Zászlós
Levente
Kodolányi
Gyula:
Kentaur szárnyak
Kortárs Kiadó, 1999
Sajátos címet kapott Kodolányi Gyula
összegyűjtött tanulmányainak kötete; a költő mitológiai
alapszemléletére, érzelmi hangoltságára utal, s egyúttal jelezni kívánja
elkülönülését kortársaitól, mintegy hangsúlyozva költői szuverenitását is.
Mint írja: „Lennék tán Pegazus, és voltam is – de ráülni nem akarok. És most
szárnyas kentaurnak érzem magam.” Ez a kentaurlét kettősségre utal: az
emberből ami látható, az a természeti lény, röptetőerejét viszont a
személyes és kollektív tudattalanja mélyén működő energiából nyeri.
Kodolányi a kultúra spirituális kapcsolatait vallja, s
ebben az értelemben fogalmazza meg művészi alapelvét, mely szerint a
spirituális képzeteknek csakis a művész lehet a legavatottabb
megformálója. A modern ember két típusát állítja szembe egymással: az
analitikust és az archaikus szellemiségű, szintetikus látásmódút. Mindezek
után nem véletlen, hogy századunk psziciháterei közül éppen Carl Gustav Jung
megállapítására hivatkozik, amikor a vallási ösztön
megkerülhetetlenségéről s civilizációnk lelki eredetű problémáiról
gondolkodik. Kodolányi szerint a modern ember tragédiája egyenes következménye
annak, hogy transzcendens kapcsolataiból kilépett, s léthelyzetének domináns motívuma
az elveszett teljesség okozta hiányérzet. És Jungra hivatkozik, amikor Európa
történelmi neurózisának forrását, a jaltai egyezményt említi, amely „fél
évszázadon át akadályozta az európai történelmi tudatot abban, hogy önmagához
méltó legyen, hogy a sorsfordító pillanatokban felemelkedjen önmaga egykori
magaslatába”. Szemléletében az időbeni folyamatosság jungi látószöge
mutatkozik meg akkor is, amikor az istenek és istennők fennmaradásában a
mítoszi szerepek és helyzetek újraismétlődésére figyel föl, s amely az
emberiség archetípusos gondolkodásának legfőbb jellegzetessége,
bizonyítéka. Ez az archaikus látásmód a tanulmánykötet föl-fölbukkanó motívuma,
s közvetlen kapcsolatot mutat a modern mélylélektani szemlélettel, még akkor
is, ha a klasszikus kínai filozófiából idéz, Konfucius egyik tanítványától: „A
velünk született természet megvalósítását hívjuk útnak.” Végeredményben Adler
részletesebben kidolgozott elméletének előképe ez, mely szerint az
individuálpszichológia az emberi lélek minden jelenségét úgy veszi fel, mintha
valamely célra irányulna, amelynek alapján a célig megtett utat Adler az egyén
mozgási vonalának nevezi.
Kodolányi ilyen célvonalban haladva egy megkésett nemzedék
tagjaként mint a sors túlélő kegyeltjét aposztrofálja önmagát. Az első
kötetével harminckilenc éves korában megjelenő költő – a
posztavantgárd megtévesztő felülete alatt – valójában egy archaikus
élményvilágot jelenített meg. A művészet mágikus voltában hisz, s mint
vallja, az absztrakciók eluralkodásával egyenes út vezet a neurózisba.
Értékrendjében a teljesség élménye az elsődleges. Szimbólumokban
gondolkodik, s ilyen értelemben fogalmazza meg ars poeticáját: „a kultúra nem
egyéb, mint a jelképek újrateremtése”. Noha posztmodern költőnek vallja
magát, tanulmánykötetének önvallomásos részletei nem erre utalnak. Kodolányi
szerint a költészet – lényegét tekintve – teremtő felfedezés,
leltárkészítés helyett a megélés vágya. Másutt az álom, a küszöbállapotok, a
végletállapotok versalakító hatásáról ír, amely állapotokban az alkotónak „az
archetipikushoz kell fordulnia”.
Ha – mint Kodolányi – a költészet lényegi meghatározójának
metafizikai tartalmát tekintjük, posztmodern helyett csak nemes
konzervativizmusra gondolhatunk. Mert semmi sem idegenebb Kodolányi költői
karakterétől, mint az avantgárd technikai kelléktárából jól ismert
szófacsarások, képgerjesztések. Szabadverseinek feszes, kötött belső
formavilágában semmi nyoma ilyen bűvészkedésnek. S a kötöttségek iránti
vonzalmát jól mutatja, hogy 1996-ban két tanulmányában is foglalkozik a
szonettekben rejlő építkezési lehetőségekkel, s gyakorlati
megvalósításukként Január című
kötetében két szonettciklust is megjelentet.
A Kodolányi-versek ismerője a Kentaur szárnyak olvasásakor egy másik, ismeretlen arccal találja
magát szemben: ez az arc hűvös, racionális. Tekintete széles spektrumsávot
fog át, logikája műszakiakat zavarba ejtően alapos.
Tanulmánygyűjteményét az író számadásnak nevezi, s mint ilyen, pontosabb,
lényegre mutatóbb, mint a kötet címe. Ezeket az adatfelméréseket, ön- és
közelemzéseket nem költői szárnyak röptetik a magasba; súlyuknál fogva
földközelben maradnak. A hazai zöldmozgalmak részeseként veszi észre, hogy
például egy cementmű működési módjában maga a társadalmi rendszer, az
egész életvitel s a rendszer erkölcsi csődje együttesen mutatkozik meg. Ez
az ökológiai szemlélete vezeti Kodolányit a társadalom-lélektani helyzet és a
környezetpusztulás közötti összefüggések felismerésére. A létező
szocializmus idején fogalmazza meg, hogy az ökológiai kizsákmányolás a politikai
jogfosztottságon és a tudatlanságon alapul. Ebben a közegben „az élet a
közvetlen létfenntartás és a silány szórakozás céljaira korlátozódik”.
Hasonlóan lesújtó a véleménye a rendszerváltozás utáni évekről is. Méltók
vagyunk-e Európához? – teszi föl szkeptikus nyomatékkal a kérdést. Válasz
helyett tényeket láttat: „A szabadság történelmi vihara besöpörte hozzánk a
szabadság szemetét is, az értelmiség egy része elvesztette a tájékozódás
képességét és önbecsülését.” Kodolányi jövőképe is reménytelen. Az 1994-es
választások kapcsán Nemeskürty Istvánt idézi: „Az a baj, hogy ugyanott tartunk,
mint ötven éve, hetven éve. Itt a népből nem lett polgár és nem lett
nemzet. Itt alapvető baj van.” Mindebből következik, hogy a köznép az
értelmiségiben ismét a nadrágos embert látja, Magyarországon divat lett az
elbugrisodás. Az elmúlt negyedszázadban – állapítja meg Kodolányi – a
specialisták és a médiaszemélyiségek kiszorították a nyilvánosságból a hiteles
értelmiségieket.
A költő által fölvázolt kórkép végére kívánkozik egy
kis történet. 1991-ben Kodolányi mérnök barátja elpanaszolta, hogy munkahelyén
újraválasztották a régi szakszervezeti vezetőket. És ti mit tettetek? –
kérdezte a költő. A barát széttárta a kezét. Ingerlően keserű
könyv a Kentaur szárnyak. Nehéz ellentmondani
Kodolányi Gyulának, amikor a lényegi kérdést feszegeti: „ahol a cselekvő
akarat nem működik, ott a szellem sem él”. A mellőzött értelmiségi
pedig fölteheti magának is a kérdést: – És mi mit tettünk?