Határi bölcsességek
(A „kilencvenes” Határ Győzőt köszöntve,
műveiből válogatta: Szente Imre)
Állam,
demokrácia, diktatúra
Az Állam „feltalálója” az
emberiség egyetemének elárulója.
Az Állam a Latorságok Latorsága, Latrocinium
Magnum. Maffiózus trendje ellen minden rendelkezésünkre álló
eszközzel, foggal-körömmel, szabotázzsal, adócsalással
harcolnunk kell.
A demokrácia csupán interlúdium két
diktatúra közt; az ádámita természetes állapota a
diktatúra.
A görög városállam velőscsontjából
kiszopott demokrácia normatív eszme maradt csupán. Ideigvaló
megvalósulásai szükségszerű anarchiába torkolltak, aminek
viszont csak diktatúra vethetett véget. Thraszümachosz
győzelme ez: a hatalom elitet akar – az elit hatalmat akar.
Egy labda kergetésének ezerszer annyi
figyelmet szentelnek ezen a szuperdiktatúrás hódoltság felé
vágtató bolygón, mint amennyi felelősséget éreznek a napon
olvadó szabadságért.
Élet
Az élet bosszút áll azon, aki előle
kitér.
Elment mellette az élet, és őt
észre se vette, elment az élete mellett, és észre se vette.
A hatalmi tülekedés sem pusztán
politikai fenomenon: minden a biosz titokzatos
erőterében történik; és a nemzet, amely úgy tesz, mintha
nem hallaná, nem értené a felkínált alkalmakat, és a
történelem kihívásait nem fogadja el, azt utoléri a
bosszúálló élet.
Filozofálni kezdünk kellő fiatal
korban… és egy szerencsésnek hitt napon beevezünk a vitalizmus
biztos révébe – a hazatérés oly örömével, mint az a
teaszállító óriásvitorlás, amely fellobogózott csarnakzattal
ünnepli, hogy gazdag rakománnyal a gyomrában honi kikötőbe
érkezett.
(A filozófus-palántát) az élet
ünneplő sodrása visszarántja, s csupán az igenlés
felfedezéséig jut el – mint Nietzsche –, mely felfedezés
eksztázisában és kéjgörcsébe ránduló biccentőizmokkal
mechanikusan bólogatva, bölcseletére koronáriumul teszi fel
az igenlést, míg a lét megfejtetlen marad…
Élnie kell, ha a fene fenét eszik is
– és csókkal illetnie létre igazítójának
sátáni-szőrös kezét.
Hogy is lehet gondolkozni a létről
mindaddig, amíg a szerelmi imperatívusz rajtunk nyargaló
koboldját vállunk nyergéből ki nem vetjük?
Élet – szeretet – igenlés…
Mindazok a filozófiák, amelyek alapvetése e szinonimák
valamelyike, fölös cégérek – jóboron. Az életet nem kell
„akarva” szeretni: magától (s mi kimondhatatlanul!) szereti
önmagát. Nagyobb szamárság az életigenlésnél csak egy
lehet: az ellenszegülés az életingerrel szemben.
A vitalizmusból vigyorog ránk első
igazi rejtélyünk: az élet ünneplése – és a
világtünemény véghetetlen közönye.
Mind a kereszténység, mind az iszlám
szíve-közepén van valami torz vitalizmus: az élet pozitív
érték voltához nem fér kétség. Ellenpólusa ennek Buddha
tanítása, mely az életet elmarasztalja a szenvedés
kikúrálhatatlanságában. Nirvána-törekvése a kioltatás
vágyőrülete. Józanabbnak tűnik az agnosztikus
lét-elfogadása: derűs és méltóságos átvonulás az
életen; megtartóztató, epikuroszi szemlélődés.
Ember,
emberiség
Nincs más választásunk, mint küzdve
küzdeni, s akkor még bízva bízzunk is?
A Heimarmené ránk szabta szerepet
játsszuk, úgy, ahogy a kegyetlen istennő megszabja, tehát se
vértanúságunkért, se mártírcsinálásainkért, se
zsarnokoskodásunkért, se gyarlóságainkért nem mi vagyunk
felelősek. Hanem az istennő. És hogy csak egyetlenegy bűn
lehetséges, amelyben az Olümposz elmarasztal: ha rosszul
játszod, amit rád osztottak.
Az embernek – joga az élethez?…
Nincs joga, csupán engedelme van… ideigvaló engedelme van
élethez, földhöz, habitaculumhoz, ideigvaló engedelme a Metakozmionban,
az özön közöny zúzó pofái közt.
Eredendően földönfutók vagyunk a
földön, mind a hatmilliárd. Miért higgyem, hogy a Multiverzumban
éppen ez az Univerzum, abban ez a galaktika, ez a naprendszer,
annak Napjából kiszakadóban ez a Föld már eleve azzal a
szándékszerűséggel indult neki a keletkezésnek, hogy
vékonyra hűlt kérge egy önmagát a „teremtés
koronájának” feltoló mindenevő főemlős hajléka legyen?
Ha a beleérzésnek, az empátiának
idegi automatizmusa valakiben lomha, sérült, vagy teljességgel
hiányzik, az nem teljes értékű ember, amolyan félember, alember.
Az egylabdahívő emberiség, rászopva
magát a tévé optikus cuclijára, a szórakozásmániások
gyermeteg hada úgy népesíti be fantáziájában az űrt a scifi-képeskönyviség
populációival, ahogyan egykor Iamblichosz kajtatta-kergette
szertelen képzelgéssel rajzolt címerállatokra emlékeztető
„démonait” vércsatornás oltárainál, füstölőszereivel.
Életérzésünket eltöltő autovokatívuszunk,
„megszólítottságunk” lényünk rangos kivételessége:
hiszen az univerzum „bennünket szólongat”, a kozmosz
„velünk akar valamit” (s hogy „megszólítottságunk”
homályérzéséhez „megszólítót” keresünk – ez már a sensus
numinis őstörténete, a vallások forrásvidéke).
Ezer és egy jel mutat arra, hogy a
legfelső reflexintegrál teljes kiépülése önelpusztító, peripetikus
fordulathoz vezethet; sőt, az is fölöttébb valószínű, hogy
az esetek többségében ilyen rendeltetése van. Alkalmasint ez
okozhatja az egyes bioszférák, a különféle önérzékeny-önészlelékeny
populációk „buborékjainak” elpattanását.
Emigráns, emigráció
Az emigráció az irodalmi és
bölcseleti ismeretek fontos, majdhogynem nélkülözhetetlen
stúdiuma.
Az emigráns: mint a hal, amely
rászíjazott víztartályt hord maga körül – különben a
szárazföldön él.
Kutyából nem lesz szalonna. Ennek
érvényét egyre inkább kiterjeszti az ország, a média, a
közhangulat ránk, „emigránsokra”, azokra, akik
„idegenben” éltünk vagy élünk. Van, akit nem istápolnak,
van, akit a művi felejtés tölcsére felé söpörnek, hogy
nyelje el, van, akit nyájas-ridegen elutasítanak; s ugyanakkor
van olyan szerencsés, akit oda-odamutatnak pofafürdőre,
egy-egy kurta zengzet, tévé-kukucs, vers, alkalmi karcolat
erejéig.
Hogyha a kádárscsina
negyvenéves televényében gyökeredző literátor/literátrix
történelmi regényt ír, (…) szép számmal akad méltatója,
és irodalmi visszhangja nem marad el. Ha viszont valaki
„emigrációban” Julianosz Aposztatáról ír regényt, (…)
nem segít rajta, hogy kétkötetes változatban van magakelletős,
szép honi kiadása is: csak annyi, mintha egy ronda pőcsiklégy
nekikoppanna a Nagy Magyar Franciaablaknak.
„Emigrációban nem születtek
remekművek” – elterjedt vélemény hazai írók körében.
Ha jól értelmezem a körös-körül rám szegeződő megrovó
tekinteteket, változatlanul áll és érvényesül a „lenini
vasfegyelem”, hogy emigránsnak remekművet írni még
álmában sem szabad. (…) Vegyük olybá, hogy a remeklés
puszta megkísérlése már maga: Hivatalból Üldözendő
Cselekmény?
Hazabeszélek: úgy is, mint az ún.
„emigráció”, magyarnak maradott írók fogadatlan
prókátora, és úgy is, mint aki kíváncsian várja, hogy
amikor – illendőképp megfelségezve – az „emigráns” a
Haza udvarlására járul, hogy van-e füle a hallásra,
meghallja-e a Haza.
Az „én”
Ha a nyelv a lét háza (Heidegger) –
az „én” hajléka az a belső monológ, amely a lény
születésétől haláláig tart. Az én megszűnését a belső
monológ lekapcsolása jelenti. A lét kommentárja – az
„én”. Az én maga is a jelenségvilágnak kihosszabbítása.
Az ego fogalma
mindenestül apriorisztikus, s igazában nincs ilyen; mármint
olyan, amit habozás nélkül homogén adottságnak és
egységnek tekinthetnénk. A személyiség, az én csupán
tünetcsoport, szindromatikusjelenség. Az a valószínű, hogy a
KOZMOSZ, az özön közöny – e szindromatikus énszerű
jelenségektől, mini-egóktól, pszeudo-monászoktól eltekintve
– a személytelenség jegyében áll. Így hát a személy
fogalma is emberi találmány: a jelenségre vonatkozik, a
világra nem.
Filozófia, filozófusok
A pehelysúly is mázsányi, a fuvallat
is tonnányi ahhoz képest, amilyen jelentéktelenek
gondolataink; s még mestergondolatainknak is a
jelentésértéke: közel nulla.
Gondolkozásunk kilenctized része még
mindig ugyanannak az ókori hordaléknak a
felkérődzése, amelyet elhagyogatni amilyen üdvös és
kívánatos volna, oly közel-lehetetlen.
A bölcselet is mesterség, megvan a
maga műhelye, fegyelme, elsajátítható ismeretei,
fogásai-titkai, edzése; tucatjával – segédtudománya.
A gondolkozó, aki nem ismeri
„szerszámát”, elmélődő szervének működését, és kortexről,
szenzóriumról annyit sem tud, mint a Hold nem látható
feléről, az éppoly kevéssé érdemli meg a filozófus nevet,
mint az, aki a bölcselet történetét nem ismeri.
Az ontológia dibdábságaival való
bíbelődés csupán a par excellence filozófusok céhére
tartozik, ennek a gondja az ő kényszerű kiváltságuk.
Rám az „ismerd meg tenmagad”
szentély-axiómája nem vonatkozik. (…) Az én delphói-jóshelyem
felirata mindmáig az: „ismerd meg a körülötted valókat!”
Hogy minden a szám – ez volt a
bölcselet legelőkelőbb (és a püthagóreusok legihletettebb)
tévedése: a természetnek a szám nem természete.
Minden filozófusnak, óhatatlanul, a
saját feje a kútfeje. (…) A közvetlen belátás édesgyermeke
minden filozófia.
Fonáleresztő pókok vagyunk, a magunk
eresztette fonálon repülünk; ne szégyelljük hát a szabad
lebegést, a tovalengés tétovaságát – nagy útrakeléseinket
a látomás közegében. (…) Nem filozófus az, aki nem a
látomások szélörvényén hányódva, ökörnyálra
kapaszkodó potyautas pók módjára szálldos, tudatparányát
az elemekre, értelmét a megérzés bemérő-antennáira bízva
– ha meg filozófus, képeinek rajzását-ködlését amúgy
sem veszi végleges kinyilatkoztatásnak; és mint aki
bölcselete aktáit sohasem tekinti lezártnak, mélységes
bizalmatlansággal eltöltve irántuk bocsátja közre
gondolatait.
A bölcselet privilégiuma – a
tanácstalanság. A gondolkozás alapfunkciója a kételkedés.
A filozófusok úgy szólongatják
egymást az idő fal-hegyein át, ahogy a kutyák átugatnak
egymásnak a holdsütötte éjszakákon.
A filozófia tetvei: a szavak.
„Csípik” a szavak. Nem hisz se nekik, se bennük. Rájön a
tisztálkodhatnék. Szájával „habot túr”, nyálát a
szövegen elkeni – és hitten hiszi, hogy megölte tetveit.
Hallhatjuk rímekkel
körülcsengettyűzve a költőktől, hogy ők az ösztöneikkel
filozofálnak – és nem veszik észbe, hogy olyan szintjén
állnak a bölcseletnek, mint az újságírók a költészetnek.
Két vezéreszme vonul végig a
filozófia történetén. Az egyik az, hogy a mindenség egység.
Ez a tétel az, ami a hívőnél panteizmushoz vezet. A másik
vezérelv, hogy az ember mikrokozmosz; kicsinyben mintegy
megismétli, tartalmazza a mindenséget, tehát mint „eszmélő
mikrokozmosz” az ihlet erejével megismerheti a
„makrokozmoszt”.
A filozófia a visszakapaszkodás
művészete – a létbe való visszakapaszkodásé, első
szapora jelére annak, hogy a lét szétlazuló rostjai közt
elővillan az özön közöny hüllődöge. (…) Mintha mürmidonok
volnánk, s Odüsszeusz cselével a lét gyapjas hasának
alácsimpaszkodva elmenekülhetnénk az Egyszemű haragja elől.
Jelenések és látások – a
bölcselet pornográfiája.
Szembefordultam az önáltatás
lebilincselő, megvesztegető koronázatlan királyával,
Szókratésszel, és akinek nevetségessé tételén ő váltig
mesterkedett: Traszümachosz mellett tettem le a garast.
Határ
Győző önmagáról
1. Idegensége
a) a
Hazában
Mennyi mindent megtettem, hogy
visszaigazítsam reflexeimet a magyar irodalom szoros
értelemben vett „századaira”, százados reflexeire – a
délibábos áltörténelemre, a műeposzokra, a
„lángoszlopokra”, majd a lángoszlopok alkonyára. Meg hogy
trombitaizmaim redefiniálva ábrázatom felöltse ama
kívánatos turániságot; vagyis megpróbáltam báránybőrt
húzni magamra, de attól csak ugyanaz a toportyánféreg
maradok.
Golghelóghi formátumú opuszt hagyni
örökül egy olyan nemzet irodalmára, amely a bölcseletre kortikálisan
süket, olyan, mint kerékpárt ajándékozni egy embernek,
akinek mind a két lába térdnél le van amputálva.
Az én irodalmi elvárásaim már
bizony világirodalmi elvárások, s ha a mi jó magyar műfajkategóriáinkra
gondolok, hát félig-meddig kívül rekedve úgy érzem, hogy
nekem ez a lombik nagyon szűk és nagyon tág.
b)
az emigrációban
Mindkét lapnál (az Irodalmi
Újságnál és az Új Látóhatárban) csak vendég voltam,
igaz, szívesen látott vendég. Az urbánus gyanújába vehető
író az emigráció történetének populista változatában
maradt, ami Kádáréknál volt: Non Person.
Nem tudok angolul, nem tudok
„angol-regényül”. Sem a nyelvet, sem az országot: nem
ismerem. Minden bekezdés „fals”, minden dialógus hamis; az
angol nyelvben minden mondat „más kályhától indul”… A hübrisszel
határos, hogy valaki ötvenéves fejjel más nyelven, mint az
anyanyelvén, írni próbáljon.
Európai neveltetésemmel elutasítom a
krikettkultuszt egész mitológiájával (mely a spanyolok tauromakhiájával
vetekszik), és minden önuralmamat össze kell szednem, hogy ki
ne prüszköljem, ha tejet öntenek a teámba.
2.
Írói-emberi erkölcséről
A röfögő disznó kéjelgése, amint
a felelőtlenség pocsolyájában hentergőzik: íme a titkom.
Felelősen gondolkozom, de felelőtlenül beszélek.
Húzzam be a körmöm, és húzzam meg
magam a magyar irodalom százráncú szoknyájában
maga-megbecsülő s illemtudó bolha módjára? Van írásaimban
valami okkult kvalitás, ami nem engedi, hogy elszenttehenüljek.
De akkor is: körömszakadtáig ragaszkodom a bolha természet
adta jogához – a bolhaköhögéshez.
Rajongtam a járatlan utakért;
érettük volt, hogy a járt utat következetesen elhagytam.
Én nemcsak nem-középiskolás,
de elemi iskolás fokon szeretném nemzetemet „taní-tani”.
Magamévá tettem a flaubert-i elvet: semmi
az ember, minden a mű… aszerint is éltem, olykor a
kétvégű gyertya égésével. Életrendemmé tettem a
nietzschei fegyelmet, s nem boldogságomra: művemre törekedtem.
Sohasem volt meddő korszakom. Sőt,
inkább termékenyebb a szokásosnál. (…) Életemnek nem volt
olyan perce, amikor fogalmazókám ne lett volna szolgálatban,
szakadatlanul verbalizáltam.
Én is belelőttem a magam csóváját
a tűzvészbe; nem égett jobban – nem lángolt kevésbé, mint
ahogy égett volna nélkülem.
Ha rájöttem, hogy a legnagyobb
időrablók a barátok, elárultam a barátságot.
Nekem „hűségkomplexumom” van;
ezzel a rögeszmés lojalitással születtem.
Én, aki látszólag a légynek sem
ártottam, aranyvalutára váltottam a mások szenvedését.
Senki nem volt biztonságban tőlem – regényalak lett belőle.
Szkeptikus csak a filozófiában
vagyok, de ami az életküzdelmet illeti, talpra ugró
macskatermészet.
Kiegyensúlyozott lélek vagyok, és
egyenletes kedély. Érzésem szerint az öröm az élet
természetes vivőanyaga, és ha felbuzgott bennem, szabad
folyást engedtem az életörömnek.
Hogyha szembenézni tényeinkkel
pesszimizmus, ha az ontológia eredményeit pesszimistának érzi
s ítéli a kislelkűség, akkor pereat optimismus, fiat iustitia.
A pesszimizmus elviselésének
előfeltétele a természettől rendíthetetlen derű.
Halmozom a tévedéseket… De már nem
lesz urnám, lehúgyoznivaló: hamvaimat szétszóratoma
Csatornában Dover és Calais között.
Haza
Aki rosszul szeret, az gyűlöl, de aki
jól gyűlöl, az szeret… Azzal a Szent Ágoston-i
gyűlölettel, melynek elvakult szigora az öncsonkításig
mehet: megcsonkultam érted, miattad (Hazám) odaát Európában.
Nem arról van szó, hogy én
elárultam a hazát, sokkal inkább arról, hogy a haza hitszegő
módon elárult engem. Kérem a hazát elővezetni és a
vádlottak padjára ültetni.
A „haza” az a nyíláskizáró
kulissza, amely az otthon élőben az özön közöny látományát
eltakarja.
Hit,
vallás, kereszténység
A vallásalapító, mihelyt egy
évezredekre visszatekintő hitet kétségbe von, egyúttal
minden hit hitelét is lerontja, s ezzel minden vallás a
priori lehetetlenül.
A vallásrendszerek nem episztemológiai
„telitalálatok”, hanem hordarögeszmék.
Nem maradhatunk örökké a
valláshiedelmek járókáiban, nem bízhatjuk sorsunkat a humbug
gondviselésre. Ébredjünk rá kozmikus magányunkra, fogadjuk
el; nőjünk fel, nőjünk hozzá veszedelmeinkhez.
Idestova a kereszténység fogahullajtott
farkasa már a báránybőrt is rojtosra koptatta, amiben fél
évszázada járkál. Mi már kereszténység utáni időket
élünk. Valahára sikerült előkecmeregnünk a zagyvaság
sárvulkánjából. (…) Zúdítsuk vissza erre a meddőtáróra
a törmeléket, és tömjük be.
Egy-egy világvallás elmúlása
fájdalommal jár. A szekuláris társadalomnak megértéssel
kell viseltetnie utolsó rigolyáik és tisztelettel fájdalmuk
iránt. Minden támogatást meg kell adni, hogy háborítatlan
biztonságban végezhessék szertartásaikat, és élhessék
hitéletüket kedvük, meggyőződésük szerint.
Szeretem a kereszténységet, nem
tudnék meglenni nélküle. (…) Igaz, támadtam is, de sohasem
olyan ádázul, ahogyan Kierkegaard teszi. Csakhogy ő belülről
támadja, a hívő megszomorítottságával. Jómagam már
elvonulóban találtam karavánját, a kereszténységet
elbűvölőnek érzem a maga festőiségével és
eszmevilágának groteszk gazdagságával.
Idő
Az idő a világnak nem természete. Az
események „gyarapodásának” látszata kelti bennünk az
idő érzetét, holott az univerzum eseménytömege – konstans.
Ábrák vagyunk az idő szövedékén,
s csupán beleszőve létezünk.
Az idő: önészlelt, szervült
tapasztalatunk arról, hogy bennünk „egyszerre csak egy
ingerjáték lehetséges”. Az idő egyetlen tudatvalósága a
jelen. Múlt és jövő: a mi fikciónk. A múlt: absztrakció,
a jövő duplán az.
Magyar
irodalom
Sajna, ez a mi Hazánk a Magasban –
költészetközpontú haza. (…) Ha igaz, hogy nálunk,
magyaroknál az irodalom költészetbe, a költészet
publicisztikába fullad, akkor emigrációban ez fokozottan igaz.
Miért nem kap irodalmunkon Európa?
Némelyek úgy vélik: nem az a baj, hogy a Nyugat Bánknál is
süketebb, hanem az, hogy nem vagyunk elég jó Tiborcok.
Isten
Térd- és főhajtás az emberparány
egérreakciója a lét tengerzésének mysterium tremendumával
szemben.
„Az Isten – halott.” Nietzsche
téziséhez: Istennel nem az a baj, hogy meghalt, hanem az, hogy
facér. Kősivatagára ráborul az archeológia múzeumi csendje;
a mindenhatóságból kipottyant szentháromság egyisten zavarodottan
parolázhat az oldalazva imbolygó Ápisz bika, a gyámoltalan Ozirisz,
a lerongyolódott Boanergidész és sok más facér, foglalkozás
nélküli világisten valószínűtlen árnyaival.
Levethetetlen gyarlóságunk, hogy
jóságossá személyesítjük az Özön Közönyt.
Tulajdon bugyuta vágyainak oly
gyanútlanul beugrott az embergyermeke, és hitten-hitte, hogy az
istenség: eredendően jó.
A „kádárscsina”
és következményei
Erről a rendszerváltozásról
bízvást elmondhatnánk – Jeremiással –, hogy „az apák
beleharaptak a savanyú vackorba, és a fiak foga vásott
tőle”.
A végeérhetetlen három-per-hármas
ügynökhajszát egyfajta áttételes szabotázsnak tartom. Az
ország az utolsó porcikájáig Kádár János Országa volt.
Csak természetes, hogy majdnem mindenkinek vaj volt a fején: az
országos vaj. A „Haza a Magasban” fején ugyanaz a vaj volt.
Fordítsunk hátat az egész ügynökhajsza nevű szabotázsnak.
A kádárscsinának vége. Hagynánk abba. Ne
szabotáljuk vele tovább a szabadságot és a demokráciát.
A három-per-hármas Országos
Szabotázsakcióban már olyan is akad, aki büszke-rátarti a
maga, ivadéka, felmenője egykori ügynök mivoltára,
leleplező dossziéját meglobogtatja; se szemérme, se
gátlásai, hogy ne használja fel – felhasználja: sápot vesz
rajta, kamatoztatja, hírét-nevét növelni vele nem átallja.
Világéletemben ár ellenében
úsztam; s most megint itt van, rám talált az új „ár”, a
fősodor, az Új Kurzus. S ugyan mi más ez az Új Kurzus, mint a
Kádár-konszolidáció nosztalgiája, a Horthy-korszak szuperponáltnosztalgiájával
púpnak a hátán, s mindez megtetézve a fluszpapír-vékony
katolicizmus ájtat-hablatyával– ennek a háromnak a katyvasza.
Hogy az Új Kurzushoz csatlakozzam: én?! Hogy meglovagoljam: én?!Soha!
Lét,
ontológia – ÖZÖN KÖZÖNY
A létre nem érvényesek a
„tanok”. Minden „tétel” üres: az okság elve, a múlt-jelen-jövő.
A létnek nincsenek összetevői, nincs keletkezés-elmúlás,
újjászületés, sors, nirvána – bár az értelem mindezt
megfogalmazza.
Racionalista világképünk, a newtoni
jelenségvilág törvényszerűségei alatt és fölött terül
el az antilogosz „törvényen kívüli”, randomizáló
világa. Magyarázatos metaforáink kialszanak-lepusztulnak a metakozmion
téridő-dimenzióin.
Az ontológia tárgya nem a lét, hanem
hogy van-e a metakozmionban olyan – akár tudatos, akár
szupertudatos, akár minden tudatot nélkülöző – folyamat,
amely önészlelékenységünkben önmagára „visszahajol”,
vagyis általunk és rajtunk keresztül „figyeli” önmagát.
A léttel szemben nem az a sztereotip
kérdés a helyénvaló, hogy „miért van minden, ahelyett,
hogy ne lenne?”, vagy hogy „miért élünk, mi az élet
célja?”, hanem az, hogy miféle kozmikus kíváncsiság tölti
el az anyagi lét tömegtengerét, és miért van az, hogy e
kíváncsiság oly önészlelékeny pontokká serked,
amelyekkel mintegy „visszahajolva” – szemlélni kívánja
önmagát. A teljes őstudatlanságban való ontikus
elhenteredés helyett miért hogy a lét a létezésre felfigyel?
Nincs a multiverzumban összefüggő érzülékenység,
sem egybeterjedő tudat. Az életjelenség nem tekinthető az Érzülékeny
Isteni Telítettség elmagzásának. Az Alvearium Magnum
töredék univerzumaiban a bioszférák buborék módra
keletkeznek-„pukkannak”. Nincs a multiverzum
üzenetének olyan koncentrációja, amely végül az önészlelékenység
reflexintegráljain „visszahajolva” igazolná a világegész
önszemlélő irányultságát/teleológiáját. Van azonban
ilyen irányultság a világegész elszigetelt rekeszeiben, ám
ez csupán egyetlen bioszférára korlátozódik, ha lakói
számára végtelennek tetsző univerzumok is e bioszférák.
Valójában azonban az életjelenség
az özön közönyben quantité négligeable, még
a Föld bolygó viszonylatában is. Csak a magunk bioszférája
szemléli rajtunk keresztül önmagát. A kozmosz egészét meg
sem közelíthetjük, az űrszondák közvetlen közelünkben
még csak karcolást sem ejthetnek rajta. Választott Népként
bolyongunk a potenciális tudás pusztájában, melyben
előttünk járó lángoszlopunk tövig égett.
Az ontológia nem egyéb, mint az
egylábúság járásképtelenségének a felfedezése és az
ebbe való belenyugvás. Oly ránk csattanó özön világosság,
hogy beletekintésre azonnal elrombolja látóidegünket. Olyan
dilemma, amelyet ismeretével – és nem megoldásával – kell
megünnepelnünk. (…) Csapda, amelyből nincs többé
menekvésünk.
Aki nem tud úgy „gondolkozni”,
mint a kavics – vagy mint a gyík, amely csökevényes előagya
miatt csupán a lét közvetlen átélésére képes, és minden
tudománya a kommentár nélküli tovatengés –, az az
ontológiai vizsgálódáson kívül reked.
Lehetünk-e valaminek a visszajelzése,
és ha igen, minek a visszajelzése vagyunk? Ha meg nem,
elképzelhető-e, hogy amolyan kárba veszett
szivárványjelensége a tudatosodás az özön közönynek, mint
az olajfilm szivárványolása a vízen? Hátha igenis van
bennünk a Létnek visszajelző jellege, de nem a teljes metakozmionnak
szól a szignál, hanem csupán annak egy-egy bioszférájára
korlátozódik?
Nincs kizárva, hogy valóban
visszacsatolások vagyunk, de csupán galaktikánk e zugolyában,
mint a naprendszerünkre korlátozódó életszigetek
visszajelzése; csak egyetlen buborék-univerzumra lehet
érvényes, és csak egy bioszférára áll, a multiverzum
uralkodó eszméje azonban az özön közöny, mely a mi
dimenziónkat is fertőzi dögével.
Senki sem kacsint össze rajtunk
keresztül önmagával a multiverzumban. A meleg gubóban,
amelyben érzülékeny gócunk hibernál, sem megtűrt szegény
rokona, sem kreatúrája nem vagyunk senkinek, akivel
megrendezhetnénk rituális nagy „összenézéseinket”.
Metafizika;
világmagyarázat
A metafizika olyan fogalomzavar,
amelyben rendszer van.
Ha azt mondjuk, tudásunk egyetemének protagoreus
jelrendszere a jelenségre vonatkozik, a világra nem – ez
egyúttal azt is jelenti, hogy jelrendszerünket ráhúzzuk a világra
mint álcát; teljesen beburkoljuk, mint a cihával a dunyhát.
A világmagyarázat késztetésének
végzete ellen nincs apelláta. Elménk oly gyötrelme ez,
amelynek rabszolgasága ellen hazugság volna tiltakoznunk. Ki
tudja, nem kell-e odáig redukálnunk igényeinket, hogy ennyivel
beérjük: a létnek nincs háza; az embernek nincs hazája; a
teremtménynek nincs anyanyelve.
Nemzet(esdi);
honfoglalás
Az én bajom az, hogy a himnusz
hallatára kis híja elbőgöm magam. Félreértés ne essék
szólván: minden himnusz hallatára. (…) Nekem annak a
nemzetnek van igaza, amelyiknek a himnusza szól, de csak
addig, ameddig szól.
Nincs olyan nemzet, amely a világ
teremtése óta ott élt volna, ahová lehelyezték; mind azon
kezdte, hogy előbb dicsőségesen kitúrt egy másik ott
alkalmatlankodó nemzetet, s a nyakára ülve berendezkedett.
Nehogy azt higgye valaki, az ezredik
esztendő Európa számára a „magyarok felragyogása” volt a
Kárpátok hágóin. Épp ellenkezőleg. Abban az ezredik
esztendőben, amelyben a földség jószágaival,
arisztokratáival a székesegyházakba bevonulva,
reszketve-rettegve a Megítélő Jézus Krisztus Második
Eljövetelét várta, akkor a magyarok betörését az
ítéletidő, a viharok, a halálos járványok, sáskajárás,
éhhalál, az ötlábú csikó, a kétfejű borjú és sok más
iszonyú Csudák és Jelek mellé sorolta, és nemkülönben a
Végítélet baljós előjelének tartotta. Más lapra tartozik,
hogy a várva várt Végítéletből a Második Eljövetel spektakuláris
Elmaradása lett. (Jegyzetben: Vö. a 10. századi francia Adso
de Mintierendes LIBELLUS DE ANTICHRISTO c. krónikáját,
amelyben azt írja: „az elközelgő Végítélet baljós auguriuma
az arabok, normannok és magyarok vérengző becsapása…”)
A nyugati ember tudatában mi: későn
érkezők vagyunk. Európa régen kész volt, amikor mi
látóhatárán megjelentünk.
Ötvenhatról
Kettőt felejtenek el a magyarok:
ötvenhatot és a kereszténységet. És ez már a Kibutulás
második nemzedéke. A harmadik, a még emlékezők nemzedéke
továbbviszi a traumatikus történelmi élményt, amelytől
szabadulni képtelen.
Ha a fájdalommentes éji virrasztás
kegyelmében részesülök, megelevenedik körülöttem minden:
a mesebeli Talán Igaz Se Volt, a Hat Nap Aurora Borealiszának
fénypadjai, amit győzelemnek véltünk; meg a Hetedik Nap:
a rohamlövegek szembefordulása a körutak-sugárutak
palotahomlokzataival, hogy ágyastul-zongorástul
gerendák-mesterfalak úgy omoljanak alá a szemem láttára
azzá a romtömeggé, amivé ábrándvilágunk omlott, a szabad
ország, a függetlenség álomvilága. (…) A forradalom nekem
úgy, amint van, felejthetetlen, traumatikusan „gyönyörű”,
és fantomfájdalmaival vissza-visszatér tagjaimba.
Hónapokkal a forradalom kitörése
előtt napnál világosabbá vált: itt 2000-ig szalmaszál se
rezdül, változás nem lesz, s az is bolond, aki ilyenre
spekulál. (…) Olyan nagyocska, sőt nagykutyák, akik a
forradalom napjaiban megjátszották a vezért, és az
„előrekergetettek” élcsapatában nyüzsögtek, azok se
sejtettek semmit abból, ami következik.
Vezér nélküli
gyermek-kereszteshadjárat volt a mi forradalmunk.
Platón
A kismacska is azért játszadozik
tulajdon árnyékával, mert tapasztalja, hogy az árnyéknak
elfutni tőle nem akaródzik, ő maga meg árnyékától elfutni
nem tud; és Platón is azért űzi elmejátékát a formák
(ideák) mindvalóságos voltának „immár bizonyított”
eszméjével, mert az ideák gondolata el nem hagyja, és Platón
az ideák eszméjétől elfutni nem tud.
A filozófia a kommentárok tömkelege
Platón előtt és után, vele vagy nélküle.
Szerelem,
szex
A hódítás tabu, nem téma. A viszonzatlan
szerelem: az a megírnivaló.
Ahogyan a test kilenctized részben
vízből áll, ugyanúgy tudatunk jó kilenctized részben
szexualitásból áll; és ez az, ami jószerével az
orrunknál fogva vezet – mélyengéseinkben.
Én világéletemben minden nőben azt
az elveszett szerelemistennőt kerestem, aki pesztrált, és én
az én pesztonkámhoz sohasem lettem hűtlen.
Találmányok
Nem tisztelem annyira kitalálókánkat,
amennyire tisztelni illenék. A rohamágyút kitaláltuk már,
amely egyetlen lövéssel képes pozdorjává lőni hajlékunkat;
de azt a „házágyút” még nem eszeltük ki, amely a Semmi
pozdorjáiból egyetlen lövéssel hajlékot épít az
embergyermekének.
Évezredekre belerondíthatunk az
utókor életébe, de azt az apodiktikát még egyszer sem
találtuk fel, amely történelmi visszaható erővel bír, s
jóváteheti a múltat.
Természet
Valahányszor költők, szentek,
iskolamesterek vagy idióták a természet csodálatos
„szépsége”, a teremtés „harmóniája” előtt
ájuldoznak, csak tökéletes tudatlanságukat teszik
közszemlére afelől, hogy amit a romantika gyűjtőszavával
„természet” címszó alatt tartanak számon, az közelnézetben
a morbiditás, a falánkság, a „food-chain” – a
húsdaráló zabálhatnék megnyilvánulásainak visszataszító
összessége.
Történelem
A történelem – bebútorozott idő.
Kiigazodni a történelmen nem lehet,
de kibutulni belőle – azt igen.
Mást a történelemmel kezdeni, mint
meghamisítani – nem lehet.
Koronás Hitlerek és keresztes Ajatollák
sorfala között halad a történelem.
A történelem tanulsága, hogy
mindnyájan ezernyi-ezer brosúrával vagyunk elmaradva attól,
ami utánunk következik.
Hitler mint Mózes legjobb tanítványa
az Ószövetségből vette a receptet. Ez és minden holokauszt
megengedhetetlen, gyalázatos és égbekiáltó, de a hitleri sem
volt holmi „szuper-holokauszt”, lévén a történelemben
minden népirtás nem a kivétel, hanem a szabály.
Élettapasztalatom megtanított rá,
hogy sem béke, sem boldogság nem lesz a Földön attól, hogy
az utolsó papot felakasztják az utolsó kommunista belére; az
utolsó koronás királyt felakasztják az utolsó királygyilkos
belére; az utolsó elnököt felakasztják az utolsó
atombombát nyelt mozlim fundamentalista belére.
A fehér faj? Alighanem csupán az
élesztő szerepét szánta neki a történelem. Hogy kiteljesítse
és világérvényessé tegye a maga civilizációját. De mint
faj – eltűnésre ítéltetett.