Kultúra
Amikor először beléptem a Veszprémi
Egyetem számomra kijelölt előadótermébe, meghűlt bennem a vér. Irdatlan nagy
szögletes csarnok, felejthetetlen pompájában a hajdani szocialista realizmus.
Újkorában is ronda volt, omladozó állapotában riasztó. Néhány oszlop tartja a
tetőt, rosszul bontva meg a terem arányait: sántítanak a falak. Az egyik
sarokban méter magas dobogó, hajdan talán színpad, ormótlan talapzat
szónoklatukat eldadogó párttitkároknak. Ha föllép rá az ember, a lábai előtt
hevernek a hallgatók. Ha a dobogó előtt áll, az egyetemistáknak kell
nyújtózkodniuk, hogy lássák azt, aki beszél.
Az első pillanat lenyűgöző volt. Beléptem, áthaladtam a
termen, megálltam a dobogó előtt, a hallgatók felé fordultam, s a rám szegeződő
sok szempár fölött a terem végében – az egyik félig nyitva – két ajtót láttam.
Mindkettőn távolról is jól olvasható felirat: Férfiak, Nők.
Aki ezt a csarnokot tervezte, a kültelki lebujokat
tekintette a magyar építészeti hagyomány csúcspontjának.
A félév eddig legdrámaibb pillanata: éppen 1848 politikai
mozgalmairól beszéltem, amikor az udvarról beballagott egy férfi (kezében
vakolókanál), és egykedvűen eltűnt a Férfiak
feliratú ajtó mögött. Szájamból folyamatosan folyt a szó – tanár vagyok,
kötelességem tanítani –, de közben lázasan pörgött az agyam: ha ez a férfi oda
bement, ki is fog jönni!
Kijött. Komótosan cammogott a kijárat felé. Szemlátomást
nem zavarta, hogy egy szakállas öregember 1848 dicsőséges pillanatairól mesél
mai ifjú embereknek.
Nyeltem egyet, folytattam. Azt hittem: egyetemi oktatói
pályámon ez a mélypont.
Tévedtem.
Néhány hét múlva – szépen sütött a nap, idén március elején
néhány napig nagyon tavasz volt –, talán ha húsz perc volt még hátra az
egyetemi órából, amikor az udvarra nyíló, mindig kitárt nagy ajtón belép egy
középkorú hölgy és férfi, s nem törődve mindazzal, ami a teremben zajlik,
elkezdenek valamit halkan megbeszélni, papírokat nézegetnek, a nő – szemem
sarkából látom, közben folyamatosan beszélek: Széchenyi István akkor azt mondta… – följegyez valamit, aztán
beszélgetve elindulnak a terem másik sarka felé.
Ekkor szakad el bennem a cérna. Határozottan, élesen
rászólok a két hívatlan jövevényre: Jó
napot, itt egyetemi óra van, legyenek szívesek, azonnal hagyják el a termet!
Hallom a hangom: barátságtalan.
A férfi rám se hederít, nem válaszol (a nő gyorsan eltűnik
egy oldalajtó mögött), jön a terem közepe felé, nézegeti a papírjait, megáll a
falra rögzített tűzoltókészülék előtt, felír valamit.
Most már ingerült vagyok: Nem hallotta? Azonnal hagyja el a helyiséget!
Belül most már remegek.
A férfi nyugodt: Dolgom
van. És csavargat valamit a készüléken.
Érzem: elveszítem a fejemet. Az isten verje meg, mit képzel maga? Se szó, se beszéd, beállít ide! Ez
egyetem, nem kupleráj, de ha maga így jöhet-mehet itt, akkor lehet, hogy ez
valóban nem egyetem, hanem kupleráj!
A férfi megvetően végigmér: Ezen a hangon nem tárgyalok!
Legszívesebben rádönteném a szocialista realista épületet. Tárgyalásról nincs szó! Ez itt egyetemi
előadóterem, itt egyetemi óra van, magának itt semmi keresnivalója…
A fiatalok dermedt csendben ülnek. A férfi nyugodt
léptekkel beballag a hátam mögötti ajtón a büfébe. (Elfelejtettem említeni: ez
is van itt, néha előadás közben hallom a játékautomata boldog zakatolását.)
Csend. Lehiggadok. Mindenki mozdulatlan.
A férfi visszajön, lassan halad végig a termen.
Kifogástalan udvariassággal búcsúztatom: Minden
jót, viszontlátásra! Remélem, jól
érezte magát minálunk!
A férfi lassan a kijárathoz ér. A diákok
lélegzet-visszafojtva figyelnek. Célzok: Isten
vele! Ne nézzen hátra!
Megáll. Visszafordul. Találkozik a tekintetünk. Ne hallgassanak egy ilyen emberre! –
fordul az egyetemisták felé, és diadalittasan elvonul.
Senki nem mozdul. Hallom a karórám ketyegését. Átfut a
fejemen: vesztettem. A körülmények borzalmasak, egyetemhez méltatlanok, a
tűzoltókészülék-ellenőr köszönés nélkül, senkivel-semmivel nem törődve
belegyalogolt a tanórába, pillanatok alatt széttörte a hallgatók s köztem hetek
óta gondosan építgetett lelki-szellemi kapcsolatot – de én kiabáltam, én
vesztettem el a fejemet, s a tűzoltókészülékek magabiztos ellenőre a maga
betonszilárdságú korlátoltságában nyugodtan gondolhatja úgy: kiabált, nincs
igaza.
Védtelen vagyok és vesztes: idegességemben, fájdalmamban,
tehetetlenségemben kiabáltam.
Összetörten állok a hallgatókkal szemben. Hogy folytassam?
Folytassam?
Ez is jó kis ellenőr,
éppen csak ránézett a készülékre – mondja félhangosan egy fiú. Csak
magamban motyogom: köszönöm.
Tudják, néha meg kell
próbálni a lehetetlent… – hallom újra a hangom. 1848-ban, s aztán 1956-ban, amikor…
Még van tizenöt percem, folytatom.
A szemem sarkából látom csak, hogy a hodály végében a huzat
néha meg-meglengeti a női vécé nyitva felejtett ajtaját.
Szigethy
Gábor