Vajda Gábor
Tari István: Napszél
Forum Könyvkiadó, 1998
Főleg századunkban írnak a jó költők
többnyire hideg fejjel. Az élmény közelsége általában nem tesz jót a műnek, a
szenzáció és a részvét pedig nem esztétikai kategória. Tari István mégis
versben vállalja a napi kihívásokkal szemben a helytállást, sőt az
állásfoglalást is. Személyes önmagát igyekszik adni, holott tisztában van vele:
legfeljebb azok érdeklődésére számíthat, akik a művet nem a maga elvontságában,
hanem születési idejével és körülményeivel összefüggésben szeretik megérteni, s
az agyonpolitizáltság helyzetében hiteltelennek, epigonjellegűnek tartják az
apolitikus alkotói magatartást.
A Napszél sorai
mögött megfegyelmezett indulatok pulzálnak. Az adott világban tehetetlen ész a
versbeli fölénye által vigasztalódik. Abban a dacos, öntudatos gesztusban,
hogy átgondolt formával igyekszik
válaszolni a költő az őt emberként is semmibe vevő körülményeknek. Mert Tari
költői helyzetének groteszksége abban van, hogy egy eleve hagyománytalan s a
megvalósult értékeiben is pusztuló, halálra ítélt közegben, a bomlás folyamatát
tükrözve, az egyetemes magyar művelődés poétikai tradíciójának szellemében
építi világát, a verseknek olykor bonyolult, jelentős költői teljesítménynek
tekinthető építményét: szonettet, terzinát, balladát, stanzát, disztichont. A
zárt formák művelése egyébként újabban kordivat, s a Vajdaságban is maradtak
néhányan, akik becsülik a rímet vagy a klasszikus strófaképleteket.
A költőnek azonban a mívesség mellett a motívumbeli
korlátlanság is meghatározója. Alig van a Vajdaságban író, aki hozzá
hasonlítható mértékben hágja át a tabukat. Tari több helyen is nemzet és nép
fogalmát szem előtt tartva gondolkodik, így hát akár nemzeti költőnek is
tarthatnánk, ugyanakkor semmi jele a verseiben, hogy elfogult lenne saját
fajtája iránt. Ha ragaszkodik is hozzá, nagy elődjei módján, ezt ostorozva
teszi.
Mindenekelőtt az egzisztenciális fenyegetettség és az
erkölcsi fölháborodás ösztönzi. Kimondatlanul is a hiányzó kultúra méltóságára
apellál, amikor gondosan kimunkált sorai a barbárságot és a nyomort
leltározzák. Panasz nélkül, a mindennapi tényekbe kapaszkodva, de a létnek
teljesebb szemléletébe ágyazottan.
Rendszerint konkrét helyzetet old látomásba; valamely
valóságelemhez (otthoni életmozzanathoz, természeti jelenséghez) kapcsolt
képsorban vagy profetikus kinyilatkoztatásként jeleníti meg igazságát. Mert a
(nemzeti öncélúságon, narcizmuson túlemelkedő) igazság alapvetően fontos Tari
számára. Így aztán barokkos zsúfoltságú képgazdagsága mindig az igazmondás
tükre. Akkor is, ha olykor a képzavar gyanúját kelti fel ez a zsúfoltság, s ha
talán túlfeszíti is a költői eszköz lehetőségeit. Többnyire azonban sűrítéssel,
nagy asszociációtávolság átívelésével állunk szemben. Amikor például azt írja a
Zörgésébe fagy című versben: „Nem
tudom, mióta öltözöm / feketébe, mint / a fiatal / özvegyek, kiknek testét
sötét / meztelen csigává fényezte / a műanyag villámzár mögé / gyömöszölt orca.
/ Puffadt hulla / lett mára / a jövő! Körömként / növő, pléht verő ólmos eső /
lakkozza be azt, ami történt: / zörgésébe fagy / a temető, / a kócos /
krizantémok zubbonyt / átütő, borostás illata, mely a gyertyákkal csorgott,
szétfolyt, / mint a tébolyba / vesző haza” – e sorok mögött az öngúny és a gúny
itatja át a borzadást. Hogy az arcot miféle erőszak „gyömöszölte” villámzár
mögé – a nélkülözés, félelem és reménytelenség áradásában nem kell kimondania a
költőnek.
Az „oly korban éltem én e földön” Radnótijához közeli tehát
Tari István költészete. Létfeltételét – a kiszolgáltatottságot és a
veszélyeztetettséget – számos versének már a címe is jelzi. A Golyót fog, a Vesztőhelyünk, Arad, a Sistereg
a szülőföld zsiradéka, A rögtönzések óljainál, a Ballada a vérszomjas békéről, az Ingén átüt, A szabad rablás országában már önmagukban a
katasztrófaélmény, a fatalista életérzés variációit előlegzik. S azt is, hogy a
szerző költői kötelességének tartja az erkölcsi-politikai állásfoglalást.
Tari sokévi publicisztikai tapasztalata a versalkotó
módszeréből is kiérzik. Metaforát ritkán használ, a kifejezésbeli pontosság
érdekében szívesebben folyamodik a metonímiához, a szinekdochéhoz, az
oximoronhoz s főleg a hiperbolához. Ez különösen A remény előcsahosaként című, a retorika és a vers határán lévő
szövegében van így: „hidegháborús nyerészkedés”, „szőnyeg alá söpört nyomor
krónikása”, „indokolatlan hetykeség”, „mellébeszéléstől túláradó, kipirult
ábrázatok”, „gyűlölet előbb-utóbb kiütköző gyűrődései”, „gyilkos indulatok
örvénylése”, „haszonlesésből vállalt kiskorúság magatehetetlen őrjöngése”,
„jótevőkké váló rabló gyilkosok” – és így tovább, az aiszkhüloszi átok
irányában.
Egyik legjobb és legjellegzetesebb verse, a Lapos című a merengés melankóliájában
született, s egyidejű vallomás és látlelet önmagáról és a tájról, ahol él.
Mindössze négy nyolcsoros versszak adja ki az öngyötrően tárgyilagos vajdasági
magyar sorsképletet. Tari képalkotásának sajátossága a maga teljességében mutatkozik
meg itt. Riasztó hasonlattal indítja a verset: „Lapos, lapos ez a vidék, ahol
élek, / mint boncolóteremben a tepsi pléhje: / szétdarabolt belsőségek, nyákos
daganatok csúszkálnak rajta…” Az emberi testek megemésztésére váró anyaföld a
következő trópus, amely Tarinál a hazához fűződő érzület kettősségét képes
megjeleníteni: a szorongó iszonyt a pusztulásteli múlttól és a makacs
életvágyat (ahogy ugyane kötet Sistereg a
szülőföld zsiradéka című versében is). A második versszak alászállás a
volt-ember világába, szürreális, de szociográfiai hitelű kép formájában a
költőbe kapaszkodó öregekkel, a „benne” ajtókat csapkodó öregasszonnyal és a
bácskai nirvána szállóigéjével: „Mindig úgy a jó, ahogy van!”
A vers visszatágul a táj globalitásába: a harmadik versszakban
a gyúródeszka „laposán” jelenik meg a bácskai sors, ám a liszt konyhai
fogalmához „az áhítat tavaszi hózivatara, / a siettett fonnyadás lisztharmata”
társul, majd az egyszerű megállapítás, hogy e síkságon nem lehet elrejtőzni,
itt „gyorsan átlátnak a szitán”, azt a benyomást keltve, hogy a költő
folyamatosan ugyanannak a dolognak többféle vonatkozásáról beszél, úgyhogy
már-már eldönthetetlen: a táj makrovilága elsődleges-e, vagy a költő
mikrovilága:
Vékony falú lisztes pohárral szaggattam
magunknak szigeteket a kiszáradt
tengerfenéken: a könnyek itt semerre
sem folynak. Tésztás kezem egy fedetlen
fejű templom századok óta romos
falaiba, a romlás oszlopfőibe
törölöm, hol összeragadt bodobácsok
tologatják hátuk isteni díszeit.
Hogy Tari fölötte van annak, amiben él, s hogy nem
hasonítja magához az általa fölismert megsemmisülési folyamat, az különösen A közelgő nyár című versében
manifesztálódik, amely Berzsenyi A
közelítő téljének travesztálása, pontosabban: ellenpontozó visszavonása. Ha
Berzsenyi verse az ember múló idő miatti kesergésének foglalata, akkor Tari
sorai az idő iránti keserű közönyben fogantak. Berzsenyi az értékvesztést
fájlalja, Tari az értékhiány rezignációját éli meg. De úgy, hogy a befejező
versszakban mások nyarának örül: „Velük álmodom, / Kik nem kótyavetyélték el a
mát s jövőt.”
A kötet legnagyobb igényű verse a Vesztőhelyünk, Arad. A szabadságharc magyar tábornokai
vértanúságának a kisebbségi érzülettel való kisajátítása – a háborús fenyegetés
és kiszolgáltatottság jogán – látszólag jelentéskorlátozáshoz vezet, míg nem
érzékeljük a nemzet egészének fenyegetettségét jelző nyomatékot. Paradoxon a
kiindulópont: a költő egy szólást fordít a visszájára, mikor kijelenti: „Kő
kövön megmarad!”, hogy szimbolikusan érzékeltesse a sors – vagy a hatalmi
erőszak – változtathatatlanságát síkságunkon. A profetikusan komor
kinyilatkoztatás csupán a második kétsoros strófa végéig tart. Innentől a
kegyetlen gúny – a nemzeti vesztőhelyünkkel összefüggésbe hozott,
blaszfémiaként ható „tetves zsibvásár” – veszi át a szót. A gondolatmenet itt
egyáltalán nem függvénye a külső formának, s a kidolgozott rímek kemény,
paradox igazságokat közölnek: „Pusztába kiáltott / szavakból az álmok //
homokként peregnek. / Rejtegetnek berkek: // betyár sorsunk átka / a besúgó
mátka.” Az utódokat kötelező hagyomány és a teljes elértéktelenedés, árulás
szembeállítását követi az utódok megalázásáról szóló híradás, hiszen a gyalázat
szürcsöl „megtöretésünkből / méregzöld nedveket”. Szerencsére nem elvont
szónoklatba torkollik a vers, hanem konkrét életmozzanatokat idéz fel. A
névváltoztatásra, a hagyomány mellőzésére, az élet gátlástalan élésére való
fölhívás, valamint az, hogy „Holtaké a szégyen / és az emlékérem”, e minden
történelmi tudatot elhárító korban az elmúlt százötven év árulásának a balladai
foglalata. Miként legtöbb versében, itt sem a nemzeti különboldogság óhaja
artikulálódik, hanem a megalázottság tiltakozása: „kő kövön megmarad, / s
vesztőhelynek Arad”.
Tari verseit olvasva egy különös, valósággal groteszk találkozásnak
vagyunk tanúi. Egyfelől a költői tehetség és az alapos nyelvismeret, poétikai
igényesség, humanista ideálok, másfelől pedig mindaz, ami mindennek a
megsemmisítésére tör, és nem csupán az alkotó érzékeny képzeletében. Akkor is,
ha a költőt csupán fenyegeti a fizikai erőszak. Az említett két princípium
ütközései a Napszélben mindig fontos
dokumentumok, de többnyire figyelmet érdemlő költői alkotások is.