Lackfi János
Turizmus otthon
Halmai Róbert versei elé
Halmai Róbert arról beszél, milyen
komoly egzisztenciális súlya van annak, amilyen súlytalanul
élünk. Versei a hétköznapok mikrotörténéseit avatják
ünneppé. Nála egy lecsúszott tréningnadrág, egy jó pofa
sör vagy egy sáros cipő bátran lehet verskiindulás, sőt
akár egy szöveg központi metaforája is. Költői eljárása
általában mégsem az efféle apróságok mitizálása,
átlényegítése, hanem sokkal inkább azok egymás mellé
helyezése, egymásutániságban láttatása. Haladás van
verseiben, akár olyan, mint egy séta, akár olyan, mint amikor
egy kamera végigpásztáz valamely díszleten, feltérképez egy
jól ismert szegletet. „Vasárnapi ebéd. Szeretkezés. /
Szépen sorban” – olvassuk, és nem állja meg az ember,
hogy ne tegyen egyenlőségjelet „szépen” és „sorban”
közé, mintha valami esztétikai nyilatkozatot olvasna. A
pillanatok sorbafűzöttsége, juxtapozíciója szervezi e
szövegek esztétikáját.
A versek egyenletes menetűek, rikító
elemek nem tarkítják őket, Halmai időnként mégsem
fukarkodik a szertelen megszemélyesítésekkel, metaforákkal,
melyek váratlan petárdákként durrannak. „Fejünkre koppintanak
a gesztenyefák”, a versből szóló „a sörhabot sálként /
nyaka köré tekeri”, vagy „sültkrumpli-illatot tűz
gomblyukába”. Nem üvegházi szegfűt tehát, sem piros
rózsát vagy valami még elegánsabbat, hanem egyszerű szalmakrumpliszagot.
Hol van itt, kérem szépen, a snájdigság, a polgári illem, az
emelt fővel elszenvedett sérelmek adta méltóság öntudata,
melyen legfeljebb egy-egy titkolt zaciba surranás ejthet
láthatatlan foltot? Sehol, van viszont rosszkedv, jókedv, mikor
hogy, van totyakosság, álmosság, mindennaposság, a
„táskát balra le, a kabátot jobbra fel” kopogós ritmusa,
melyre a süllyedő-emelkedő női mellkas „tumbadorája”
kígyózik, épp csak annyira trópusiasan, mint egy radiátorra
tett délszaki szobanövény vagy egy egyenlítői esőerdő
panelfalra ragasztott posztere.
Halmai kirándulása azonban valóban
egzotikus, amennyiben megszokott létezésünk eléggé fel nem
fedezett (talán soha fel nem fedezhető) riviéráira kalauzol:
csobbanunk klórszagú szobaóceánban, a piacon a
bennszülöttek által kedvelt krumplit, karfiolt, savanyúságot
veszünk, „répa nem kell, / van otthon – mert van
otthonunk”. Tényleg akad itt minden, mi szem-szájnak ingere: Dalí
módra térfogatát változtató tej, kenyér, szalámi, banális
elixírré keverendő kávépor, tejszínhab. Meg persze versek,
könyvek, megannyi „megerőszakolt fruska”, s nők, nők:
könyvből kiolvasottak, utcán látottak, parázna Máriák és
a szelídítetlen mellű kedvesben sokszorozódó egy, két,
három vagy még annál is több ismeretlen hölgyemény.
Halmai turizmusa otthonosságában is
eredendően otthontalan. Mondhatnánk fordítva is, de persze az
előidejűség éppoly kevéssé tudható, mint a nevezetes
tojás és tyúk esetében. Két egymásba nyíló szoba ez a
két alapérzet ebben a költészetben, s valamiért sosincs
csukva közöttük az ajtó. A boldogság mélyén, mint kávé
alján a zacc, mindig ott lappang némi csodálkozás, furcsálkodás,
hitetlenkedés az én jóllétét illetőleg, mintha az ilyesmi
igazán nem lenne lehetséges. És mindig adódik is valami,
levesbe hajszál, hordó mézbe egyetlen kenyérmorzsa,
zárójelbe tétetik (mint abszolút értékre vonásnál) az
érzelmi telítettség. Az egy ritmusban eltöltött nap végén
„testünkből szökik a vágy”, máshol a szokványos
hazaérkezés után az alvás fulladásos halála következik, s
még egy ráncnyi nyom sem marad elmerült testünk után a
felszínen, megint máshol az olvasás már-már erotikus
élvezete pedofíliává silányul, a kevéssé idilli
folyóparti együttlét végén pedig beteljesületlen marad a
feltámadó vágy, a szomjúság egy sör után, egy nő után,
akiben egy pillanatra hirtelen áttűnéssel Éva ősanyára
ismerünk.
Jóval több, mint tréfa Halmai Mars
poeticája, mely az évődő címválasztással nem annyira
harcias költői alapállást sejtet, mint inkább útilaput köt
a komoly verselmélet talpa alá, hiszen nem a létezés, hanem a
„csinálás”, a „keverés” felől, technikai oldalról
közelíti meg művét, akár egy jó DJ vagy egy jó séf.
„Mert mire való az ilyenféle vagyon, / ha nem arra, hogy
elverjük, / ahogy szokás, elkeverjük / ímmel-ámmal-ezzel-azzal”.
Elverjük tehát a verset, pontosabban feléljük, éppúgy, mint
napjainkat. Időközben futja egy-egy szikrára, holmi költői
eszközökre is, de a lényeg nem ez, hanem a világban való
otthontalan otthonosság. Ez a líra elnyűtt, de elnyűhetetlen
pulóver, amelybe szívesen bújik bele az olvasó.
Halmai
Róbert
Két nővel
Két nővel sétálok az utcán.
Hárman egyszerre lépünk.
Egyik nevet, másiknak sírásra görbül.
Kart karba öltve átvágunk utcákon,
a Barbakánnál balra el.
Egy parkban ülünk órákon át.
Fejünkre koppintanak a gesztenyefák.
A szipogóssal étterembe járok.
Szerelmének titkos zálogát,
sültkrumpli-illatot tűzök gomblyukamba.
Induláskor a sörhabot sálként
nyakam köré tekerem.
A másikkal néha moziba.
Lopva figyelem szájszegletében
az anyajegyet,
hűsége egyetlen bizonyítékát.
Tudja ezt. De rám se ránt.
Gurgulázó nevetésétől
nem hallom a szinkront.
Este mellém fekszenek.
Szívük egy ütemben veri
mellkasukat, a tumbadorát.
Tüdejük tágul, ernyed,
ahogy testükből szökik a vágy.
Kisimul az
Belépek az ajtón,
a táskát balra le, a kabátot jobbra fel.
Egy mozdulattal fejest ugrok a sötétbe,
a szobákat betöltő klórízű csendbe.
Mint egy medence, elnyel a lakás.
Felszínre a mosogató mellett bukkanok.
Megszokom ezt is, az egykedvű csobogást,
hogy nincs már a nevetés, igaz, a szipogás se.
Tizenegy körül elmerülök az ágyban
a feszített tükrű paplan alatt,
körökben fodrozódik felettem a ránc.
Majd kisimul az is.
Az
igehirdető
Távolsági buszpályaudvar, Pécs
A járdán egy nő áll.
Szoknyáját
félreveri a szél.
Kezében szatyor,
dagad a tej, a kenyér,
összehúzza magát a szalámi.
Egyik kezében
a hétköznapok kellékei.
Másikban, nyitott tenyerén
szemérmetlenül széttárt könyv.
Mint buja próféták,
kikandikálnak belőle a sorok.
A nő félrevert szoknyával
áll a tömegben.
Parázna Mária
a hazaigyekvők
esküdtszéke előtt.
Olvasmányélmény
Még szótlanok a könyv első lapján a
betűk,
a másodikon már meglendülnek az M
lábszárai,
hivalkodva illegeti magát előttem az S,
a negyediken paráznán széttárja combjait
az A,
oldalakkal arrébb a D panaszkodva
felnyüszít,
a közepén hátamba mélyeszti körmeit az E
,
végül úgy hullanak a padlószőnyegre
a bekezdések, mint megerőszakolt fruskák
egy kanapé felhasított kárpitjára.
A vadászható állatok
A vadászható állatok
száma megfogyatkozott.
Inkább piacra megyünk.
Kerül krumpli és karfiol.
Nem, répa nem kell,
van otthon – mert otthonunk
is van. Egy üveg savanyúság még.
És ha már itt vagyunk:
kannás bor, cigaretta.
Később levest főzöl – a gőzben
gyöngyöző homlokod bámulom.
Egy csepp szédülve lezuhan.
Vasárnapi ebéd. Szeretkezés.
Szépen sorban. Végül melleidet
figyelem. Ezeket a kiismerhetetlen,
szemérmetlen, furcsa állatokat.
Homokszemcsék
Abban a városban
nem ittam meg
egy
korty sört sem
nem mintha
érdekelt volna
kendőzetlen
undorod
a csehók dohos
áporodott
penészes
leheletétől
de a folyóparton a
nádas mellett
algaszaggal
hínárral takaróztunk
az éjszaka
reggelre nyálkával
lepte be
ruháinkat
ahol feküdtünk
ott hevertek körben
eldobált
gönceink béklyók
és míg te
homokszemcsés
ragacsos
nadrágodat
fél lábon ugrálva
anyázva
erőltetted
magadra
éva combjai
jutottak eszembe
már
megint – sziszegted
és az járt a
fejemben hogy jólesne
most egy
korsó sör
de nem volt már
időnk.
Szóra fakasztott kövek
Szóra fakasztottam a köveket,
a folyosók némaságát,
vörös és fehér lapjait.
Válaszuk rám terül,
túl nehéz paplan.
Szűk az idő körülöttem,
minden falról sercegve
pereg a vakolat: fehér emlék.
Kinyújtott kéz minden kő,
sóhaj a mozdulat.
Már gyűlik
Tépd le a virágokat,
a rétek ákombákomjait.
Sáros félcipődet
töröld a fűbe,
hadd gyűrődjön össze
a pázsit szálanként.
Törd le a fák ágait,
amiken az elfagyott rügyek,
a néma madarak
gubbasztanak.
Szádban már gyűlik a nyár.
Mars poetica!
Kis-Bocz Erikának
Hogy ez nem csak játék lenne,
mint a tente-baba-tente?
A léphető variánsok mikéntje,
a megkezdett játszma lényege, tétje
csak annyit ér, amennyit én akarom.
Mert mire való az ilyenféle vagyon,
ha nem arra, hogy elverjük,
ahogy szokás, elkeverjük
ímmel-ámmal-ezzel-azzal,
kávéporral, tejszínhabbal,
majd összeálljon verssé, szépen.
Csak ennyi volna, kérem szépen.