Vár/rom/kert
Három éve: álltam a Duna-parton. Alig egy méterre lábam előtt a folyó,
szutykos vize körbecirógatta a parti köveket, darázsdongás, napsütés,
moccanatlan csönd. Nyár volt.
Karnyújtásnyira
a hátam mögött betonoszlop, lecsüngő rozsdás drótok, törött porceláncsigák, a
katonai területet körbeölelő elektromos kerítés elrohadt maradéka.
Lábam alatt
a magyar államhatár.
Komárom, a
Monostori erőd. Ötven évig szovjet felségterület. Valaha kiváló osztrák
hadmérnökök tervezték, hogy a bástyaablakokból áthatolhatatlan ágyútűzzel
akadályozzák meg a Dunán fölfelé hajózó orosz naszádok továbbhaladását. Később
magyar bakákat képeztek ki a földsánc áttörhetetlen falai mögött. Hitler
hadseregének maradéka csak pillanatokra pihent meg itt, a fölszabadító szovjet
csapatok több ezer vagon lőszerrel fészkelték be magukat az erődbe, hitük
szerint örök időkre. A padlót fölszedték, a falakat lefestették, az
ablakkereteket összetörték.
A felszínt
pusztították, a falak ellenálltak.
Három éve a
Duna-parton – az országúti kapunál az álmos portás arra gondolt:
megvesztegetem; tévedett, de erre csak akkor döbbent rá, amikor már beengedett;
bámultam a lepusztult villanydrótokat, a vörös festékkel bemázolt, korhadt
fakaput, a kőbe vésett cirill betűs feliratokat – az ötven évig magyar ember
nem látta magyar államhatárt. Aztán besettenkedtünk feleségemmel a hatalmas
erődudvarra, de a furcsa, titokzatos, föld alá bújó épületbe nem mertünk
belépni.
A méter
vastag falú óratorony csonkán meredt az égre. Akkor azt hittem: 1991-ben az
oroszok vitték magukkal az üresen, romosan árválkodó kőkeretből az
óraszerkezetet.
Tévedtem;
itt fél évszázaddal korábban állt meg az idő: az öreg órát a menekülő németek
tartották meg emlékül.
Valahol
talán ma is mutatja az időt.
Némán
álltunk a tengerszéles udvar közepén. Mint lehorgonyzott hajó, olyan volt a
rom: mindenütt a látóhatár, a falak tetején méter magas gaz, a homokos részen
fácánkakas kapirgál, a bejáratnál káromkodó munkások szedik föl az oroszok
építette vasúti síneket.
Aztán
időnként álmodtam a várról.
És idén
nyáron kamerával felszerelkezve, kis csapat élén érkeztem az erődbe.
Most vártak,
beengedtek. És bebarangoltuk az óriási várromot. A lőoktatótermet, amelynek
hatalmas, fehérre meszelt falain szinte sértetlenül maradtak meg a két
világháború között magyar katonák pingálta feliratok („Erős akarattal mindenki
jó lövő lehet!”) s a szovjet katonák olvashatatlan ákombákomai. A
lépcsőházakat, amelyeket lebilincselő arányérzékkel építettek múlt századi
kőművesek, mértani s rajzos pontossággal illesztve egymás mellé a félkörívben
kanyarított téglasorokat. Az istállókat, ahol a süttői vörösmárvány etetőket az
oroszok nemes egyszerűséggel vasdoronggal leverték; kellett a hely a
lőszeresládáknak, amelyekkel mennyezetig zsúfolták a teret. A pékséget: beszakadt
kemencék, üresen tátongó ablakkeretek, darabokra törött padozat. A nyugati
bástya saroktermét; a szovjetek egyetlen puskalövés nélkül foglalták el az
erődöt, de itt – a golyó szaggatta falak tanúsítják – lövöldöztek. Talán
kedvtelésből, talán a kivégzések pillanataiban. Nem tudni.
A dunai
bástya emeleti körfolyosóján végigfutó vasúti sín. A szovjetek itt hagyták a
targoncákat, amelyeken a lőszeresládákat tologatták. Látom a képet: zakatoló
vaskerék, valami gurul egy ócska sínen. A távolban a dunai bástya emeleti
folyosójának sáncra néző kijárata: beégett folt. Csak lassan lesz érzékelhető,
hogy egy hosszú, enyhén kanyarodó, romos, elhagyatott folyosón vagyunk.
Résnyire az ég, aztán koszlott falak, lőrések, repedt ajtókeretek, kietlen
terek – „utazunk” a folyosón: boltíves terem, girbegurba sín, vörösre mázolt
falak.
És reggeltől
estig húzták-tolták ezeken a rozzant targoncákon a szovjet kiskatonák a
robbanóanyagot. Kétszáz méter oda, kétszáz vissza. Oda, vissza, oda, vissza –
majdnem ötven évig. A sok ezer itt robotoló szovjet katona között akadt egy
költő. A titkait, amelyeket itt megélt, ha túlélte, hazavitte. Költeményét ránk
hagyta a falon: „Aki nem látta, nem hiszi; aki látta, nem felejti.”
Már forog a
film.
Bukdácsolunk
a kazamatafolyosó félhomályában. Itt is mennyezetig sorakoztak a lőszeresládák.
Égő szemű, lelkes vezetőm, az erőd minden titkának ismerője, tudója, Asbóth
Zsolt magyaráz: hadászati szempontból… az ellenség tűzereje… a falak
vastagsága…
Ahol éppen
állunk, öt méter vastag a fal. És a kazamatafolyosó boltozata fölött öt méter
vastag a föld. Biztonságban vagyunk.
Mondják,
valamikor a hetvenes évek végén a komáromiak megfigyelték: esténként, percre
pontosan mindig kilenckor megremegett a föld. És mentek befelé a kaviccsal telt
vagonok az erődbe, s jöttek kifelé földdel megrakottan.
Lehet, hogy
lappang valami titok a vár alatt?
A kérdőjel
hangsúlya bizonytalan.
Közben
dolgozunk. Kamera, szűrő, oda kell egy lámpa, hozzatok kábelt, miért nem
kapcsoltad be az aggregátort, az anyád, nem neked mondtam, csak a lábamra
esett, mindegy…
Húzom végig
a folyosón a kövekkel megpakolt targoncát. Oda, vissza, oda, vissza: a
felvétellel mindig valami baj van. Aztán megváltó kiáltás: Ez volt a jó, és most szép volt a fény, amikor befordultál a képbe…
Egy szovjet
kiskatona izzadt homlokát törölve kifordul a képből.
Zakatol az
agyam, rettenetesen hangos az aggregátor. És meleg is van.
Amíg
átköltözik a műszak a kazamatafolyosóra, leülök az udvar közepén.
Német
turistacsoport érkezik. Hallom a bástyaablakon kiszűrődő boldog
sikongatásaikat: tologatják egymást a targoncákon.
Hallgatom az
illetékest: megszülettek a tervek, közép-európai hadtörténeti központ lesz itt,
és természetesen hadijátékok, turistacsalogató látványosságok, lakályossá
teszik újra a várat, és lesz lovaglás, meg régi fegyverek, és természetesen
kulturált körülmények…
Vidámpark… – dünnyögöm. Talán az nem… – az
illetékes ellenvetése meglehetősen tétova.
Hallgatom a
művészettörténészt: valami kulturális centrumot kellene itt létrehozni, de
valahogy meg kellene őrizni a múltat, a régi feliratokat a falakon, a cirill
betűseket is, azok is hozzátartoznak az erőd történetéhez…
Már csak
néhány külső felvételt készít az operatőr. Egyedül bolyongok a pékség mögötti
elhagyatott, embertől ritkán látogatott folyosón. Némán, mozdulatlanul
körülölel a múlt. Kopott köveken kopog a cipősarkam: megzavarom a csendet.
Majd
történik valami a sokat látott falakkal.
Majd
átépítik, restaurálják, modernizálják, civilizálják…
Majd lesz
valamilyen.
Most még
olyan, amilyen lett. Amilyenné a történelem, a történelmünk tette.
Halott múlt:
átélhető.
Amilyen
lett, azt láttam. Átéltem.
Amilyen
lesz, arra már nem vagyok kíváncsi.
Visszaballagok
a Duna-partra. Betonoszlop, rozsdás villanydrót, korhadt kapu cirill betűs
feliratokkal. Előttem a folyó: a magyar államhatár; hátam mögött az égre
meredő, mozdulatlan bástyafal. Forog a kamera, a film utolsó pillanatait
rögzítjük.
A kamerába
nézek. Búcsúzom.
Osztrákok,
magyarok, németek, oroszok – szovjetek –, sokféle lakója volt az elmúlt százharminc
évben a várnak. A Monostori erőd túlélte az Osztrák–Magyar Monarchiát, az első
világháborút, túlélte Trianont és a király nélküli magyar királyságot,
belerokkant, de túlélte a második világháborút, túlélte az apostoli királyt, a
lovastengerész kormányzót, a Moszkvából szalajtott elsőtitkárokat, kibírta,
hogy magyar ember soha nem látta szovjet felségterület volt a Magyar
Népköztársaságban…
A múlt
halott, de a falak állnak. És mesélnek.
A vár áll.
Most újra a miénk. Tudunk mit kezdeni vele?
Szigethy Gábor