Illúziók egy témára
- házasság, család -
Horváth Krisztina
Talán
nincs is még egy olyan intézmény, ami ennyire általános, közismert, megszokott
lenne, ám amit ugyanakkor annyi előítélet és illúzió övezne, mint éppen a
házasság és a család. Általános, amennyiben valamilyen formájában – a
többnejűségtől a megosztott apaságig – minden ismert civilizációban
megtalálható. Közismert, megszokott és természetes, mert mindannyian ebbe
születünk bele, és ebben növünk fel.
Közhely,
hogy a házasság és a család intézménye a XXI. században ezer sebből vérzik,
amit a riasztó válási statisztikák is jeleznek. Európában és az USA-ban ma már
több házasság végződik válással, mint ahány átvészeli a viharokat. Tény
azonban, hogy eddig még nem találtunk jobb megoldást.
Arra
persze általánosságban nem lehet válaszolni, hogy a házasság, a család
intézménye jó-e, avagy éppen rossz, anélkül, hogy hozzá ne tennénk, hogy kinek
a szempontjából. Az egyedülálló nők testi és lelki egészsége például jobb, mint
a házasságban élőké. A férfiak esetében ez az összefüggés éppen fordítva igaz.
Ugyanakkor az elvált férfiak anyagi helyzete drámaian javul, míg az elvált
nőké, különösen, ha gyermeket is nevelnek, drámaian romlik. A gyermekek
szempontjából a család az a gazdasági közösség, ami felnövekedésük stabil anyagi
hátterét képezi, ha ezt az egyszülős háztartásokkal hasonlítjuk össze. A család
az emberi kapcsolatoknak az a hálózata, amelyből és
amelyben a gyermek személyiségének struktúrája felépül, és ez az a közeg, amely
közvetíti feléje a nyelvet, és azt a kultúrát, amelyben él.
A
gyermekek szempontjából a nukleáris család már nem tűnik tovább redukálhatónak.
Az azonos nemű szülőnktől tanuljuk meg, hogy az adott kultúrában hogyan legyünk
férfiak vagy nők, anyák vagy apák. A fiúk és a lányok számára egyaránt az apa
az a fontos másik szülő, aki segít kibontakozni, kinőni az anyával való
kezdetben szükségszerűen nagyon szoros kapcsolatból. Ugyancsak az apa az,
akihez a gyermek fordulhat, ha az anyjával való kapcsolatában valami zavar,
feszültség támad.
Mindezzel persze nem azt akarom
mondani, hogy egyszülős családban nem lehet egészséges személyiséggel felnőni,
és azt sem akarom mondani, hogy együtt élő szülők nem veszélyeztetik esetenként
gyermekeiket. Biztosan ezt teszik az alkoholista vagy drogfüggő szülők, vagy
akik a gyermekeikkel szemben fizikai, vagy szexuális erőszakot követnek el. De
annyi állítható, hogy az egyszülős családban felnövő gyermekek helyzete
bizonytalanabb és sérülékenyebb, és az is biztos, hogy a gyermekek felnevelése
nem egy emberre szabott feladat. Mindebből egyenesen következik, hogy a szülők
válása rendszerint a gyermekeket érinti a legrosszabbul, még optimális esetben
is, márpedig az optimális eset ritkán következik be.
Másfél
évtizede dolgozom családterapeutaként, és az eközben szerzett tapasztalataim
nagyon válásellenessé tettek. Azt hiszem, hogy válni ma talán túlságosan is
könnyű, összevetve azzal a rengeteg emberi szenvedéssel, amit a válás maga, és
következményei okoznak a szülők, és különösen a gyermekek esetében. Azt hiszem,
hogy egy párnak csak akkor szabadna gyermekeket vállalni, ha együtt
szándékoznak felnevelni őket. Tapasztalataim persze egyoldalúak, hiszen
szakemberként elsősorban az elrontott, traumatikus következményekkel járó helyzetekkel találkozom. Nem tudom,
hogyan lehetne, és nem vagyok biztos benne, hogy meg kellene nehezíteni a
válást, de az biztos, hogy a problémák és konfliktusok
konstruktív megoldását nem segíti, ha azzal az attitűddel házasodunk, hogy ha
nem megy, akkor legfeljebb majd elválunk.
Mik azok
a nehézségek, amikkel a házasságban élőknek szembe kell nézniük? Mik azok az
illúziók, előítéletek, amelyek ezt az intézményt körülveszik?
Furcsa
módon az első mindjárt maga a szerelem.
A mai
európai és amerikai házasság a szerelemre épül. Ugyanakkor valami furcsa kettős
tudattal viszonyulunk ahhoz a tényhez, hogy a lángoló, szenvedélyes szerelem
múlandó, mint az emberi életben minden. Élettartama átlagosan három év. Ezt
lelkünk egyik felével tudjuk, talán át is éltük már néhány szerelem elmúlását,
lelkünk másik felével azonban mégsem nézünk szembe azzal, nem vagyunk
felkészülve arra, hogy ez a házasságban is pontosan így van. Abban az
illúzióban, vágyban ringatjuk magunkat, hogy a házasságunkban a szerelem
holtomiglan-holtodiglan fog tartani. Nehezen tudunk tehát mit kezdeni azzal a
helyzettel, ha a másikba, vagy saját magunkban múlni látjuk a szerelem
szenvedélyes szakaszát, vagy akár csak gondolkodni erről, csalódás és
sértettség nélkül. Ugyanez az oka annak is, hogy a házasság nehezen integrálja
a házasfelek esetleges későbbi szerelmeit is. Pedig Ámor állítólag vaktában
lövöldöz, tehát szerelembe önhibájukon kívül házasságban élő emberek is esnek,
akik aztán akár saját magukról is nehezen tudnak mit gondolni. Hiszen ha a
szerelem, és csakis a szerelem a házasság alapja, és a lángoló szerelem a
házasságban pillanatnyilag csak takaréklángon pislákol, akkor
minden új szerelem csak válóok lehet. Mintha lehetetlen lenne egyszerre két
embert szeretni, ami pedig életünk egyéb területein természetes. Hiszen
szeretjük mindkét szülőnket, négy nagyszülőnket, összes testvérünket,
barátainkat, gyermekeinket. Vagy legalábbis elvben, és szerencsés esetben
szerethetjük őket. Nem érezzük ezeket a szereteteket
egymást kizárónak.
A
következő illúzió, amivel érdemes leszámolnunk, az a hiedelem, hogy elég
összeházasodni, a továbbiakban már kényelmesen hátradőlhetünk, és a kapcsolat
majd magától működik, sőt jól működik, anélkül, hogy a kisujjunkat is mozdítani
kellene ezért. Ebben az illúzióban támogatnak bennünket a mesék is, amelyek
rendszerint azzal érnek véget, hogy miután a hős és hősnő egymásra talált,
boldogan éltek, míg meg nem haltak. Aki már élt együtt kutyával vagy cicával,
vagy akár csak szobanövényekkel, az pontosan tudja,
hogy a kapcsolat fenntartása, pláne a mindkét félnek nagyobb részt örömet
okozó, fejlődésüket elősegítő, harmonikus kapcsolat fenntartása rendkívül
munkaigényes. A kapcsolat folyamatos karbantartást igényel, kapcsolati
jelenlét, kommunikáció, a másik mássága iránti nyitott figyelem,
konfliktusmegoldás formájában.
Gyakran
származnak nehézségek abból, hogy az emberek a kapcsolati konfliktusokat
valamiféle hibaüzenetnek tekintik, és igyekeznek elkerülni, nem
pedig az emberi együttélés elkerülhetetlen velejárójának, ami egyenes
következménye annak, hogy nincs a világon két egyforma ember. Két ember vágyai,
érdekei, értékei, törekvése, ritmusa, étvágya, szokásrendszere, családjából
magával hozott elvárásai nem eshetnek egybe, még akkor sem, ha nagyon szeretik
egymást. A konfliktusokat nem lehet, de nem is kell elkerülni. Konstruktív
megoldásuk során képviselnünk kell saját magunkat, és ugyanakkor nyitottnak
kell lennünk aziránt, hogy mit képvisel a másik. Csak így képzelhető el olyan
megoldás, ami mindkét fél törekvéseit integrálni képes, mindkettejüknek
megfelelő.
Minden
házasságban valamilyen megoldást kell találni a közelség-távolság, az
együtt-egyedül dilemmájára is. Az emberek vágynak az együttlétre, de ugyanakkor
vágynak időnkét az egyedüllétre is. Ez nem áll ellentétben az egymás iránt
érzett szeretetükkel. A házasságban mindkét igény számára teret kell teremteni.
Ide
kapcsolódik a külső kapcsolatok kérdése is. Tudomásul kell vennünk, hogy nem
lehetünk egymás számára a legjobb partnerek mindenben, és hogy mindketten
vágyunk más emberek társaságára is. Szerencsés, ha nem akarjuk kontrollálni,
vagy pláne megtiltani házastársunk minden rajtunk kívüli kapcsolatát. Ha elég
érettek vagyunk, nem sérelemként éljünk meg, ha párunk mással is szeret együtt
lenni rajtunk kívül, legalábbis uralkodunk ilyenkor fellépő féltékenységünkön.
Mindenkinek jó, ha többféle kapcsolatban van lehetősége feltöltődni, ha a
bajban sok másik emberre számíthat, ha különféle kapcsolataiban különféle
örömöket találhat, vagy oszthat meg. Annál is inkább így van ez, mert ez a
házasságot is tehermentesíti a hullámvölgyekben, megóvhatja az elszürküléstől.
Elkerülhetetlen
a konfliktusok vállalása, önmagunk képviselete, a másik iránti nyitottság abban
a folyamatban is, amely szintén kötelező feladat minden házaspár életében, hogy
ugyanis ki kell munkálniuk a saját kapcsolatuk csak rájuk jellemző
szabályrendszerét. A családi munkamegosztástól, a családon belüli
hatalommegosztáson, a közös kassza kezelésén keresztül a nagyszülőkkel való
kapcsolattartásig, az élet minden közös területén.
Szülőként
számolnunk kell azzal, ha hatékonyan akarjuk nevelni gyermekeinket, és ki ne
akarná, akkor legelőször is szülőtársunkkal kell megegyezésre jutni. Ha ez nem
történik meg, a szülők aláássák egymás hatékonyságát, a családi élet pedig olyanná fog válni, mint az a hadsereg, amelynek
két vezére van, akik külön-külön mindketten kiválóan alkalmasak lennének a
feladatra, de mivel egymással nem egyeztetnek, működésük óhatatlanul káoszhoz
és anarchiához vezet.
Gyakori
illúzió az is, hogy a házasság, a család az gyökeresen
és egészen más, mint a külvilágban fenntartott többi emberi kapcsolatunk.
Bizonyos mértékig persze tényleg más. Családon belül megmutatjuk
legszemélyesebb önmagunkat is. Megjelenünk hálóingben, kopott pongyolában,
hajcsavarókkal, éjszakai krémpakolásban, félretaposott papucsunkban, náthától
vöröslő orral, és bedagadt szemekkel is. És persze jó esetben ezzel együtt,
tehát legszemélyesebb, legleplezetlenebb valónkban is szeretnek és elfogadnak
bennünket. De azt már nem hihetjük, hogy a házasság, vagy a család olyan
intézmény, amelyben mi csak kapni fogunk, anélkül, hogy ezt valaha viszonoznunk
kéne. A hitelek itt persze hosszú lejáratúak, a fizetés lehet igen sokáig
halasztott, és történhet sokféle valutában, de jó kapcsolat csak az adás és
kapás hosszú távú egyensúlyára épülhet.
Talán
ebből a töredékes listából is érzékelhető, hogy milyen sokféle dologra kell
figyelnünk, ha jó házasságban szeretnénk élni és gyermekeket nevelni, olyan
kapcsolati hálóban, ami megvéd minket a magánytól, ahol szövetségesei és
segítői lehetünk egymásnak az élet elkerülhetetlen nehézségeiben. Sokféle
készségre és képességre van szükségünk, ha meg akarunk felelni a feladatnak.
Érdemes talán nevesíteni a megbocsátás képességét. Azt könnyen el tudjuk
fogadni, hogy mi magunk nem vagyunk tökéletesek. Törekedjünk rá, hogy a másik
tökéletlenségét se ítéljük meg sokkal szigorúbban.