HÍREK < FesztiKult > |
03/03 15:00 Kultúra és gazdaság közös ünnepe a Budapesti Tavaszi Fesztivál >>>
-------------
03/03 15:00 Gyermekklub a fesztiválon >>>
-------------
03/03 15:00 Mattis Teutsch és a Blaue Reiter >>>
-------------
03/03 15:00 Petrovics-opera méltatása Németországban >>>
-------------
03/03 15:00 Alig van jegy a tavaszi fesztiválra (Népszabadság) >>>
-------------
03/03 15:00 Telt házak és újdonságok (Népszava) >>>
-------------
03/03 15:00 "A Fesztiválzenekar harmadik korszaka kezdődik" (Mancs) >>>
-------------
02/26 18:00 Marton Éva és Rost Andrea egy színpadon >>>
-------------
02/26 18:00 Jegyvásárlás az első hangig Last Minute akció idén először >>>
-------------
02/26 18:00 Jancsó Miklóst köszönti Wajda és Mihalkov >>>
-------------
02/24 15:00 Fesztiválkörkép - első kézből >>>
-------------
02/24 15:00 Egyre több külföldi látogatja a Budapesti Tavaszi Fesztivált >>>
-------------
02/24 15:00 Minden jegy elkelt - Telt házas előadások a BTF-en >>>
-------------
Friss híreink
|
|
|
|
MTI < Távirati stílus >
|
|
Budapesti Tavaszi Fesztivál
2002. március 16 - április 1.
|
|
|
|
Kultúra és gazdaság közös ünnepe a Budapesti Tavaszi Fesztivál
Fesztivált szervezni - elsősorban anyagi kérdés. Nem is csoda hát, a Budapesti Tavaszi Fesztivál nem csak a kulturális rovatok újságíróit, hanem a gazdasági zsurnalisztákat is izgatja. A Cégvezetés című lap nemrégiben hosszas elemzést közölt fesztiválokról és fesztiválszervezőkről - itthon és külföldön egyaránt. A hosszas cikk húzott változatát közöljük ezúttal a Fesztiválkörkép hasábjain, kiemelve természetesen a BTF-re vonatkozó ismereteket.
Fesztiválok Európában és itthon
A latin eredetű fesztivál szó ünnepi seregszemlét jelent, s a legtöbb európai kulturális esemény elnevezésében bennfoglaltatik az ünnepi jelző: Salzburgi Ünnepi Játékok, Bayreuthi Ünnepi Játékok és így tovább. A fesztiválok kialakulásában alighanem a XVIII.-XIX. századi polgári gyarapodás játszott főszerepet, ünnepi bemutatókat azelőtt is rendeztek fejedelmek, egyházi méltóságok, tehetős arisztokraták, majd pénzbárók, de szinte csak zárt társaság előtt. A széles nyilvánosság számára a színházi és koncertélet, mindaz, amit ma úgynevezett magas kultúrának nevezünk, országonként más évtizedekben, de nagyjából Mozart korában vált igazán és általánosan hozzáférhetővé. A művész helyzete is ez idő tájt változott meg: Haydn még szigorúan alkalmazott volt, Liszt Ferenc azonban már művészfejedelem, még akkor is, ha támogatói néha igencsak megkeserítették életét.
Itthon nem egyszerű
Nem csupán a smaragdszínű alpesi rétek látszanak zöldebbnek, a fesztiválszervezési ambíciók bár ugyanolyan lázasak, mint a szomszédban, a praxis eltérő. A pénz - vághatná rá az olvasó. Igen, az anyagi források másutt bővebben buzognak, bár szinte egész Európában jajveszékelés hallatszik, Párizstól Berlinig, a technokrata kormányok szűkmarkúak a kultúrával. Azért nem a pénz az egyetlen ok, hanem inkább a hagyomány hiánya. Nem mintha nem lennének nagymultú rendezvények, sőt ma már a fiatalabb fesztiválok is túl léptek a “kamaszkoron", de a rendszerváltás a finanszírozási metódust is érintette. A kulturális termék piaci áru - mondják a gazdasági szakemberek. Csakhogy a fizetőképes kereslet kisebb, semhogy értékén lehetne aruba bocsátani ezeket a termékeket. Mert Skót Kamarazenekar ide, Sir Mackerras oda, ugyan ki adna és ki adhatna kb. 21 ezer forintot egy hangversenyjegyért? Az állami és önkormányzati támogatást egyelőre nem nékülözheti a kulturális szféra, aemly azért megpróbált bizalmasabb viszonyba kerülni az üzletivel. A legjobb példa erre a Budapesti Tavaszi Fesztivál és a Siemens Nemzeti Vállalatcsoport kapcsolata. A “viszony" három évre köttetett (előtte a TVK, azelőtt pedig a Pannon GSM támogatta a BTF-et), s reméljük, 2002 után is fönnmarad. Csakhogy: a Siemens anyacége példaszerűen támogatja kultúrát és a szociális szférát otthon, Németországban. Az egyik legrangosabb német művészeti díj az Ernst Siemens Alapítványé, a magyarok számára büszkeség, hogy 1997-ben Kurtág György, 1998-ban pedig Ligeti György nyerte a díjat. Mindketten vendégei lesznek egyébként az idei BTF-nek, Kurtág most 75 éves, és születésnapi hangversenyére a három évvel idősebb Ligeti és fiatalabb, de velük a világban egyenrangú pályatársuk Eötvös Péter is hazajön. E koncert megtartása is a minisztériumi és fővárosi büdzsét alaposan kiegészítő Siemensnek köszönhetőCsakúgy mint a Mannheimi Nemzeti Színház zenekara és operaegyüttese vendégjátéka, valamint a Berlini Szimfonikusok és Eliahu Inbal föllépte . Úgy hírlik egyébként, hogy a Nemzeti Légiközlekedési Vállalat is a Kurtág-estre kívánja meghívni a partnereit - ez az esemény kétségbevonhatatlan művészi értéke mellett társadalmi súlyát is érzékelteti.
A programot öt éve szervező Budapesti Fesztiválközpont Kht.-ét a főváros hozta létre, vezetője az első privát koncertiroda, a Pentaton alapítója, a menedzselésben sokéves nemzetközi gyakorlattal bíró Zimányi Zsófia. Így a BTF is követi azt a szokást, hogy a zárónap idején közzé teszi a következő évre tervezett műsort, decemberben elküldi a műsorfüzeteket a még létező idegenforgalmi kirendeltségekhez, partner turista szervezetekhez, és honlapját állandóan frissíti. Ebben még előbbre is jár, mint nyugati társai, amelyek föltehetően a gazdagság kényelme miatt nem korrigálják adataikat. A BTF sokrétű anyaga a www.fesztivalvaros.hu és a www.euro-festival.net honlapon is elérhető. Az utóbbi fönntartója az Európai Fesztiválok genfi székhelyű szövetsége, főtitkára a BTF korábbi vezetője, a magyar Klenjánszky Tamás. A szövetségnek több mint nyolcvan tagja van a svéd Drottningholm Fesztiváltól a Beiruti Al Bustánig.
Visszatérve a Budapesti Tavaszi Fesztiválhoz, a millennium évében volt húsz esztendős a rendezvény, így a két ünnepi alkalmat minden korábbinál gazdagabb programmal köszöntötték. Bemutatták Eötvös Péter új operáját a Három nővért, mindössze két évvel a lyoni ősbemutató után. Itt járt a BBC Szimfonikus Zenekara, Andrew Davis vezényletével, Leonidas Kavakos, a görög hegedűfenomén és Borisz Pergemnscsikov csellóművész és még sokan mások. Ismét megrendezték az operettfesztivált és kortárs táncszínházi találkozót szerveztek.
A támogatók közül a legtöbbet a turizmusban érdekelt Gazdasági Minisztérium szánta a fesztiválra, 135 millió forintot. A kulturális tárca, a fővárosi önkormányzat és a szponzorok körülbelül ugyanannyit költöttek a BTF-re, a jegybevétel megközelítette a 1000 milliót és a Budapesti Fesztiválközpont Kht. egyéb, főként barterszerződésekből adódó bevételei meghaladták a 200 milliót. (Ide megpróbálok új számokat is szerezni, de egyelőre képlékeny a dolog.)
Nehéz volt elképzelni, vajon lehetséges-e az ünnepi koncepciót fölülmúlni. E pillanatban úgy látszik: lehet. Bizonyosan elfogy minden jegy Msztyiszlav Rosztropovics és a Liszt Ferenc Kamarazenekar Kongresszusi Központbeli hangversenyére, a cselló és az orosz zene XX.századi óriásának Budapestre érkezését nagy várakozás előzi meg. Akárcsak azt a Bánk bán koncertprodukciót, amelyben két világjáró magyar énekesnő lép pódiumra, Marton Éva és Rost Andrea. Az idén 10 éves Budapesti Kamaraopera Händel Orlandóját mutatja be Philip Pickett, a londoni Guilhall School of Music mesterének vezényletével. Fesztivál a fesztiválban a Mandarinok világszemléje. Bartók táncszínpadi hőse nemcsak európai elképzelések, a lodzi, vagy a zágrábi táncosok megfogalmazásában kerül színre, és egy kínai társulatot is idevárnak. Nagyszabású kiállítások, szabadtéri programok tarkítják március 16. és április 1. között a napokat. Közben a kht. a Budapesti Őszi Fesztivál, a kortárs, az avantgárd művészetek eseményeinek szervezésén is javában dolgozik és már a 2002-es BTF előkészítése is megkezdődött. Világhírű művészekkel szerződni legalább két éves terminusokra lehet.
A fesztivál ebben a két évben elérte azt a méretet, amelynek finanszírozási forrásai nem könnyen, de még előteremthetők. A következő évek feladata a színvonal megőrzése, és a világsztárok fiatalabb nemzedékének Budapestre hívása.
Cégvezetés |
Salzburg |
Bayreuth
|
|
|
|
|
Könyvajánló < Fókuszban >
|
|
Válasszon olvasnivalót a Fókusz Online Könyváruházból!
|
|
TV, mozi, színház < Portás >
|
|
|
|