A
felvilágosodásról
Gondolatok
Tornai József Nyílt leveléhez
Tornai József „Nyílt levelében”
a lényegre mutatott rá. A felvilágosodás megkerülhetetlen
pontja – bár nem kezdőpontja – a magyar történelemnek. A
felvilágosodástól válik el az addig egységes európai út
jobbra és balra, és itt a gyökere a mai magyar társadalom
gyengeségének, kettészakítottságának is.
A felvilágosodással nem könnyű
szembenézni. Bármily elfogulatlan vizsgálata kétszáz éves
tabukat sért, érzelmi viharokat kelt, és igen erős érdekekbe
vág. A felvilágosodás szellemi gyermeke az egész modernitás,
a tudományos-technikai világkép. Társadalmi következménye a
francia forradalom és az összes baloldali mozgalmak és
forradalmak. Ezek hatalomra jutva egységes tanrendszert, egy
ateista vallást formáltak belőle, hozzárendelve olyan
fogalmakat, mint haladás, demokrácia, szabadság,
nemzetköziség. E tanrendszer ma feltétlen és kritikátlan
tiszteletet követel meg magának, mint az egész emberiség
számára kötelezően előírt világkép. E téren 1990 nem
hozott változást: a marxizmus és a liberális demokrácia
világnézete azonos.
Magyarországon ma néhány öreg
kivételével csak olyan ember él, akit a felvilágosodás és modernitás
szellemében neveltek, és aki baloldali uralomhoz szokott. Aki
már gyermekként megtanulta „a múltat végképp
eltörölni” és „átalakítani a természetet”.
A felvilágosodást bírálni vagy
más világképet kínálni társadalomellenes tevékenységnek
számít, és sokakból személyes indulatokat vált ki. Egy
kereszt, egy árpádsávos zászló látványa, vagy az a
gondolat, hogy az EU-alkotmányba a „keresztény” szó
bekerüljön, sok magyar embert szinte vallásos
érzékenységében sért. Ezért nem könnyű erről a
témáról higgadtan beszélni.
Ennek dacára a felvilágosodás és
a ráépült világrend kritikáját a 20. század során
elvégezték az emberi szellem nagyjai. Szemben áll vele
valamennyi vallás, számtalan megújulási és zöld mozgalom.
A modernitás kritikájához és az
utóbbi 250 év átértékeléséhez ateista gondolkodók is
eljutottak. Az élővilág pusztulása, a víz és a levegő
megmérgezése, a pénz és hírközlő eszközök általi
tömegmanipuláció, a felvilágosult társadalmak öregedése
és önpusztítása ma már nem írható az egyház vagy a
királyok számlájára. A felvilágosodás következményei ma
már globális, sőt kozmikus méretűek. Nemcsak feltétlen
hívei és befolyásoltjai száma hatalmas, de a tőle szenvedő,
uralma ellen lázadó vagy kiutat kereső embereké is egyre
növekszik.
A felvilágosodás kritikája
számunkra két okból is elkerülhetetlen. Az első: a belőle
sarjadt technikai civilizáció katasztrófába viszi az
emberiséget, és a földi élet elpusztításához vezet.
A második: a felvilágosodás írta
történelem a magyarság (és sok más nép) számára a biztos
pusztulás receptje.
Európa történelemkönyveit
kétszáz éve a felvilágosult történészek írják. Az
elhallgatásnak és hamisításnak immár évszázados
hagyományai vannak. A képzelt ősember, a leegyszerűsített
antikvitás és az eszményített modern nyugati civilizáció a
fejlődés lépcsőfokai. Az emberiség eseményei
Nyugat-Európában zajlanak, transzcendens vonatkozások
nélkül. A kereszténység csak mint eretnekégetés és
vallásháború szerepel.
Vannak Nyugaton kiváló történeti
iskolák, nyilvánossághoz azonban csak a fenti
leegyszerűsített kép jut. Ez az iskolai tananyag. Jól
szerkesztett, színpompás enciklopédiák, kultúrtörténeti
és vallástörténeti sorozatok tömege vonzza a felületes
olvasót. Az újságok, rádiók, televíziók történelmi
műsorai ugyanezt visszhangozzák, és csak felvilágosult
történészeket szólaltatnak meg.
A felvilágosodás térképén
Bécstől keletre fekete folt van. Közép- és Kelet-Európa
népei nem léteznek. A többi földrész nagy civilizációi is
csak akkor bukkannak fel, amikor a fehér ember gyarmatosítja
őket.
Ebben a szűkített történelemben
egyáltalán nem szerepel a magyar nemzet. Eurázsia nagy lovas
kultúráit, a szkítákat, hunokat, kazárokat, avarokat
éppúgy hallgatás övezi, mint a keresztény magyar királyság
ezer évét.
A „felvilágosodás” szó maga
azt sugallja, hogy előtte sötétség volt. A kereszténység
és a többi vallásos kultúra elsötétítése szerves része a
modern világképnek.
A sötétnek és nemlétezőnek
nyilvánított korok, vallások, népek, kultúrák – az
emberiség és történelem 90%-a – ennek ellenére
bátorkodnak létezni, és a felvilágosodástól eltérő
képük van a világról és önmagukról. Így a magyarnak is.
A magyar nemzet önképe a
szkíta–hun eredetre, a szent királyokra és Szent Koronára
épített keresztény küldetés volt 1945-ig. Ugyanezt vallotta
Európa rólunk. Országunkat minden nyelven Hunországnak (Hungaria)
nevezik, és a magyart a kereszténység kiemelkedő nemzetének
tartják a középkori források, amely az Árpádok, az Anjouk
és Mátyás király alatt első Európában.
Sem ember, sem nép nem létezhet
eredet, saját történet és életcél nélkül. A magyar
eredet- és küldetéstudat – még ha mítosznak tekintjük is
– fontos eleme a nemzet fennmaradásának. Tudja ezt a világ
minden népe, s amelyiknek nincs, az gyárt magának
eredetmítoszt.
A francia felvilágosodás, amely a
világot centrumra és perifériára, a népeket fejlettekre és
fejletlenekre osztja, hatása első pillanatától fogva
gyengítő és bénító a magyarságra. Ezer éve követett,
isteni eredetű hivatása helyett idegen minták követését
jelöli ki számára. Párizs, London, Moszkva, New York az
ideál. Még ha ezek a modellek tökéletesek és hasznosak
volnának is, az elérhetetlen idegen cél után futó szerep
olyan, mint az orra elé lógatott répa után igyekvő
szamáré.
Ősi birodalmak örököse, szent
királyok népe, Szűz Mária országa – helyette mit kínál a
felvilágosodás?
A Habsburg Birodalom bizonytalan
eredetű keverék népeinek egyike. 1848-ban ébred először
nemzeti öntudatra, de lázadását leverik. 1920-tól állami
függetlenséghez jut, ám ezt a szomszédai elleni agresszióra,
zsidóüldözésre, a fasiszta Németországgal kötött
szövetségre használja. 1945-től a szocializmus útjára lép,
és megtalálja helyét a haladó népek sorában.
Az utolsó mondat újabb változata:
1945-től kommunista csatlós, 1990-től a demokrácia útjára
lép, és megtalálja helyét a haladó népek sorában.
Ezt találjuk valamennyi
„felvilágosult” könyvben és enciklopédiában. Ezt írja
az ország EU-belépésekor Brüsszelben kiadott ismertető
füzet, amit a magyar kormány szó nélkül helybenhagyott.
A hamisítás nem csak a magyarokat
sújtja. A felvilágosult modernitás Isten és a vallás
kiiktatásának szándékától vezérelve magát az embert
szorítja hihetetlenül szűk ketrecbe. Egyetlen életformát és
gondolkodást engedélyez számára, a többit sötétnek és
üres fekete foltnak nyilánítja. Történelem címén
kizárólag a felvilágosult Nyugat és holdudvara ismerhető,
és kijelölt haladó előzményei. A többi fekete folt.
Gondoskodnak róla, hogy a modern emberhez a hírük se jusson
el. Zene címén kizárólag a felvilágosodás óta szerzett
nyugat-európai műzene megengedett. Vallásos zene, régi és
más kultúrák zenéje, népzene a modern embernek tilos.
Gondoskodnak róla, hogy soha ne hallja. Hasonló cenzúra
keríti el az összes művészetet és tudományt, tájat,
ételt, italt, világmagyarázatot. A cél Isten kirekesztése,
de ezzel a modernitás az embert saját kultúrája 99
százalékától eltiltja.
Amikor az úttévesztés pontját a
felvilágosodásban látom, nem kívánom azt eltaposni, mint
Voltaire gondolta a kereszténységet.
A tudomány, a szabadság, a
társadalom, mint másutt, a korántsem tökéletes középkori
Európában is fejlődött. A kétség és tagadás szelleme a
vallásos kultúrákban is jelen van, és vannak serkentő
hatásai. Az ördög is az Úr teremtménye, és az ő
engedélyével működik. A döntés, szabadságánál fogva, az
emberé. Sokat vét, sokat téved, de amíg a vallás, ez a
közös isteni és emberi mű féken tartja, a fejlődési
pályán kisiklani nem tud, és az élet körforgását a
Földön fenn tudja tartani.
A felvilágosodásban rejlő
bűn-mozzanat nem a szabadságvágy, hanem az Isten ellen
fordulás, a tételes és gyakorlati vallásellenesség. A modernitás
minden kártétele erre a mozzanatra vezethető vissza. Az Isten
és Jézus elleni harc hihetetlenül sok erejét fecséreli el a
modern fehér civilizációnak. Gyengíti, önpusztításba és
céljaihoz szükségtelen bűnök sokaságába hajszolja,
eltorzítva még kedves gyermekét, az egyéni szabadságot is.
Az ateizmus nem kreatív eszme. Be kell látni, hogy erre új
vallást és morált építeni nem sikerült.
A szükséges fordulat első lépése
ezért az Istenhez való visszafordulás és a vallás –
esetünkben a kereszténység – tapasztalatainak bátor
használata. Így a Föld pusztulása lassítható, talán
megállítható.
A magyarság is csak úgy marad meg,
ha átlépi a felvilágosodás szabta korlátot, és teljes
hagyománykincsére épít – beleértve arányosan a modernitásban
telt időt. Hamis tétel az, hogy vagy Szent István, vagy
Petőfi. Hanem: Attila és Szent István és Petőfi. Egyébként
ez a történelmi valóság.
A vallásos tradíció a modernitás
értékeit nem vonja kétségbe, világhatalmát pedig tényként
fogadja el. Az emberi történelmet egységes folyamatnak
tekinti, amelyen végighúzódik Isten és a Sátán, jó és
rossz küzdelme.
Tisztán isteni vagy mindenestül
ördögi korok vagy népek nincsenek, sőt, minden egyes ember
szívében és élettörténetében is ott van ez a kettősség.
A jó és rossz azonban mindig
világosan megkülönböztethető, a történelmi események és
folyamatok ezért legalább utólag értékelhetők.
A költőkben is több lélek lakik,
több, egymásnak ellentmondó eszme működik egyszerre. A
verset, mint más műalkotást, amúgy sem a filozófiája
minősíti, hanem zsenialitása, esztétikai értéke.
Téveszmés vers is lehet remekmű. A zseni, éppen
érzékenysége miatt, ki van szolgáltatva a koreszméknek.
Tükrözi, megfogalmazza, de szembe is megy vele, és életműve,
teljes személyisége az, ami végül Isten felé mutat. Nagy
művész ritkán lesz egyetlen eszme propagandistája. Ha
átmenetileg el is varázsolták, az életműben ott vannak az
ellenpontok. Petőfi sem csak jakobinus. Húszévesen, a 19.
század derekán még hihette, hogy ha a királyt felakasztják,
eljön a Kánaán. Nem tudhatta, hogy a Szabadság –
egyenlőség – testvériség című könyvben a paraszt, a
polgár és a magyar nemzet elpusztítása is le van írva.
Adynak se mindig a vér és arany vagy a vörös csillag a
reménye. Istenes is, fülében ősmagyar dal rivall, úr és
magyar is.
Madách Az ember tragédiájában
a modern haladáseszményt végigviszi, és Lucifer (fényhozó)
kártékonyságát kimutatja, de a régi korokról is megvan a
véleménye.
A művész éli, egyszerre hirdeti
és ostorozza saját korát és környezetét.
Ha eszmék hatását értékeljük,
versekkel illusztrálni lehet, de bizonyítani nem.
Somogyi Győző
*