Levél
Alexa Károlynak
a vérvádakról és a
„keresztény Magyarországról”
Nem vagyok a Kortárs rendszeres olvasója, ismerőseim hívták fel a
figyelmem arra, hogy Moldova György három könyvéről írt recenziódban, mely a
folyóirat 1999. szeptemberi számában jelent meg, A város hercege című regény kapcsán rólam, illetve
szociálpszichológiai és történeti kutatásaimról is megemlékezel. Tekintettel
arra, hogy megjegyzéseid a tizenkilencedik és huszadik századi magyarországi
keresztény–zsidó viszony neuralgikus pontjait érintik, s jószerivel függetlenek
a tőlem átvett tényanyagot feldolgozó Moldova szépírói kvalitásaitól, ezekre
reflektálok.
Az utolsó vérvádak című könyvem kapcsán, melynek alapján két
dokumentumfilm is készült, nemes egyszerűséggel fejemre olvasod, hogy a
kereszténységgel, illetve a „keresztény Magyarországgal” szemben militáns
érzülettel viseltetem, en passant
pedig feltételezed rólam, hogy teljesen hiányoznak az ismereteim a „liberális
Magyarországról”.
Még
szerencse, hogy te tisztában vagy a kereszténység és a liberalizmus
mibenlétével, a hazai és nemzetközi szakirodalommal, nyilvánvalóan ezért
használod perdöntő érvként a „keresztény Magyarország” kifejezést, mely
figyelemre méltó múltra tekint vissza. Mint szakképzett eszmetörténész,
bizonyára tisztában vagy a jelentésével, ezért is folyamodtál hozzá, válaszul a
kelet-európai antiszemita hiedelmek működését rekonstruáló, megrekedt „szakírói
érvrendszeremre”, mely – ahogy ez cikked stiláris remekléséből kiderül – „ettől
még nem avatódik használható tudományos fórummá”. (Sic.)
Leköteleznél,
ha kifejtenéd: más országok is keresztények? S ha igen, milyen alapon tehetünk
különbséget közöttük? És mitől keresztény Magyarország, közös hazánk? Attól,
hogy első királya, Szent István, népe túlnyomó többségével együtt felvette a
kereszténységet, ami kitörölhetetlen nyomot hagyott mindannyiunk büszkeségén és
éltető közegén, a magyar kultúrán?* Tény ugyanakkor, hogy mind Szent István
korában, mind a huszadik század folyamán éltek és élnek a hazában magukat nem
kereszténynek vallók, előbb zsidók és mohamedánok, utóbb ateisták is, s az ő
kultúrájuk is a magyarság közkincse. Az ország polgárait, ahogy ezt az
alkotmány is tartalmazza, vallásuktól és világnézetüktől függetlenül
ugyanazokkal a jogokkal és kötelességekkel ruházták fel.
A
„keresztény Magyarország” fogalmát a múlt század végi és a huszadik századi
szélsőjobboldal egyértelműen azonosította a „keresztény magyar állammal”, mely
természetéből következően csak a keresztényeké, s ahol a zsidók csak „vendégek”
lehetnek. Ez a veszélyes csúsztatás egy olyan népirtó ideológia
meggyökerezéséhez vezetett, mely ugyan a kereszténységre hivatkozott, de az
igazi keresztények újpogányságnak bélyegeztek, s élesen elhatárolódtak tőle.
Ezt tette legutóbb a témának szentelt dokumentum, melyet Emlékezzünk: megfontolások a Soáról címmel 1998 márciusában
bocsátott ki az illetékes vatikáni munkabizottság, II. János Pál pápa
jóváhagyásával.
Amennyiben a
19. századi magyar liberalizmus szellemében azt valljuk, hogy az állam és a
nemzet világi jellegű, miért lenne sérelmes rá nézve, ha múltjának tragikus
fejezeteit kutatja valaki, s az unalomig ismert közhelyektől elrugaszkodva
igyekszik feltérképezni azt az utat, mely közel hatszázezer zsidó polgárának
legyilkolásához vezetett? Az, amit történészként a szememre vetsz, hogy az
antiszemitizmus nehezen megragadható szociálpszichológiai jelenség, közismert.
Az sem lehet meglepő, hogy a vérvádat – mely jogilag soha nem létezett, csak az
egyes ügyekhez kapcsolódó hiedelemként, a vád, illetve a pogrom indítékaiként
bukkant fel Tiszaeszláron 1882-ben ugyanúgy, mint Kunmadarason 1946-ban –
rendkívül bizonytalan határ választja el a hisztériáktól, illetve a rágalmazó
szóbeszédtől.
Az utolsó vérvádak című, két kiadást megért könyvemben olyan konkrét
eseteket tártam fel részletesen, mint a hazai jobb- és baloldalnak egyaránt
kínos, 1946. július-augusztusi miskolci népítéletek, melyekre Bibó István is
hivatkozik emlékezetes tanulmányában. A kutatásaimból levont társadalomelméleti
és tömegpszichológiai következtetéseket Antiszemitizmus
és totalitarizmus című, most megjelenő könyvemben dolgoztam fel.
Ezt a
munkámat valószínűleg nem kéri majd el Moldova György, hogy egy, a
rendszerváltás utáni időkbe helyezett fiktív cselekmény „háttéranyagaként”
dolgozza fel egy regényben. Ilyen módon, minthogy a téma – bár a napisajtóban
hisztérikusan fel-feltörő, a „zsidókérdésről” folyó viták nem éppen ezt
mutatják – teljesen érdektelen a Kortárs számára, bizonyára te is eltekintesz
attól, hogy e hasábokon politikailag elfogulatlan, szakértő figyelmedre
méltasd.
Pelle János
*Igyekeztem tőlem telhetően gondosan fogalmazni, tekintettel olyan „lesüllyedt kultúrjavakra”, mint a bő gatya és a barackpálinka, melyben vitapartnerem szakértőnek számít. Vö.: Alexa Károly (szerk.): A Landeszmann-dosszié.