Magyar English Deutsch Francais Budapesti Tavaszi Fesztivál 2002 Budapesti Őszi Fesztivál Budapesti Búcsú Jegyrendelés
    A Budapesti Tavaszi Fesztivál       HÍREK     JEGYRENDELÉS    Főoldal    

HÍREK < FesztiKult  >
2001/12/01 15:00  Ez nem vicc - LGT képek>>>
-------------
2001/11/25 18:00  Táncjáték készült LGT-számokra>>>
-------------
2001/11/25 18:00  A hivatásos zenészek fejben zenélnek>>>
-------------
2001/11/25 18:00  Fiatal magyar művészek Angliában>>>
-------------
2001/11/19 18:00  Üzenet a XXI. századból>>>
-------------
2001/11/18 17:00  Tony Lakatos nemzetközi sztárokat hoz magával Budapestre>>>
-------------
2001/11/15 18:00  Négy éve segít a Zeneakadémia Baráti Köre>>>
-------------
2001/11/11 16:00  Európai kézfogások>>>
-------------
2001/11/11 16:00  Világhírű négy teknős Budapesten>>>
-------------
2001/11/11 16:00  Kálmán Imre Fesztivál>>>
-------------
2001/11/08 18:00  Búcsú egy tovatűnő évszázadtól
Decsényi János oratóriuma>>>
-------------
2001/11/08 18:00  Botrány és hangos siker
Peter Maxwell Davies: Resurrection>>>
-------------
2001/11/08 18:00  Szabadcsapatok
az Új Művészet várótermében>>>
-------------
Korábbi híreink
JEGYRENDELÉS
NÉZŐ TÉR
FESZTIVÁLKÖZPONT
TÁMOGATÓK
LINKEK
LOGO
HÍRLEVÉL < Házhoz megy >


MTI  < Távirati stílus >


Budapesti Tavaszi Fesztivál
2002. március 16 - április 1.
Impresszum
[ Hírek ]

Szabadcsapatok
az Új Művészet várótermében

Fővárosunk két jelentős kulturális fesztivált mondhat magáénak, a Tavaszi, illetve az Őszi Fesztivált. A két művészeti seregszemle merőben más profil mentén halad; az előbbi a hazai és külföldi turizmus számára kínál nagyrészt klasszikus, hagyományos zenei programokat, időnként néhány nemzetközi sztárral megspékelve, míg ősszel a tánc- és színházművészetet megújítani kívánó megszállott "színházcsináló apostolok" kapnak teret.


Vannak akadékoskodók, akik úgy gondolják, hogy talán fordított évszakokban lett volna logikus egykoron tervezni a két fesztivált, sőt van, aki tovább merészkedik és az idei Budapesti Őszi Fesztivál programjainak ismeretében eretnek kérdésként felveti, hogy a turistáknak a hazai független színházak új, eredeti látásmódja nem bizonyulna legalább annyira vonzónak, mint teszem azt a három tenor már unalomig ismert repertoárja. A halkan felvetett kérdések sorába kívánkozik, hogy a kortárs művészetek igen reményt keltő képviselőinek nem kellene-e nagyobb propagandát kapniuk, hogy eseménnyé váljék a fesztivál, hasonlatosan például az egykori wroclawi Nemzetközi Avantgárd Színházi Fesztiválhoz. Eseménnyé tehetné annál is inkább, mivel lassan eltűnik az a némileg pejorativ kitétel, mely szerint a kortárs művészet csupán rétegprogram, ami a nagyközönség számára élvezhetetlen, és gyakorlati haszna közvetlenül nem érződik, hasonlatosan a természettudományi alapkutatásokhoz. Nem véletlen az sem, hogy újonnan alakuló nemzetközi fesztiválok mindjobban nyitnak a kortárs művészetek felé, mivel úgy tűnik, hogy a hagyományos művészeti ágakat és interpretálóikat a történelmi hagyományokkal és igen jelentős gazdasági háttérrel rendelkező fesztiválok már régóta jól működtetik. A kérdések sora talán azért merült fel most és itt, mert ebben az évben az Őszi Fesztivál programjaiban néhány egészen kiváló előadás jelent meg, igazolva, hogy a rendszerváltást követő gazdasági sokkot sikeresen kiheverte a hazai szellemi alkotóerő. Ez egy új típusú kommunikációba vetett hitet feltételez, mely merőben új tartalmi és formai rend kidolgozását célozza.A fesztivál nyitó- és - felteszem - egyben programadó bemutatója az ARTUS Színház Einstein-álmok című, színházközeli performansza volt. A koncepció a hazai kortárs színházcsináló, Goda Gábor rendező-koreográfus sajátja, aki a performansztól egyáltalán nem idegen módon nemzetközi csapattal hozott létre egy kissé bizarr, sokszínű, filozofikus táncjátékot. Goda a 80-as évek első felében a Corpus pantomimegyüttest, majd 85-ben az ARTUS Tánc- és Ugrószínházat hozta létre. Az ARTUS Stúdió megalapításával a szó szoros értelemben új teret adott önmaga, illetve társulata számára. Színházi kísérletei szétvetették a hagyományos színház dimenzióit. Laboratóriumában így látszólag új, tág horizont nyílt meg, de ez bizonyos értelemben szűkítette is a mozgásterét, mivel az adott terek kombinatív lehetőségeit használta fel akciószínházi előadásaihoz. De félre az aggályoskodással a jövőt illetően - itt és most ez az előadás egészen kiváló! Az epizódok finoman belesimulnak egy életérzés kiválóan felépített dramaturgiai rendszerébe. Az isten nem kockázik, mondogatta gyakran Einstein, arra célozva, hogy a világmindenség pontosan megtervezett rend alapján épül fel. Ez az előadás hűen követi névadója gondolatát. Goda nem bíz semmit a véletlenre. A színházcsinálás nem ismeri a kvantummechanika "határozatlanság-elvét". Valószínűleg nem volt egyszerű megteremteni a stílus egységét, mivel a magyar és külföldi előadóművészek térben és időben egymástól függetlenül - Budapest, Sopron, Zürich, Jeruzsálem, Amszterdam - alkották meg az előadás epizódjait. Az Idő és a Létezés körüli gondolatok jegyében létrejött az a színházi laboratórium, melynek előterét, fogadóterét, színháztermét - mint életünk egyes állomásait - hol megfigyelőként, hol szereplőként végigjárjuk, és közben - akár az életben - hol nevetünk, hol visszafogjuk lélegzetünket. A lírai jelenetek, a bohóctréfák, az áltudományosság, a technokratizmus kétségbeejtő jelenléte az életünk, létezésünk, pillanatnyi relativitása - a gondolati flikflakok közérthetőek és élvezhetőek. Az alkotók vigyáznak a nézőre: nem engedik el, nem rébuszokban beszélnek, kerülik a hatásvadászatot, nem akarnak sokkolni, és nem állítanak vizuális rejtvények elé sem. Érthető, tiszta szerkezetű az előadás.Sajnos mindez nem mondható el Nemes Orsolya és Nemes Dóra bemutatójáról, a Mintha az előző volna című, igencsak soványka etűdről. A szerzők sajátos játékot ígérnek térrel és idővel. Mindebből talán csak a játék valósul meg, az is csupán az előadás első pár percében. Pedig az alapötlet jó. Két nő szürke, porszínű, hosszú ruhában, feltehetően mágnestalpú cipőben. Ez a technika olyan vizuális hatások elérését teszi lehetővé, mely látszólag ellentmond a gravitáció törvényeinek, de lehetőséget nyújt egy valóban izgalmas koreográfia létrehozására. Sajnos, ez elmaradt. Ehelyett szánalomra méltó mozdulatsorok ismétlődtek, egy érthetetlen jelrendszer, mely ráadásul elképesztően dilettáns színészi játékkal párosult. A beszédhibás és légszomjban szenvedő táncosok dialógusai érthetetlenek, modernkedésük megmosolyogtató volt. A két előadás között a különbség egyszerűen leírhatatlan. Szabó Réka fiatal kora ellenére hamar és sikeresen csatlakozott a "táncszínházcsinálók" sorába. Thomas Mann A kiválasztott című regénye szolgált kiindulópontul az ízig-vérig szenvedélyes táncjáték létrehozásához. A játék ügyesen elkerüli az epikus részek bemutatását, így annak veszélyét is, hogy egy esetleges illusztratív vagy süketnéma jelbeszéd szintjén legyen kénytelen közölni bizonyos cselekményhez kötődő információkat. Helyette rendkívül szellemes ötlettel narrátor meséli el halandzsanyelven a történet bizonyos részeit, amit vásári komédiásként illusztrál is. Az abszurd paródia és a test ördögének szenvedélyes szerelmi indulatai rendkívül jól egészítik ki egymást, az "oldás és kötés" ösztönösen jól felépített egyensúlya igen hatásos pillanatokat eredményez.A tűz, ami a táncosok testéből árad (Ladjánszki Márta, Szabó Réka, Berger Gyula), ösztöneinkre hat, magával ragad, és hol a szenvedély, hol a kétségbeesett bűnbánat mély poklait járatja meg velünk. Szabó Réka rendezésében a csúcspontok jó ritmusban követik egymást. Igen hatásos az üveggolyók szürreális szimbólumként való alkalmazása is. A fehér halotti maszkok alkalmazása már kissé elcsépelt, itt hiányzott az a fantáziadús absztrakciós tehetség, amely amúgy az egész előadást jellemezte. A koreográfia kitűnő, ami szintén az előadóművészek közös munkáját dicséri. A pas de deux és a pas de trois kompozíciókban szívesen használnak szellemes és igen kifejező geometriai formákat, illetve a végtagkombinációkkal igen hatásos és egyértelmű módon fogalmaznak meg helyzeteket és jeleneteket. Külön erényként kell említeni, hogy ellentétben több más kortárs táncszínházzal, nem ragaszkodnak valamely modern táncirányzathoz sem: a színpadi dráma megteremtése érdekében minden lehetséges mozgáseszközt felhasználnak, sőt, az emberi hangot is, mely hol suttogva, hol izgatottan lihegve, hol fájón sikítva a mozdulat társaként születik meg. Végül, de nem utolsósorban meg kell említeni Hargitai Ákost, aki ragyogó színészi teljesítményt nyújt, a narrációs halandzsaszöveg intonálása paródia és prófécia egy időben. Fanyar figurája tökéletes egyensúlya a három szenvedélykorbácsolta szereplőnek.
A kiválasztott zenei anyaga kiváló.Az élő zene néhol kissé dzsesszes, néhol keleties hangvétele egységes rendszert alkot a vizuális hatásokkal (Bálványos Judit, Jávorka Ádám, Varga Zsolt, Vincze Zsuzsa).A zsűri jól döntött, amikor a 2001. évi Alternatív Színházi Szemlén a legjobb táncelőadás díját ennek a produkciónak ítélte.
(Goda Gábor: Einstein-álmok, ARTUS Színház; Nemes Orsolya-Nemes Dóra: Mintha az előző volna; Szabó Réka és társulata - Budapesti Őszi Fesztivál, október 19-28.)

KÖLLŐ MIKLÓS



http://www.artus.hu
PROGRAM  < Ajánló >
DOHNÁNYI-ESTEK
Dohnányi Ernő születésének 125. évfordulója tiszteletére


Március 16. Zeneakadémia, 19.45
Budapesti Fesztiválzenekar

Március 18. Thália Színház, 19.00
Dohnányi táncest

Március 24. Az ELTE Jogi Karának Díszterme, 19.30
Prunyi Ilona zongoraestje
Dohnányi-estek


Március 28. Az ELTE Jogi Karának Díszterme, 19.30
Bartók Vonósnégyes
Dohnányi-estek
KÉPEK, FOTÓK  < Galeri >
12/01 15:00  Ez nem vicc - LGT képek>>>
-------------
10/13 15:00  10 éves a Budapesti Ôszi Fesztivál - Sajtótájékoztató>>>
-------------
10/12 18:00  Budapesti Párizsban>>>
-------------
08/18 15:30  Budapesti Búcsú 2001 - Nyári karnevál>>>
-------------
08/18 15:30  Budapesti Búcsú 2001 - Június 30. szombat Pepsi Sziget Café>>>
-------------
08/18 15:30  Budapesti Búcsú 2001 - Június 30. szombat LIGET Jazz >>>
-------------
07/01 13:00  Budapesti Búcsú 2001 - Június 30. szombat EST-i Utcabál>>>
-------------
További képek
Könyvajánló  < Fókuszban >

Válasszon olvasnivalót a Fókusz Online Könyváruházból!


TV, mozi, színház  < Portás >




  Főoldal  Jegyrendelés  Nézô tér  Fesztiválközpont  
  Budapesti Tavaszi Fesztivál  Budapesti Búcsú  Budapesti Őszi Fesztivál   
  Támogatók  Linkek   Logo  Impresszum  Észrevételek