- testi és lelki terhek -
Dr. Hantos Ágnes
A
súlyos beteg ápolása a legnehezebb feladatok egyike. A betegség felborítja
eddigi életrendünket, családunk munkamegosztását, egész otthonunk más lesz.
Látszólag a gyakorlati problémák megoldása a legnehezebb: hol álljon a beteg
ágya, mit egyen, ki váltsa ki a gyógyszerét, hogy szervezzük meg, hogy mindig
legyen számára segítő kéz?
A
testi ápolás biztosítása „civilizált világunkban” rengeteg fejtöréssel jár,
mert túl kicsi a lakás, nem él együtt több nemzedék, a felnőtteknek munkába
kell járniuk. Végül mindenre találtunk megoldást, ám mégis sokszor kimerültnek
és tanácstalannak érezzük magunkat, nem is annyira a fizikai, mint a ránk
nehezedő lelki terhek miatt.
A betegséggel a félelem is beköltözik
hozzánk. Sokszor észre sem vesszük, a tárgya bizonytalan, jelenléte magunk
előtt sem bevallható, de ott bujkál az idegeinkben, a zsigereinkben. Úgy
érezzük, az a dolgunk, hogy bizakodjunk, őrizzük a jó hangulatot, tartsuk a reményt
családtagjainkban és elsősorban a betegben. Nem merjük kimondani, hogy a
betegség rosszabbodhat is. Nem merünk szembenézni egy seregnyi kérdéssel:
Meddig romolhat ez az állapot? Jól végzem-e a betegápolást? Elvárhatom-e, hogy
ő is alkalmazkodjon hozzám, vagy minden óhaját erőm szakadtáig
teljesítenem kell-e? Bírom-e türelemmel?
Sokszor
tele vagyunk lelkiismeret-furdalással, mert indulatosak vagyunk, ha betegünk
nem eszik, ha nem akarja bevenni a gyógyszerét, ha nem bízik az orvosában, vagy
ha a halálról beszél.
Szeretnénk,
ha tanújelét adná, értelme van törődésünknek, hogy azt gondolhassuk: „Lám nem
vagyok tehetetlen, jól csinálom, szeretem,
gondoskodásom nem hiábavaló, ő meg fog gyógyulni, a halálra gondolni sem
szabad. Nem veszítem el őt, akit szeretek. Az életünk majd úgy megy tovább,
mint eddig.”
A valóság azonban más, mint a vágyaink.
Betegünk
néha „furcsán” viselkedik. Előfordulhat, hogy nyilvánvaló tényeket nem akar
elfogadni. Tagadja a betegsége súlyos voltát, nem veszi komolyan állapotát, nem
szedi gyógyszerét, nem megy ellenőrzésre. Úgy érezzük, mulasztása végzetes lehet,
most játssza el a gyógyulás esélyeit. Máskor szokatlanul erőszakos, indulatos.
Haragja sokszor azt sújtja, aki nem érdemli. Betegünk szeszélyes, kiismerhetetlen.
Napról napra megmásítja elhatározásait. Egyik nap így dönt, másnap már
ellentétesen. Pl. hazavisszük a kórházból, de szinte azonnal vissza is akar
menni. Érthetetlen és követhetetlen. A halál lehetőségével járó betegség súlya
szinte törvényszerűen ilyen változásokat okoz a lélekben. Tagadással védekezik
a végzet ellen, a tudat addig nem engedi magába a valóságot, míg össze nem
gyűjti az elegendő erőt a helyzet elfogadására. Ha a lelki teher nyomása
agressziót vált ki a betegből, az még mindig biztatóbb, mint a fásult
beletörődés. A mélyben ott feszül a kérdés: „Miért éppen én?” A lélek kiáltja:
„Ezt én nem érdemeltem!” E vívódások a legtöbb esetben nem kapnak szót.
Helyette azt halljuk: „Már megint túl forró a leves.” „Az orvosok csak pénzért
gyógyítanak!”, „Nálam mindenki fontosabb!” A forrongás így talál levezető utat.
Mit tehetünk, ha igaztalan bántás ér? Fogadjuk el, hogy a harag valójában nem
nekünk szól, hanem a szorongató helyzetnek! Gondoljunk arra, hogy ez még az
életerő, az életért való küzdelem jele! Ne fojtsuk belé, hagyjuk őt „tombolni”,
utána megkönnyebbül! A kapkodó útkeresés, a remény és lemondás váltakozása
után, előbb-utóbb úgy is eljön a befelé fordulás, a depresszió ideje. Betegünk
nem eszik, nem mosolyog, nem érdekli a család élete, nem lehet megközelíteni. A
hozzátartozó nagyon nehezen viseli ezt el, nem tudja, hogyan fejezze ki
szeretetét. Mintha őt magát utasítanák vissza. Ez bizony fájdalmas érzés, de el
kellene fogadnunk, hogy most így kell a beteget szeretnünk. Azzal, hogy beérjük
a jelenlétünk jelzésével. Mert a jelenlét, a készenlét nagyon fontos. Még a
teljesen magába zárkózott beteg is igényli.
Biztonságot
ad, hogy kéznél vagyunk, ha szüksége van ránk. A halál előtti depresszió nagy
segítség az átlépéshez. Ilyenkor már nem fontos a földi világ, kevésbé nehéz
megválni tőle.
Ez
az elfordulás megbékéléshez vezet, az elmúlás bölcs elfogadásához. Feltétele az
ezt megelőző időben a múltbéli cselekedetek áttekintése, a számvetés jóval és
rosszal, sikerrel és kudarccal, a kapcsolatok lezárása, az elmenő által belátható
jövő elrendezése.
Segíthetünk
abban, hogy betegünk ide eljusson. Segíthetünk a visszaemlékezésben, a
családtagokkal való találkozások megszervezésében. Minderre persze csak akkor
kerülhet sor, ha nem áltatjuk magunkat. Ha mi is el tudjuk fogadni, hogy az
élet utolsó fázisának vagyunk kísérői. Ha képesek vagyunk beszélgetni
betegünkkel legbelső gondolatairól, félelmeiről.
Nehéz
lelki teher a haldokló társául szegődni. Különösen nehéz, ha közeli
hozzátartozóról van szó, mert egy kicsit mi is vele halunk. Azonban ha
vállaljuk ezt a szenvedést, a halál bekövetkeztével szomorúságunkba annak
felemelő érzése vegyül, hogy lélekben is a szeretett személlyel maradtunk. Így
készülünk fel lassan a saját utunkra is.
A
súlyos fizikai és lelki teher nyomása alatt nemegyszer a gondoskodást végző
hozzátartozó is sérül, kételyei a halál bekövetkezte után nyomasztó
lelkiismeret furdalássá növekednek, gyásza súlyos, sokszor elhúzódó testi-lelki
betegségek követik a veszteséget. Ez a folyamat megelőzhető támaszt nyújtó rokonok,
barátok, vagy szakember segítségével.