|
|
MTI < Távirati stílus >
|
|
Budapesti Tavaszi Fesztivál
2002. március 16 - április 1.
|
|
|
|
Elkezdődött a Budapesti Tavaszi Fesztivál
Most már bizonyos, megérkezett a tavasz. 2001. március 16. borongósan indult, ám délutánra kisütött a nap. Talán ez annak is köszönhető volt, hogy a Hősök terén két óra előtt nem sokkal óriásbábosok elkezdték télbúcsúztató szertartásukat. Odabent, a Szépművészeti Múzeumban pedig a nemzeti kulturális örökség minisztere megnyitotta a Budapesti Tavaszi Fesztivált.
Bár még csak a tavasz legelején járunk, színekben nem volt hiány. Felülről a Hősök tere úgy nézhetett ki, mint egy óriási virágos mező - májusban. A Szépművészeti Múzeum, illetve a Millenniumi Emlékmű előtt az óriásbábosok tekeregtek, hatalmas tömeg vette őket körül. A múzeum lépcsőjén a tavaszi fesztivál már ismert hostess-fiataljai álltak sárga-zöld ruhában és színes bohócsapkában. Hóvirággal köszöntötték a megnyitóra érkező hölgyeket. A fiatalokkal egyébként az elkövetkezendő több mint két hétben Budapest-szerte találkozhatunk, ők minden információt tudnak a programsorozatról, járják tehát a várost, s hírét viszik a koncerteknek, színházi előadásoknak, kiállításoknak.
Hagyomány már a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, hogy egy kiállítás megnyitója egyúttal az eseménysorozat ünnepélyes kezdete is. Idén a Szépművészeti Múzeum Kárpit tárlata szolgált erre a célra. A zsúfolásig megtelt teremben, a fesztivál fővédnöke, Mádl Ferenc köztársasági elnök jelenlétében Rockenbauer Zoltán vágta át a jelképes szalagot tél és tavasz között. A kulturális miniszter köszöntőjében Márai Sándort idézte, pontosabban az író Négy évszak című művéből olvasott fel részletet - márciust úgy aposztrofálta: ez a közzene ideje. Még nem a szerelem hónapja, mint a május, de már nem is a hidegé, a télé, ilyenkor már feltűnnek az átmeneti kabátok. Rockenbauer elmondta, a Budapesti Tavaszi Fesztivállal a kulturális élet mindig új lendületet kap. A programról szólva kiemelte Msztyiszlav Rosztropovics koncertjét, valamint Rad Lupu zongoraművész hangversenyét, illetve a mannheimi színház vendégjátékát. Arra a kérdésre, hogy van-e még értelme az ilyen fesztiváloknak akkor, amikor egyetlen kattintással a számítógép és az Internet segítségével otthonunkban belenézhetünk a Metropolitan előadásába, illetve virtuális galériákban barangolhatunk, a kulturális miniszter Bartókot idézte. A komponistának azt a mondását, amely a gramofonmuzsikát hasonlította össze az élőzenével. Bartók Béla szerint úgy viszonyul a kettő egymáshoz, mint a friss gyümölcs a konzervgyümölcshöz: az egyikben van vitamin, a másikban nincs.
Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere, a legrangosabb magyar fesztiválnak nevezte a programsorozatot. A város első embere gyakorlati információkkal is szolgált a megnyitó résztvevőinek: elmondta, a világhírű gordonkaművész, Msztyiszlav Rosztropovics repülőgépe, amellyel Frankfurtból érkezett, leszállt Ferihegyen. Megnyugtatta azokat is, akik a mannheimiek Trisztán és Izoldájára készültek az Operába: Demszky közölte, megérkezett az összes díszletszállító kamion, így biztos nem marad el az előadás.
A három legnagyobb támogató közül utolsóként a Gazdasági Minisztérium első embere. Matolcsy György szólt. Ő a turizmus és a kultúra kapcsolatáról beszélt. A Budapesti Tavaszi Fesztivált ugyanis 1981-ben azzal a céllal hozták létre, hogy az előszezont kicsit pezsgőbbé tegyék, hogy még többen érkezzenek Magyarországra. Matolcsy szerint ez sikerült is, s ő - mint mondta - nagyon örül annak, hogy a modern kor csellengő embere, a turista és a kultúra a BTF révén évről évre egymásra talál.
A megnyitó előtt és után Kárászy Szilvia orgona- és harangjátékát csodálhatták meg az érdeklődők. Majd a fül után a szem is megkapta a maga kulturális betevőjét: a meghívottak közösen tekintették meg a Szépművészeti Múzeum Kárpit című kiállítását.
|
|
|
|
|
Könyvajánló < Fókuszban >
|
|
Válasszon olvasnivalót a Fókusz Online Könyváruházból!
|
|
TV, mozi, színház < Portás >
|
|
|
|