Keszeg Vilmos
Allegória a
hídról, a fáról és a vasról
Torda, 1909. július 3.
Az
esemény olyanképpen lépett ki a maga keretéből, mint háza kapuján a tordai
polgár, vagy mint medréből – ki tudja, hányszor – az Aranyos. Ha kiadós esők
hulltak az Erdélyi-érchegység szikláira, vagy ha a hirtelen jött meleg
elolvasztotta a havat, a víz patakmederré lett völgyekben futott az Aranyosba.
Sinfalváig a hegyek kordában tartják a folyót, onnan az Aranyos a maga ura.
Szaggatja a partjait, nekilódul a zöldségeskerteknek, az utcák kígyózását
követve körülveszi a házakat. Sinfalván, Szentmihályon, a tordai kolónián, a
Keresztesmező keleti peremére épült házakban, majd Egerbegyen s le a Marossal
való találkozásig ilyenkor nagy a riadalom. A csendesen zajló élet gondja, öröme,
az emberi kapcsolatok és indulatok otthonos „háztartása” órákra, napokra
felfüggesztődik. A szeszélyesen kanyargó esemény sajátos forgatókönyv alapján
átszervezi a küszöbönálló temetést vagy lakodalmat, ismerősök és idegenek
összefogásra kényszerülnek. A parttalan mederben egyelőre kaotikusan kavarog
mindaz, amit napokon, heteken, éveken keresztül emberi viszonyokra lehet
fordítani a helyzet szükséglete szerint: mentegetőzésre, panaszra,
heroizálásra, vádaskodásra.
Ilyen
nyugtalan lehetett az a kilencven évvel ezelőtti polgár is. Mint az Aranyos
árjában torlódó rönkök, fel-felbukó állatok szaladtak neki a fegyelmezhetetlen
indulatok. Szombat délután volt. Ilyenkor a piactéren az utcaseprők nagy
halmokba söpörték a délelőtti forgatag sok hulladékát, az iparosok letették a
munkát, a segédek a szerszámokat tisztogatták. Most az utcákon visszafojtott
csend hullámzott végig. Hiányzott a vasárnapra készülés, a hétköznap és a
vasárnap közötti átmenet megszokott hangulata. A szombat délután ellenére ünnep
volt. S az ünnep a váratlan élmények, a meglepő találkozások, az ínyencfalatok,
a válogatott szavak, a lelkesedések és sértettségek egyszeri ideje.
Bizonyára
ünneplő ruháját öltötte magára. Jobbján felesége panaszkodott vagy lelkesedett,
suttogóra fogott hangon, s ha futkosó kisfia volt, két nekilódulás között bal
kezébe akaszkodott. Mintha összeegyeztek volna, szomszédai ugyanebben a percben
húzták be maguk mögött a kaput, s egymásnak biccentve ugyanabba az irányba
indultak. A hirtelen tisztára söpört Széna-piacon már-már tolongás kezdődött.
Ismerős és ismeretlen arcok, esetlenül viselt öltönyök, lábszárközépig érő sima
szoknyák és tarka ruhák hullámzása. (Az irodalmi hitelesség kedvéért: itt-ott
bizonyára fel-felvihogtak a cselédek.)
E
tordai polgár érzéseihez lehetett hasonló az az esemény, amelyről szólni
akarunk. A tudósító kénytelen a személyességet vállalni. Kilencven év
távlatából a kép töredékes, csupán néhány mozaikját őrizte meg az idő. S mert a
képnek egységesnek kellene lennie, a hézagokat magára utalva kell feltöltenie.
Amikor olyan eseményre kell emlékezni, amelyen mint „késő maradék” nem
lehettünk jelen, könnyen tévedhetünk. A bizonytalanságot tovább növeli, hogy
azt sem tudni, hogy aki segít rálátni az eseményre, jobbról vagy balról
figyelte-e a zajlását. Köztudomású, hogy mindenik rálátás a kelleténél
élesebben exponálja az esemény valamelyik arcát, míg a másikat homályban
hagyja. S ha netán lármás baráti társasága körében készítette feljegyzéseit,
néhány szó, ami pedig valóban elhangzott, s amit most szintén szükséges lenne
megemlíteni, elkerülte a figyelmét. S meglehet, a tudósítás kronologikája
többször és többszörösen is torz: ami ma az események szukcesszív sorának
tűnik, a tér különböző pontjain zajlott, egy időben. Valamennyi szem- és
fültanú, aki szombati munkáját félretéve ott volt a téren, nem is érzékelhette
az esemény minden mozzanatát. S ami szintén vitathatatlan tény: az újságok
beszámolói sem törekedtek hitelességre. Azokhoz szóltak, akik ott voltak a
téren, s számukra fölösleges volt megkonstruálni az eseményt: egy szó, egy
mondat amúgy is felidézte a történteket.
A
tudósítót még a színhely sem segíti az emlékezésben. Hol vannak már a
Széna-piacot körülvevő házak? Nyugati oldaláról a Gönczi testvérek mészárszéke
és hentesáruboltja, Bakucs bőrkereskedése, Juhász fűszerüzlete, Dohy fűszer- és
vegyeskereskedése, Tóth Árpád mészárszéke, Ekhárd kocsmája, Szeman József
fűszer- és kenyérboltja? Ott van ugyan még a sörgyár, de mellette a sörkert
régen átvedlett modern diszkóvá, s felidézhetetlenül eltűnt Szilágyi kocsmája,
s ami a hídhoz tartozott: a vámház. Az Aranyoson túl, Keresztes felé az
ácsmester Babos bácsi épületei is foghíjasok már. Nincs már meg a gyárvárosi
óvoda, a parkettgyár is leégett néhány évvel a hídavatás után. Az erősen
vallásos (katolikus) Mádli Lajos fűszerüzletének és italkimérésének épülete még
megvan ugyan, de a konyakfőző üstjéből terjengő állandó alkoholszag végleg
elillant. Valahol itt lehetett Fodor és Ferenczi csokoládégyára is, akárcsak a
leégett papírgyár. Bal oldalt, Babos ácsmester épületei közül néhány dacol még
az idővel. De egykori lakóiknak már az emléke is messze költözött belőlük,
Török cipész, König fodrász műhelye régen bezárt, talán a háború kezdetén,
akárcsak Blényesi kovácsműhelye és stráfszekérparkja, Nuszlán gyümölcs- és
zöldségkiárusítása, Goldstein tűzifaraktára. Azon a délutánon minden épület a
helyén állt még.
Az
új tordai híd megépítése 1909 nyarán fejeződött be. A „tisztességben megvénhedt
fahíd” kapuit június 26-án zárták le. E pillanattól kezdve „ifjú modern társa
(jelenleg még tőszomszédja) átvette a nagy munkát”. A két szombat között a
zötyögő, a vásárba, az aratásra igyekvő szekerek gazdái és utasai izgatottan
szemlélhették a „büszke páncél-ívű, karcsú, új, vashidat”. Úgy érezhették
magukat, mint a kulisszák mögé pillantó, az izgalmas titkot, csodát időnap
előtt kileső gyerek.
Az
izgalom azon a július 3-i szombat délutánon hágott tetőfokára, amelyen „nagy közönség”,
a „hatalmas közönség sűrű tömege”, a város „társadalmának minden rétege” tódult
a Széna-piacra. Ha feltételezésünk nem csal, öt óra után néhány perccel a híd
látványával betelt kíváncsi tekintetek kb. 100 fokos szögben elfordultak a
Kossuth tér irányába. A tűzoltók kordonja között onnan érkeztek „le” a
hivatalos testületek, a városi tanács.
A
város ódon épületei és utcái szokva voltak az ünnepélyes felvonulásokhoz. 1288
és 1759 között 127 diéta zajlott a városban és a Keresztesmezőn. De akinek 1849
után adatott meg Tordán születni, már csupán a szombati vásárok forgatagával és
a március 15-i felvonulásokkal kellett beérnie. Most, miközben pillantásával
mohón követte az eseményeket, talán az a zavarba ejtő érzés is átsuhant rajta,
hogy hátulról őt is ugyanilyen mohón szemlélik. Egy nagy ország szeme
szegeződik ezekben a percekben a hídra s a látókörbe beleférő körülállókra. A
híd közvetlen közelében a tömeg közé elvegyülve lapok tudósítói rögzítették a
puszta eseményeket és líraisággal átszőtt gondolataikat. Az érkező testületben
miniszteri kiküldöttek, országos képviselők, a vármegyei és a városi elöljárók
lépkedtek. A tordai polgár most érezhette meg, hogy a híd nem csupán az Aranyos
két partját köti össze. A rajta áthaladó út Torda határainál távolabbról jön és
messzibbre vezet. Szükség van rá. Többszöri újraépítése és többszöri
lerombolása egyaránt ezt bizonyítja. Megléte nem csupán fizikai evidencia,
technikai, civilizatórikus eszköz, hanem egy impériumhoz, egy kultúrkörhöz
tartozás szimbóluma. Ha a polgár a jövőbe is látott volna akkor, azt is
észrevehette volna, hogy a Keresztesmező–Főtér irányban igyekvő fura, gyors
járművek száma aránytalanul felduzzad az ellentétes sávon közlekedőkhöz
viszonyítva. Kelet-Európa ezen a hídon (is) halad Nyugat felé.
Az
ünnepség elkezdődött. Legelőbb a Himnusz
hangzott fel, a Zeneegylet előadásában, majd a Dalkör „precíz éneke”
következett. A Himnusz és a Szózat tulajdonképpen évek óta minden
ünnepi műsorban szerepel. A Zeneegylet és a Dalkör repertóriumának állandó
része. Előadásukat egy néhány héttel korábban összeülő szervezőbizottság osztja
ki. Az ő tiszte a változatosságról gondoskodni. A Zeneegylet idén, július
17–19-e között ünnepli huszonöt éves jubileumát. 18-án, vasárnap reggel öt
órakor ébresztő zeneszóval járja majd be a várost. A Dalkör augusztus l-jére, a
Petőfi Sándor halálának hatvanadik évfordulójára szervezett ünnepségre
hivatalos Fehéregyházára. Holnap (július 4-én) mindkét egyesület részt vesz a
Tordai Önkéntes Tűzoltóegyesület új mozdonyfecskendőjének keresztelési
ünnepségén a Széchenyi-ligetben, amelyen nyolcvan koszorús lány és ugyanennyi
koszorús fiú csoportja vonul fel.
A
kisváros ünneplésében nem a műsorszámok nyújtják a változatosságot. Immár
évtizedek óta megállapodott az ünnepi szövegek egy korpusza, amely a
legkülönbözőbb alkalmakkor aktivizálható. Az ünneplésben a szövegek
szétosztása, újabb és újabb személyeknek az ismétlődő szövegekkel és állandó
szerepekkel való azonosulása nyújtja a látványt. A kisváros a legkülönbözőbb
teljesítményeket honorálja kedvenc szövegei szétosztásával. A tanulásban
kiemelkedő fiatal március 15-én a város főterén felállított dísztribünön
szavalhat. Az abszolút díj a Nemzeti dal
előadása. A szerénységben és szorgalomban kitűnt kisasszony valamely, a
Vigadóban vagy a Széchenyi-ligetben sorra kerülő műsoros estélyen énekelhet.
Netán egy ifjúsági vagy egyleti zászló mintázatát hímezheti ki. A közéletben
kitűnt férfiak tagjaivá válhatnak valamely szervezőbizottságnak. Ki hinné, hogy
a március 15-i megemlékezési szertartást százfős bizottság készíti elő? Akiben
orációs és poétai hajlamok mocorognak, szónokolhat a különböző egyleti
rendezvényeken.
A
szervezőbizottság a jubileumi évre való tekintettel a Zeneegyletet kérte fel a
hídavatási ünnepség megnyitására.
Ezután
Józsa Pál kir. műszaki tanácsos, államépítészeti hivatali főnök üdvözölte Buday
Béla kir. műszaki tanácsost, vázolta a hídépítés történetét, s „átadta a
hidat”. S bár ez a pillanat a nap kulcseseménye, az eltelt kilencven év
árnyékot vet rá. A kései tudósító bármint kapkodja a fejét, nem látja, hogyan
bolydul meg az ünneplők serege, hogyan morajlik fel a tömeg. Az egykori
beszámolók reflektorja mereven az ünnepi pódiumot pásztázza. Ahol most Buday
Béla kormánykiküldött emelkedik szólásra, aki „műszaki szempontból fejtegette
beszédében az új híd felépítését, annak kiváló jelentőségét, forgalmi,
gazdasági előnyeit”. Utána dr. Szenkovics Aurél városi tiszti ügyész állt a
dobogóra, s „a város nevében elmondta magas szárnyalású felavató beszédét”.
Itt
egy pillanatra kénytelenek vagyunk megállni, hogy megérthessük a krónikás
„magas szárnyalású” minősítését és a beszéd végén feltörő „lelkes, hosszan
tartó éljenzés, taps” okát. Az előadás ugyanis, amelynek akusztikája mára,
sajnos, visszahozhatatlanul elveszett, inkább csapongónak és pragmatikusnak
mondható. Méltatja a „városunk jóléte, boldogulása érdekében sohasem fáradó,
köztiszteletben és közszeretetben álló Gróf Bethlen Bálint főispánunk és
közmegbecsülésben és köztiszteletben álló orsz. képviselőnk, dr. Vertán Endre”
azon érdemét, hogy „illetékes helyen nem szűntek meg sürgetni ennek a hídnak a
felállítását”. Köszönetet mond Kossuth Ferenc őexcellenciájának, kereskedelmi
miniszternek, a függetlenségi és 48-as párt elnökének, amiért „meg tudta érteni
ezen igény jogosultságát, s meg tudta érezni a kérés igazságát, s egy politikai
párt szűkös határaiból egy államférfiú nézőpontjának magaslatára emelkedve
lehetővé tette azt, hogy e híd ma itt álljon. Mert fejedelmi bőkezűséggel a
hídépítés költségeire 100 000 kor.-t adományozott.” Köszönetet mond továbbá a
város „megterhelt közönségének”, amiért „a mindennapi életének jogosabbnál
jogosabb, sürgősebbnél sürgősebb igényei kielégítésének elhalasztása mellett
megerőltetéssel bár, de 70 000 koronát kellett a hídépítés céljaira áldoznia”.
Ezután következett a hidat megtervező és az építést vezető Retezár Gerő kir.
főmérnöknek és a vasszerkezetet szállító és szerelő Fábritius Testvérek
nagyszebeni cégnek mondott köszönet.
A
beszédben tehát valójában az volt benne, amit mindenki tudott és várt. Ezért
kénytelenek vagyunk azt feltételezni, hogy az említett minősítés a városi
tiszti ügyész, jelen esetben szónok körültekintő fogalmazását és a városért
kifejtett áldozatos szorgoskodását illette. Hanem a záró mondatok csakugyan
messzire szárnyaltak. Talán messzebb is, mint ahogy a helyzet megengedte. A
szavak a levegőben pörögtek, s mint az Ararátról kibocsátott galamb, nem
találtak ágat, ahová leszálljanak. Olvassuk csak a félprofillal a híd felé
forduló mondatokat:
„Taníts
meg minket s tanítsd meg a jövendő nemzedékeket arra, hogy a kitartó, a
szorgalmas munka céljának elérésében minden akadályt legyőz, áthidal, amiként
te a folyó két partját vasíveiddel átkötöd.
Taníts
meg minket s tanítsd meg a jövendő nemzedékeket, hogy valamiképpen te is
azáltal tudsz a rendeltetésednek megfelelni, hogy a két partot hatalmas
érckarjaiddal összekapcsolod, mi is csak úgy tudunk e város, e vármegye s a
haza iránti kötelességünknek eleget tenni, ha az egymás iránti becsülés, a
munka, a szorgalom egy érzelmi közösségben ölelnek át.”
A
taps függönye mögött újra a Dalkör sorakozott fel, s elénekelte a Szózatot. Ami ezután következett, az
újra látható és hallható az idő mélyéről. A „megnyitóbizottság” – Buday Béla
műszaki tanácsos és Zilahi Sebess Andor polgármester vezetésével – ünnepélyesen
átvonult a hídon. A tarackok durrogása közepette a közönség meglebbenni látta a
hídra erősített lobogókat.
„Ezzel
az új híd megnyitása megtörtént, s a híd át lett adva a forgalomnak” – zárul a
korabeli tudósítás. Az értelmező azonban szükségesnek érzi néhány megsejtését
elmondani.
E
napon önmagát ünnepelte a város. Azt, hogy él, hogy virágzik. Ez az 1909-es év
különösen eredményesnek bizonyult. Tavasszal kezdődött meg a főgimnázium
építése. Az új hídtól egy kilométerre serényen folynak a még újabb, vasbeton Lassan hajts híd munkálatai. Vége felé
közeledik az ősszel átadandó sebészeti kórház építése. A Torda és Abrudbánya
közötti „havasi vasút” építésének az elmúlt években többen is nekivágtak, de
aztán rendre meghátráltak a nehézségek előtt. Legutóbb a csucsai Boncza Miklós
volt sorrendben a harmadik vállalkozó, aki az „előmunkálati engedélyt”
megnyerte. A legújabb pályázó a terv mielőbbi kivitelezését ígéri. (A
munkálatok elkezdése 1911 tavaszára tolódott, amiért is kétezer munkás érkezett
a városba.)
Hónapok
óta erről szóltak a vacsora melletti családi beszélgetések, a hivatali
tanácskozások. Utak, hidak, házak épültek. Mérnökök, szakértők, munkások jöttek
a városba. Torda virágzását bizonyította a mészárszékek, a fűszerkereskedések
és a kávézók, a szállók, a Bányafürdő forgalma, a szabók, a cipészek, a
fiákeresek konjunktúrája.
A
hidat ünnepelte a város, az új hidat, a vashidat. Az újban és a vasban pedig a
holnapot, a jövőt, a biztonságot, a haladást, a modernséget. Az új és a vas
bűvös szava volt ennek a napnak, ezekkel a szavakkal lepték el a kávézók
teraszait, a házak előtti padokat az ünnepségről megtérő polgárok.
A
kilencven évvel ezelőtti júliusi szombat délután újra lehetővé tette a város
számára, hogy számba vegye és felmutassa múltját, jelenét, jövőjét.
Az
énekesek, a szónokok kitettek magukért, a közönség megtapsolta őket, és örökölt
minősítésekkel véleményt nyilvánított tehetségükről. A közügyekért fáradozók
megfürödtek az elismerő tekintetekben. A fővárosiak jelenlétéből mindenki arról
győződhetett meg, hogy Torda (is) a figyelem középpontjában áll. Tordára hidat
kellett építeni, mert Tordára utak vezetnek, Tordán utak vezetnek át. Tordára
érdemes utazni, a tordaiak előtt pedig nyitottak az utak.
A
hagyományhoz híven az avatási ünnepség záróakkordjára a Vigadóban került sor.
Az étteremben száz teríték várta a vendégeket és a város elöljáróit. Az est
során hat tószt hangzott el. Dr. Szenkovics Aurél városi tiszti ügyész Kossuth
Ferencet, dr. Vertán Endre orsz. képviselő Buday Béla műszaki tanácsost, Buday
Béla Vertán Endrét, a város tanácsát és közönségét, Boross Elek főszerkesztő és
főjegyző dr. Vertán Endrét és Józsa Pál műszaki tanácsost, Nagy Balázs pedig
Szenkovics Aurélt és feleségét köszöntötte fel. S ha a tudósítás nem csal,
utoljára Balázs Endre emelkedett szólásra, hogy a város nevében dr. Retezár
Gerő főmérnök fáradozását is megköszönje. A nap folyamán két üdvözlősürgöny
érkezett Budapestről. Kossuth Ferenc szavait Boross Elek tolmácsolta: „Az
aranyosi vashíd avatási ünnepélyén sajnálatomra nem vehetek részt. Ez úton
fejezem ki azt az óhajtásomat, hogy legyen ez az alkotás a város fejlődésének
és felvirágozásának minden időkön át hathatós eszköze. Kossuth.”
A
távolról érkezett meghívottak még a városban tartózkodtak, de a tordai tímárok,
szűcsök, mészárosok, kőművesek már munkába álltak, amikor a vashídról a
reflektorok fénycsóvája elmozdult, s az árnyékból kiemelkedett a másik híd.
Pedig az ünnepség folyamán mindvégig ott volt, ahova százöt évvel korábban Követsi
János mester megtervezte és felépítette. S bár július 3-án a szónokok
olykor-olykor megpróbálták feléje terelni a tekinteteket, a figyelem fura módon
nem tudott megállapodni rajta.
Az
esemény átértékelése, „leépítése” a Pesti Hírlap július 3-i számában kezdődött
meg, amely a városba a hétfői postával érkezett. A „nekrológot” jegyző Zuboly
mondataiban vádaskodás és ünneprontó indulat lappangott: „Ez a nagy zaj, a
hozzámellékelt ünnepi durrogtatás és az önérzet bátor nyilatkoztatása azonban
nem az új vashídért történik, mert ennek a felállítása éppenséggel nem
szenzáció. Ellenben ott az öreg, nem messze az újtól, a közönséges fából való
és ezúttal nyugalomba tevődő. Ennek a tisztessége, nagy híre és alkotásának
zseniális módja ad jogcímet a ma végbemenő hídavatás országos ünneppé való
tételére. Kár, hogy ugyanekkor legalább egy mérsékelt helyárú, gipszből való
szobrocska felállítására nem gondoltak. Legalább ennyit az a bús magyar
megérdemelt volna, kiről holta után évtizedekkel kiderítik, persze külföldön,
Angliában és Amerikában, hogy világhírű ember volt, s vízgyőző remek alkotmánya
nemcsak tordai szólás szerint, hanem a tudomány megállapításában is
világraszóló szenzáció.”
A
támadásra Torda nem válaszolt. Az Aranyosvidék július 17-i számában „érdekességénél
fogva” teljes terjedelmében vette át Zuboly cikkét. S minthogy ez Orbán
Balázshoz irányítja az érdeklődőt, néhányan bizonyára felütötték a Torda város és környékét. Olvassuk velük
a sorokat: „Ez a mostani tordai híd a század [19. század] első felében
építtetett Kövecsi János tordai naturalista építőmester által, ki valóban ritka
technikai ügyességgel és természetes zsenialitást föltételező felfogással
teljesítette feladatát, s megelőzte a lánchidak elméletét, még mielőtt azt
feltalálta volna Anglia egyik híres építésze, ki a hidak történetében korszakot
alkotott. Igen, mert az Aranyos tordai hídja egészen a lánchidak elméletén
nyugszik, csakhogy lánc helyett az egész alkotmányt egy faív tartja fenn, mely
az itt meglehetős széles Aranyos egyik partjától a másikra átívesülve, minden
középoszlop vagy láb nélkül függő állapotban tartja fenn az egész nehézkes
hídszerkezetet…”
Amikor
augusztus második felében bontani kezdték a hidat, sokan álltak meg
bámészkodni. Érezték, hogy a híd tekintélyes része egy olyan világnak, amely
elmerülni készül, s amelynek a Nyugat (mennyire új és tekintélyt parancsoló
szó) ide járt csodájára. S ha többé nincs, nem lesz miért jönnie. Az
ácsorgókban talán először ingott meg a csodálat a vas, a vasbeton iránt. S
amikor szeptemberben befejeződtek a bontási munkálatok, s már csak a bal parti
hídfőház árválkodott még, az a Boross Elek közölt tízstrófás búcsúverset
lapjában, akivel a júliusi banketten találkoztunk. Versét tagadhatatlanul a
Pesti Hírlap cikke ihlette. Metaforái, allegóriája jelentéséhez nem fér kétség.
Átértékelődött a fa: egyenértékű a múlttal, az egyedivel, a mulandóval, a
kiszolgáltatottal. S ami néhány hónappal korábban győzelmi szimbólum volt, a
mindent elborító és elpusztító vas tekintélye alábukott. A város a hídjával
együtt a múltját temette és gyászolta. Ősz volt. A tordai dombokon édes illatú
szőlőt szüreteltek, s a levegőben a falevelek kesernyés illata lengett.
Az alkotó
agy nagy gondolatát
A te favázad büszkén hirdeté,
Oh, mert mestered ihletét csupán
Múló anyagba: fába
vésheté…
És romba dőltél… legyőzött a – vas…
Az új századnak kemény fegyvere,
Amellyel előbb újat alkotott,
Majd fejszévé lett, s rád sújtott vele…
Azokban
a század eleji években a vidéki lapok tárcarovata gyakran közölte a helybéli
költők verseit. Jelezve, hogy a vers nem költészet, inkább beszédmód az
ünnepek, fegyelmezett keret a gondolatok számára. A kor, amely bekövetkezett,
elsöpörte Boross Elek verses beszédét. A tordai esemény metaforái azonban még
éveken keresztül ott bujkáltak a költészetben. A modern mítosz volt születőben,
és rítusa, az emlékezés.