Kitárt ingben
Illyés Gyula írta 1944 végén Petőfi 122. születésnapjára az alábbiakat:
„Jó minden ürügy s alkalom már, / jó minden emlék s forduló, / hogy
ünnepeljenek. Szűken van a tűz, a körülülni jó: / melegség! Elkelne naponta /
egy Petőfi, ha zord a nap. / Nemes halott feledd, hogy akkor / be sokalták a
sorsodat… Oh be jól értlek érthetetlenül is, / akár eszmédet, melyért holtnak
ünnep, / élőnek átkok átka jár.” Jól értette, hogy „a magyar népet
sanyarúságából már csak egy próféta vezethette volna ki. S az jelentkezett is.”
Tudta, ha megértünk valamit teljességéből, s már azt érezzük, a titkához közel
kerültünk, azonnal hiányérzetünk s újabbb kérdésünk támad. Ezért nem lanyhul
kíváncsi csodálkozásunk iránta sohasem az időben. Százötven éve nemzeti közmegegyezésen
alapul: Petőfi a történelmünkben az a történelem feletti géniusz, nemcsak
históriai nagyság, aki minden cselekedetével kielégítette messiás-váró népét,
áldozati teste mintha mennybe szállt volna, mielőtt még itt bolyongott a
legendában. Versei, cselekedetei nem maradhattak élő valósága nélkül, s amikor
már el kellett hinni a halálát, nem következhetett más, mint a várakozás, hogy
jön még valaki, akiben megtestesülhet a más nevű ugyanaz. „Elkelne naponta egy
Petőfi – ha zord a nap.” Az illyési óhajtást rendületlenül beváltotta a hit, az
a fantasztikus rögeszme, hogy Petőfi már akkor valóság volt a magyarság
képzeletében, mikor még meg sem született. De az még ennél is különösebb, s
magyarázatra vár, miért éppen a költő testesíti meg nemzeti létünk metaforáját.
Mert gyermeklelkű mesehősökben élő nép vagyunk? S most is azért ragaszkodunk
hozzá, mert máig az maradtunk? Képzeletünk kiszolgáltatottjai? Elvesztett
ártatlanságunkat, a kiűzetés hidegében melengető szabadságunkat keressük benne?
Azt az édeni egészet, amelyre ő ad elbűvölő példát? Szenvedéseinkhez csodát,
igét, megváltó szenvedéstörténetet? Szinte minden napját ismerjük már, de
sohasem láthatunk teljes mélységébe annak a valóságfölötti jelenségnek,
miszerint versei teremtették meg őt, a költészete vitte véghez minden tettét,
„melyért holtnak ünnep, élőnek átkok átka jár”.
A márciusi
csoda után annyi méltatlanság történt meg vele, amit maga is előidézett, mint
senkivel. Még a lovát is el kellett adnia az éhhalál elkerülése végett, s mert
a versjóslat mást szabott ki rá. Menthetetlennek kellett lennie az
elajándékozott kard miatt, hogy áldozati bárányként odavergődjön fehér
vászonzubbonyban, kitárt ingben a pika alá. Hogy aztán majd föltehessük a
kérdéseket talánya megfejtése gyanánt.
Mitől olyan
örök érvényű az, aki mindig ottani, és abból az időből való? Melyek azok az
állandóságok, amik a legmulandóbban is ott rejtőznek?
Körülötte
minden más térben és időben történt azzal, hogy az igazság erkölcsét emelte
költői ténnyé. Egy más, végső honalapítás valósult meg lépte és tolla nyomán,
mert ahol járt, a föld evangéliumi lett. Mint akiben a jövő emlékei elevenedtek
meg, Petőfiben létezik a mi másfél századdal későbbi időnk is, melyet a
kiskőrösi bölcső ringat át most egy másik századba, évezredbe.
Ágh István