Vasadi Péter – Végh Attila
Hagyomány
VA – Amikor úgy
döntöttünk, hogy a hagyományról fogunk beszélgetni, akkor
úgy éreztem, érdemes két irányból, a hit és a filozófia
felől közelítenünk. Mert a hagyományt elgondolhatjuk örök
és változatlan alapként, de felfoghatjuk olyan erőként is,
amely a sodró, változó időben hívja elő reflexiónkat. A
hit és a filozófia másként kezeli saját hagyományát, és
ez nyilván összefügg azzal, hogy igazságfogalmuk is eltérő.
Lee Congdom A történelem filozófiai használatai
című kisesszéjében azt írja: „A kereszténység
történetének kiváló kutatója, Jaroslav Pelikan a
hagyományt ikonként jellemezte, amely nem együtt létezőként
mutatkozik az általa tanított igazsággal, hanem inkább
ablakként, amelyen át az általános igazság megpillantható.
De persze a keresztény hit által felfedett és kinyilvánított
általános igazságra gondol, nem pedig a filozófiai értelem
által megragadható igazságra. Mivel ez az értelem csupán
sajátos, változó hagyományok keretében működik, nem
állíthatja, hogy pillanatnyi fölfedezései végleges és
általános igazságot alkotnak.” A két eltérő
hagyományfelfogás eltérő igazságfogalmakon alapul. Nietzsche
azt mondja, hogy a hagyomány addig létezik, amíg mindig
másképpen értik. A nietzschei perspektivizmus tehát mozgásba
hozza a hagyományt. Gadamer is ehhez a felfogáshoz csatlakozik,
amikor a hermeneutika játékterét épp ebben a mezőben,
állandóság és változás feszültségterében jelöli ki. A
filozófiának megvan a maga hagyománya, de nem szereti, ha a
gondolkodást – Descartes-tal szólva – szokások és
példák irányítják. Ezért mondja Heidegger, hogy a
keresztény filozófia fából vaskarika. Itt vagyunk tehát, a
mai kor egyik legérdekesebb útelágazásánál. Mindenütt azt
látjuk, hogy a hagyományok pusztulnak, de láthatók az ezzel
ellentétes tendenciák, a hagyományőrzés olykor heroikus,
olykor komikus törekvésének jelei is. Talán soha nem merült
föl még ilyen erővel a kérdés: miben kövessük a
hagyományt, és miben engedjünk a fejlődésnek? A mai
embernek, bármilyen szellemi síkon élje is az életét, egyik
legfontosabb kérdése az, hogyan tudja összehangolni a
hagyományt a változó idővel.
VP – Elhatároztam, hogy
amikor beszélgetünk, helyben fogom kitalálni azt, amit mondok.
A hagyomány szó olyasmit jelent, amit ha nem hagynak
rám, nem élhetek. Szívesen megfogalmaznám azt, hogy mi nem
hagyomány. Általában korokat szoktak a hagyomány hiányával
jellemezni. Számomra az élettelen, stilisztikai, körülmények
által meghatározott, külsőségekben élő korok ezek. A
hagyomány tehát, ebben a pillanatban úgy tűnik föl nekem,
nem más, mint maga az élet lényege. Nem szabad nem hagyni.
Igen ám, csakhogy ennek azonnal ellentmond az, hogy akkor hogyan
tudnám megfogalmazni? Hiszen akkor megfogalmazhatatlan. Most
értem a filozófia és a hit kereszteződési pontjához.
Mindaddig, amíg a filozófia megfogalmazási szándékkal
közeledik a hagyományhoz, nem tudja életként megragadni. A
hit a hagyományt – ha jól fogja föl – életnek,
életmódnak tartja, sőt olyasminek, ami a modernitást
provokálja. Azt hiszem, egyedül a hagyomány képes a
korszerűséget provokálni, és arra késztetni engem, hogy
tudván őt a hátam mögött, meghatározzam a korszerűséget.
Vagyis azt hiszem, hogy csak az az igazán korszerű –
gondolkodásra értem ezt, művészetre, formatervezésre,
életmódra –, ami a hagyományt, mint a szivacs, fölszívja.
Szerintem tehát a hagyományból következik a modernitás. De
csak a hagyományból következik. Számomra stilisztikailag
nincs modernitás. Fütyülök rá. Az igazi modernitás föl
meri venni a hagyomány köntösét, és abban nyilatkoztatja ki magát
mint életet. Az a hagyomány, amely a gőzeke helyett a faekét
akarja használni, nem hagyomány, hanem butaság. De az, ahogy Nyisztor
Ilonka énekelni tudja az ezer évvel ezelőtti énekeket, az a
mód, a hangjának az a kifejezhetetlen modernsége, az a
hagyomány maga. Vagy nézzük az emberi arcot! Az egyes
korszakok rányomják az arcra a bélyegüket. Létezik
biedermeier arc, romantikus arc, satöbbi. Bach azonban e
tekintetben is kiemelkedő, hiszen neki megfoghatatlan arca van.
Szép is, dagadt is, befont haja van, meg csigás, meg modern is,
egyszóval időtlen. Az időtlenség itt nagyon fontos, mert aki
a hagyományt keresi, az beleragad, az időt elveszíti, aki
pedig szabad, és hagyja magán átfolyni a hagyományt, az
elérkezik a jövőbe, mert olyasmit választ, ami nem fogható
meg. Számomra Krisztus eljövetele ezeket a különbségeket nem
megsemmisítette, hanem magában egyesítette. Nem zárja ki a
filozófiát, és nem teszi fölöslegessé. Jézus Krisztusban
nem hiszek, hanem ő maga a hit. Ő hisz bennem. A hagyomány egy
személy. Ez a személy Isten. Ő minden belső lendület ura,
aki megadja nekünk a győzelmes filozófiát. Mert vannak
mocsárba döglött filozófiák, vannak kisiklottak. Isten
tüzet gyújt a győzelmes filozófiákban, de nem filozófiai
tüzet, hanem élettüzet, a gondolkodás lángját. Az a
csodálatos, hogy ha a hagyományt úgy értem, mint valami
belső indíttatásból előreömlő folyamot, akkor abba beáll
egy személy, és nem kisiklatja a folyamot, hanem mintha erre a
személyre várt volna a hagyomány. Nem szűnik meg a
filozófia, egyre izgalmasabb fejezetei jönnek. Gadamert, Lévinast
említhetném. A hagyomány így spriccel szét, és ahová
lecsöppen, ott újabb és újabb források fakadnak.
VA – Nem kell visszamennünk
Bachig. Ha századfordulós fényképeket nézegetünk,
észrevehetjük, mennyire mások voltak ezek az emberek. Süt
róluk, hogy tisztábbak, mint mi vagyunk. Valahogy egyenesebben
néznek. Nem hiszem, hogy ennek a hosszú expozíciós idő, a
régi viselet, a háttér vagy a fotópapír sárgulása volna az
oka. Örülök, hogy Lévinast említetted, mert éppen ő
beszél az arcról. Ő – Nietzsche nyomán, aki a filozófiát
zsarnoki ösztönnek, a hatalom legszellemibb akarásának
nevezte – azt mondja, hogy az egész európai metafizika beteg,
zsarnoki, mert az énből indul ki. A kéz filozófiája. A kéz
az, ami elvesz. Az európai ismeretelmélet hagyományosan arról
szól, hogy a szubjektum valamiképpen kivergődik magából,
elmászik az objektumig, és azt titokzatos módon önmagába
becipeli. Ezt nevezzük megismerésnek. Így lesz a világ az Én
zsákmánya. Lévinas azt javasolja, kezdjük inkább az egészet
a Másikkal. Azt, ahogy a másik ember az én számomra
megjelenik, arcnak nevezzük. Az arc nem vesz el, hanem ad.
Tükrözi a másikat. A régi embereknek igazi arcuk van ezeken a
fotókon. Adja őket. Mert az arc dolga, hogy adjon. Adhat persze
a kéz is. Szép, ha a kéz ad. És rettenetes, ha az arc elvesz.
Ha végigmégy egy pesti utcán, nemcsak azt látod, hogy minden
kéz kér, hanem azt is, hogy minden arc elvesz. Elvevő, zárt,
befelé gyömöszölő, rettenetes arcok járják az utcát.
Sodródnak az időben, és valóban mintha öntudatlanul is
időtlenségre sóvárognának. Egy másik mondatoddal azonban
vitatkoznék. Ha abból indulunk ki, hogy a hagyomány maga az
élet, ha tehát eleve rögzítjük ezt a szentenciát, akkor,
attól félek, lebetonozunk valamit, amit keresnünk kéne. És
már az elején, sőt az eleje előtt beragadnak a dolgok. Annak
persze lehet értelme, hogy ennek a prekoncepciónak – hogy
tudniillik a hagyomány az élet volna – utánamenjünk. Erről
az jut eszembe, hogy amikor az ember megszületik, akkor nem egy
üres világba születik bele; a külvilág, a jövő nem tabula rasa.
Épp ellenkezőleg: az ember hagyományok tömkelegébe születik
bele, családba, városba, országba, néplélekbe, korba: egy
olyan világba, ahol minden kezdet folytatás, és minden véget
valaki folytat. Első szavunkat másoktól tanuljuk, utolsó szavunkra
pedig utódaink emlékeznek. Ady azt mondja: „Tanítóim nem
voltak, nem volt tanítókra szükségem.” Én ezt a büszke
mondatot mindig egy olyan szegény kisgyermek panaszaként
hallom, aki a semmit kérné föl lélekvezetőnek. Az élet
tehát föltétlenül a hagyományban áll, de persze nem azonos
vele.
VP – Igen, az élet sokkal
több, mint a hagyomány. A kígyó kibújik a bőréből, és
otthagyja azt a hüvelyt, ami tényleg halott, de őrzi az élet
formáját, tehát mégsem halott. Ez a forma valamilyen módon
spiritualizálódik, és továbbmegy a kígyóval. Aki azt hiszi,
hogy a levetett kígyóbőr csak bőr, az nagyot téved. Mert
akkor félre kellene dobnunk minden szillogizmust. Nem dobhatjuk
félre. A módszerre szükség van. A logikára is. A logosz
kibújt a logikából, de benne hagyta magát örökre. Az élet
a kígyó. Az, hogy a hagyomány az élet maga, valóban
előfeltevésnek látszik. Csakhogy naivitás volna azt hinni,
hogy nagy semmi van, és abból mi kikövetkeztetjük a valamit.
Amint valamire törekszünk, már előfeltevéssel élünk.
Másképp nem lehet. Valamilyen hihetetlenül ravasz, isteni
módon benne vagyunk a bizonyosságban, de csak akkor
érezhetjük ezt a bizonyosságot, ha a teljes bizonytalanságot
hajlandók vagyunk átélni. Nincs nagyszombat nagypéntek
nélkül.
VA – És az élet, vagyis
esetünkben a kígyó – bár eléggé lineáris állatnak
tűnik – nem egyenes vonalban mozog. Mindig köröket tesz,
mindig visszajut ugyanoda, de mindig magasabb szinten. Amit
megértett, magában elhalványítja, amit korábban fontosnak
tartott, elengedi. Spirál. Heidegger megcsinálja a század
legnagyobb filozófiáját, majd felköltözik a hegyekbe.
Pásztorok a barátai. Amikor táviratot kap Berlinből, amely
hívná vissza a városba előadást tartani az egyetemen,
felolvassa öreg pásztor barátjának. És az öreg alig
észrevehetően nemet int a fejével. Heidegger ebből tudja,
hogy nem kell megtartania az előadást. Mindig vissza az
origóra: mindig minden lenni, utána mindig újra semmi, de már
egy újabb mindennel gazdagabban. Ha ezt a spirált gondolatban
kiegyenesítjük, akkor is hazudunk; és ha körré nyomjuk
össze, akkor is. Az előbbi a totális szabadsághit, az utóbbi
a totális hagyományhit tévútja.
VP – Lubicz-Mi©osznak van egy
megragadó mondata: „Nem a haladás, hanem a mozgás.” Az
ember, amikor hallja, berzenkedik ellene, mondván, hogy persze,
érezzük a haladás kudarcát, de azért valamiféle haladás
mégiscsak van. Menetel van. De hogy még menetel sincs, csak a
mozgás, az csodálatos fölfedezés. Ez Isten mikronnyi
szerénységét és abszolút totalitását egyszerre mutatja.
Amikor valaki a mozgásnak ekkora jelentőséget tulajdonít. A
hagyomány nem más, mint az élet felé vivő mozgás. Ebben a
mozgásban valami szent is van. Ugyanakkor, amikor a teljes
mozdulatlanság a legszentebb dolgok közül való, a mozgás is
az. Valamilyen módon minden kívülünk van, ezért
közelítgetjük őket, erre való a metafizika is, a teológia
is, hogy ez bensővé legyen. A bensővé tétel a
tulajdonképpeni élet célja. A hagyomány szétszórt
őrállásai azt mutatják, hogy amott már sikerült valamit
bensővé tenni, ott már égnek a tüzek. Ezért a hagyomány
sohasem kerülhet válságba. Mint ahogy az érték sem. Szokták
mondani, hogy értékválság van, de én azt hiszem, inkább az
emberben van válság, az értéknélküliség miatt. Vagy az
értékek félreismerése miatt.
VA – Van valami benső, ami
külsővé válik, külsővé válva hagyományozódik tovább,
és ha valaki sokkal később ezt a külsőt jól
interiorizálja, akkor képes eljutni abba a titkos belső magba,
ami a lényeg. A megértés tehát egy új bensővé tétel,
amikor ezek a szellemek, akik képesek a bensővé tételre,
ennek mozgásában lesznek egyek. A lélek elhagyja individuális
síkját, és bekapcsolódik a szellem áramába.
VP – Ezért nem szeretem a
„konzervatív” szót, pláne a „konzervativizmust”. Aki
konzervatív, az beteg. Az nem tudja, hogy ő micsoda. A
bensővé tétel az egyetlen, ami van. Ami bensővé lett, azt
már nem kell őrizni, azt élni kell; halódik az, aki, miután
valami bensővé lett, külsővé teszi. Pontosan az a lényeg,
hogy a világ bent legyen.
VA – Igen, és ott belül már
nincs mozgás, nincs nyugalom. A két nagy preszókratikus
filozófust, Hérakleitoszt és Parmenidészt szokás olyan
alapon elkülöníteni, hogy míg Hérakleitosz a pantha
rheit, az örök mozgást tanította, addig Parmenidész a
nyugalom, az érzékeléssel nem, csak gondolkodással
megismerhető, moccanatlan lét filozófusa. Ez ellentétnek
látszik, holott ha elolvassuk e filozófusok töredékeit,
ugyanazt a mély áramlást érezzük, a gondolatnak azt a
remegését, ami már rég túl van mozgáson és
mozdulatlanságon. A logosz remegése ez, azé a belső
ölelésé, amely – ahogy Heidegger mondja – maga a lét.
Hérakleitosz és Parmenidész mondatait ugyanaz a logosz fogja
át. Aki képes ezt bensővé tenni, az lát. A hagyomány mindig
külsőként: képként, mondott vagy írott szóként adódik
át. És az, aki képes beleállni a lét gyűjtésének
áramába, végül eljuthat a legmesszebb: önmagába. És a
legizgalmasabb az, hogy a logosz bármikor, bárhol megjelenhet.
Egy unalmasnak, kényszeredettnek indult beszélgetés egyszer
csak súlyt fog, egy mondat hirtelen létbe fordul. És a
beszélgetőkre – akik általában ketten vannak, mert a logosz
nem szereti a sokaságot – valami leszáll, aláereszkedik. És
ekkor derül ki, hogy mi nem akarunk semmit. Csak médiumok
vagyunk.
VP – A francia forradalom
időszakának egyik jelentős gondolkodója Joseph Joubert volt,
aki kiváló jelleme miatt a forradalmi időkben is meg tudott
állni a maga lábán. Az új Franciaországban pedagógiai
főemberré tették. Ekkor – mint minden igazi jellem –
hatalmas meglepetéssel szolgált, ugyanis katolizált.
Gondolatait Réz Pál fordításában olvashatjuk. Egyik mondata
így hangzik: A metafizika a transzcendencia paródiája. Mi
minden kellett ahhoz, hogy ő eljusson annak megértéséhez,
hogy mi a metafizika, és annak megsejtéséhez, hogy mi a
transzcendencia? És ezt döntően befolyásolta a keresztvíz!
Ezek azok a pontok, ahol számomra hirtelen minden megoldódik,
de ugyanakkor abszolút bonyolulttá lesz. Ezt úgy nevezik:
misztérium. Joubert mondata fantasztikus, még akkor is, ha nem
igaz. Én a metafizikát nagyon szerettem, egyrészt Heidegger,
másrészt Pascal miatt, aki ugyan nem volt metafizikus, de
nemhiába ütközött a korabeli katolicizmussal. Mindenfajtának
elnevezték, szélsőségesnek, janzenistának, pedig a
metafizika ismérveit nem említve, de azokat bírva lett
abszolút istenhívő. Ő azt mondja: a transzcendencia tengere
felé evezünk. Amikor aztán a tengerre érünk, bajban vagyunk,
mert bár mindent igaznak érzünk, megszólal bennünk a jogos
kételkedő is. És ez így van. Az igazság megértésének a
mértékében képes komolyan kételkedni az ember. Minél
igazabb egy hit, annál mélyebb kétségei vannak. Itt fog
súlyt. Meg kell küzdenie a sötét éjszakával. A legmélyebb
kétséggel, azzal, hogy fogalma sincs, kiben hisz. Minél
inkább hisz, annál kevésbé tudja, kiben. Én eddig a pontig
jutottam el: lehet, hogy semmiben sem hiszek, de te vagy. Érzem
ennek a gondolatnak az egzisztenciális súlyát meg az
abszurditását is. De ehhez az abszurditáshoz csak a
transzcendens hit által lehet eljutni. Mert az, hogy „te
vagy”, azt jelenti, hogy akkor már mindegy, hogy én vagyok-e
vagy sem. Vagy amitől csak leborulni lehet: hogy én te vagyok.
Vagy hogy csak benned lehetek én. Azt mondja Simone Weil, hogy
Uram, ha te akarod, hogy pokolra menjek, elmegyek. Ezzel egy
egészen másfajta filozófiát indít útnak. Aki idáig jut,
azt a hit belöki a szakadék mélyére, és ott kell számot
adnia arról, hogy mit ér a filozófia, hogy mit ér az ő hite,
és hogy mit ér ő maga. S akkor végső kétségbeesésében
kijelenti, mint Keresztelő Szent János, hogy „Láttadon,
Oltáriszentség, amikor már örvendeznék, gyötrelem, ami
elragad”. Ez az igazi súlyfogás. Bölcs volt az a paraszt,
aki Heideggert nem engedte vissza a városba. Az a kérdés, hogy
az ember hajlandó-e, képes-e, és veszi-e a bátorságot ahhoz,
hogy ezt a súlyt a magányban fogja. A szenvedés mindig fájni
fog, de kívánatos is – ami abszurdum, hiszen azok számára
kívánatos, akik a legjobban tudnak örülni.
VA – Az, hogy a metafizika a
transzcendencia paródiája, nekem nem tetszik. Nem szeretem az
ilyen idézeteket. Mert előbb tisztázni kellene, hogy mit
nevezünk metafizikának, transzcendenciának. Ez a francia
gondolkodó metafizikának nyilván a karteziánus alapokon
nyugvó „első filozófiát” nevezte. Csakhogy sokféle
metafizika van. Épp Heidegger az, aki megmutatja, hogy Descartes
miért nem tehette fel a létre irányuló kérdést. Descartes a
szubsztancia fő attribútumává az extensiót, a
kiterjedést tette. Ezzel – mondja Heidegger – valamit, ami ontologikus,
ontikussá fokozott le. Ezért a karteziánus
szubsztancia-fogalom olykor ontikus, olykor ontologikus
jelentést vesz fel, de általában a kettő között ingadozik,
maszatos. A felvilágosodás metafizika-fogalmára tehát igaz
lehet ez a mondás, bár én még ezt sem merném kijelenteni. A
transzcendenciáról meg nem tudunk semmit. Ez a lényege. Bár
ha innen nézzük, a mondatnak lehet az az értelme, hogy amit
tudhatunk, az mindig csak a paródiája marad annak, amit nem.
És itt már a magányról is szó van. Rilke, aki szerintem
minden idők legnagyobb költője volt, azt írja egyik
levelében fiatal költőbarátjának, hogy szeresse
magányosságát, azt a teret, ahová senkit nem vihet magával. Szeretteivel
pedig építsen ki egy hű és egyszerű közösséget, és ne
rémítse őket bizalmával. A levél valahogy így folytatódik:
„Ön azt írja, hogy távolinak érzi azokat, akik közel
állnak Önhöz. Örüljön ennek, mert ez azt jelenti, hogy ha
közelsége ilyen távoli, akkor távolsága már a csillagok
alatt jár.” Ez az a zuhanás, amiről beszélünk. Minél
inkább nő a világosság az ember körül, egy sötét aura is
terjeszkedik közben. Az ember, ha költő, úgy érzi, mentében
nő a fény a látóterében, de ha a földre néz, látja, hogy
amerre megy, sötét árny terjed körülötte, mint valami
tintatócsa. Ha az ember ehhez hozzászokik, ha ezt megérti, ha
elmélyíti magában a fény és sötétség kettősségének
megérzését, akkor hirtelen olyan világban találja magát,
ami egyre üresebb, egyre érdektelenebb, és egyre bonyolultabb,
szebb. Egyszer írtam egy verset A következetes
megőrülés útja címmel, mert úgy éreztem: a
megőrülés néha nem más, mint egy gondolat, egy életérzés
szigorú követése, bármilyen áron. Ahogy élünk, mindenütt
határokba botlunk. Állandóan meg kell fontolnunk, mibe
menjünk bele, mitől riadjunk vissza. Minden beszélgetésben
mérlegelem, mennyi tudást, mennyi érzést bízzak rá
partneremre. És ahogy élünk, előbb-utóbb elérkezünk egy
nagy határhoz, ami mögött szakadék tátong. Ezt a határt
úgy képzelem, hogy ha átlépem, akkor megőrülök, ha pedig
visszariadok, és építem tovább egyszerű és hű
közösségemet a többiekkel, akkor élek tovább, mint a
többiek. Nietzsche jut most eszembe, akinek a megőrülését
általában attól a pillanattól számítják, amikor az utcán
zokogva a megvert ló nyakába borult.
VP – Azt hiszem, hogy ez az a
pont, ahol ki kell jelentenem, mi az, amiben egyetértek veled,
és mi az, amiben nem. Az ember a megismerésre van teremtve, de
nevetséges volna, ha csak a megismerhető megismerésére volna
teremtve. Bár az sem kevés. A megismerhető megismerése a
megismerhetetlen fölismeréséig vezeti el az embert. Az ember
közben nem okvetlenül keveredik őrületbe. Sőt. A
megismerhetetlen megismerteti magát. Pontosan tudja a
megismerhetetlen létező – vagy inkább vanó, a
legfőbb Vanó –, hogy mekkora kísértésnek
teszi ki teremtményeit. Ezért nem akarja a megőrülésemet. Az
üdvösségemet akarja, ami azt jelenti, hogy az általam
megtapasztalt és megkívánt szenttel egy közösségben legyek.
Ha nem ezt tenné, akkor a világ legkegyetlenebb valakije volna,
egy olyan gyalázatos rabtartó, akinek az írmagját is ki
kellene irtani. De ő nem ilyen. János evangélista mondja, hogy
az, aki van, a szeretet. Nem tette ezzel könnyebbé a
megismerését, de élhetővé tette számomra a kutató életet.
Maga a keresés lesz a te boldogságod, mondta. Ami megfogható
itt marad, azt csak a hittel lehet megfogni. A legfőbb létező
az útról levezet egy mezsgyére, ahol vadak ordítanak, de
közben azt mondja: „én veled leszek.” Az, hogy ő velem
van, minden megőrüléstől megvéd. Az isteni színjáték
bugyrait az is megkóstolja, aki nem bele való. De egyedül
ezekben a bugyrokban lehet megérteni, hogy nincs más mód, csak
a szeretet. Ez a mód, a cél, az eszköz. A szeretet nemcsak
mindenre megtanít, de mindenné tesz. A legmélyebb
jellemzőimet senkivel nem tudom megértetni. Ez azt jelenti,
hogy már nem is próbálom. Mert nem ez a lényeg. Csak a
megóvott magányomban tudok élni, de ezt megtehetem úgy is,
hogy titokban tartott énnel nagy közösségi életet élek. Ez
az önmagamról való lemondás, aminek árán kiemelkedem a
mélységből, hogy levegőt kapjak. És ez a levegő fény is.
Nemhiába akart Goethe több fényt a halálos ágyán. Több
levegőre vágyott. A megőrülésnek szinte a határáig ér az
ember. De ott mindig vár valaki. Ez Isten. Egy időben úgy
közeledett felém a megőrülés, mint Bob Dylan lassú vonata.
És akkor sűrű könyörgésbe fogtam, hogy hagyd meg a
képességeimet, ne vigasztalj azzal, amivel nem vigasztalhatsz,
és segíts elkerülni az őrületet, mert ez azzá lehet.
Fölismertem a sötét, bélcsavarodásszerű közeledését.
Lelkileg és fizikailag megrokkantam, és mély álomba estem.
Egy aranyozott rácsot láttam hangos vaszajjal lezúdulni,
mögötte látszott az iszonyatos fekete bélcsavarodás. Aztán
jobbról belépett egy római katonaféle, szembefordult velem,
lábához tette a lándzsáját, és csak nézett. Akkor
fölébredtem, és megértettem, hogy ez a gyógyulás.
VA – Azt hiszem, most az
alázatról beszélünk. Előbb-utóbb eljön a pillanat, amikor
össze kell töpörödni, és szabad akaratból meg kell
semmisülni. Amikor Nietzsche a megvert ló nyakába borul, az az
alázat, a szeretet pillanata. Az emberi élet egyik legszebb
mozdulata. Nem hiszem, hogy bármiféle megőrülés jele volna.
Talán épp annak a jele, hogy a veszély egyelőre elmúlt.
VP – A kétségbeesett
szeretet pillanata. Csak szent pillanatként tudom elgondolni. Ez
egy emberi passió. Ezzel az egyetlen mozdulatával Nietzsche
kihúzta belőlem minden méregfogát. Aki az igazi passión
átment, az minden passiót fölismer. Az ember rájöhet, hogy
alázatosnak kell lennie, de attól még nem alázatos. Nem is
biztos, hogy rá kell erre jönnie. Az alázat az, amikor az
ember egyetlennek érzi a gesztust, a léthelyzetet és a szót,
amit kimond, amikor az alázat szavai valóban könyörgésként
jönnek ki belőle. Az alázat pillanatában az ember önmaga
megmentéséért könyörög. Csacsi beszéd, hogy komoly ember
nem imádkozik önmagáért. Az igazi, kétségbeesett ima
pillanatában az ember megérzi, hogy mindenkiért kell
imádkoznia. Ezek a pillanatok teszik testvérivé az embert. Az
alázat vége az, amikor a széttépett Krisztus azt mondja,
Atyám, bocsásd meg nekik, mert nem tudják, mit cselekszenek.
Ő tudta, hogy nem tudják, mit cselekszenek. Talán még azt is
tudta, hogy nem tudhatják. Innen már nincs sehova út. És
ebben a pillanatban Jézus Krisztus alakja örökre megőrződik
az emberiség emlékezetében. Amikor már senkiben nem bízhat,
az Atya is elhagyni látszott őt, zuhanni kell, zuhanni kezd.
Hogy milyen molekuláris erővé válhat az alázatosság, azt
olyan embereken látom, akiknek a léte szinte megpendül.
Csodálatos találkozásaim voltak fiatal szerzetesekkel. A
szentségnek olyan fokaival találkozik az ember, hogy
kétségbeesik tőle. Nem ujjong. Balassa Péter egyszer azt
mondta: nem az alázatosságról van szó, hanem az alázatról.
Különbséget tett.
VA – Mert az alázatosság
már viselkedés. Én néha úgy érzem, hogy az ember egy
öntudatlan állat, aki soha semmit nem fog megtudni a
világról, soha a végső kérdésekre választ nem kap. Ezek a
kérdések, mint például a világ vagy az élet keletkezése,
amúgy sem arra valók, hogy válaszokat találjunk rájuk, hanem
inkább arra, hogy némán, titokzatosan őrizzék világunk
határait. Ezek a lények leélik szépen a halálba mártott
életüket, és a legtöbb, ami történhet velük, hogy
összekapaszkodnak, ha nagyon fáznak. Ezt hívjuk szeretetnek,
és úgy tetszik, az életben valóban ez a legfontosabb. Pálnak
igaza volt. És amikor idáig jutok, amikor ennyire kívülről
látom a Földet, akkor valahogy mindig visszájára fordul
bennem a gondolat, mert ugye én is egy vagyok e lények közül,
és ebben a visszájára fordulásban is megvan a legnagyobb
világosság és a legnagyobb sötétség. És akkor úgy tetszik
teljesen értelmetlennek az élet, hogy a reménytelenség,
amiben az élet úszik, az is úszik valamiben, ami pedig bennem
legbelül van. Nem tudom megmagyarázni.
VP – Az első mondatod az
isteni magasságban pöffeszkedő ember mondata, de az utolsó
Isten szeme. Mert ha a reménytelenség is benne úszik, akkor
már színtiszta remény. Ha igaz, amit Pál apostol mond, hogy
benne élünk, mozgunk és vagyunk, akkor ez egy végső
fölemelés. Mindazzal élünk benne, ami élhetetlen bennünk,
mindazzal a világossággal, ami nem Krisztus, élünk benne, és
ő ezt eltűri. Isten minden tulajdonsága beláthatatlan. De az
belátható, hogy bennem történik minden, amit csinál. Mindent
tud rólunk. Sokféle módon lehet gondolkodni, de ha a
gondolkodásmódunk nem az igaz gondolkodásmód, akkor
elvesztünk. Tudom, ez persze bántó lehet egy gondolkodó ember
fülének, és pontosan érzek minden antipátiát, ami a
keresztény gondolkodás paneljeivel szemben az emberben
föltámadhat, de erre azt mondom, hogy nem a héj, hanem a
kígyó. Mögé kell menni. A gondolkodás szent dolog, de ha az
ember igazán gondolkodik, el kell jutnia az örök értelem adta
útra. Azt nem hiheti az ember, hogy az értelmet ő adta
magának. Azt azonban hinnie kell, hogy ezt az értelmet teljes
szuverenitással, akár Istennel szemben is, fölhasználhatja.
Meg akarhatja gyilkolni Istent. Mindent cáfolhat. De ezekbe a
tettekbe belebetegszik és beleőrül. Akkor is megőrül persze,
ha az isteni jóságot próbálja elgondolni végtelennek. Mert
nekem nem az a dolgom, hogy ellenőrizzem, Isten végig jó-e.
Nem vagyok rá képes. A határainkon nem léphetünk túl, de
kötelességünk odáig elmenni. Ott vár bennünket valami, ami
átbillent. Odáig gyalogoltunk, onnantól úszunk a levegőben.
A szentek ezt a pillanatot megélték, és utána elnémultak.
Ebben a pillanatban akár meg is halhat az ember. De ha tovább
él, akkor is a megkísértett halállal fog együtt élni.
Vagyis a voltaképpeni szabadsággal. Ez a megkísértett halál
bebizonyítja a végességet, de meghozza a végtelent.
VA – A magyar nyelvben a
gondolkodás a gonddal áll etimológiai kapcsolatban.
Amikor Heidegger ezt megtudta, állítólag teljesen megdöbbent,
hiszen a Sorge és a Denken még
köszönő viszonyban sincs egymással. Egy hideg szónak egy
forró, egzisztenciális szó a gyöke. A gondolkodás a gondban
gyökerezik, vékony szálon tartva vele a kapcsolatot. Amikor ez
a szál elszakad, és a gondolkodás elkezd perisztaltikusan
tekeregni, mászni, akkor baj van. Manapság minden ember minden
második szava a gond. Hogy ez volt a gond, meg az volt a gond.
Ez fölhígítja a szó jelentését, kimossa a szó
egzisztenciális értelmét. Mellesleg az „egzisztencia” szó
eredeti értelmét is kiégette a köznyelv. A pénzt, a
megélhetést érti rajta. A gondolkodás köznyelvi értelme
tehát kifordult magából, kihűlt. A gondolkodás eredendően
azt a tevékenységet jelöli, amely elvezeti az embert addig a
pontig, ahol felfénylik előtte a szabadság értelme.
Gondoljunk Kantra. A hagyományról beszélve mi most
megpróbáltunk arról gondolkodni, hogyan egyeztethető össze a
ránk hagyományozott renddel a gondolkodás, az élet
szabadsága. Mi lenne, ha legközelebb a szabadságról
beszélgetnénk?
VP – Minden, amit mondtunk,
ennek ágyazott meg. Amikor a kudarcokról, az emberi
léthelyzetekről beszéltünk, mindig ott lebegett a kérdés,
hogy az az ember, aki szabadságra törekszik történelmileg is
meg személyesen is, és folyton tévutakra jut, hogyan tudja
elérni. Magjaiban szórtuk szét a következő fejezet elérkeztét,
mert a szabadság az a fajta emberi állapot, amihez nem
szükséges sem a függetlenség, sem annak a hiánya. Nem
szükséges hozzá más, mint a belsővé tett élet tényei.
(Részlet a Közelítések című
beszélgetéskötetből.)