte után,
a hatvanas években, midőn ismét megjelenhettek művei, továbbra is
értetlenséggel, gyanúsítgatásokkal, rágalmazó irodalomtörténeti
megállapításokkal kellett küzdenie. Aczél Géza mindezt igen alaposan és
dokumentáltan írja le.
Élt tehát
egy baloldali író, aki szinte egész életében mást se csinált, mint küzdött egy
olyan ideológiai és politikai kurzus ellen, amely önmagát a baloldal egyetlen
hiteles képviselőjének kívánta beállítani. Kassák alkotó évtizedei ezzel a
küzdelemmel teltek el, s közben persze el kellett szenvednie az állítólagos
baloldal részéről ellene irányuló támadásokat, rágalmakat. Megvallom, a
rendszerváltozás után én azt hittem, hogy új Kassák-reneszánsz következik: az
életmű teljes kiadásával, a régi lapokban megbúvó hajdani újságcikkek
összegyűjtésével, dokumentumkötetek szerkesztésével, az író munkásságának
szentelt tudományos konferenciák szervezésével. Nem egészen így történt. A
Magvető Kiadó által megindított életműsorozat ez ideig utolsó
darabja, az összegyűjtött műfordítások kötete több mint tíz
esztendeje (1986-ban) látott napvilágot, G. Komoróczy Emőke Kassákról
írott könyve pedig néhány esztendeje a Hét Krajcár Kiadó gondozásában mindössze
ötven példányban került az érdeklődők elé.
Bizonyára
sokan gondoljuk úgy, hogy Kassák Lajos írói pályájának és életművének igen
jelentékeny tanulságai vannak – túl a művek irodalmi, esztétikai értékén.
Az új magyar szellemi és politikai életnek kétségtelenül egyik nagy mulasztása,
hogy adós maradt a hiteles és érvényes baloldali hagyományok és szellemiség
megvilágításával, értelmezésével és új életre keltésével (mint ahogy többnyire
adós maradt a hiteles és érvényes konzervatív hagyományok felelevenítésével
is). Kassák Lajos szellemi öröksége, amely szüntelenül a kommunista álbaloldal
össztüzében állott, éppen egy szavahihető magyar baloldal öneszmélését,
magára találását: korszerű identitásának létrehozását segíthette volna
elő. Ha egyáltalán színre lépett volna ilyen baloldal, Kassák öröksége
megindíthatta volna az önvizsgálat, az értékválasztás, a hagyományteremtés
szükséges folyamatát. Hiszen ennek a baloldalnak egyrészt minél teljesebben el
kellett volna határolódnia a pártállami korszak bűneitől,
mulasztásaitól, másrészt minél hatékonyabban mozgósítania kellett volna a
valóban értékes magyar baloldali demokratikus hagyományokat, így azokat,
amelyeket Kassák Lajos és a körülötte gyülekező szellemi (és politikai)
mozgalom képviselt. Ehelyett Kassák öröksége körül továbbra is nagy volt a
csönd, és a korábbi szándékos irodalomtörténeti vagy politikai rágalmak
kiigazítása is nagyrészt elmaradt. Aczél Gézának tehát a kiigazítás
műveletét is el kellett végeznie.
A
rendszerváltozást megelőző évtizedekben csupán két olyan
irodalomtörténész-kritikus akadt, aki következetesen kiállott Kassák mellett,
és véleményének könyv formájában is hangot adott: Rónay Györgyre és Bori Imrére
gondolok. Az ő munkáik (Rónay György: Kassák
Lajos alkotásai és vallomásai tükrében, 1971, Bori Imre–Körner Éva: Kassák irodalma és festészete, 1967;
uő: Az avantgarde apostolai. Kassák
Lajos és Füst Milán, Újvidék, 1971) természetesen befolyásolták azt a
képet, amelyet most Aczél Géza alakított ki, s mellettük azok a tudósok és
kritikusok is hatottak az új monográfiára, akik néhány összefoglaló
tanulmánnyal vagy kisebb filológiai kutatással hozzájárultak a hiteles
recepcióhoz. Olyan kritikusokra gondolok, mint Komlós Aladár, Lengyel Balázs,
Rába György, Sík Csaba, Béládi Miklós, Bodnár György és Csaplár Ferenc.
Általánosságban elmondható, hogy Aczél Géza teljes mértékben birtokába vette és
feldolgozta a szakirodalmi előzményeket és természetesen a primer
forrásokat: Kassák Lajos nyomtatásban megjelent műveit, az eldugott és
mára szinte megközelíthetetlen napi- és hetilapokban megjelent alkalmi írásokat
is. Monográfiája igen alapos forráskutatásra épült, feldolgozta a
Kassák-recepció történetét is, időnként nyíltan mutatva rá azokra a méltatlan
gesztusokra, amelyek még a hatvanas években is érték az írói életművet,
nemegyszer legtekintélyesebb irodalomtudósaink és kritikusaink részéről.
A
Kassák-recepció történetében igen sok misztifikáció és manipuláció található,
elvégre később, már a nyolcvanas években (vagy még korábban külföldön)
ugyanazok az irodalomtudósok méltatták meglehetősen elismerő
szavakkal az avantgárd vezéregyéniségének munkásságát, akik korábban (és persze
az idehaza rendezett viták során) olyan véleményeket fogalmaztak meg, amelyeket
aztán, ahogy akkoriban némi eufemizmussal mondották, „adminisztratív
intézkedések” követtek. Nem emlékszem arra, hogy az idők változása után
bárki is megkövette volna Kassák emlékét korábbi rágalmazói és szidalmazói
közül – igaz, ilyen önkritikai gesztus a magyar tudományos közéletben nem
szokás. Az mindenesetre elgondolkoztató – már csak az Aczél Géza által
felidézett történetek és szövegek olvastán is –, hogy rendre milyen primitív
politikai érvek támasztották alá a kirekesztést, az elhallgattatást. 1949-ben
az Irodalomtörténet című folyóiratban – bár a szerző megnevezése
nélkül – közreadott összefoglalás „az ellenforradalom hivatalos proletárjának”
nevezte Kassákot; az 1951-es írókongresszuson Darvas József, akkor
népművelési miniszter úgy jellemezte az író Kortárs című lapját, mint
„a nyugati kozmopolitizmus legrohadtabb, leghaladásellenesebb irányzatainak a
buzgó szálláscsinálóját”; Nemes Dezső egy 1954-es írása pedig
tulajdonképpen „rendőrprovokátoroknak” nevezte a Kassák körül
gyülekező fiatal értelmiségieket és munkásokat, akik „közönséges
rendőrspicli-szolgálatokon kívül politikai zavarkeltéssel szolgálták a
fasiszta rendőrséget és a szociáldemokrata vezérkar áruló politikáját”.
Ezeket az épületes minősítéseket, későbbi hasonló megállapításokkal
együtt, most Aczél Géza idézi fel: talán annak bizonyítására is, hogy a magyar
irodalomkritika korábbi évtizedeinek romboló tevékenysége valójában még
feldolgozásra, megítélésre vár.
Mint már
utaltam rá, Kassáknak szerencsére voltak „védőügyvédei” is, kizárólagosan
az irodalmi ellenzék soraiban. Természetesen a korábbi Kassák-recepció igen
sokat tett az életmű hiteles interpretálása és irodalomtörténeti
elhelyezése érdekében, Aczél Géza mindazonáltal új összefüggések közé tudta ezt
az életművet állítani, még hitelesebben tudta megvilágítani. Mindez
elsősorban a történelmi nézőpont megváltozásának köszönhető,
Kassák munkásságát (mindenekelőtt teoretikus, publicisztikai és
irodalomszervező tevékenységét) ugyanis csakis a kommunista álláspontokkal
és koncepciókkal konfrontálva lehet hitelesen értelmezni, és erre a
konfrontációra csak az elmúlt esztendőkben nyílt lehetőség. Korábban
minden hiteles és méltányos interpretációnak (például a Kassák munkásságát
őszintén becsülő Béládi Miklós tanulmányainak is) egy adott helyzet
korlátai között kellett mozognia. Aczél Géza ezért helyesen tette, hogy munkája
befejezését nem siette el, és ilyenformán érvényesíteni tudta az 1989 után
megjelent forrástanulmányokat (így Standeisky Éva igen gazdagon dokumentált munkáit)
és az azóta megnyílt perspektívákat. Egy kis hiányérzetem éppen abban lehet,
hogy ezeket a perspektívákat nem érvényesítette mindenütt, például azoknak a
konfliktusoknak az elemzése során sem, amelyek a harmincas években feszültek a
kommunista mozgalom és Kassák között.
Mindennek
köszönhetően a jelen Kassák-monográfia nem egyszerűen a korábbi
kutatási eredmények summázata (ámbár ez sem lenne értéktelen vállalkozás),
hanem valóban új és újszerű kép az író működéséről.
Természetesen nemcsak az újonnan megnyíló perspektívák következtében lehet a
monográfia Kassák-képe újszerű, hanem a szerző eredeti kutatásai és a
monográfia kiérlelt szerkezete következtében is. Aczél Géza tizenhárom
fejezetben határolta el az írói pálya és az életmű egymást követő
szakaszait, és jó érzékkel vegyítette egymással az életrajz ismertetését, a
műelemzéseket és a mélyebben zajló társadalom- és irodalomtörténeti
folyamatok vizsgálatát. Az is helyeselhető, hogy egyetlen
Kassák-műnek adott önálló fejezetet, és ez az Egy ember élete. Költői életműve mellett valóban az író
legfontosabb és legértékesebb munkája, amelyet most Aczél Géza is igen
elmélyült analizissel mutat be.
Kassák
Lajost mint a magyar avantgárd vezéregyéniségét (és tulajdonképpen egyetlen
világirodalmi rangú alkotó egyéniségét) ismeri az irodalmi köztudat és az
irodalomtörténet-írás. Az azonban kevesebb figyelmet szokott kapni, hogy ennek
a látszólag egy tömbből faragott életműnek milyen belső
fejlődéstörténete, sőt milyen élesen kirajzolódó belső
átalakulástörténete van: szerves változásokkal, időnként azonban éles
fordulatokkal. Ilyen váltás történt a húszas évek elején Bécsben, a harmincas
évek elején már itthon és a hatvanas évek elején a végleges írói visszatérés
után. Ezeknek az irodalomtörténeti változásoknak a leírását Aczél Géza igen
érzékeny figyelemmel végzi el. Talán csak abban lehetnének kívánságaink, hogy
jó lett volna egy kissé részletesebben kitérni a korabeli magyar irodalomnak
azokra az ízlés- és gondolkodásbeli átalakulásaira, amelyek keretül szolgáltak
a Kassák-életmű belső változásainak. Ugyanígy talán szükséges lett
volna bővebben, gazdagabban kitekinteni az izmusok nemzetközi hátterére.
A monográfia
szerzője igen alaposan írja le Kassák munkásságának egymásra
következő expresszionista, dadaista, szürrealista és konstruktivista
szakaszait, mindazonáltal igen jól látja, hogy a legnagyobb művészi
eredmények sohasem valamiféle „tiszta” stílusra épültek, hanem általában a
stíluskeveredésre, több izmus nyelvének egyidejű használatára (különben
hasonlóan a Nyugat költőihez, akik az impresszionizmus, a szimbolizmus és
a szecessziós újromantika poétikájának és nyelvezetének nyomán alakították ki a
maguk sajátos „nyugatos” stílusát). Ennek az avantgárd jellegű
stíluskeveredésnek és stílusharmóniának talán a leginkább jellegzetes példája A ló meghal a madarak kirepülnek
című avantgárd lírai eposz, amelynek esztétikai erejét éppen az
expresszionista, dadaista és szürrealista stíluselemek szintetikus alkalmazása
adja. A monográfia igen helyesen mutat rá ennek a költeménynek a
jelentőségére, és állítja ezt a művet Kassák bécsi korszakának
középpontjába.
Aczél Géza
munkájának egyik nagy erénye a szövegelemzés, az, hogy a kronologikusan haladó
pályaképből mindig kiemeli a legfontosabb verseket, elbeszéléseket és
regényeket, és elemző módon világítja meg esztétikai, poétikai és
irodalomtörténeti tulajdonságaikat. Ebben a tekintetben a már említett Egy ember élete és A ló meghal a madarak kirepülnek című művek mellett
kitűnő szövegelemzések foglalkoznak például a Fiatal munkás és a Boldog
köszöntés című versekkel, a Máglyák
énekelnek című nagy lírai-epikai rekviemmel, A telep című regénnyel és egyéb művekkel.
Az is a
monográfia értékei közé tartozik, hogy Aczél Géza új szempontból világítja meg
a korábban félreértelmezett vagy teljességgel elhallgatott Kassák-műveket.
Mindenekelőtt az Álláspont, tények
és új lehetőségek (1924) és a Napjaink
átértékelése (1935) című ideológiai-politikai tanulmányokra gondolok,
amelyek a két világháború közötti korszakban néztek szembe a szélsőségesen
baloldali mozgalmak, mindenekelőtt az illegális kommunista párt és a
Szovjetunióban élő magyar kommunista emigráció nézeteivel és
politikájával. Mindkét munka annak a baloldali gondolkodásnak a klasszikus
példája, amely fenn kívánja tartani a maga eredeti szociális és demokratikus
eszmeiségét, és éppen ezért vet számot azokkal a torzulásokkal és
eltévelyedésekkel, amelyek 1919–1920 után a moszkvai irányítás alá került
kommunista mozgalom ideológiáját és politikai gyakorlatát jellemezték. Ezekre a
politikai röpiratokra korábban elképesztő rágalmakkal válaszolt a
kommunista kulturális politika, később tökéletes elhallgattatásban
részesültek, Aczél Géza végre hitelesen helyezi el őket Kassák pályáján s
gondolkodásának történetében.
Valójában az
egész Kassák-kérdésnek egyik központi problémája (és a Kassák-recepciónak is az
egyik legfontosabb mozgatója) az író és a kommunista ideológia, valamint
mozgalom viszonya. Ezt a kérdést a korábbi feldolgozások természetesen mindig a
kommunista párt és ideológia nézőpontjából tárgyalták, és legfeljebb
mentegetni próbálták Kassákot amiatt, hogy 1919-től kezdve szüntelenül
szembekerült, sőt szembefordult a kommunista párt politikájával és
művelődéspolitikájával. Aczél Géza az első, aki erről a
korábban olyan nehezen megközelíthető kérdésről a valóságnak
megfelelően szólhat, nyilvánvalóan annak a szerencsés helyzetnek a
következtében, hogy 1989 után fejezhette be monográfiáját. Hitelesen ismerteti
az író és a kommunista mozgalom közötti viszony megromlását már az 1919-es
Tanácsköztársaság idején, a bécsi emigrációban újjáéledő politikai
konfliktusokat s a harmincas évek politikai viszonyait, midőn a hazai
illegális kommunista mozgalom és a moszkvai emigráció mindent elkövetett Kassák
lejáratására, majd az 1945 utáni vitákat, az ötvenes években az íróra
kényszerített hallgatást, végül azokat a hivatalos véleményeket, amelyek Kassák
visszatérése után is szüntelenül zaklatták és előnytelen helyzetbe hozták
a magyar baloldal egyik legnagyobb személyiségét.
Felvethető
egy bizonyára nem könnyű kérdés: választ kellene ugyanis adni arra, hogy a
kommunista mozgalommal folytatott sok évtizedes viták, a kommunista párt
részéről elszenvedett rengeteg sértés és megaláztatás után Kassák miért
tartotta szinte mindvégig kommunistának vagy legalábbis forradalmi
szocialistának önmagát, noha igen tisztán látta a kommunista ideológia
agresszív természetét, igen korán felismerte ennek az ideológiának és a
belőle következő diktatórikus rendszernek az emberellenes voltát, és
a Munka című folyóiratában megjelent cikkeinek tanúsága szerint pontosan
ismerte a sztálinista terror működését is. (Ez utóbbi kapcsán megjegyzem:
egyszer érdemes lenne feldolgozni azt, hogy a magyar baloldal sajtójában és
nézeteiben miként tükröződtek a sztálinista tisztogatások, a kényszermunkatáborok,
a konstruált perek, mert Kassák mellett erre mások, például Fejtő Ferenc
is felfigyeltek!) Nos, végül is egy lélektani rejtéllyel állunk szemben, hiszen
tudjuk, hogy miközben mások kifejezetten örültek annak, hogy 1950 körül megszabadulhattak
kommunistapárt-tagságuktól, Kassák fájdalmasan vette tudomásul, hogy 1953-ban
eltávolították a párt soraiból, több visszaemlékező szerint is
őszinte keserűséggel és felháborodással kommentálta ezt az eseményt.
Aczél Géza
több helyen is utal Kassák „dogmatizmusára”, arra, hogy az író
személyiségétől nem volt idegen az az önfegyelem, kíméletlenség és
hajthatatlanság, amely különben a nagy huszadik századi utópisztikus ideológiák
tulajdonsága, és igazából bukásának oka volt. Egyáltalán, a monográfia
szerzője – igen helyesen – nem kezeli elfogultan saját hősét, noha
nyilvánvalóan becsüli és szereti Kassákot. Több alkalommal is kitűnik,
hogy józan kritikával tekint rá, nem kívánja mentegetni tévedéseit vagy kevésbé
sikerült műveit, mindig rámutat ez utóbbiak szemléleti vagy esztétikai
fogyatékosságaira. Az általa megrajzolt kép így lesz meggyőző, így
felel meg az irodalomtörténeti munka szakmai követelményeinek. Amint ezeknek a
követelményeknek felel meg a monográfia tárgyilagos előadásmódja is. Aczél
Géza szerencsésen választotta meg ezt az előadásmódot, szervesen építette
bele a korszerű irodalomelmélet és poétika fogalmi rendszerét, ám az
esszéírói hagyományoktól sem szakadt el. Munkája az új magyar
irodalomtörténet-írás kétségtelen nyeresége, egyszersmind megnyithatja az utat
Kassák Lajos munkásságának megújuló befogadása előtt, minthogy ez a
recepció mindenképpen irodalmi (és bizonyára: politikai) kultúránk nyeresége
lehet.